Dansk startup bygger elcykel med batteribank og solcellepanel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk startup bygger elcykel med batteribank og solcellepanel

Illustration: Kværn

Den danske opstartsvirksomhed Kværn har lanceret en elcykel, der kan lades op af solceller, så også elcyklister kan gå off-grid. Systemet Kværn+ består af en elcykel og en batteribank, der er tilsluttet et solcellepanel, som kan monteres på toppen af et cykelskur eller en garage.

Det særlige ved Kværns design ligger i batteribanken, der er inspireret af Tesla Powerwall-teknologi, fortæller stifter og iværksætter Jonas Gissel.

Læs også: Elcyklen boomer, og nye modeller myldrer frem

»Jeg ser en fremtid, der udelukkende består af elektriske køretøjer, da det simpelthen er smartere. Følger man markedet for lithiumbatterier og den udvikling, der sker i denne branche, tror jeg ikke, at man kan være så meget i tvivl om dette,« siger han.

Teknologien bag batteribanken er sammensat af et batteri, en konverter, der omdanner jævnstrøm til vekselstrøm, og en solcelle, lyder beskrivelsen fra firmaet.

Batteribanken har en kapacitet på 360 Wh og bygger på et lithiumbatteri af typen LiFePO4.

Overholder fartgrænse på 25 km/timen

Med en motor på 250 watt kan cyklen nå en hastighed på 25 km/t, der er den nuværende hastighedsgrænse for elcykler. Men det er muligt at komme hurtigere frem, hvis man træder til eller har tyngdekraften med sig, fortæller Jonas Gissel:

»Jeg er selv kommet op på 42 km/t ned ad en bakke ved Skodsborg. Men ud fra den nuværende lovgivning må motoren maksimalt hjælpe til op til en hastighed på 25 km/t.«

Læs også: Se fremtidens elcykler

Selve elcyklen bygger på kendt teknologi og er designet i samarbejde en ekstern leverandør.

Batteriet kan lades op i løbet af tre til fire timer, når det bliver tilsluttet en opladet batteribank. Derfor passer det godt ind døgnets rytme at sætte den i kontakten om aftenen, når batteribanken er blevet ladet op af sollyset i løbet af dagen.

Vil gerne op i større skala

I første omgang skal Kværns elcykel og batteribank lanceres via en crowdfunding-kampagne på platformen Indiegogo, som efter planen vil blive sat i gang senere på ugen.

Men lidt længere ude i fremtiden kan Jonas Gissel se muligheder i at komme op i større skala.

»Drømmescenariet er at kunne montere en batteribank på et cykelskur i en andelsforening, hvor beboerne kan deles om energien. Det ligger også til højrebenet at udvide til batterier for el-scootere. Men det er ikke så aktuelt for det danske marked,« siger iværksætteren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En omgang feel-good designer fis af værste slags. Der er f.... dansme ingen grund til at have spicelle solceller til lige netop cyklen.
Med en hvilken som helst elcykel og solceller på taget har man præcis det samme og meget mere til, på en langt billigere måde.

Kan vi ikke snart blive fri for sådanne "opfindelser", der kunne være noget Lise fra 4a har fundet på i en emnetime.

  • 30
  • 2
Batteribanken har en kapacitet på 160 watt og bygger på et lithiumbatteri af typen LiFePO4

160W er en effekt, ikke en kapaticet.

  • 11
  • 0

Den tåbelige SPIN historie med wallbox og solceller...

Så synes jeg cyklen cykel er pæn at se på (som den er fotoshoppet på billedet altså)

  • 6
  • 0

Jeg synes det er en smule uretfærdigt at affærdige produktet på den måde.

Ja, for folk som bor i hus og allerede har mulighed for en større el-installation er dette måske noget "fis". Men for f.eks. en bybo med begrænsede teknisk snilde er det da en tiltalende ide, at man kan oplade sin cykel på balkonen uden at skulle sætte sig ind i en masse teknik.

  • 4
  • 11

Så synes jeg cyklen cykel er pæn at se på (som den er fotoshoppet på billedet altså)


Det ser helt forkert ud for mig, små hjul (a la klapsammen minicykel)
Gearingen med så stort tandhjul bag.
Hvis han har kørt 42km/t på den, må benene have kørt som piskeris, og "stabiliteten" ved den hastighed være skrækindjagende.
At saddelrøret ikke går ned til kranken, gør heller ikke noget godt for stabiliteten.
Hvor skal (vekselstrøms 😉) batteriet sidde? Hvordan ser det ud i det pæne design?

  • 5
  • 2

Gearingen med så stort tandhjul bag.
Hvis han har kørt 42km/t på den, må benene have kørt som piskeris, og "stabiliteten" ved den hastighed være skrækindjagende.
At saddelrøret ikke går ned til kranken, gør heller ikke noget godt for stabiliteten.


Jeg skrev jeg synes den var pæn at se på, intet om hvorvidt den var funktionel.
Der er rigtigt mange ting der er pæne at se på, mange af disse med svært begrænset funktionel værdi.

At jeg synes den er pæn, betyder ikke jeg vil købe den.

  • 5
  • 0

Men for f.eks. en bybo med begrænsede teknisk snilde er det da en tiltalende ide, at man kan oplade sin cykel på balkonen uden at skulle sætte sig ind i en masse teknik.


Det er alt andet lige ret nemt at afmontere et batteri og tage det med op i lejligheden mens cyklen parkeres i kælderen/cykelskuret.

I hvertfald nemmere end at skulle slæbe en hel cykel op på tredie.
Hvor man oven i købet først har bakset med at slæbe et solcelle panel op på altanen, montere dette og et wallbox batteri.

  • 7
  • 0

Det er alt andet lige ret nemt at afmontere et batteri og tage det med op i lejligheden mens cyklen parkeres i kælderen/cykelskuret.

Når batteriet er indbygget i cyklen får man et pænere og knap så klodset design som dem med batteriet under bagagebæreren. Målgruppen er næppe nørdede ingeniør her fra ing.dk ;-)

Desuden havde jeg ikke parkeret en virkelig dyr cykel nede i cykelkælder.

At jeg så ikke tror på konceptet er så en helt anden ting.

  • 4
  • 1

Det er dog den tyndeste gang gylle - gad vide hvad journalisten mener dette projekt har af nyskabelse.

Måske er det drømmescenariet med Andelsforeningen og skuret i gården eller det helt vilde - at kunne oplade en scooter.

42 Km/t ned ad Skodsborg banke - med hjælp af tyngdekraft og sikkert også en stiv kuling i ryggen virker helt fantastisk - ja lige som at køre Bugatti - og så opladet med Tesla teknologi og vekselstrøm.

Lad os høre om nyskabelsen også kan køre 42 km/t op af samme banke - det ville trække nørderne ind i folden og sikkert hjælpe ved lanceringen.

Hvis nogle vil være med til at financiere dette via crowfunding - så for mig ok - den sidste
L' Idiot du village er ikke født endnu.

I øvrigt er opfinderne nogle erfarne iværksættere - f.eks. af firmaet FourStroke Management ApS, som hovedsageligt arbejder med projektadministrering inden for markedsføring, kommunikation og organisation.

Mere teknisk har udvikler teamet også lanceret et kickstarter projekt som f.eks. Solcellehøjtaler der skulle hjælpe frustrerede festivalgængere på Roskilde Festival.

  • 5
  • 0

Det ser helt forkert ud for mig, små hjul (a la klapsammen minicykel)
Gearingen med så stort tandhjul bag.
Hvis han har kørt 42km/t på den, må benene have kørt som piskeris, og "stabiliteten" ved den hastighed være skrækindjagende.

Har du prøvet at køre på en foldecykel, f.eks. en Brompton? De har forbavsende god stabilitet og komfort, og naturligvis kan de geares så man kan køre hurtigt. Der er et stort marked, og der er derfor opbygget stor erfaring med design og teknik.

  • 1
  • 0

Lad os høre om nyskabelsen også kan køre 42 km/t op af samme banke - det ville trække nørderne ind i folden og sikkert hjælpe ved lanceringen.

Hvorfor skulle man trække nørderne til? De har jo alligvel så travlt med at lege kloge-Åge, at de ikke har tid til at køre på cykel.

Markeds-segmentet her er tydeligvis alm familier der gerne vil have en el-cykel i garagen, og som er tiltrukket af feel-good effekten af, at den "oplader sig selv".

  • 1
  • 0

Kære alle

Som påpeget af flere, har batteribanken en kapacitet angivet i watt timer og ikke watt.

Det var selvfølgelig en fejl og er nu rettet.

Vh Nina

  • 1
  • 2

Har du prøvet at køre på en foldecykel, f.eks. en Brompton? De har forbavsende god stabilitet og komfort, og naturligvis kan de geares så man kan køre hurtigt. Der er et stort marked, og der er derfor opbygget stor erfaring med design og teknik.

Jeg har mange års erfaring med cykler
Den på billedet viste cykel er ikke gearet til at køre så hurtigt på.
Normal pedalarmslængde på cykler til voksne er 172,5mm, 175mm til længere ben, derfor kan man se størrelsforholdet i forhold til forreste klinge, (træk buksebeskytterringen fra )der er for lille til det forholdsvis store tandhjul bag, med de små hjul.
Ydermere er sadlen så lavt placeret (og gudhjælpemig bagudhældende) at en voksen, på den, vil ligne en forvokset teenager, der har lånt lillesøsters, uden de nyligt afmonterede støttehjul
Der vil ikke være rimeligt tråd, med lårbensknoglen der knap nok er vandret ved pedalarm i øverste position.
Sæt sadlen 6-8cm op og du har stadig et svagt stel, og hvis nogen tror at der kan være batterier indbygget i stellet, til bare lidt mere end en tur hen om hjørnet, skal de lige kikke på hvor meget batterierne fylder på andre cykler. Skal de kunne tages ud og skiftes? så kræver det forstærkning af stellet. Eller er det ikke vist monteret?
Billedet og hele teksten driver af uigennemtænkt latterligt alt for dyrt design. (Prisestimat?) Hvorfor ikke have to batterier og et standard solcellepanel?
Hvorfor konvertering til AC, hvis ikke tilsluttet nettet, (som Tesla forbilledet)og så bliver det først helt gak, gak
Markedssegmentet vil nok være dem uden teknisk/praktisk/logisk indsigt, dem der også kunne finde på at købe et soldrevet festival anlæg

KISS!
Tak

  • 6
  • 0

Ubrugelig siddekomfort/siddestiling....Tommel op
Skærme med meget lille effekt.....Tommel op
hjul uden egers fjedrene virkning.......Tommel op
smalle hårdt pumpede dæk......Tommel op
Er det en kæde eller er det et bælte??
Hvis det er kæde så er der garanti for oliesvineri overalt.....Tommel op
ingen last muligheder.....Tommel op
Støtteben med vælte garanti...Tommel op
Garanti for at man ikke gider køre mere end 5 km på den.....Tommel op
fortæl mig ikke at batteriet ikke kan afmonteres..dvs cyklen skal slæbes med op/ind.....Tommel op
solcelle kan bruges som sofabord....Tommel op
sandsynligt vis en ublu pris......Tommel op

Alt i alt en dejlig camping cykel, eller en latterlig cafe racer.

  • 9
  • 0

Det skal de ikke klantres for.
https://www.youtube.com/watch?time_continu...

Hvis solcelle/batteri pakken kun skal bruges til cyklen bliver Co2 regnskabet kulsort.

Jeg betaler ca 20-30 kr i strøm for at køre 1000 el-cykel kilometer.
10.000 kilometer er = 200-300 kr i strøm. Hvor meget solcelle/batteri bank kan jeg få for 2-300 kr og hvor meget Co2 har produktionen udledt.
Co2 gris..LOL.

  • 7
  • 0

Har et par punkter jeg ikke mener er enig med dig.

Velfungerende spændte egere giver meget lidt fjedre virkning, ihvertfald på min 15 år gamle cykel og 40 år gamle knallert.

Det ligner mountain bike/BMX dæk med store mønstre på, de er meget sjældne hårde at køre på, hvis man vil have smalle hårde dæk får man nok en hårdere tur, men rækkeviden stiger nok med et par km.

Det ligner en kæde der er monteret på cyklen, personligt vil jeg klart fortrække en kæde, da de er noget lettere at skaffe end en rem, man behøver heller ikke købe den nøjagtige længde for at den passer, den skal bare være lang nok. Cyklen skal alligevel have en kæde/rem skærm på, for at holde tøj osv. væk fra remmen, fordi den er ligeså farlig at få buksebenet i som en kæde.
Remtræk fås desværre heller ikke med udvendige gear, så max 6-7 gear at arbejde med, men elmotoren burde så kunne opveje noget af ulempen.

Støttebenet: Hvorfor vælte garanti? min knallert har en uoriginal bagsvinger fod, som den på billedet, den holder fint til 60-70kg, som knallerten vejer.

  • 0
  • 0

Har et par punkter jeg ikke mener er enig med dig.

Efter at jeg har fået el-cykel er mit fokus flyttet 100% hen på komfort. Før i tiden var det på effektivitet.
Nu er de hjul så små at egerne ville være meget korte, måske det er hip som hap det er muligt. Jeg bruger 700cc hjul og skal ikke nyde noget af at skifte til støbte hjul uanset andre fordele.
Det allerførste jeg kiggede efter på min nye el-cykel var hvor meget plads der var til bagdækket, og jeg var heldig at finde et stel med 70 mm hvor bagstaget er smallest. Jeg monterede straks 29x2.35" punkter resistente dæk på den schwalbe big apple og lavt dæktryk ca 1.5 bar. Ingen punktering efter 5000 km. Jeg købte faktisk cykel efter dækkene :-)
Fantastisk komfort uden at være en fuldt affjedret cykel, der er ikke nogen grund til at køre med smalle dæk på en el-cykel.

Det ser ud som der er en meget lille bitte kædeskærm på den kværn cykel. Jeg har samme type bare større og har egentligt aldrig fået buksebenet i klemme, men min vinter køredragt er helt olie beskidt på højre ben forneden.
Jeg glæder mig sådan til kunne gå over til bæltetræk, men er ikke særligt glad for indvendige gear.

Støtteben...jo jeg kan da godt forstå at din knallert på 60-70 kg ikke vælter når det blæser. I København vælter 10.000 vis af cykler hver eneste gang det blæser. Et støtteben med enkelt ben kan godt laves og justeres så det er rimeligt godt. Et dobbelt centerstøtteben som det jeg fandt i holland til min forrige el-cykel virkede så godt at man kunne sparke til cyklen uden at den væltede.
Men nu er cyklen jo også kun 200 år gammel så mon ikke forbrugerne i 100 år endnu skal undres over at deres cykler vælter når det blæser.
Jeg har ikke erfaring med den type støtteben der sidder bagerst, jeg har altid instinktivt undgået dem.

  • 2
  • 0

Har jeg set den til. Det er egentligt ikke nogen ublu pris så det tager jeg i mig. Også er den trods alt lidt pænere end de andre ubrugelige design cykler.

  • 1
  • 0

Har jeg set den til. Det er egentligt ikke nogen ublu pris så det tager jeg i mig. Også er den trods alt lidt pænere end de andre ubrugelige design cykler.

Der er i øvrigt masser af billeder og video her:https://www.indiegogo.com/projects/kvaern-...

7.500 er early bird i 10 eksemplarer. Den regulære pris opgives til 1.849 euro.

Jeg skal ikke gære mig til dommer over denne cykel, men den seneste danske crowdfundede cykel har ikke ligefrem været opløftende.

  • 1
  • 0

1849€ er for meget

Ja især for et batteri på 360 Wh og når hele lortet bare er en samling kinesiske standarddele.
Det er en opskrift vi har set mange gange efterhånden. Få lavet noget billigt i Kina og sælg det så i Danmark til 5 gange prisen. Det er godt at en del danskere efterhånden er ved at få øjnene op for, at man selv kan købe tingene direkte fra Kina over nettet.

Vi skulle have noget maskineri til virksomheden. Designet af et ltaliensk firma og solgt af en Dansk importør til en pris af 148.000 kroner. Jeg ringede så direkte til producenten i Kina og fik dem til at sende det til mig med luftfragt (40 kg). Pris 23.000 kroner inklusive fragt!

  • 0
  • 0

"Ja især for et batteri på 360 Wh"

Nu du nævner det, i deres specifikationer på indiegogosiden skriver de 36V/5,8A så det må være ren magi til de sidste kilometer

"og når hele lortet bare er en samling kinesiske standarddele."

Ikke engang Hydrauliske bremsekalibre er der blevet råd til, ellers normalt på mange cykler under 3000- i dag

Kineserne laver alt, i alle kvaliteter, til billigste priser og i uhyrlige antal

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten