Dansk specialist udvikler kompressor til fremtidens brintbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk specialist udvikler kompressor til fremtidens brintbiler

Brintbiler med brændselsceller omdanner brint til el, og den proces kræver ilt - masser af ilt. Al den ilt forsynes fra en kompressor, og for at undgå store energitab skal den gøres så effektiv så mulig.

Det er det danske firma Rotrex, med hovedkvarter i Herlev uden for København, ekspert i. Her er ingeniørerne i gang med at udvikle en kompakt luftforsyningsenhed til fremtidens biler, og effektivitet er ikke det eneste der fokuseres på:

»Det er også vigtigt, at enheden er helt fri for vibrationer, da brændselsceller ikke har godt af at blive rystet,« fortæller teknisk direktør Anders Kolstrup.

Gennemskåret elmotor Illustration: Picasa
Kompressoren med gear Illustration: Picasa
Gearsystem i kompressor med glatte ruller. Momentet i gearet ændres ved at den ene af rullerne trykke hårdere ned på akslen. Illustration: Picasa

Enheden er andet end en kompressor. Der er tale om en integreret enhed, hvor elmotor, gearing og kompressor er bygget sammen. Rotrex kalder den for E-Charger.

Intet til at overdøve støjen fra kompressor

Støjniveauet har ligeledes stor betydning, for biler med brændselsceller er normalt lydløse. Dermed kan alle tilkoblede aggregater høres meget tydeligt i forhold til benzinmotorer, hvor motorstøjen normalt overdøver ting som vandpumpe eller servoer.

Det problem har Rotrex blandt andet løst ved at bruge en patenteret gearing mellem elmotor og kompressor, som er opbygget med glatte rullelejer, og dermed næsten lydløs, fortæller Anders Kolstrup.

Et andet særdeles vigtigt punkt, når det gælder forsyning af ilt til en brændselscelle, er luftens renhed. Da der næsten altid vil være risiko for en lille olielæk i pakningerne mellem gear og kompressor, så bruger Rotrex en teknik med et asymetrisk totrins oliepumpesystem. Det vil sige at den del af oliepumpen, som suger olie op fra bundkaret er en anelse større end den del, som pumper olie ind i gearet. Derved opnås et mindre undertryk mellem gear og arbejdsluft som forhindre olie i at bevæge sin ind i arbejdsluften:

»Samtidig betyder det lille vakuum, at vi opnår mindre friktion i rullegearet og dermed øger effektiviteten,« fortæller Anders Kolstrup.

Samarbejde med internationale brintbilsproducenter

For at sætte yderligere gang i udviklingen af de højtydende kompressorer, har Rotrex modtaget næsten tre millioner kroner af statens Fornyelsesfond.

Pengene skal bruges til at intensivere udviklingen i samarbejde med den canadiske brændselscelleproducent Ballard og en japansk bilproducent.

Hvis alt går vel, skal kompressoren være en del af en kommerciel brint bil i 2015. Det er den dato en række af verdens største bilproducenter har annonceret, at brintbiler vil være kommercielt tilgængelige.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Har vi her den længe savnede kompressor, der også kan benyttes til varmepumper, så de begynder at blive attraktive som varmeleverandører i husene.
Vi skulle jo gerne op på en COP på ca. 4 ved -7 grader C for at "slaget er vundet" i forhold til "brænde" og pillerier.

  • 0
  • 0