Dansk solcykel nomineret til designpris

13. april 2015 kl. 11:4714
Den danske ingeniør Jesper Frausig har udviklet et bæredygtigt koncept til solgenerering fra cykelhjul. The Solar Bike er nu nomineret til en international designpris.
Artiklen er ældre end 30 dage

Når ens pedal-motivation svigter op ad bakke, er det smart med en elcykels næsten kærlige skub i ryggen. Mindre smart er det, når elmotoren skal oplades. Af samme grund er flere koncepter til alternativ batterigenering de senere år dukket op til de stigende populære elcykler.

En af dem er The Solar Bike. Cyklen er udviklet af den danske ingeniør Jesper Frausig fra solcelleproducenten Gaia Solar. Som navnet antyder, får cyklen sin energi fra solens lys.

Solcellecykler har før været afprøvet med skiftende design-held. Solar Bike er dog special, da solpanelerne er integreret i selve cykelhjulene, der leverer energien til et torpedo-lignende batteri på stellet. Solcellernes størrelse og placering på hjulene er optimeret for at undgå de mest forstyrrende skyggeforhold. I bevægelse fungerer cyklen som en normal elcykel, mens batteriet ved parkering oplades af solcellerne.

Fuldt opladt klarer solcyklen en rækkevidde på omkring 70 kilometer og en teoretisk tophastighed på hele 50 km/t. I praksis vil en produktion til de danske cykelstier dog medfører en begrænset topfart på 25 km/t.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Se video af Solar Bike på tur langs Københavns havn

Remote video URL

Cyklen er anden prototype af et koncept, der har været i støbeskeen i tre år. Endnu er det uklart, hvornår, og om, den kommer i produktion.

Til gengæld står den nomineret til en pris til Index:Design to Improve Life i kategorien 'community'. Index:Design er en dansk ngo, der siden 2002 har belønnet design, der inspirerer til bæredygtige løsninger på globale udfordringer.

14 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
15
15. april 2015 kl. 09:20

Jeg hæfter mig ved at vidunderet - ifølge indlagte reklamefilm - både kan køre på tværliggende planker, asfalt, sten og så på græs- og jordsti. Jeg synes udviklerne bør tilføje et "All terrain" til listen af superlativer.

... Altså lige under punktet "gennemsnitlig ladeeffekt", som jeg endnu ikke har kunnet spore ;-)

14
14. april 2015 kl. 11:31

Nye lygtepæle burde kunne indeholde oplade funktioner. Evt. via "induktions områder" - hvor en "induktions cykellås" kunne fastgøres.

12
14. april 2015 kl. 10:27

Her er nogle beregninger:

https://www.ecospeed.com/regenbraking.pdf

  • regen er værdiløst til at forlænge aktionsradius

  • men det er genialt som motorbremse til bjergkørsel, fordi bremserne ikke slides eller opvarmes for meget

10
13. april 2015 kl. 19:19

eller bor i Californien og bruger cyklen sporadisk til småture.

El-cyklen udemærker sig ved at have et ganske genialt hybrid system, som altid kan få køretøjet hjem. Vi har allerede haft effekt nok i flere år, og batterierne vil kun blive mindre, lettere, kraftigere og billigere, så det er ikke et reelt problem med mindre man syntes det er meget besværligt at oplade et batteri. Der er ikke meget motivation i mig til at give ekstra penge og gøre cyklen mere kompliceret for en lille smule effekt. Min oplader vejer 400 gram den tager jeg med hvis jeg skal køre mere end 20 kilometer. Når det er sagt er det da den sol celle løsning jeg har set der giver mest areal.

El-cyklen har kun 2 forhindringer tilbage for at blive dette århundreds smarteste en persons kort distance transporter, Komfortable cykelstier og tyveri.

9
13. april 2015 kl. 19:13

Vist mest et koncept til design-konkurrencer sponsoreret af politikere på den "grønne" gren :-)

Speaking of el-cykler - hvad med lyn-ladning til cykler ala dem som Tesla bruger - eller evt. "bare" cykler/scooter/motorcykler der er kompatible med deres superchargers? (er vist "open-source"?)

https://www.teslamotors.com/supercharger

Og så kunne man altid sætte et par solceller ved siden af standen så politikerne bliver glade.

8
13. april 2015 kl. 17:37

Seriøst? Hvordan kan man så overhovedet bruge dem i DK?

Det er ikke nødvendigt med vandtæt, og vandtæt er ikke nødvendigvis en fordel. Mange ting er designet så vand kan komme ud igen, uden de er vandtætte. Kun længere perioder hvor de ikke tørrer er et problem da vandet så kan korrodere interne dele.

Almindelige cykler har også denne "feature". Tag for eksempel et standard indv. nexus 7 gears nav. Hvis det er vådt over lang tid kommer der vand ind og det ruster. Derefter skal det skiftes. Det er sjældent et problem, især ikke når man normalt stiller sin cykel i et skur så den er beskyttet. Ligeledes er de fleste elcykler til et vist niveau vandresistente, og kan sagtens klare en byge.

Men jeg ville nødigt efterlade en dyr cykel ude i en våd vinterperiode direkte i elementernes rasen, for at den skal lade. Ikke en almindelig cykel, og da slet ikke en elcykel.

7
13. april 2015 kl. 17:19

Det ville være meget federe, hvis man lavede en el-ged, som kunne bruge elmotoren til at bremse med og smide det tilbage i batteriet. Har ikke de rigtige formler, men mig og min ged (100+ kg) med 35 km/t, det må være en 2-3000 watt/sek???

5
13. april 2015 kl. 14:23

Der står i den linkede artikel at batteriet lades med 2-25 km/dag. Jeg kan dog ikke finde hvilken kapacitet batteriet har. Umiddelbart ligner det en Bafang bbs01 eller bbs02 krankmotor der er sat på. Disse motorer slår fra ved 50 km/t. Der er dog ingen garanti for at de kan køre 50 km/t ud af lige vej.

70 km med lav hastighed (<30 km/t) giver mig et forbrug på 5-7 Wh/km, med en bbs01 motor (mere hvis jeg trækker en cykeltrailer). Jeg gætter derfor på at batteriet er ca 400 Wh, hvilket giver en dagsproduktion på 10-130 Wh.

Hjulene ser overdentligt skæve ud (se video). Kører man 50 km/t på de hjul har panelerne i hvert fald ikke lang levetid. Er der nogle der vil gætte på en vægt? Min intuition siger mig at et hjul vejer væsentligt mere end normalt, dvs mere end et par kg.

Umiddelbart ser jeg flere problemer en løsninger for denne cykel i et dansk klima.

  1. Cyklen skal efterlades udenfor for at blive ladet op, på et solbeskinnet sted. Dvs, de fleste byer med høje huse er uegnede.
  2. Cykler efterladt udenfor bliver hyppigt stjålet, især hvis de har dyre reservedele.
  3. Regnvejr er sucky for elcykler, så man skal flytte sin cykel ud i solen når den skinner og ind i læ når det trækker op. Vand er et issue for langt de fleste elcykler, især hvis de er efterladt udenfor. (Hvis det er en bbs0x motor, er motoren heller ikke vandtæt)
  4. Hvis der er høj vægt, især i hjulene, bliver cyklen markant anderledes at køre på, pga. stort intertimoment.
  5. Solcellerne ville have en klart højere produktion på et tag, hvor de forsyner en inverter. Det er derfor ikke den grønneste løsning at placere dem på cyklen.
  6. Det er sejt at cyklen er autonom, hvis dens produktion er højere end forbruget. Men hvor tit er det det?
4
13. april 2015 kl. 14:08

"Fuldt opladt klarer solcyklen en rækkevidde på omkring 70 kilometer"

Det er den værste gang udokumenteret vrøvl der længe er fablet op her på "Ingsjinøren" og svært accepterbart af een, der har slidt ialt 6 stk 36 Volt LiIon batterier op på el-cykler og den med "teoretisk topfart 50 km/t" - hvad skal man med den oplysning når det er ulovligt at få hjælp til mere end 25 km/t ??

Hvordan skal den lille overflade solceller dårligt vinklet til solen (når den skinner) overhovedet være til nogen "bæredygtig" hjælp

Det har taget 3 år i støbeskeen - hvad med at bruge 10 - 15 år mere.

Flip - pop - pjank - og katten gør æg.

By the way omkring begrebet Nominering: Min mor har også nomineret mig til "Man of the year".

3
13. april 2015 kl. 13:58

Lige siden Francesco Moser satte timerekord i 1986 på den olympiske velodrom i Mexico Citys tynde luft, har der været pladehjul på cykler - når man ser bort fra min allerførste 3-hjuldede cykel. Lige siden har man også vidst, at det ikke duede i sidevind. I dag bruger man hjul med vinger eller flade eger. Fælgen er højprofil.

Pladehjulet kan til nød gå på baghjulet.

2
13. april 2015 kl. 13:03

Maaske vigtigere: hvor meget energi kan produceres af de par smaa solceller? Naar Ing bruger ord som "prototype af at koncept" og ikke naevner hvor laenge den skal staa i solen for at opnaa de teoretiske 70 km, gaetter jeg paa, man lige saa godt kan tage et IC4 som at vente paa at cyklen bliver ladet op...

1
13. april 2015 kl. 12:45

tror som det blæser i dag ville det være slemt cykle på den. og hvad koster sådan et panel hvis man får ødelagt hjulet