Dansk skibsfart får 117 millioner til at dæmpe forureningen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk skibsfart får 117 millioner til at dæmpe forureningen

Der bliver løftet i flok, når en underskov af danske maritime virksomheder får støtte til at måle og udvikle, hvordan man forurener mindre i den danske handelsflåde.

Med 117 millioner - herunder 50 millioner fra Innovationsfonden - kommer brancheorganisationen Blue INNOship til bunds i, hvilke greb der kan laves for at spare miljøet og brændstoffet på de danske skibe. Det skriver Politiken.

14 forskningsprojekter har Blue INNOship linet op, og de skal ifølge Undervisnings- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R) skære dybt i udledning af ikke alene CO2, men også svovl (SOx) og kvælstof (NOx), som er følgesygdomme af at sejle på den tunge bunkerolie. De to sidstnævnte håber ministeren konkret vil falde med 80 procent.

Læs også: Svovlkrav lukker DFDS-rute til England

»Som en af verdens største søfartsnationer har vi et oplagt ansvar for at sikre, at skibsfarten får reduceret udledningen af skadelige og miljøbelastende stoffer«, siger hun.

Magnus Gary, der er Program Manager, forklarer formålet lidt mere teknisk.

»Der er 14 projekter, der alle arbejder med forskellige problemstillinger, der medvirker til at reducere SOx, NOx og CO2-udledning. Nogle af aktiviteterne er meget håndgribelige, for eksempel at sætte finner på skroget af skibet for at forbedre inflowet til propelleren (skruen, red.). Men andre projektaktiviteter er mindre håndgribelige, som for eksempel udviklingen af viden og metoder, der kan reducere udslippet af methan fra skibsmotorer, der bruger flydende naturgas som brændstof«.

Læs også: Dansk røgrenser fjerner svovl og partikler fra skibes skorstene

De mange projekter afspejler, at det ikke nytter noget at arbejde med finner alene.

»Hvad hjælper det at slippe af med svovludslippet og reducere CO2, hvis vi får udslip af methan, der som drivhusgas er 20 gange så farlig som CO2?«, siger han til Politiken.

Listen over de deltagende virksomheder og institutioner viser, at der i Blue INNOship findes alle kategorier af det blå Danmark: Alfa Laval, A.P. Møller - Mærsk, Hempel, MAN Diesel & Turbo, OSK-ShipTech, Torm, Aalborg Universitet, CBS, Danmarks Tekniske Universitet og flere GTS-institutter.

Ud over de 50 millioner kommer resten af pengene fra branchen selv og Den Danske Maritime Fond.

Kilde Politiken
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten