Dansk sensorsystem skal beskytte F-16 mod varmesøgende missiler

Den danske højteknologivirksomhed Terma har indkøbsaftaler på vej med flere lande om et nyt system, der skal beskytte kampfly mod varmesøgende missiler.

Både det hollandske og tyrkiske luftvåben og den amerikanske føderale luftreserve US Air National Guard har hen over sommeren udsendt udbud på missilforsvarssystemer, der specifikt peger på, at Termas nyeste sensorinstallationssystem mod varmesøgende missiler, PIDS+, skal indgå i systemerne.

Sensorsystemet er Termas bud på at sikre F-16-fly mod varmesøgende missiler. Det er de ikke fra fabrikkens side. Da F-16 blev udviklet i 1970’erne, var næsten alle missiltrusler radarstyrede, så prioriteten var at forstyrre (jamme) radarsignaler.

F-16 på patrulje over de baltiske lande med sensorsystemet PIDS+ monteret under vingerne (Foto: Nato). Illustration: NATO

Siden da er der kommet mange infrarøde missiler mod fly i omløb, særligt i form af de skulderbårne missiler ManPADS (Man Portable Air Defensive System), som styrer efter varmen fra flyets udstødning, og som F-16 ikke har noget forsvarssystem imod. De skulderbårne missiler har for længst ramt det sorte våbenmarked, og i august berettede internationale medier eksempelvis om, at avancerede ManPADS kan være faldet i hænderne på terrorgruppen Islamisk Stat (IS), efter at gruppen har stormet en syrisk luftbase.

Danmark har netop besluttet at sende F-16-jagere på mission mod netop IS.

For at imødegå truslen fra de varmestyrede missiler har flere elektronikproducenter udviklet varslingssystemer, der opdager de ultraviolette fotoner fra udstødningen på missilet og sender besked til cockpittet, når der er et missil på vej mod flyet. Piloten kan så afskyde en serie brændende magnesiumstave, såkaldte flares. De brænder ved så høj temperatur, at missilet styrer mod stavene i stedet for flyet. Nye kampfly får i dag installeret missilvarslingssystemer fra start, men systemerne er vanskelige at installere i eksisterende kampfly.

»Disse skulderbårne missiler er efterhånden blevet en af de største trusler mod kampfly, men det har indtil nu været så rasende dyrt at eftermontere missilvarslingssystemer på eksisterende fly, at ingen har haft råd til at gøre det,« siger John Rygaard, direktør i Airborne Applications hos Terma.

Termas nye løsning bygger videre på en idé, som firmaet fik i 1990’erne, om at montere missilvarslingssystemer i F16-flyenes våbenophæng (pyloner).

»Fidusen ved at indbygge missilvarslingssystemet i pyloner er, at man ikke behøver at modificere selve flyet, og at man ikke behøver at have de dyre missilvarslingssystemer på alle fly, men kun på dem, der skal på missioner, hvor de kan risikere at blive beskudt af missiler. Man kan således flytte dem rundt imellem flyene afhængig af missionen,« siger John Rygaard.

Den nyeste version af systemet, som Terma kalder PIDS+ (Pylon Integrated Dispenser Station), har været operationelt siden 2013. Det danske og norske flyvevåben har betalt Terma for at færdigudvikle systemet, og de to flyvevåben har fået systemet certificeret til F-16 af det amerikanske luftvåben.

Læs også: Teknisk universitet brugt som stråmand i ny svensk våbeneksport-affære

»F-16 får monteret en PIDS+ på både højre og venstre vinge. Der bliver monteret tre sensorer i hver PIDS+, altså seks i alt. Hver sensor kan sammenlignes med et kamera, hvor linsen har et bestemt synsfelt, og når man så peger sensorerne i hver sin retning, kan man stort set dække hele sfæren, så uanset hvilken retning missilet kommer fra, vil det blive detekteret,« siger John Rygaard.

Terma forventer at få de amerikanske, hollandske og tyrkiske kontrakter i hus i løbet af 2015 og 2016.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Piloten kan så afskyde en serie brændende magnesiumstave, såkaldte flares. De brænder ved så høj temperatur, at missilet styrer mod stavene i stedet for flyet. Nye kampfly får i dag installeret missilvarslingssystemer fra start, men systemerne er vanskelige at installere i eksisterende kampfly.

Jeg forstår ikke helt artiklen. F-16 har haft flare-pods siden dag nul. Eller ville den være prisgivet mod en simpel AIM-9 fra 50'erne.

Det Terma har lavet er garanteret nyt, smart og avanceret, men ikke revolutionerende.

Desuden "bider" moderne IR-missiler ikke uden videre på det varmeste objekt, men forfølger stædigt dets oprindelige mål. Det kræver en solid mængde computerkraft, men det er ikke noget problem i dag. Det var det for 50 år siden.

  • 2
  • 0

Det nye i Terma's system er, som jeg forstår det, at en F-16 "klassik" ikke har noget der kan opdage at et varmesøgende missil er lås og affyret mod flyet. Med PIDS+ får F-16 flyet dedektorer som kan se og opfange varmesøgende missiler der affyres mod flyet. Dvs. at piloten bliver advaret om missilet, også selvom han ikke ser det.

Jo før piloten opdager missilet, jo større chance har han for at undvige det.

Hvis nogen har anden viden så del den gerne :-)

  • 2
  • 0

Jeg forstår ikke helt artiklen. F-16 har haft flare-pods siden dag nul. Eller ville den være prisgivet mod en simpel AIM-9 fra 50'erne.

Det Terma har lavet er garanteret nyt, smart og avanceret, men ikke revolutionerende.

Desuden "bider" moderne IR-missiler ikke uden videre på det varmeste objekt, men forfølger stædigt dets oprindelige mål. Det kræver en solid mængde computerkraft, men det er ikke noget problem i dag. Det var det for 50 år siden.

Korrekt at F-16 siden fødslen har haft indbygget flares/chaff dispenser. En af de ting som PIDS'en gør er at fordoble den mængde flares/chaff som flyet kan medføre. Oprindeligt har de danske F-16 plads til to bokse med enten flares eller chaff, en på hver side af bagkroppen (pegende nedad). Nyere varianter af flyet har fået indbygget 2 bokse mere, men dette er ikke muligt på de danske stel. Derfor er det smart at PIDS'en giver mulighed for at medføre 2 bokse mere.

Derudover er flyet ikke bygget med et medfødt Missile Warning System (MWS), men kun med en Radar Warning Reciever (RWR). Ved også at bygge MWS og jammer ind i PIDS'en, får flyet tilført endnu en kapacitet som gør at flyet bedre kan overleve på den moderne slagmark. Yderligere kan nævnes at TERMA's MWS og RWR display system er koblet sammen med et 3D lyd system der også giver piloten et intuitivt lydbillede af hvilken retning truslen kommer fra. Og sidst men ikke mindst, så kan systemet sættes op til selv at smide flares ud når et missil nærmer sig.

Mht. om moderne missiler bider på flares eller ej, så er det også korrekt at mange moderne missiler har et indbygget "flare rejection" program. Dette løses dog ved at udvikle skræddersyede flareprogrammer hvor man både kan anvende forskellige typer af flares (forskellige temperaturer) samtidigt med at de smides i en bestemt sekvens som på den måde narrer missilet til at gå efter en flare frem for flyet.

En sidste smart detalje ved at have jammeren indbygget i PIDS'en er at man undgår at skulle hænge den på en af våben stationerne, sådan som eksempelvis hollænderne gør, hvorved man frigør plads til flere våben eller reducerer flyets luftmodstand med øget præstationer til følge.

Mener for øvrigt at ing.dk tidligere har haft et par artikler om dele af TERMA's selvforsvarssystem.

  • 2
  • 0

Altså lige bortset fra at samtlige sensorer, jammere og chaff/flares er af udenlandsk oprindelse ;-) ..men mener da trods alt at selve (glasfiber)pylonen er fremstillet herhjemme.

"kan man stort set dække hele sfæren"

Det er strengt taget heller ikke rigtigt.....det kan i bedste fald kun være hemisfærisk da sensorene overhovedet ikke dækker luftrummet over flyet og er således ikke meget bevendt mod luftbaserede trusler.

  • 0
  • 0

Det er strengt taget heller ikke rigtigt.....det kan i bedste fald kun være hemisfærisk da sensorene overhovedet ikke dækker luftrummet over flyet og er således ikke meget bevendt mod luftbaserede trusler.

Det er nok også meget heldigt, hvis det er den dersens hemisfære der er under flyet der er dækket af sensorerne... Det er bare VILDT sjældent, at jeg har set et fly blive beskudt fra oven af en fyr med et skulderbåret missil... Men derimod, kan jeg langt bedre se billedet for mig, hvor "banditten" står på jorden...

Mvh.

  • 0
  • 0

"Det er bare VILDT sjældent, at jeg har set et fly blive beskudt fra oven af en fyr med et skulderbåret missil... Men derimod, kan jeg langt bedre se billedet for mig, hvor "banditten" står på jorden..."

Nå ja...james så er alting jo i skønneste orden.....så må vi bare håbe at fjendtlige kampfly, med deres radar/IR guidede luft til luft missiler, husker at placere sig UNDER vores F-16'ere inden de affyrer dem ! ;-)

  • 1
  • 0

...Ja på de oprindelige EW systemer .....derfor er det ikke sikkert at det er tilfældet med de nyeste versioner af ALQ-213

- det er vist nogle ret bedagede(?) artikler, du henviser til! Her noget friskere (2014) info:

The AN/ALQ-213 Electronic Warfare Management System (EWMS) was developed by Danish TERMA A/S integrating and controlling electronic warfare self-protection systems. Originally, it was developed to reduce workload of Danish F-16 pilots, while ensuring optimized use of all onboard electronic warfare (EW) subsystems. Its flexibility allows ALQ-213 to be installed on large transport aircraft, other fighters than the F-16 and rotary wing aircraft. The EWMS has been installed on the following aircraft: F-16, C-130H, AS-532 Cougar, CH-47 Chinook, EH101, A-10, F-111, C-160 Transall and C-130J Hercules II. The ALQ-213 and the updated model ALQ-213(V) have been chosen by the United States, Belgium, the Netherlands, Norway, Portugal, Australia and Germany, as well as Denmark.

Kilde:

http://www.deagel.com/Aircraft-Protection-...

Se endvidere:

http://www.terma.com/media/226891/terma_up...

  • 2
  • 0

Nå ja...james så er alting jo i skønneste orden.....så må vi bare håbe at fjendtlige kampfly, med deres radar/IR guidede luft til luft missiler, husker at placere sig UNDER vores F-16'ere inden de affyrer dem ! ;-)

Nu stod der jo følgende lige inden artiklen:

Danske Terma har udviklet et system, der enkelt kan beskytte F-16 mod skulderbårne missiler, som også Islamisk Stat menes at være i besiddelse af.

Derfor var det underholdende... Men fair play... Joken var avanceret... ;-)

Mvh.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten