Dansk rumrakets motor imploderede
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk rumrakets motor imploderede

Motoren imploderede under en testaffyring til det danske private rumfartsprojekt, som Peter Madsen og Kristian von Bengtsson blogger om på ing.dk.

Testen af motoren fandt sted i søndags, og selv om alt tilsyneladende forløb som planlagt, havarerede motoren, TM65.

Havariet opstod i raketmotorens kølesystem. Motoren er dobbeltvægget, og mellem de to vægge strømmer kølemidlet (alkohol), som samtidig er motorens brændstof. I den yderste del af raketmotorens dyseskørt er trykforskellen mellem brændkammer og væsken i dobbeltvæggen størst - og allerstørst under motorens opstart, hvor der er fuldt tryk på kølesystemet.

Dyseskørtet blev under opstarten udsat for en trykforskel på 24 bar, mens der endnu ikke var opbygget driftstryk i brændkammeret, fordi trykopbygningen varer cirka 1,2 sekunder. Det fik indersiden af motoren til at kollapse.

»1,2 sekunder er dog en evighed for en raketmotor - og det var rigeligt langt tid til at dysen kunne nå at tage skade,« siger Peter Madsen.

Forudset reaktion

Problemet med overbelastning af den yderste del af dysen var ikke kendt i 2010, da TM65-raketmotoren blev designet. Men Peter Madsen har været opmærksom på det og omtalt det på bloggen i forrige uge.

»Det er meget vanskeligt at simulere eksakt de kombinerede termiske og mekaniske belastninger, som dysen udsættes for - særligt under opstart, hvor motorens tilstand er ustabil, og alle komponenter ændrer sig meget hurtigt,« siger Peter Madsen.

At implosionen ikke var helt uventet, medfører også, at Peter Madsen ved, hvordan holdet kan konstruere motoren, så den kan holde til den store trykforskel - og den del af motoren vil være forstærket i næste model.

Der vil blive tilføjet nogle spanter til støtte mellem kamrene i de kommende versioner af motorerne - en fire gange større version kaldet TM250, mens en ny version af TM65 forventes klar til test inden for to måneder.

Op til weekendens test, havde projektgruppen, der involverer i alt 42 personer og cirka 700 støttemedlemmer, indkøbt for 12.000 kr. alkohol, hvilket rækker til fire testaffyringer.

Se videooptagelse af rakettesten: