Dansk robotekspert: Selvkørende biler skal ud på landet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk robotekspert: Selvkørende biler skal ud på landet

Det regner, og bussen er netop kørt. Den oplevelse kan mange sikkert genkende. Men ude i de tyndt befolkede områder er det bare endnu mere irriterende, fordi der måske er en time til næste bus.

Og for de lokale trafikselskaber og kommuner er det en evig kamp om at tilpasse kapaciteten til meget få passagerer, samtidig med at der stadig opretholdes en vis mobilitet for den del af befolkningen, der ikke har egen bil.

»Jeg tror, at landdistrikterne bliver frontløberne, når det gælder selvkørende biler. Her er de bedste forretningscases,« siger Henrik Schärfe.

Læs også: SERIE: Selvkørende biler kan få trængslen til at stige

Indtil sidste år var han professor på Aalborg Universitet og leder af Center for Computer-medieret Epistemologi (erkendelsesteori), hvor han blandt andet forskede i menneskers forhold til robotter. I den forbindelse fik Henrik Schärfe bygget en robot, som lignede ham på en prik. Det bragte ham i 2012 ind på Times' liste over de 100 mest indflydelsesrige personer i verden.

I dag har Henrik Schärfe kastet sig over selvkørende biler og været med til at stifte fonden Autonomous, hvor han er administrerende direktør. Målet med fonden er at gennemføre samfundsmæssige forandringer gennem avanceret robotteknologi - i dette tilfælde selvkørende biler.

Transport på landet duer ikke

Et af de første skridt for Autonomous bliver et projekt i Vesthimmerlands Kommune, hvor selvkørende biler skal ud på vejene allerede i 2016. Og at det netop er 'langt ude på landet' og ikke i en storby, er der ifølge Henrik Schärfe en rigtig god grund til:

»Den model, vi har for offentlig transport i landdistrikterne, duer simpelthen ikke. Busser med køreplaner og stoppesteder fungerer ikke. Og jeg tror, at de vil blive udfaset i løbet af relativt kort tid,« siger han.

Mange kommuner vælger da også at transportere borgere i taxi, hvis de for eksempel skal til behandling på et hospital. Det er ofte billigere end et fintmasket offentligt transportsystem.

Biler uden rat og pedaler

Derfor er det planen, at Vesthimmerlands Kommune i løbet af efteråret 2016 skal modtage de første selvkørende biler. Her skal bilerne transportere borgere rundt fra dør til dør, når behovet er der.

Det kommer til at ske i samarbejde med Nordjyllands Trafikselskab, og målet er i første omgang en flåde på 100 biler:

»Vi kigger på niveau 5-biler, hvilket betyder, at de hverken har rat eller pedaler,« fortæller han og indrømmer samtidig, at lovgivningen endnu ikke er på plads i Danmark. Det handler om den såkaldte Wienerkonvention fra 1968, ifølge hvilken det er forbudt ikke at have kontrol over sit køretøj.

Niveau 5-biler findes ikke

I forbindelse med offentliggørelsen af de vesthimmerlandske drømme om selvkørende biler, har der været kritikere, som peger på, at niveau 5-bil slet ikke eksisterer endnu. Flere har peget på, at sådanne biler nok først bliver tilgængelige om 5-10 år.

Men det afviser Henrik Schärfe. Til dr.dk har han tidligere forklaret, at en bilproducent som Volvo allerede har implementeret teknologi, så deres 2016-modeller ville kunne køre som niveau 5-biler. Han vil dog endnu ikke afsløre, hvorfra Autonomous har tænkt sig at få biler:

»Vi har en fast navngiven partner, som skal levere de første biler. Men producenten har sin egen pressestrategi for, hvornår de vil præsentere deres teknologi, og derfor kan vi ikke fortælle, hvem det er,« forklarer han og afslører, at man også er i kontakt med andre producenter, som er i stand til at levere teknologien fra både Europa, USA og Asien.

Henrik Schärfe erkender dog, at der er lidt forskellige fortolkninger af, hvad en niveau 5-bil kan håndtere. I hardline-fortolkningen betyder det en selvkørende bil 'anywhere - anytime' - altså en flåde af biler som altid er tilgængelig, hvor som helst.

I Autonomous’ fortolkning betyder niveau 5 en bil, der kan bestilles til at køre fra punkt A til B uden nogen form for passagerinvolvering. Men da lovgivningen som nævnt endnu ikke er på plads, vil de første ture foregå med politieskorte.

Ejerskabsstrukturen opløses

I takt med at selvkørende biler vil blive udbredt i landdistrikterne, forventer Henrik Schärfe også, at den ejerstruktur vi har i dag, hvor biler fortrinsvis er ejet af private vil blive opløst:

»Jeg tror, at der vil opstå et nyt marked i området mellem privat og offentlig transport. Færre og færre familier vil nok investere i en privat bil. I stedet vil man købe sig ind i en flåde af selvkørende biler som andre opererer,« siger Henrik Schärfe, som tror, at der vil opstå en segmentkultur baseret på, hvilket komfortniveau vi foretrækker og har råd til. Lige nu forsøger de hos Atonomous at forestille sig, hvordan den segmentstruktur kommer til at se ud.

Henrik Schärfe er ikke i tvivl om, at der nok skal komme selvkørende biler ud og køre på vejene. Problemet er måske i højere grad at kunne skaffe biler nok inden for de næste 3-6 år:

Målsætningen for projektet er 100 biler. Men med regionale briller på, vurderer Henrik Schärfe, at der inden for få år vil være behov for 1.000 biler.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er en visionær galning, som har lavet en fond.
Han vil have selvkørende biler allerede i morgen.

Det kan ikke lade sig gøre, som landet står nu. Det ved han også godt, og det ved journalisten også godt.

Hvad skal denne artikel?

  • 5
  • 10

God at transport behov i landområder får lidt mere fokus.
At tro at " motorvejs selvkørende biler " er vigtigst at udvikle - er nok noget københavnere - subfokuserer på.

Økonomien er presset i mange kommuner - så at kunne give borgerne service - med en måske lidt langsom niveau 5 bil - er bedre end ingen service.

Så - stort TAK - for at der bliver udviklet til landområder også.

  • 3
  • 2

... skal vi ikke bare vente og se hvad der sker?

Selvkørende biler er ved at nå et niveau, hvor sikkerheden er i orden. Jeg tror (ret mig hvis jeg er forkert) at bilerne allerede nu, kan være meget mere sikrer end billister. Problemet er, med den nuværende teknologi, at der er for mange falske positiver på farlige situationer, hvilket får bilen til at stoppe. Derfor kan de ikke kører alle steder endnu, da der i en storby er alt for mange variabler, der vil få bilen til at stoppe konstant.

Men her taler vi om landdistrikter, med veje der ikke kører særlig mange bilister på. Med andre ord, er der ikke det store problem, hvis bilen stopper op. Slet ikke, hvis man fra en central, kan have en person, der fjernstyrer bilen forbi den forhindring, indtil autonomien kan tage over igen. Samtidig identificeres variablen, der var skyld i at bilen stoppede, således at den næste autonome bil, ikke stopper der igen.

Desuden kan man holde hastigheden på bilerne på samme hastighed som traktorer i starten (45 km/t), da passagerene (i starten) er pensionister og skolebørn der har god tid.

  • 6
  • 2

"Selvkørende biler er ved at nå et niveau, hvor sikkerheden er i orden. Jeg tror (ret mig hvis jeg er forkert) at bilerne allerede nu, kan være meget mere sikrer end billister"

Enig - vi er slet ikke så gode til at køre bil som vi selv tror! Teslas autopilot er fx. langt bedre til at holde banen end en gemnemsnitlig billist og den opdager altid forhindringer.
Hvis jeg som cykellist skal overhales af en bil foretrækker jeg, at det er en autonom bil som jeg ved detekterer mig, frem for GTI Brian eller bedstemor Tove, hvor man, af forskellige årsager, ikke kan være sikker på at blive set/taget hensyn til. Det bliver spændende at følge denne udvikling.

  • 11
  • 3

Sikke en gang vrøvl at påstå at fordi det er i landdistrikterne så er der ikke særligt mange billister eller anden trafik på vejene, der er ingen busser men det betyder ikke at der ikke er trafik og at det betyder jo ikke noget at bilen stopper i tide og utide for det er alligevel gamle og børn hvis tid ikke er noget værd..( noget med at møde til tiden, overholde aftaler.. måske?)

Selvkørende biler har samme problem som elbiler, de kan ikke levere samme vare som en ganske alm fossil drevet bil kan i dag og indtil da hvor for skulle vi så vælge det?
Tanken om at bo på landet og ikke have egen bil virker noget langt ude, hvis præmissen holder burde der jo ikke være noget problem i at forbyde private biler i byerne da der er flere mennesker, kortere afstande der kan optimere brugen af den enkle bil. Mon dog by folket vil gå med til det? og hvorfor skulle folk på landet gå med på den? At have del i en flåde af selvkørende biler giver netop ikke mening for en familie på landet, der er flere der skal transporteres i husstanden til forskellige destinationer som ligger med større afstand fra hinanden hvilket vil kræve flere biler eller længere transporttider. Hvor er fordelen i det?

Nej selvkørende biler skal testes i København i myldretiden om vinteren af enlige forældre og af folk som har mange møder rundt om i byen ( som jo bare må komme for sent jvf. det er intet problem for gamle og skolebørn, når det virker så kan vi fra landet komme og se på og glæde os over at vi har vores egen bil der altid har alle de ting lige fra ekstra hår elastikker til cykelstativet liggende i bilen klar til brug.

  • 3
  • 11

Det er noget sludder og helt uvederhæftigt, når Schärfe henviser (godt nok via dr.dk) til, at Volvos 2016-modeller er niveau 5-biler. Det er særdeles langt fra tilfældet. Jeg har prøvet dem.

I 2017 vil 100 biler kunne køre selv på en meget lille og klart defineret del af Gøteborgs vejnet. Og kun der hvor der ikke er modkørende trafik. Desuden skal føreren kunne tage over med 15 sekunders varsel.

Niveau 5 biler (som de kaldes i artiklen) findes ikke.

  • 8
  • 1

Kan man stole på systemerne i massefabrikerede biler?

Jeg har en ny Polo med automatisk bremsning hvis der er kollisions risiko. Systemet har 2 gange advaret, selv om jeg var eneste bil på vejen. Heldigvis sagde det pling og blinkede, men bremsede ikke.

Jeg har dog hørt om en Renault, der 2 gange pludselig har bremset hårdt op på motorvejen - en barsk oplevelse.

  • 4
  • 0

Jeg var nødt til at se efter en gang til, men artiklen er åbenbart ikke fra 1. april.

Og så den helt muntre:

Men da lovgivningen som nævnt endnu ikke er på plads, vil de første ture foregå med politieskorte.

Hvorfor ikke en mand der går foran med et rødt flag?

Det kan da vel ikke være meningen at politiets ressourcer skal drænes på den konto!

  • 7
  • 0

Selvkørende biler har samme problem som elbiler, de kan ikke levere samme vare som en ganske alm fossil drevet bil kan i dag

Nej, elbilerne leverer nemlig en bedre vare. Tror du virkelig, at folk der kører elbil har valgt en elbil for at straffe sig selv og nu kører rundt hver dag og længes efter en fossilbil? Nix du, vi kører rundt og glæder os over hvor stille og flydende en elbil kører, over hvor god accelerationen er, og over at vi aldrig skal spilde tid på at stå i kø på en tankstation.
Fremtiden er begyndt. Jeg skal aldrig mere have en gammeldags bil. No way.

  • 10
  • 2

Hej Anders

Hvad ved du om, hvad jeg ved?

Så sent som igår blev der på åbningsdagen for DTU's nye Transportinstitut, vist billeder af en selvkørende niveau 5-bil, som er ved at blive bygget i Berlin.

Så hvis jeg ikke ved det, så ved forsamlingen af studerende, forskere og andet godtfolk, som overværede præsentationen, det heller ikke.

De fleste folk, der ved noget om selvkørende biler, er enige om, at teknologien er på plads - det er mangler er demonstrationsforsøg, erfaringsopsamling og lovgivning.

  • 7
  • 8

Det tager kun ca en halv time før man begynder at stole på systemet. Langt hurtigere end jeg selv havde forventet.

Jeg har kørt med Autopilot slået til mere end 70% af tiden, og det har virket meget overbevisende. Der er stadig meget der kan forbedres, og det bliver det også.

Ved kø-kørsel har Autopilot været slået til 99% af tiden, og det er helt klart her det virker bedst, og hvor det er mest anstrængende/kedeligt at køre selv.

På landet er det mere afslappende/sjovere at køre selv, og her virker menneskets "sensorer" og hjerne langt bedre end bilens (endnu).

  • 5
  • 0

Den er helt gal. Niveau 5 bil findes ikke, mange bilproducenter og andre interesserede er jo ved at udvikle en selvkørende bil, der til sidst gerne skulle være på dette niveau, men der går nogle år endnu.

  • 4
  • 1

Der står faktisk I artiklen at Autonomous ikke definerer niveau 5 som at bilen kan køre alle steder uden hjælp, blot at den kan køre uden at passageren hjælper til.

Hvis man læser lidt indad, betyder det nok at der er en billeverandør der gerne vil skrive kontrakt på at få foden inden for på markedet for chaffør-løse biler, mod at de så har nogle folk til at hjælpe deres biler ud af penible situationer.

Vil autonomi + fjernstyring så virke problemfrit i starten? Det ved vi ikke, og det er nok derfor myndighederne har foranlediget at de første kørsler bliver med eskorte.

Når man vurderer det her, skal man huske at det er den spæde start på noget som kommunen, de billøse borgere og ikke mindst leverandøren gerne vil have til at lykkes.

  • 1
  • 0

men der går nogle år endnu.

Som sagt, der går mange, mange år endnu - når først Google Translate er i stand til at oversætte fra et hovedsprog til et andet uden man ligger flad af grin, er computerteknologien på et stade hvor den nærmer sig den menneskelige hjerne.

I den mellemliggende tid er det nok bedre at proppe så mange som mulige kræfter ind i at få elbilerne så gode (og billige) at der ingen argumenter er for at lade være.

  • 2
  • 5

Nu er der jo en markant forskel i opgaven "at oversætte", kontra "at navigere" så at kræve at computere skal pålideligt kunne klare den ene før du tror på den anden er nok at strække den.

Med mindre du selvfølgelig heller ikke stoler på at computere er gode til at regne eller styre datatabeller...

  • 0
  • 3

Det er ligenetop en sådant krav om at løse et bestemt problem og ikke det mere generelle 'at biler kan køre selv'.

Det er ikke en specialløsning man skal bygge, men et generelt industriprodukt, der kan anvendes eller visse steder måske ikke i starten anvendes. Alt andet er ubrugelig one-off håndværksløsninger.

Biler skal indlysende være samlebåndsproducerede industriprodukter.

Anvendelserne skal markedet drive frem og de skal ikke dikteres af fortænkte hjerner, der har en dagsorden om by og land, himmel og helvede eller noget andet helt- eller halvreligiøst.

Naturligvis kan selvkørende biler, når de er her og koster under 1/10 af en Tesla, gøre megen gavn også i tyndbefolkede områder. Men man skal altså ikke bygge til et bestemt formål, men der hvor man lettest kan bygge den bedste bil billigst og mest salgbar.

Lars :)

  • 1
  • 2

Nu er der jo en markant forskel i opgaven "at oversætte", kontra "at navigere" så at kræve at computere skal pålideligt kunne klare den ene før du tror på den anden er nok at strække den.

Det er jo lige præcis det der ikke er!

Den menneskelige hjerne skal "oversætte" en milliard synsindtryk ude i trafikken, og ud fra en kombination af intuition og erfaring reagere på det.

Det er altså slet ikke så trivielt som man vil foregøgle os at det er - dermed ikke sagt at der ikke kommer autonome køretøjer i lukkede systemer, men ude på landet, med alle de frihedsgrader det betyder, er det ikke noget der er bare tilnærmelsesvis om hjørnet.

  • 4
  • 1

Der går ikke mange år, men der er ikke så stor enighed om, hvor teknologikurven ligger, fordi der er flere der forsøger at løse problemet på forskellige måder, overbevist om at netop deres metode vil være den der virker.

Hvis man tror der går mange år, så er det fordi man ikke har lagdelt problemet, som de der er længst fremme, har gjort det. Tesla's autopilot er mindst 2 niveauer: Der er miljøforståelse gennem sensorinput, og så noget software ovenpå til at holde bilen indenfor kørelinjer og til at undgå at køre ind i andre biler.

Har man gode sensorer her idag, så kan bilen i princippet køre næsten evigt på hovedveje frem og tilbage, og et uheld vil næsten sikkert skyldes at nogen kører med stor fart ind i bilen. Det er overordnet et ret simpelt system, og Tesla's er ikke perfekt, som vi har set med nylige eksempler, hvor bilen er meget dårlig til at detektere kantsten og sættevogne, hvor der er højt til bunden. Den kan heller ikke detektere parkerede biler.

Skal man noget mere, skal der flere lag ind, flere diskrete opdelinger af miljøforståelsen, hvor man separat detekterer biler, personer, affald, vejflade, symboler, opstregninger, lyskurver, fartbump, osv. fra alle retninger. Når hver af disse kan detekteres nær-perfekt, så er miljøforståelsen pr. definition et løst problem. Dét er vi meget tæt på i prototyper, hvor det der mangler er bedre sensorer, bedre og flere kameraer og mere regnekraft, der fungerer ved et lavt strømforbrug, hvor man ikke skal have en stor workstation til at ligge i bagagerummet.

Så er det, at man kan bygge et sæt kørealgoritmer ovenpå til at navigere gennem det forståede miljø, og der er vi altså ikke helt klar endnu, men det er stadig tæt på.

Så er der nogen, der mener, at bilen i stedet skal lære at køre gennem eksisterende videofeeds, rå indlæring af millioner af kilometer af menneskekørsel. Der er ingen lagdeling og systemet er simplere og forlader sig helt på kameraer. Her er det ganske rigtigt, at det vil tage alt for lang tid at lære, fordi sådan et læresystem kan ikke håndtere sjældne begivenheder. Der vil også være situationer, der simpelthen ikke kan læres, men skal programmeres, og det er derfor, det er den forkerte måde at gøre det på.

Men det er heller ikke sådan de fleste selvkørende biler fungerer, og det er derfor heller ikke sandsynligt, at biler vil være mange år om at kunne køre selv. Jeg tror, vi ser en rigtig niveau 5 prototype om 5 år.

  • 2
  • 3

Jeg tror at man i al sin automatisering og spareiver på menneskelig personale, helt glemmer, at ideen med servicefag, er netop, at der er en uddannet person til at tage sig af diverse opgaver.

Jovist, ganske rart at bilen kan køre af sig selv, men hvordan hjælper bilen 5 årig Katrine sikkert ind i bilen og sørger for hun har sat selen rigtigt osv? og evt. ikke glemt diverse ting og sager. Samme kan jo tænkes med Kenneth som har brækket begge ben, hvordan kommer han ind i bilen og sikre sig selv? Og værre endnu med teknologiforskrækket Ester som ikke forstår sig på al det moderne teknik.

Alle disse problemer, kan et uddannet personale tage sig af. Hvor en selvkørende bil, kun kan køre og ikke så meget andet.

For mig virker det som om vi går et skridt frem for at tage 2 tilbage, for så igen at indse, at man ikke helt kan undlade at have mennesker omkring de uforudsete hændelser der måtte opstå. Og så kan det godt være der findes alverdens super ingeniører rundt omkring i denne verden, men indtil videre har de ikke opfundet det perfekte system, som kan håndtere uforudsete hændelser. Og derfor vil jeg mene at mennesker stadigvæk er noget som skal være tilstede, for netop at være kreativ og improvisere løsninger på stedet.

  • 2
  • 4

Det er jo lige præcis det der ikke er!

Den menneskelige hjerne skal "oversætte" en milliard synsindtryk ude i trafikken, og ud fra en kombination af intuition og erfaring reagere på det.

Det er altså slet ikke så trivielt som man vil foregøgle os at det er - dermed ikke sagt at der ikke kommer autonome køretøjer i lukkede systemer, men ude på landet, med alle de frihedsgrader det betyder, er det ikke noget der er bare tilnærmelsesvis om hjørnet.

Vi har da ikke brug for at bilen genkender at blob 202 er en lastbil, den skal blot registrere hastigheden og dennes ændring, blobbens udstrækning og de eventuelle signalafgivelser fra denne. At gøre dette er rimeligt trivielt med de rette sensorer. Problematikken er som Henrik M. Kristensen også påpeger mere at få regnekraft nok proppet i bilen.

Det komplicerede er at lave systemet så det er sikret imod fejl og optimeret efter sikkerhed.

  • 3
  • 2

Det komplicerede er at lave systemet så det er sikret imod fejl og optimeret efter sikkerhed.

Så er det heller ikke værre. Bilerne skal blot ikke medføre flere døde og skadede end de nuværende kørertøjer gør.
Gerne færre, men ingen rationel grund til at kræve færre ulykker som et absolut krav.

Lars :)

PS! Menneskehjernen har ikke en inputkapacitet på noget der bare ligner milliarder af synsindtryk under en alm biltur. Men hjernen er som regel ret god til at behandle de relevante indtryk

  • 2
  • 0

Jeg bor på landet, og vi har som de fleste her ude 2 biler. En rimelig stationscar og en lille bil.
Den lille bil kører under 6000 km om året, mest fra hjemmet og til samlepladsen hvor jeg stiger på kørepuljen, dette er normalen 4 dage om ugen, den 5 dag kører jeg i stationscar de ca 250 km det er på arbejde og hjem igen.Den dag bruger min bedre halvdel den lille til hendes transport opgaver.
Jeg kunne sagtens se den lille bil udskiftet med en føreløs bil der kom på det tidspunkt der var behov for den, og så forsvandt igen når min kørsel var overstået.
Jeg kunne ikke se den store skiftet ud, med ca 25-30,000 km kørt hvert år i den.Det er til byggemarked, ferie, losseplads og en gang hver uge på arbejde og tilbage igen.

  • 0
  • 0

Jo, men på grund af prisforskellen kan der jo være tale om vidt forskellige markeder.
Hvis du bor på landet, betaler du så en taxa for at køre dine børn til skole eller til en fritidsaktivitet? Hvis ikke, så bliver der ikke tale om erstatning af taxa-kørsel.

Men er ideen ikke at det netop skal erstatte busser, taxi og evt. sygetransport?

Så hvis den antagelse er rigtigt, så afhjælper selvkørende biler jo ikke noget, ud over at bringe et køretøj, men intet service som folk har brug for trods alt.

  • 0
  • 0