Dansk plastfirma får patent på farven grå

En historisk gennemgang af farveudviklingen, der ender med det patenterede produkt fra 2014. De hudfarvede poser føres endnu. Illustration: Coloplast

 

»Hvis det her lykkes, så giver vi sgu en omgang«

Sådan lød udmeldingen fra Coloplasts patentafdeling, der ikke spåede patentet mange chancer.

Nu, fem år senere, er patentet i hus, og de næste 15 år er det i Europa, Rusland og Kina patentbrud at producere lysegrå stomiposer.

Patentet gælder kun til stomiposer. Er du helt vild med farven, kan du altså roligt markedsføre alverdens øvrige produkter med den specifikke, superanonyme grå farve.

Har særlig funktion

Faktisk er det højst usædvanligt at få patent på en farve. Derfor kunne Jakob Bendix, der er industriel designer hos Coloplast, heller ikke finde nogle andre eksempler på patenter, der beskrev medicinsk udstyrs farve.

Ifølge Jakob Bendix er der tale om noget helt nyt og innovativt:

»I stedet for at gøre stomiposerne hudfarvede i et forsøg på at få dem til at ligne kroppen, får vi dem til at fremstå mere ærligt som en diskret gadget.«

Han fortæller også, at det kan have en enorm betydning for patienterne, om man lægger mærke til stomiposen eller ej og i så fald på hvilken måde.

»Tidligere havde poserne en farve, man associerer med hospitaler og sygdom. Den nye grå farve er neutral, og den gemmer sig langt bedre under tøj end den hudfarvede,« siger Jakob Bendix.

Fifty shades

Ifølge patentet består farven af ‘en udvalgt skare’ af grålige farver, der gennem forsøg er blevet bevist at være mindre synlige både under tøj, men også i direkte sammenligning med huden.

Farven er nemlig kontrastløs og ‘skyggeagtig’.

De videnskabelige forsøg, patentet er baseret på, foregik ved, at et panel på godt 20 individer skulle udpege præcis, hvilken af de grålige farver der var mest anonym under forskellige betingelser.

I patentet beskrives desuden en forholdsvis bred farveramme, som patentet dækker. Den dækker også farvede nuancer, der eksempelvis har et varmt, koldt, blåt eller grønt skær.

»Indtil nu har de fleste stomiposer lignet hinanden. Nu har vi lavet et produkt, der tydeligt skiller sig ud i forhold til udseendet,« siger Jakob Bendix.

Efterligner proteser

At søge et mere ærligt udtryk er ikke nyt i sig selv. Det har man gjort længe med for eksempel proteser, der oftest ikke forsøger direkte at ligne den kropsdel, de erstatter.

Coloplast ønsker ikke at oplyse, hvor mange penge selskabet indtil nu har brugt på at sikre sig retten til det grå stomi-guld, men er i skrivende stund i gang med også at sikre et patent i USA.

Det eneste tidligere tilfælde af et patent taget på en farve er en britisk kunstner, der for nylig sikrede sig retten til den hidtil mest sorte farve i verden.

Synes du, det er OK, at man kan tage patent på en farve?

Illustration: MI Grafik
Emner : Patenter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg kan sagtens forstå at Coloplast prøver lykken, men der er absolut ingen opfindelseshøjde, og det virker helt hen i vejret at tildele patentet. Hvordan skal det i øvrigt håndhæves? Det er bare endnu et eksempel på, hvor galt afsporet patentsystemet efterhånden er blevet.

I øvrigt hedder det "lægge mærke til" ikke "ligge mærke til", som der står i artiklen...

  • 22
  • 4

I patentet beskrives desuden en forholdsvis bred farveramme, som patentet dækker.

Fra 10% sort, til 90% sort? Damn, der røg min idé til en 17% sort stomipose. Jeg vil så prøve med 18% magenta, 15% cyan og 15% gul.

  • 3
  • 3

Såvidt jeg ved, så laver Coloplast blandt andet stomiposer og plaster. Jeg vil dog ikke betegne Coloplast som et plastfirma, men mere som medikofirma.

Patentet, EP 2755613 B2, kan iøvrigt ses her.

  • 8
  • 2

Ville jeg have dem med mit valgte udseende, lige som kørestolsbrugere maler deres stole. For netop at differencere sig fra sygdommen.

  • 4
  • 0

Innovativ? Skyggeagtig? Diskret gadget?

Det får jo softwarepatenter til at virke helt håndgribelige.

Hvad er det dog for en verden vi lever i?

  • 9
  • 1

Coloplast har IKKE fået patent på farven grå. Coloplast har fået patent på en visuel egenskab, som gør stomiposen mindre iøjnefaldende når den anvendes af brugeren.

A) Opfindelsen har dermed en teknisk virkning. B) Er opfindelsen ny. Ja det er den såfremt der ikke er andre som har løst en tilsvarende opgave på en tilsvarende måde. C) Kan opfindelsen udnyttes industrielt. Ja, det formelle krav opfylder opfindelsen også.

Opfindelsen opfylder de 3 grundliggende krav som kræves for at opnå patent. Det er årsagen til at Coloplast har fået patent. Har journalisten udformet sin overskrift på en drillende/provokerende måde. Ja, det har han.

  • 6
  • 5

A) Opfindelsen har dermed en teknisk virkning. B) Er opfindelsen ny. Ja det er den såfremt der ikke er andre som har løst en tilsvarende opgave på en tilsvarende måde. C) Kan opfindelsen udnyttes industrielt. Ja, det formelle krav opfylder opfindelsen også.

Der er sgu ikke tale om en opfindelse. En opfindelse er noget, hvor man kommer med en teknisk løsning, som ingen tidligere har kunnet præstere. En opfindelse er ikke noget, der blot kræver, at direktionen sender en besked til produktionen "fra i morgen skal i lave produktet i gråt".

Eller det kan da godt være, at nogle jurister har fået udvirket, at dette er hvad der skal kunne give et patent. Men så er det saft susme også på tide at få ændret på sådan en lovgivning.

  • 7
  • 5

Der findes en lang række patenter indenfor camouflage hvor også design, mønster, farvevalg løser et problem. Det er jo heller ikke farven de har fået patent på men en løsning som er i stand til at skjule tilstedeværelsen af en stomipose. I øvrigt står det jo Coloplast's konkurrenter frit for at give modsvar til patentansøgningen, eller i sidste ende ved en domstol at få den erklæret ugyldigt. En række virksomheder har fået varemærkebeskyttelse på farver, og der findes også brugsdesign patenter som også omfatter f.eks baggrundsfarven på en iphone. Der findes også andre patenter på farver, f.eks safety orange som er udviklet specielt til at have høj synlighed for mennesker og lille synlighed for hjorte, og bruges til sikkerhedsudstyr i forbindelse med jagt, så det er ikke svært at argumentere for at det principielle er i orden. Det er i øvrigt ikke patentmyndighedens ansvar at patentet er gyldigt, men derimod ansøgers. Myndigheden udsteder patentet, hvis det er overvejende sandsynligt at det er gyldigt.

Det forekommer primitivt at påstå at det "blot er direktionen der har bedt produktionen om at lave det gråt"...der er sandsynligvis mennesker i coloplast som reelt har prøvet at håndtere et problem som stomi-patienter har, og ved forsøg, teknisk arbejde osv er kommet frem med noget nyt til gavn for disse mennesker.

  • 4
  • 1

Det groteske og det morsommer er vel selvforklarende.

Men det spændende er, hvornår vi kommer til at kunne skelne en iPhone og en Galaxy fra hinanden blot ved dens nuance af sort.

Hov, og så vil jeg også bare gerne lige nævne ordet grotesk igen - ikke for noget, men bare lige for at få det helt ud.

Men morsomt er det jo, når 1. april historier publiceres for tidligt :o)

  • 3
  • 0

Stomiposen har været på markedet siden 2014, men det er først nu, de har fået sikret patentet.

Og nej, dette er ikke mit bud på en aprilsnar ;-)

God dag derude.

  • 2
  • 0

Nærmere - de fleste, der har brug for at benytte stomi-poser, de har vel for det meste tøj uden på, som så helt dækker posen.

Tror ikke på, at anvenderen går op i, om der nu er den rette skyggevirkning - det har nok mere betydning om posen holder tæt og ikke overbelaster huden med sit klæbestof og andre mere håndgribelige emner i den anledning.

I øvrigt - kan Coloplast ikke få problemer med Montana Reol, som har brugt en lignende grå farve kaldet "Fjord" i umindelige tider ?

  • 0
  • 1

Vantablack

Det er sandsynligvis et patent på selve fremstillingsmetoden og kompositionen af malingen med Vantablack. Firmaet, der har fået patentet, har derefter valgt at det kun er kunstneren som må bruge det til kunst.

  • 1
  • 0

Det, der virker underligt, er at de har fået eneret til et så bredt farvespekter. Et andet kendt eksempel fra immatrielretten er Milkas lilla chokoladepapir, der også er varemærkebeskyttet. Andre fabrikanter må selvfølgelig godt trykke lilla indpakningspapir, bare ikke til et stykke mælkechokolade i samme form som Milka. Men hvis en anden chokoladefabrikant ville fremstille en chokolade"bar" (a la Yankiebar) med mørk chokolade og peanutfyld, ville vi allerede være i grænsezonen for eneretten... Milkas farve er også meget specifikt udtrykt i LaB-værdier (fotospektrometer værdier), og derfor uafhængige af substrat (trykmateriale) og trykmetode. CMYK-værdier er meget upræcise i denne sammenhæng, da de angiver rasterpunktværdier for (typisk) firefarve tryk på papir (og her har papirets egenfarve osv. allerede gjort værdierne noget usikre). Sådan produceres plastprodukter efter min beskedne viden ikke, man kommer nogle farvede substrater i sine plastpellets, og allerede der, synes jeg kæden hopper af. De har patent på nogle værdier, de ikke anvender i deres egen produktion - og kan derfor ikke vinde hævd på, at "sådan har vi gjort allerede" - hævdsprincippet er meget vigtigt i immatrielretten.

  • 1
  • 0

hævdsprincippet er meget vigtigt i immatrielretten.

Jeg synes at man med god grund kunne kraftigt indskrænke immatrielretten, da dens største virkning vist er at begrænse den fri konkurrence. Altså den tillader en fabrikant at leve i højere grad af et brand end af produktets værdi. E.g. coca-cola der koster 8 gange prisen for Harboe cola, men som ikke er spor dyrere at fremstille eller objektivt bedre (smag kan diskuteres, nogle kan lide den ene andre den anden).

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten