Dansk partner smutter fra rejsekort-projekt

Konsulentfirmaet Accentures danske afdeling er ikke længere med til at udvikle det elektroniske rejsekort, der skal erstatte papirbilletter og klippekort i busser og tog.

Accenture trækker sig fra konsortiet East-West, som i 2005 vandt kontrakten på at udvikle rejsekortet. Det fremgår af en meddelelse, som transportminister Hans Christian Schmidt (V) har videresendt til Folketingets trafikudvalg.

Det efterlader den franske elektronikleverandør Thales som eneejer og -udvikler af de elektroniske bus- og togbilletter.

Ifølge meddelelsen fra de to selskaber til transportministeren trækker de danske konsulenter sig fra konsortiet for at »simplificere grænsefladen mellem kunde og leverandør og strømligne processen med at udrulle rejsekortet«.

Hos Accenture ønsker nordisk kommunikationsdirektør Claus Wilkki ikke at kommentere, hvorfor konsulenthuset trækker sig ud af partnerskabet omkring rejsekortet. Han henviser til direktøren for East-West, Torben Dyrvig Nielsen.

Ifølge direktøren bliver franskmændene eneejere af den danske rejsekortudvikling på grund af den tillægsaftale til den oprindelige kontrakt, som bus- og togselskaberne indgik med leverandøren i december. Aftalen, den femte af sin slags på seks år, kom i stand efter næsten halvandet års forhandlinger og under stærkt pres fra Hans Christian Schmidt, der krævede en løsning for det elektroniske billetsystem.

»Der er lagt en ny tidsplan og aftalt ny funktionalitet. De ændringer gjorde, at det er mere optimalt at have samme leverandør af drift og vedligeholdelse,« siger Torben Dyrvig Nielsen.

Planen var ellers, at Accenture skulle levere driften af systemet i en årrække. Nu overtager Thales både opsætningen af serverne, helpdesk-funktionen og kontrakten med IBM, som i praksis driver serverne. Desuden skifter 12 medarbejdere på projektet arbejdsgiver fra Accenture til Thales.

Torben Dyrvig Nielsen afviser at kommentere de økonomiske transaktioner mellem Accenture og Thales. Det franske selskab har specifikt nævnt det danske rejsekort som et af tre projekter, der sidste år medførte en milliardnedskrivning i selskabets regnskab.

Ifølge Torben Dyrvig Nielsen bliver transaktionen afsluttet i løbet af de næste par uger. Han understreger, at der ikke bliver ændret noget i kontrakten med de danske bus- og togselskaber.

Ingeniørens blogger Poul-Henning Kamp skriver jævnligt om personlige oplevelser med rejsekortet. Læs hans seneste indlæg her.

Emner : RFID
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

At der ikke har været et opgør med det danske zonesystem ifbm. implementeringen af rejsekortordningen kan undre mig. Det danske zonesystem er komplet idiotisk og må ha' hævet omkostningerne på udviklingen gevaldigt.

  • 0
  • 0

Der er snart kø ved håndvasken, er det ikke noget vi har set før :-)

  • 0
  • 0

Saa er der da netop haab, da det er et fransk forma, der overtager.

I øvrigt maa man haabe, de er bedre til at lave billetsystemer end pitotrør...

  • 0
  • 0

Tvivler på at der sider en GPS og GSM på samtlige busser og toge her på Vestsjælland. Ellers havde det jo været nemt.

Man må gå ud fra at, at det er buschaufføren der sætter zonen, manuelt Gab

zonesystemet er old gammelt og kan sidestilles med en KRAKS vejviser hvor der mangler 15 sider.

Hvor svært kan det være, at montere en RFID læser, her og der, og så beregne turens antal Km? eller zoner.

Først var det, canadierne som faldt ned med deres DASH8 fly, så fik vi stukket i skoene at det var Italienerne som ikke kunne køre på skinner. Nu er det så et fransk firma, som river sig i håret.

Jeg har en lumsk mistanke om, at udlandet er ved at være rigtig godt træt af os Danskere.

  • 0
  • 0

Tvivler på at der sider en GPS og GSM på samtlige busser og toge her på Vestsjælland. Ellers havde det jo været nemt.

Det er jeg 100% sikker på at der ikke gør, for vi har nu ialt 4 rejser hvor bussen har troet den kørte et andet sted eller den modsatte retning.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Jeg fatter ikke hvorfor et zonesystem skulle være så svært at håndtere - som udgangspunkt kendes prisen helt nøjagtigt for den aktuelle rejse efterhånden som den forløber, samtidigt med at en billet gælder for enten en given rejse eller en kortvarig tidsperiode (1,1½ eller 2 timer) Det bør simpelthen ikke være svært. Måske har der været tale om kultur og sprogvanskeligheder i forbindelse med udarbejdelsen og formidlingen af kravspec'en - det er ihvertfald set før!

Mvh Lars plbrake.dk

  • 0
  • 0

Lige præcis! Nok hovedårsagen til at det ikke lykkes at få det kort til at virke. Bare en detalje at antallet af zoner er afhængig af rejseretning.

  • 0
  • 0

PHK: Så hvordan ved "systemet" hvor jeg står af?

Det har jeg stadig ikke kunnet få at vide.

Mit gæt er at chafføren indtaster rute# og den derfra kørte afstand styrer resten, men jeg ved det ikke med sikkerhed.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Også min tanke. Handler vel om at bussen/stationen for tømt dagens aktiviteter ved arbejdes ophør. Low -tech så det gør ondt!

  • 0
  • 0

Ifølge min verden er grænsen mellem zonerne altid ved stoppesteder, dog nægter jeg tro GPS kan skifte så nøjagtig. Bruger man ikke noget lignende i Frankrig, altså som det Storkøbenhavnske/Sjællandske zonesystem?

  • 0
  • 0

Men hvorfor gik Accenture lige ind i Rejsekortet? Et klart minefelt.

  • 0
  • 0

Men hvorfor gik Accenture lige ind i Rejsekortet? Et klart minefelt.

Man kan jo kalde det, at stå af i zone 8.

  • 0
  • 0

@Stig Larsen

Er det ikke zone 3 her i køwenhawnstrup?

Måske, men der kan gå op til ni måneder før du kender resultatet.

  • 0
  • 0

[quote]Men hvorfor gik Accenture lige ind i Rejsekortet? Et klart minefelt.

Man kan jo kalde det, at stå af i zone 8.[/quote]

Det er vist lidt for sent - barnet har jo forlængst fået et navn...

/Rasmus

  • 0
  • 0

Først var det, canadierne som faldt ned med deres DASH8 fly, så fik vi stukket i skoene at det var Italienerne som ikke kunne køre på skinner. Nu er det så et fransk firma, som river sig i håret.

Jeg har en lumsk mistanke om, at udlandet er ved at være rigtig godt træt af os Danskere.

Du glemmer de famøse førerløse fly fra et andet fransk firma, som Forsvaret ikke kunne få til at flyve ordentligt. Heldigvis kunne canadierne, så vi fik da lidt i kassen for dem.

Jamen historien er jo fuld af mærkelige politiske beslutninger. Den første i rækken, jeg kommer i tanke om, er den gamle stænkklapsag. Og hvad med den den nationale journaliseringssoftware for sygehussektoren? Det var vist osse et dyrt flop(?)!

  • 0
  • 0

»Der er lagt en ny tidsplan og aftalt ny funktionalitet. De ændringer gjorde, at det er mere optimalt at have samme leverandør af drift og vedligeholdelse,« siger Torben Dyrvig Nielsen."

Alt andet lige er det da en fordel, at det firma som laver systemet også skal drive og vedligeholde det. Det sætter altså mere pres på stabiliteten, at dem som laver systemet også har ansvar for at drive det i virkeligheden. Fra min tid hos Nokia ved jeg, at man i princippet kunne få typegodkendt telefoner som man ikke burde sætte i produktion. En typegodkendelse er blot et svagt bevis på at telefonen overholder kravene for offentlig brug. Ikke at kunden bliver tilfreds eller at det er en god forretning for producenten.

  • 0
  • 0

Lige præcis! Nok hovedårsagen til at det ikke lykkes at få det kort til at virke. Bare en detalje at antallet af zoner er afhængig af rejseretning.

Det er fordi vi tæller zoner relativt til rejsens start, når vi bruger billetter og klippekort.

Bruger vi i stedet periodekort, så tælles absolutte zoner.

Høje Tåstrup <-> Ballerup 3 relative zoner , dvs gult klip, MEN 5 (6?) absolutte zoner, derfor kunne det ikke betale sig med månedskort, da jeg boede det sted og arbejdede det andet.

Ballerup -> Rungsted kyst er 4 relative zoner uanset rejserute Rungsted Kyst -> Ballerup er 7 zoner ad hurtigste rute (via Kbh H), men kan gøres på 4 zoner, hvis langsommere og besværligere rute vælges. Hvis det er aften er det dog ikke sikkert, at det kan gøres indenfor de 90 minutter, som biletten gælder

  • 0
  • 0

Klampenborg-Ishøj via Kbh H : 4 zoner Kbh H-Ishøj: 5 zoner.

Det nuværende zonesystem er ulogisk på flere måder. Hvis man gerne vil beholde det i forbindelse med Rejsekortet må man i det mindste gå væk fra ringzone-konceptet og betale for absolute zoner, også når det gælder enkelbilletter. Så er der kun én måde at udregne prisen på både for pendlere og ikke-pendlere og alle kan være med fra starten.

Jeg er for ung til at have oplevet implementeringen af Dankortet. Var det ikke en stor success? Rejsekortet burde være en naturlig forlængelse af Dankortet; Rejsedankortet. Et betalingskort der kan bruges til både rejser og andre betalinger. Ét kort mindre i lommen. Jeg tror det havde lykkedes hvis man byggede på et eksisterende og velfungerende system.

  • 0
  • 0

Saa er der da netop haab, da det er et fransk forma, der overtager.

Forklar venligst logikken i det. Det omtalte franske firma har hele tiden haft ansvaret for implementering og udrulning - der hvor problemerne var.

Nu overtager de så også driften.Det får næppe implementering og udrulning til at gå væsentlig hurtigere.

  • 0
  • 0

Hvor er der under 30m imellem stoppestederne?

Højre/Venstre side af vejen, men forhåbentlig er der ikke nogen steder i Danmark hvor det er hver sin zone...

Poul-Henning

  • 0
  • 0

[quote] Hvor er der under 30m imellem stoppestederne?

Højre/Venstre side af vejen, men forhåbentlig er der ikke nogen steder i Danmark hvor det er hver sin zone...

Poul-Henning[/quote] Det er vidst desværre ikke særlig unormalt er jeg bange for. I hvertfald det ene par af de lokale stoppesteder heromkring ligger i hver sin zone.

Og det går helt galt på stationer hvor selve tog stationen ligger på grænsen og man får 2 zonenumre stemplet på sit kort når man stempler på perronen. Der ser man at busserne starter i enten den ene eller den anden zone alt efter hvilken retning de køre.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten