Dansk overvågningssystem skal skærme flypersonale mod kosmisk stråling

Danske Global Aviation Data A/S har udviklet og patenteret et overvågningssystem, der som det første i verden kan udregne, præcis hvor meget kosmisk stråling, hver enkelt pilot og stewardesse bliver udsat for under flyvning.

Det har længe været kendt, at personalet i luften har langt højere risiko for at få en lang række kræftformer. Undersøgelser helt tilbage fra 1995 viser, at piloter har fire gange så stor risiko som almenbefolkningen for at leukemi og dobbelt så stor risiko for at udvikle hjernesvulster som følge af kosmisk stråling, skriver videnskab.dk.

Derfor har EU sat en række grænseværdier for strålingen. En almindelig borger bør ikke få mere end en milliSivert (mSv) om året, mens piloter og stewardesser bliver opfattet som strålearbejdere, og derfor maksimalt må få 20 mSv om året.

Kosmisk stråling strømmer til os fra det ydre rum og består bl.a. af elektroner, protoner og neutroner, der bevæger sig med mellem 800 og 1.200 kilometer per sekund ved grænsen til Jordens atmosfære. Efterhånden som strålingen trænger ned igennem atmosfærelagene, bliver en stor del absorberet af luften. Men i ti kilometers højde og over er strålingen stadig meget kraftig. (Foto: Nasa) Illustration: Nasa

Men allerede ved 6 mSv er der fra EU's side krav om ekstra lægeundersøgelser og omfattende administration. Derfor ønsker luftfartsselskaberne af økonomiske årsager ikke at komme over grænsen på de 6 mSv.

»Vi kan hjælpe dem med, at grænseværdien ikke bliver overskredet,« siger Peer Wollenberg, stifter og daglig leder af Global Aviation Data A/S, der har udviklet det nye overvågningssystem ved navn GlobaLog til videnskab.dk.

Præcise udregninger

Seks gange i timen kobler en række computere, der udgør GlobaLog, sig op på fem målestationer - de såkaldte neutron-monitorer - der er placeret rundt om i verden.

Stationerne måler og beregner antallet af neutroner, der rammer Jordens overflade for hvert tiende sekund i alle krydsninger af længdegrader og breddegrader fra 0 og op til ca. 23 kilometers højde. Dermed kan overvågningssystemet beregne den præcise værdi af den kosmiske stråling i 4,7 millioner punkter i Jordens atmosfære og derefter udregne, hvor stærk den kosmiske stråling er i hvert enkelt fly.

»Så snart et besætningsmedlem nærmer sig den maksimale værdi, advarer overvågningssystemet om det, så flyselskaberne har en mulighed for at rokere rundt på personalet, så besætningsmedlemmet er bedre beskyttet mod stråling i en periode,« siger Tue Rønn Hansen fra luftfartsselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia, der benytter GlobaLog, til videnskab.dk.

Stadig stigende problem

I takt med at flyene flyver i stadig højere luftlag for at mindske brændstofforbrug og CO2-udledning, bliver den kosmiske stråling forøget. For 30 år siden var 10 kilometers flyvehøjde normalen, mens det i dag ikke er usædvanligt, at et fly går op i 14 kilometers højde.

»Flyver man i 14 kilometers højde fra Danmark og hele vejen over Atlanten, svarer det nogenlunde til at få taget et røntgenbillede,« siger Ulrik Ingerslev Uggerhøj, lektor ved Institut for Fysik & Astronomi på Aarhus Universitet.

Mange stewardesser og piloter har de seneste år været ekstra opmærksomme på problematikken med den kosmiske stråling. Piloter har valgt at flyve i lavere luftlag for at undgå for meget kosmisk stråling, og det koster ekstra benzin og CO2-udledning.

GlobaLog blev oprindeligt finansieret af Center for Avanceret Teknologi på Roskilde Universitetscenter. De første år havde firmaet kontor på Risø, hvor de arbejdede tæt sammen med forskere, der arbejder med stråling.

Dokumentation

Nasa om kosmisk stråling
Hjemmeside om GlobaLog

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"præcis hvor meget komisk stråling, hver enkelt pilot og stewardesse bliver udsat for under flyvning." så vidt vides er det nu kosmisk stråling :-)

  • 0
  • 0

komisk

:)

Jeg kan godt se, at et enkelt "s" ikke havde fundet vej til et af ordene i artiklen. Det er hermed rettet.

Takker!

  • 0
  • 0

Jeg har aldrig set et dosimeter på mine flyvninger. Hvis der var et om bord burde jeg da ha viden om det. venlig hilsen Bo Johansen pensioneret luftkaptajn

  • 0
  • 0

Måske et dumt spørgsmål, men er et dosimeter ikke en bedre, billigere og ikke mindst mere simpel metode?

Der skal uddeles dosimetre, de skal indsamles og værdierne indtastes. Så skal der reageres på data.

Dette system kender doserne på hver enkelt flyvning, og når de data kombineres med de kendte oplysninger om personalets arbejdsplan, fås hvor meget hver enkelt er blevet udsat for. Uden at nogen, udover programmørerne, skal røre en finger :-)

Hvis den kosmiske strålings intensitet kan forudses, kan det vel også bruges til at lave personaleplanlægning efter.

Leif

  • 0
  • 0

Hej Leif,

Jeg kan ikke ud fra dit indlæg se om du har noget med Danske Global Aviation Data A/S at gøre, men det lyder sådan.

Vil det ikke være nemmere at hver medarbejder på havde deres egnet dosimeter, som blev indsamlet hver måned, dermed behøver man ikke kende noget til vagtplaner overhovedet?

Dvs. man behøver heller ikke samkører du systemer.

  • 0
  • 0

Hej Leif,

Jeg kan ikke ud fra dit indlæg se om du har noget med Danske Global Aviation Data A/S at gøre, men det lyder sådan.

Det har jeg ikke

Vil det ikke være nemmere at hver medarbejder på havde deres egnet dosimeter, som blev indsamlet hver måned, dermed behøver man ikke kende noget til vagtplaner overhovedet?

Dvs. man behøver heller ikke samkører du systemer.

Der er f.ex. ca 18000 Flight attenants ("stewardesser") i American Airlines. En kort googling viste at et system med månedlige badges koster $69 om året, og svar returneres efter 14 dage. (http://www.alibaba.com/catalog/102532098/R...) Det er ca 7mill dkk. Osg der er jo også piloter...

Derudover er er det logistiske i at uddele og indsamle badges, samt at skulle reagere på resultaterne.

Vagtplanerne er helt sikkert i en database, og det kan ikke være det store sql-træk der skal til for at krydse vagtplanen med en tabel med dose pr rute pr dato.

Ud kommer en liste, der kan sorteres efter den mest strålende medarbejder :-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten