Dansk myndighed om flygodkendelser: »Der er et enormt kommercielt pres«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk myndighed om flygodkendelser: »Der er et enormt kommercielt pres«

PLUS.
Ethiopian Airlines ET-AVJ styrtede 10. marts ned seks minutter efter start. Alle 157 mennesker om bord omkom. Billedet her stammer fra februar. Illustration: Wikimedia Commons

Der er habilitetsproblemer hos de myndigheder, der godkender fly, og en løsning kræver flere ressourcer, mener dansk luftfartsmyndighed.

Båndet mellem luftfarts­industrien og de offentlige myndigheder, der godkender flyene, er så tæt, at det kan påvirke godkendelsen af nye fly. Det mener Per Schmock, der er kontorchef for operationelle og tekniske godkendelser under den danske luftfartsmyndighed Center for Luftfart i Trafik-, Bygge-

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

og Boligstyrelsen. Læs også: Leder: Boeing-ulykkerne er en skandale – Derfor skal vi garantere uvildig kontrol Dermed bærer myndighederne muligvis også en del af ansvaret for de to ulykker, som Boeings 737 Max-fly har været involveret i inden for det seneste halve år, da det skandaleramte MCAS-system er blevet blåstemplet af den amerikanske luftfartsmyndighed Federal Aviation Administration ...