De fleste har prøvet at få en god idé, men det er de færreste, der har prøvet at få den realiseret. Det kræver hårdt arbejde, gode kontakter og ikke mindst kapital at få luft under vingerne, og mange startu- virksomheder dør, inden forbrugerne nogensinde når at høre om projektet.
Derfor har Markedsmodningsfonden skudt håb i 15 danske innovative projekter, som tilsammen er blevet tildelt 64 mio. kroner. Fonden har som mål at medfinansiere nogle af de bedste innovative ideer i Danmark, så de hurtigt kan blive omsat til kommercielle succeser til gavn for vækst og jobskabelse her i landet.
Et af de 15 projekter, som i år modtog støtte, er en motion capture-dragt, der gør det muligt at animere bevægelser til en langt lavere pris end hidtil og uden specialbyggede studier. Salto, hedder dragten, og firmaet bag hedder Rokoko Electronics.
Fra kunst til tech
Folkene bag fik ideen til dragten af utraditionelle veje, fortæller CEO og grundlægger af Rokoko Electronics Jakob Balslev. Han gik sammen med sine partnere på filmskolen, og i 2010 skulle de lave en animationsfilm.
De ville gerne lave et live animationsteater og anskaffede sig derfor et dyrt og besværligt optisk system, som registrerer nogle prikker på kroppen og optager bevægelserne. Selve animationsoplevelsen blev fin, men teknologien lod en del tilbage at ønske, og Jakob Balslev og hans partnere begyndte at spekulere i, at det måtte kunne gøres lettere og billigere. Efter lang tids grubleri kom teamets tech-ansvarlige, Anders Klok, på en idé: en sensorbaseret dragt.
»Det er ligesom et studie, du tager på kroppen. Du kan flytte dig rundt, som du har lyst til, og du behøver ikke være inden for et kameras rækkevidde,« fortæller Jakob Balslev.
Sensorerne minder om dem, man finder i enhver mobiltelefon. De koster nærmest ingenting og sender bevægelserne i dragten direkte til en computer, mens de sker. Ingen kameraer, der skal filme bevægelserne, intet dyrt studie og fuld brugervenlighed.
»Hvis man kan finde ud af at tage tøj på, kan man også bruge vores dragt,« siger Jakob Balslev. Rokoko Electronics arbejder ud over Salto-dragten med yderligere to grene i virksomheden:
Silicon Valley kalder
Salto modtog 1,3 millioner af Markedsmodningsfonden, og i september lancerer de en crowdfundingkampagne, hvor de som minimum håber at rejse 100.000 dollars.
Venturefonden North-East Venture har også postet penge i projektet, og med den yderligere tilførsel af de 1,3 millioner kan teamet allerede nu realisere nogle af de planer, som først lå længere ude i fremtiden for Rokoko-drengene.
»Vi flytter en del af selskabet til San Francisco næste forår, og det havde vi højst sandsynlig ikke gjort uden støtten,« siger CEO Jakob Balslev.
Han fortæller, at de med deres dragt - ud over animationsfilm- og spilmarkedet, der ligger lige for - håber, at de kan ramme hele bølgen af virtual reality (VR), som virkelig begynder at rykke i USA nu.
»Virksomheder som Facebook, Sony, Microsoft og Samsung lancerer alle deres egen version af VR-briller i løbet af næste forår, og det skal vi lægge os i slipstrømmen af. Vores præmis er, at der kommer til at mangle en krop i VR-oplevelsen, så vi skal over og flirte med nogle af de store virksomheder,« fortæller han.
Rokoko har allerede fået etableret en kontakt til Googles VR-projekt Cardboard, ligesom andre tråde er lagt ud. Jakob Balslev fortæller, at de fleste er lydhøre over for nye initiativer inden for VR, da der endnu ikke er nogen, der har knækket koden helt.
Potentialet i teknologien er stor, og som Jakob Balslev siger, står Rokoko med deres Salto-dragt lige nu på et springbræt.
»Med støtten bliver springet måske lidt højere, end vi tænkte. Det betyder sindssygt meget, og gør, at vi tror endnu mere på projektet.«
