Dansk militærindustri klar til take-off
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk militærindustri klar til take-off

Det brede forsvarsforlig åbner for dansk deltagelse i udviklingen af jagerflyet Joint Strike Fighter Af Kenneth Munck km@ing.dk Joint Strike Fighter er et helt nyt jager-koncept, som er under udvikling, og som partierne bag forsvarsforliget ønsker at deltage i. Den officielle danske deltagelse åbner dørene for danske virksomheder. Multi-funktionsflyet JSF skal, når det ruller ud af produk tions linien omkring 2008, løse de fremtidige opgaver, som militæret kommer til at stå overfor. JSF skal efter planen udvikles i tre versioner, så flyet kan starte på kort bane fra hangarskib og lande lodret, starte og lande på kort bane samt at kunne starte og lande på konventionel vis. Om det overhovedet kan lade sig gøre at samle alt i ét fly skal udviklingsfasen vise. Den afsluttes i 2001.

JSF står højt på Forsvarkommissionens ønskeseddel, som ønsker et udvidet flyvevåben. Det fremgår af kommissionens beretning, som fokuserer på flyvevåbnets fremtidige fredsbevarende opgaver. For det første er timingen perfekt i forhold til levetiden af de 69 danske F-16. Til den tid vil JSF være det mest moderne kampfly på markedet. For det andet ventes prisen på JSF at blive omkring 180 millioner kroner stykket eller det halve af hvad Eurofighter, svenske Griben og franske Rafaele koster. Hertil kommer, at dansk industri får muligheden for at deltage både i udvikling og i den senere produktion, hvis Danmark vælger, at udskifte F-16 flyene, når de går på pension. Erhvervsinteresser Flyvevåbnet ser JSF som den naturlige afløser for F-16 i modsætning til de meget dyrere europæiske alternativer. Samtidig får JSF Stealth-egenskaber, som betyder, at den bliver nærmest usynlig på en radar. Den danske militærindustri håber på store ordrer og arbejdspladser, som følge af den danske deltagelse i udviklingsprojektet. - Ved at være med fra start får danske virksomheder meget nemmere ved at komme i betragtning til udviklingsprojekter og til produktionsordrer, siger vicedirektør Lars Kolte fra Erhvervsfremme Styrelsen, som understreger, at den danske deltagelse ikke er industristøtte, men en direkte investering, hvor pengene kommer tilbage i form af kontrakter, arbejdspladser og en kraftigt forøget knowhow. Hvor meget den danske stat skal betale for at være med i anden udviklingsfase, som løber fra 2001 til 2007, er ikke afgjort endnu. - Nu skal vi i gang med forhandlingerne med JSF-projektledelsen. Prisen afhænger af det danske ambitionsniveau, siger Lars Kolte. Første fase kostede 70 mill. kr. Den har allerede kastet direkte ordrer af sig. Terma Elektronik, Terma Industries (tidligere Per Udsen A/S) og IFAD i Odense har indgået kontrakter om deltagelse i udviklingsforløbet. - Selv om det er relativt få danske virksomheder, som kommer med i JSF-projektet, synes jeg, at man skal glæde sig over, at der findes danske virksomheder, som har kapacitet til at deltage, siger vicepræsident Per M. Borggaard, Terma Industries Grenaa AS. Han venter, at anden fase kommer til at koste staten 300 mill. kr. - Ser man tilbage på resultaterne fra F-16 projektet var de anvendte 8 milliarder kroner en god investering, siger Lars Kolte og henviser til de 7,6 milliarder kroner, som omregnet til 1999-kroner kom tilbage i form af kontrakter. Boeing og Lockheed kæmper Danske virksomheder deltog ikke i selve udviklingen af F16, men var alene medproducent. Omregnet til arbejdspladser gav flykøbet ca. 19.000 mandår. Udviklingsforløbet er fastlagt som en hård konkurrence mellem Boeing og Lockheed Mar tin, der begge i 2001 skal fremvise demonstrationsmodel, som skal bevise, at multifunktions-tanken virker i praksis. Og til den pris som på forhånd er fastlagt. Den bedste løsning på JSF får ordren på at producere de ventede 4-5000 fly. Alene det amerikanske og engelske forsvar ventes at aftage ca. 4000 fly som erstatning for de nuværende F-16, A-6, F-14, F/A-18 og den lodret landende Sea Harrier. Det betyder dog ikke, at en dansk virksomhed, som har udviklet til den tabende producent ikke har nogen chance for at være med i produktionsfasen. - Man kan sagtens forestille sig, at den endelige JSF-produktion deles mellem de to konkurrenter, siger Per M. Borg - gaard. n

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten