Dansk limteknologi uden epoxy sigter mod bilindustrien
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk limteknologi uden epoxy sigter mod bilindustrien

Billedet skal illustrere, hvor stærk RadiSurf-vedhæftningsløsningen er. Illustration: RadiSurf

Bilindustrien arbejder konstant på at gøre bilerne lettere, så de på den lange bane sparer på brændstofforbruget, ligesom bilproducenterne forsøger at gøre selve produktionen af bilen mere miljø- og arbejdsmiljøvenlig.

En danskudviklet patenteret limteknologi kan måske i fremtiden gøre bilindustrien og bilerne grønnere.

Startup-virksomheden RadiSurf i Risskov i Aarhus har udviklet en metode med såkaldte polymerbørster, der består af en nanometer-tynd coating på en metaloverflade, hvor man kan støbe eller svejse plast direkte oven på.

Teknologien binder ifølge RadiSurf plast og metal mindst lige så stærkt sammen, som de vedhæftningsteknologier man bruger i dag, og som ofte er baseret på miljø- og sundhedsskadelige epoxy- eller cyanoakrylatforbindelser.

»I dag er meget på en bil lavet af plast, der er limet eller skruet fast på metal. Vores løsning med polymerbørster kan erstatte både limninger og skruer. Hvis man kan gøre det på en smartere måde, vil bilproducenter bruge plast i højere grad end i dag, spare i vægt ved at lime i stedet for at skrue metal og plast sammen, fordi skruerne øger vægten,« siger Mikkel Kongsfelt, ph.d. i nanoscience og administrerende direktør i RadiSurf.

Rent produkt – men fremstillingen har et problem

Limteknologien er lige nu ved at blive testet i flere virksomheder, men der er tale om nicheproduktioner og ikke storskala-produktioner, som er det primære marked for RadiSurf.

Læs også: Minister: Vindmøllemedarbejdere skal beskyttes bedre mod farlig kemi

Udfordringen for RadiSurfs teknologi er nemlig, at man under selve processen med coatingen af metaldelene stadig bruger miljøskadelige stoffer, så selv om selve slutproduktet med metallet er rent, er vejen derhen ikke så miljøvenlig, som den bør være.

Derfor har RadiSurf allieret sig med partnerskabet Kemi i Kredsløb, hvor eksperter fra DHI og Teknologisk Institut hjælper RadiSurf med at ændre limteknologien, så man kommer uden om blandt andet brugen af organiske solventer.

»Hvis vi skal lave storskalaproduktion, skal selve produktionen af polymerbørsterne ændres. For hvis man arbejder med store metalplader f.eks., er coatingen nødt til at foregå i store åbne kar, og så nytter det ikke, at vi bruger organiske opløsningsmidler, der damper af og er et problem miljømæssigt og arbejdsmiljømæssigt,« forklarer Mikkel Kongsfelt.

Går efter det internationale marked

Virksomheden RadiSurf opstod i 2015 som et spin-off fra Aarhus Universitet, hvor man udviklede første del af teknologien, og siden en investering fra Borean Innovation i 2016 har RadiSurf været i gang med videreudviklingen i egne laboratorier.

Læs også: Dansk muslingelim til sårheling kan være klar om tre år

Hidtil har RadiSurf fokuseret meget på områder med nicheprodukter, hvor der ikke findes en god limløsning i forvejen.

»Fremover bliver målet mere at gå efter at erstatte nogle af de limprocesser, som i dag foregår med f.eks. epoxy-limprocesser, så man kan undgå dem og lave produkter med ikke-kompatible materialer som metal og plastmaterialer, der er lige så stærke og lige så gode,« siger Mikkel Kongsfelt.

Så vil f.eks. produkter inden for medico- og elektronikindustrien skifte til en miljøvenlig og holdbar løsning – og måske også bilindustrien.

»Vores limteknologi er målrettet det internationale marked helt generelt, og der er bilindustrien et rigtig interessant område på langt sigt, hvis vi kommer i mål med projektet i Kemi i Kredsløb-projektet,« siger Mikkel Kongsfelt.

Projektet med Kemi i Kredsløb er netop begyndt 1. april og løber 18 måneder frem.

Sådan virker vedhæftningsteknologien fra RadiSurf. Illustration: RadiSurf
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan limede dele afmonteres og udskiftes, eller risikerer man at en reparation bliver så dyr at man kan totalskade bilen ved at en betonklods løber ud bag bilen og laver hul i bagkofangeren, når man bakker på p-pladsen?

For så kan jeg godt se fordelene for bilfabrikanterne.

  • 0
  • 0

Som Krisitian ganske rigtigt skriver, så er der faktisk i modsætning til traditionelle epoxy limninger etc (som bruges en hel del i biler i dag) muligheder for at både adskille delene og i mange tilfælde opnå samme styrke af en ny limsamling.

  • 1
  • 0

De termoplast materialer man anvender i biler, vil typisk holde til langt over 100 grader før de derformerer det mindste og man skal typisk godt over 200-300 grader før man kan smelte dem. Så nej, tænker ikke at det lige risikerer at gå fra hinanden. Deruder, så er kravene til tests i bilindustrien ekstremt høje og som Kristian skriver, så tester man altid ekstremerne. Vi sigter i RadiSurf derfor også mod andre industrier nu og her, hvor indgangsbarrieren er mindre - men på den længere bane er det en oplagt løsning til netop bilindustrien hvor vi er i en rigtig god dialog med flere spillere allerede.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten