Dansk krydstogtskib rammer skær i Arktis

Diskussionen om krydstogtsskibenes manglende respekt for at sejle i Arktis fik i weekenden ny næring.

Fredag sejlede det danskejede krydstogtsskib Clipper Adventurer på grund ved et klippeskær i Nunavuts Coronation Gulf den arktiske del af Canada.

Skibet ramte fredag et skær, der ikke var kortlagt, rapporterer den canadiske avis The Globe and Mail.

118 passagerer evakeret

De 118 passagerer blev søndag evakueret af en isbryder fra den canadiske kystvagt, og alle meldes i god behold. Besætningen på 69 mand er ombord og har flere gange forsøgt at få skibet fri - endnu uden held.

Så sent som sidste uge diskuterede eksperter og politikere problemerne med et stigende antal krydstogtskibe, der sejler i arktiske farvande. Skibene søger længere og længere mod nord, hvor der er ekstremt langt til hjælp, hvis uheldet er ude.

Advarsel fra dansk kontreadmiral

Det fik blandt andre chefen for Grønlands Kommando, kontreadmiral Henrik Kudsk, til at advare mod udviklingen.

»Mange krydstogtskibe sejler i områder, hvor der absolut ingen hjælp er at få, hvis ulykken sker. Turisterne vil hen, hvor der ingen mennesker har været før. Det er der penge i for arrangørerne, så det kommer de,« sagde Henrik Kudsk under en høring på Christiansborg torsdag.

Ifølge Maritimedanmark.dk er skibet er 35 år gammelt og isforstærket. Det ejes af Clipper i København, men den daglige drift varetages af International Shipping Partners, der er baseret i Miami, USA.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi skal nok have en Titanic ulykke hver 10 år. Før vi tager det alvorligt.

Men pudsigt vi de derhen hvor der ikke har været mange før, og risikoen er at havne der hvor flest er, nemlig døden.

  • 0
  • 0

"Lad dem bare dø - så kan de lære det". Det synes at være Bents holdning. Det næste skal velsagtens være en bemærkning fra redningshelikopteren i retning af "Nå, du har ikke redningsvest på, jamen så flyver vi igen". Et er at være bedrevidende. Noget helt andet er at være SÅ bedrevidende, at man uden videre vil ofte ANDRES liv fordi de ikke har ret.

  • 0
  • 0

Ville det ikke være ironisk hvis den kære Bent Hansen fik en livsstilssygdom som kunne tilskrives forkert kost/rygning/stress/etc., og lægen så sagde "Tjah, du var jo advaret.."

  • 0
  • 0

Selvfølgelig ville det være synd for dem hvis de døde. Omvendt har man altså et medansvar for sin egen situation og tro at man kan blive reddet, når man begiver sig ud hvor der stort set er mennesketomt indebærer nu engang en øget risiko. Hvem er egentlig mest kyniske? I virkeligheden er det vel dem der står bag disse ture til Langbortistan. Verdenssamfundet bruge opkræve en passende stort gebyr for at stille redningsudstyr til rådighed eller alternativt måtte passagerne på disse krydstogtskibe INDEN bestilling af rejsen underskrive en erklæring om at de ikke kunne forventes at blive reddet i tilfælde af forlis.

  • 0
  • 0

Selvfølgelig ville det være synd for dem hvis de døde.

Nå! Jeg har nu den holdning, at de ingen relationer kan have til situationen. Det er de pårørende, det evt. kan være synd for. Ofrene er jo overgået til en samling grundstoffer.

Det er da i orden at folk vil bruge formuer på oplevelser, men man må da stille krav om at skibene bevæger sig i "sikrede" ruter, dvs. at der bl.a. er kortlagt dér, hvor der sejles. Desuden er der noget med sattelit overvågning af farvande der skal respekteres.

Er man udenfor skal det være rigtig dyrt at tilkalde hjælp,da de sparsomme ressourcer skal bruges til mere relevante formål.

Små 200 personer i knibe. Pakistan handler om millioner. Kulminen har omkring 30 opbevaret ca. 700 m nede. Disse sidste bliver der sgu ikke indsamlet til.

Oversvømmelserne her i Danmark har ikke kostet menneskeliv endnu, men hvad med lidt økonomisk hjælp til kommunerne eller til dem, der ikke lige havde forsikret sig korrekt, inden man kaster sig ud i at skulle redde verden, hvor korruption "fjerner" støtten.

Man risikerer nemt at blive lidt kynisk, måske fordi man har brækket sig, da resterne blev trukket midt over af livremmen, da man prøvede at fiske en forulykket op af havet.

Går der ikke rigeligt med Presse og Nyhed i tingene?

  • 0
  • 0

Fjolser og dummernikker... Andet er i ikke hvis i tror jeg er ligeglad.. Ellers havde jeg ikke skrevet vel..

Folk der drager ekstreme steder hen eks. Himalaya tigger og beder om problemer. Svømmer jeg til England alene og det gik galt, bliver jeg måske reddet, men jeg sked på noget sikkerhed.... Gjorde jeg ikke eller er det mig der er forkert på den ?. NEJ jeg er ikke forkert på noget. Man har et med ansvar for sit eget liv, det samme gælder passagererne på skibet.

Man kan sgu da ikke fumle rundt mellem klipper og isbjerge, og forvente man kan ringe 112 og vupti er det 100 redningshelikoptere og to flådefartøjer redder sådan et skib...

En anden ting, det er sikkert løjet passagerne lige op i fjæset om det er 100 % sikkert og derved er passagerne faktisk uskyldige. Næ de virkelige svin, er rederiet ejere, der scorer penge på en fæl risiko.

OG JO nu bliver jeg kynisk. Er passargerne indforstået med faren, kan og vil jeg ikke have ondt af dem hvis lortet sank. På samme måde som når "Brian" eller "Muhammed" kører 140 km/t gennem byen og kører galt og slår sig selv ihjel.

Hvordan kan man have ondt af folk med et perverst dødsønske ???? Men noget andet er, jeg føler med de pårørende der ikke udsætter sig for ekstrem fare.

Vi har ALLE et ansvar, også for os selv. Jeg mener bestemt også vores ansvar indebære at tage vare på os selv.

  • 0
  • 0

"Lad dem bare dø - så kan de lære det". Det synes at være Bents holdning.

du er sandelig dygtig, at du kan vide hvad jeg mener !!.

Du er en klovn, bare det du skriver ""Lad dem bare dø - så kan de lære det"."

Døde kan ikke lære.

  • 0
  • 0

Det jeg generelt mener med mit to første indlæg er, at når ulykker kommer på afstand, fjollere folk,rederier osv igen med sikkerheden.

Derfor vil stor skibskatastrofe ville vække minder og stoppe deres nordpolsejlerier.

Ordsprog: Brændt barn skyr ilden....

For min skyld, kunne de sejle i kajak i stedet. Folk må gøre det de lyster, men skal ikke forvente ynk eller forståelse.

  • 0
  • 0

International Shipping Partners stod også bag Scandinavian Star. Niels Erik Lund var skibets maning owner - disponerende ejer.159 passagerer mistede livet, i en sag som ligner forsikringssvindel, tilsvarende skibe som brændte eller sank. bla. Europa Jet - Scandinavian Sky-Scandinavian Sea, Scandinavian Sun, 2 gane på Scandinavian Star. Branden på Scandinavian Star scorrede Lund / Seaescape alias DFDS mindst 200 millioner dkr på.

Lund er aldrig blevet afhørt eller foreholdt beviserne fra politiets side. HVORFOR.

Nu sejler Lund med skibe omkring canada og Grønland hvor han nu har været indraget i 2 alvorlige ulykker.

Har nogen tænkt den tanke at der gik 2 døgn fra Clipper Adventure gik på skæret til hjælpen kom fra en canadisk isbryder, og et 1000 krs spørgsmål er, at Adventure havde stærk slagside men tog ikke vand ind, hvorfra stammer salgsiden så fra, skibet var jo ikke lastet med gods.???

Nu vil Udenrigsminister Lene Espersen så hjælpe de skibe som bliver udsat for grundstødninger i aktis, Godaw mand økseskaft, men hjælper de kriminelle og griske bagmænd som, var varslet, om farlige punkter og skær i bla grønland hvorfra jeg netop er hjemkommet, og Lund er bestemt ikke ukendt i Aktis, da de skibe som han via International Shipping Partners sejler med, sejler så tæt på isen, at der er stor fare for at skibene bliver trukket ned af isen.

Jeg tager gerne en debat,dersom nogen savner mere information, om andre ulykker med International Shipping Partners.

VH Mike Axdal overlevende og pårørende fra Scandinavian Star.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten