Dansk ingeniør får central rolle i ny undersøgelse af polsk flystyrt

Dansk ingeniør får central rolle i ny undersøgelse af polsk flystyrt

Polsk regeringsskifte baner vejen for, at dansk civilingeniør skal medvirke i en ny undersøgelse af flyulykke, der har martret Polen i seks år. Mange mener, at ulykken var et regulært russisk attentat godkendt af Putin.

Under landing i tæt tåge styrtede et polsk regeringsfly til jorden 10. april 2010. Men skyldtes styrtet en pilotfejl eller russisk lusk? Det skal en ny polsk undersøgelseskomission nu afdække. Foto: Bartosz Staszewski/Wikipedia

Civilingeniør Glenn Jørgensen har gennem flere år for egen regning undersøgt ulykken, hvor et polsk regeringsfly under landing ved Smolensk den 10. april 2010 styrtede til jorden. Ved styrtet omkom alle 96 personer om bord, inklusive daværende præsident Lech Kaczyński.

Som tidligere omtalt i Ingeniøren indikerer Glenn Jørgensens beregninger, at den officielle forklaring fra en russisk havarikommision om, at flyulykken primært var forårsaget af pilotfejl under landing i tæt tåge, ikke kan være rigtig.

Læs også: Dansk ingeniør afviser forklaring på polsk flyulykke

Glenn Jørgensen har flere gange præsenteret sine analyser over for den polske offentlighed.

Glenn Jørgensen har i lighed med andre personer, der gennem årene har rejst tvivl om den officielle forklaring, befundet sig på sidelinjen. Han er blevet overhørt af de polske myndigheder, som hidtil har hævdet, at han og andre skeptikere har fremdyrket en konspirationsteori.

Kommissionsformand fra Boeing

Men efter regeringsskiftet i Polen sidste år, hvor partiet, der ledes af den afdøde præsidents tvillingebror, Jaroslaw Kaczyński, er kommet til magten, er der sket en total kovending.

Glenn Jørgensen og de øvrige skeptikere af den officielle forklaring får nu en officiel rolle i at genundersøge ulykken, som flere i Polen mener var et regulært attentat fra Ruslands side, og som endda eventuelt var udført i samarbejde med den daværende premierminister i Polen, nuværende EU-præsident Donald Tusk.

Den polske forsvarsminister, Antoni Macierewicz, har udnævnt Waclaw Berczynski, der gennem flere år har arbejdet for Boeing i USA, til formand for kommissionen.

Arbejdet vil blive besværliggjort af, at flyet stadig befinder sig i russisk varetægt, og at russerne til trods for bl.a. en resolution vedtaget i EU-Parlamentet ikke har gjort noget for at frigive det. Russerne har meldt ud, at de ikke ønsker at samarbejde med undersøgelseskommissionen.

Læs også: Fem år siden i dag: Flystyrt i Rusland rejser stadig flere spørgsmål end svar

Hovedparten af kommisionens medlemmer er fra Polen eller af polsk afstamning. Blandt de fire ikke-polske medlemmer er Glenn Jørgensen, der til hverdag driver sin egen rådgivende ingeniørvirksomhed.

Vil bruge al sin tid på opgaven

Han fortæller, at han vil køre sin egen virksomhed på lavblus for at kunne hellige sig arbejdet i kommissionen. Han ved endnu ikke, om der følger vederlag med for arbejdet med undersøgelsen.

Men det er heller ikke afgørende. Han fortæller, at han har sparet op og er klar til at arbejde stort set fuld tid på undersøge flystyrtet de næste et-to år.

Hvorfor bruger du egentlige som megen tid og egne penge på at undersøge et polsk flystyrt?
»Efter min mening skal det ikke være muligt at slippe sted med et coverup.«

Skal sandheden frem for enhver pris?
»Som udgangspunkt, ja.«

Første møde for den nye kommission holdes i begyndelsen af marts. Komissionen mødes dog med mistro af de tidligere regeringspartier, som kan risikere at komme under anklage. Holdningen er, at konklusionen er skrevet på forhånd, hvilket naturligvis både Waclaw Berczynski og Glenn Jørgensen benægter.

Kommentarer (47)

Jeg synes at det vigtigt at nogen gør noget.
Rusland er blevet en ubehagelig magtfaktor, der er til tider opfører sig som et lille barn, der ikke accepterer resultatet af den ballade det selv laver.

Sagen i Tyrkiet er tvivlsom, men her i Estland er det normalt at russiske jagere er inde over landegrænsen, og de er jo også set i danske farvande og enda nær England. (jeg mener at den næste skal skydes ned her)
Ligeledes skal vi se på Krim, Donestk og dem der var i her i Estland for at opfordre russerne her til oprør.
Og så Ruslands interesse i at splitte Europa.

Nato har ikke gjort meget for at stoppe Rusland, og det er vel blot i spørgsmål inden den skøre mand prøver på at starte 3. verdenskrig.

Denne sag med dette flystyrt er også tvivlsom, ligesom Rusland vel egentlig ikke ønsker sandheden ud. Derfor skal det undersøges, og viser det sig at flyet blev styrtet - med en bombe eller andet - så kan det måske få vestens øjne op for hvad der sker.

Ellers stopper Rusland ikke

  • 5
  • 7