Dansk ingeniør bygger el-trike: Kan køre over 600 km på en opladning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Dansk ingeniør bygger el-trike: Kan køre over 600 km på en opladning

Illustration: Morten Egedal

Over 600 km kan du cykle på en trehjulet el-trike på en enkelt opladning takket være et stort, hjemmelavet batteri.

Lars Oksbjerre er ingeniør og har arbejdet med it i mange år af sit liv, men han fik lyst til at prøve nye udfordringer og startede selskabet Veloks, hvor han nu bygger el-trikes.

»Jeg har altid haft lyst til at lave, designe og bygge et produkt fra bunden. Komponenterne er standard, men batteriet har jeg selv lavet af lithiumceller,« siger han.

Ingeniøren besøgte hans garage, hvor der ved siden af hans Tesla holdt to prototyper af el-triken, der har været under udvikling i godt halvandet år.

»Jeg ved egentligt ikke, hvorfor jeg lavede en, hvor man ligger ned. Jeg har selv altid kørt på normale cykler, men jeg ville nok prøve noget mere kompliceret,« siger han.

Inden han kunne designe cyklen, skulle han dog først sætte sig ind i en række materialer, og han valgte i sidste ende at bygge cyklen af krom-molybdæn-legeret stål.

Styrer som en kampvogn

Den trehjulede cykel, der klassificeres som en 'tadpole trike' har to hjul foran og ét bagved og ligner næsten et mix mellem en cykel og en lille bil.

Cyklens forhjul er fuldt affjedrede og forsynet med et lille display, der giver information til føreren. Illustration: Morten Egedal

»Den er fuldt affjedret, har dobbelt wishbone-ophæng og har geometri som en bil. Jeg har designet den, så alt fra start er fokuseret på, at den skal kunne køre med el,« siger Lars Oksbjerre.

Derfor har han bl.a. placeret det store hjemmelavede batteri under sædet, så tyngdepunktet ligger lavt og centralt i modsætning til en del andre el-trikes, der typisk har batteriet ovenpå baghjulet.

For at begrænse trikens vendekreds til fire meter, har Lars Oksbjerre taget et lidt usædvanligt valg, når det kommer til styringen:

»Det har tank-styring. Du vrider hjulene, så du kan dreje meget skarpere. På tysk hedder det panzersteuerung, og det minimerer vendediameteren,« siger han.

»Jeg ville lave noget, folk kunne prøve«

Projektet tog blandt andet form efter årevis, hvor folk omkring ham har haft svært ved at forstå hans tidligere projekter.

Baghjulet har kædetræk på begge sider. Til venstre trækker og bremser motoren, mens højre side fungerer som en normal cykel. Illustration: Morten Egedal

»Jeg har arbejdet i it-verdenen, hvor folk ikke altid forstår, hvad man bygger. Så jeg ville lave noget, folk kunne se og prøve,« siger han.

Selvom cyklen er en meget analog konstruktion, har Lars Oksbjerre alligevel fyldt den med digitalt udstyr, der styrer motoren.

»Der sidder en sensor, der måler vridningen på akslen. Det bliver omsat til newtonmeter, hvilket bliver omdannet til et signal til motoren,« siger han.

Stort hjemmelavet batteri

Det hjemmelavede batteris 3000 watt kan lyde heftigt, når man husker på, at en elcykel ifølge loven kun må assistere med 250 W - og en speed pedelec 500 W. Til sammenligning ligger professionelle cykelryttere i gennemsnit kun på omkring 400-600 watt.

Lars Oksbjerre understreger dog, at det kraftige batteri ikke betyder, at der skal ræses løs på de danske veje eller cykelstier.

»Det kan selvfølgeligt sættes op, men lige nu er den begrænset elektronisk til 250 W. Hvis den bliver godkendt som speed pedelec kræver det bare en opdatering af softwaren,« siger han.

El-triken er i dag godkendt som en elcykel, men Lars Oksbjerg håber, at den kan blive typegodkendt som en speed pedelec. Han venter derfor nu på, at myndighederne kigger på sagen, men det har lange udsigter.

Han satser derfor i stedet på, at triken bliver godkendt i Tyskland først, så de danske myndigheder hurtigt kan blåstemple fartøjet til de danske veje.

Batteri på 11 kg og motor på 4 kg er placeret lavt og centralt for at give det bedst mulige tyngdepunkt. Illustration: Morten Egedal

Det store batteri vejer 11 kg, men Lars Oksbjerre mener ikke, at ekstravægten er et problem. Udover at batteri og motor hjælper mere end de hæmmer, er der nemlig også andre kræfter på spil:

»Når først du kører over 25 km/t, så betyder vindmodstand meget mere end den smule ekstra vægt,« siger han med henvisning til el-trikens jordnære design, der minimerer vindmodstanden.

Veloks' el-trike er prissat til 5.300 € , hvilket svarer til næsten 40.000 kr med 1 kWh-batteri - og ca. 400 € yderligere per ekstra kWh.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg vil håbe at den kommer i serie og at batteriet så er lidt mindre og dermed billigere; Jeg får aldrig brug for 600 km på en opladning.

  • 8
  • 0

Denne artikel bærer meget lidt præg af at være skrevet af ing.dk's sædvanelige skribenter. Der kages rundt i enheder og væsentlige aspekter er helt udeladt.

Under dataene for cyklen bliver der helt tilfældigt slynget "3000 Watt" ud. Senere kan man så læse sig til at det er batteriet der er på "3000 Watt" - en oplysning der for sig selv ikke giver nogen mening, når der ingen oplysninger gives om motoren.

"60 Km/t (på privatvej)" - km/t, med lille "k". Ved cyklen at den er på privat vej, siden det oplyses på den måde? Jeg ved godt hvad der menes, men måden det er skrevet på antyder at cyklen kun kan køre den hastighed på private veje, hvilket nok ikke er tilfældet.

4 kWh og kun 11 kg batteri? Omregnet er det ~364 Wh/kg. Det er højere energidensitet end selv Tesla kan præstere med rå celler (altså ingen elektronik).

Merpris for flere "kW-batteri", men ingen snak om mere energi?

Underlig artikel.

  • 17
  • 8

Spændende, men hvad sker der hvis man forsøger at lave en kovending ved 60 Km/t?

Og 400 Euro per KWH for et batteri lyder ret højt man i dag taler om 150-200 US$

Hvad vil der ske med distance og øvrige performance hvis man laver et "let" karroseri på den der beskytter mod sol og regn og giver lidt opmærksomhed i trafikken, så det ikke er den laveste trafikant på vejen?

Men held og lykke med projektet.

  • 3
  • 2

Spændende, men hvad sker der hvis man forsøger at lave en kovending ved 60 Km/t?

Og 400 Euro per KWH for et batteri lyder ret højt man i dag taler om 150-200 US$

Hvad vil der ske med distance og øvrige performance hvis man laver et "let" karroseri på den der beskytter mod sol og regn og giver lidt opmærksomhed i trafikken, så det ikke er den laveste trafikant på vejen?

Der sker lige præcis det samme som der sker for alle kendte køretøjer der laver en kovending med 60 km/t.

Med så stort batteri er der ikke nogen grund til at fabulere eller udregne noget som helst, man gør bare hvad man har lyst til der er ligesom ikke nogen grænser.
Put et karos på og en støre motor så køre du 100 km/t på en motorvej. Nok ikke særligt komfortabelt men det kan lade sig gøre og sikkert også med nok rækkevidde.
Lad os se det ske ...just do it.

  • 8
  • 0

Det første jeg kigger efter er dæktykkelsen! og før jeg kigger data eller læser om konstruktionen tænker jeg hvorfor ikke bare sætte de maksimalt tykkeste dæk på.
Nu er der topklasse affjedrings komponenter på ser det ud til, men alligevel på med de fede dæk.

  • 2
  • 1

når man har så stor batterikapacitet hvorfor løser man så ikke kæde problemet.
tsk tsk.

  • 0
  • 1

Batteriets vægt er ikke angivet korrekt i artiklen.

Vægten for de forskellelige kapasiteter er som følger: 1 Kwh = 6.5 Kg, 2 Kwh = 11 Kg, 3 Kwh = 15.5 Kg, 4 Kwh = 17 Kg.

Dette er inkl. kasse og elektronik.

Merprisen for 1kWh er 320 Euro. Svært at gøre det meget billigere med 25% moms og en smule fortjeneste, med mindre man producerer og sælger 100.000 stk.

mvh

Lars Oksbjerre.

  • 16
  • 0

hvilket kæde problem, forklar venligst.

Han tænker nok på remtræk.

Jeg er ikke sikker på at man kan få så stor en rem. Så kunne man prøve at gøre den forhjulstrukket det er set på en trike.
Men hvorfor ikke bare træde en generator også programmere modstanden i den til føles lige som man nu har lyst til. At det ikke er ligeså effektivt som en mekanisk kæde med tilhørende gearsystem kan man jo være ligeglad med når der er så meget batteri overkapacitet.

Også slipper man for at den lange kæde bliver maltrakteret af salt i hele vinterperioden. Det er nok derfor man ikke ser særligt mange trikes aktive om vinteren.

  • 4
  • 2

Ja, remtræk er bestemt en mulighed, som jeg også har overvejet. Dog kræves en meget stærk rem, da motoren kan yde optil 100 NM drejningsmoment. Dette er langt biligere at opnå med en kæde, som også er nem og billig at udskifte hvis den skulle blive påvirket at salt etc. Forhjulstræk kunne være spændende, men komplicerer konstruktionen meget, med mindre man anvender en motor i hvert af forhjulenes nav, hvilket igen ikke er lovligt, da en elcykel kun må have en motor. Generator istedet for kæde/gear ville sikkert funngere udemærket, dog gør det triken mere sårbar, idet man ikke kan køre hvis der opstår en elektrisk fejl. Med en standard drivlinje til rytteren, er det muligt at fortsætte kørslen hvis det elektriske system fejler. Som det er nu, kan man afmontere batteri og motor på 5 min, og køre på triken som en enhver anden trike uden motor.

  • 13
  • 0

/panzersteuerung er vel normalt noget med forskellig hastighed på to trækkende bælter/hjulpar? Hvad menes der her?

  • 6
  • 0

Det referer til at de to styrehåndtag, bevæges frem og tilbage ligesom på et bæltekøretøj i sin tid. Forskellen er at afstanden mellem rytteren og styrehåndteget er konstant, og at man derved kan opnå et større styre udsving uden at rytteren / sædet kommer i vejen. Min første version MK1 havde et traditionelt styrehåndtag som på en normal cykel, dette begrænsede styreudsvinget. Leitra anvender samme princip (tank styring). Selvom det måske er en usædvanlig løsning, er det ikke noget som kræver øvelse at mestre. Man tænkerikke over det når man har kørt 10 sek.

  • 9
  • 0

Hej Lars Oksbjerre.
Kunne du fortælle lidt om motoren:
Fabrikat ?
Ydelse ?
Eller måske et link til leverandøren ?
Har selv en MC med 5 kwh batteri og Thrige serie compound motor, men ønsker at opgraderer til en børsteløs.

  • 3
  • 0

Motoren er en Cyclon 3000w BLDC motor, med indbygget gear på 1:6. Motoren har en effektivitet på ca 90% ved optimale omdrejninger og belastning og op til 100 NM på gear akselen. Den kan klare optil 72V. Har kørt ca. 10.000 km uden problemer indtil videre med denne motor. Vægten er 4.1 kg, og den kan kare optil 4000w kortere tid, og 3000w længere tid., og 2000w konstant. Den kan købes hos mig www.veloks.com eller hos cyclone-tw.com i taiwan.

I taiwan hos cyclone har de tilsvarende motorer på henholdsvis 4kW, med gear, samt 6kW, 7,5 kW samt 18kW.

  • 5
  • 0

En motor på 3000 watt, registreret som 250 watt! (Forjættende)

Er der noget regulering, som gør, at monsteret ikke udfolder sig i fuldt flor, når politiet er tæt på, eller hvad?

Hvordan styres reguleringen?

Personligt er jeg blevet stoppet en gang på en lovløs ting. Jeg er ganske profan at se på, fx med vasketøj på ryggen i en bylt.

Betjentene spurgte ind til om min cykel nu var købt og betalt, hvilket jeg bekræftede, lige som referencen til et personnummer, som svarede til det navn der stod med adresse osv. på selve cyklen, kunne sandsynliggøre, at jeg var den retmæssige ejer af tingen. (Kan du have en fortsat god dag. Yes, og i lige måde!)

Jeg er stolt af min cykel, jeg kommer hurtigt rundt omkring, og det er fordi det er så let på den cykel, osv. ala Poul Kjøller og lidt til i ved.

Den har stadig mit forlags navn og adresse på.

Det var heldigt, at cyklen for første gang havde svigtet mig rent teknisk, da jeg blev stoppet.

Batteriet var slået fra, hvorfor der var tale om en almindelig dødelig trædepeter netop da.

Ellers kunne jeg nok have fået lovens korte arm efter mig. Ikke, at loven kan indhente mig uden (suspekt) sæk på ryg, med fuld muskelstyrke samt de 1200 watt fra elmotor inde i byen, for så runder jeg let de 6o kilometer i timen, til med mere adræt gennem gader, stræder og stier end lovens korte arm formår med fire hjul, sirener osv.

Det er et rigtigt godt initiativ, at lave en liggecykel med motor osv. Konceptet, liggecykel, er i sig selv meget konkurrencedygtigt i forhold til os, der rager langt op i højden, med al den vindmodstand som det skaber. Jeg kendte en, som var med i bevægelsen om liggecykler. De havde ladet en ældre herre køre en distance, som netop var blevet brugt af nogle a-ryttere i et distance på tid løb. Herren, på 50 år, rundede distancen med en gennemsnitsfart på 42 km i timen. Det var mere end nogen af a-rytterne havde gjort.

Det her område råber på kreativitet og personlighed.

Nu falder det nok lidt uden for alt, men her er en video med gamle billeder og musik til: https://www.youtube.com/watch?v=nvUeo5sagkA

At rejse er at være til. At se og blive set. Tiden er fjenden, men den har sit eget sprog.

  • 6
  • 7

Motoren er begrænset vha. motorstyringen, som konstant måler watt forbruget, og sikrer at dette aldrig overstiger 250w. Motorstyringen kan naturligvis omprogrameres når triken bliver typegodkendt som Speed Pedelec / Stor Knallert.

  • 9
  • 0

naturligvis skal triken omprogrameres hos VELOKS, dette er ikke noget brugeren kan udføre selv. Der skal også foretages andre mekaniske og elektriske ændringer for at triken opfylder kravene. Men, det fremtidssikrer investeringen.

  • 5
  • 0

"60 Km/t (på privatvej)" - km/t, med lille "k". Ved cyklen at den er på privat vej, siden det oplyses på den måde? Jeg ved godt hvad der menes, men måden det er skrevet på antyder at cyklen kun kan køre den hastighed på private veje, hvilket nok ikke er tilfældet.

Hvis de ikke formulerer det som skrevet, har de gjort sig skyldig i og tilstået en "meget" slem forbrydelse som det jo er at køre lidt for stærkt. Og det er denne slemme type "forbrydere" Dansk politi er bedst til at fange!

  • 2
  • 2

Nu falder det nok lidt uden for alt, men her er en video med gamle billeder og musik til: https://www.youtube.com/watch?v=nvUeo5sagkA

Holda op en fascinerende tidsmaskine, jeg kan ikke stoppe med at kigge på den.

Her i en 11 minutter version
https://www.youtube.com/watch?v=3ktg75jLr5o
Og en 7 minutters version med musik af AIR hvis man har travlt
https://www.youtube.com/watch?v=NINOxRxze9k

Det er tydeligt at det er bilen der er det nye forstyrrende element i gadebilledet. Og det er også tydeligt at den der specielle adfærdsændring der sker med mange mennesker når de sætter sig ind i en bil faktisk er lige så gammel som bilen selv. Lige så snart manden med det røde flag var væk så skulle alle andre bare flytte sig LOL.

Interessant delebilskoncept de havde dengang, det kunne måske godt bruges igen inde i byen. Langsomt kørende biler med trinbræt også hopper man bare af og på :-)

Underligt at man ikke ser flere motorcykler.

  • 1
  • 3

"»Det har tank-styring. Du vrider hjulene, så du kan dreje meget skarpere. På tysk hedder det panzersteuerung, og det minimerer vendediameteren,« siger han."

Undskyld, men det lyder umiddelbart som noget vrøvl. Skulle der have stået noget andet?

  • 3
  • 0

Forhjulstræk kunne være spændende, men komplicerer konstruktionen meget, med mindre man anvender en motor i hvert af forhjulenes nav, hvilket igen ikke er lovligt, da en elcykel kun må have en motor

Øv, reglerne skulle specificere max effekt og være ligeglade med om der er en eller to motorer, To motorer og effektiv regenerering ville være logisk på forhjulene, specielt hvis begrænsningen i effekt KUN gjaldt acceleration og ikke opbremsning, nu hvor du har så meget batteri og motor effekt.

Det bringer mig til at spørge - jeg har besøgt veloks.com og så at der er mekaniske skivebremser på forhjulene. Ville det ikke være nemmere at opnå ens bremsning af forhjulene med hydrauliske?

mvh
Jens

  • 0
  • 0

Ja ok, jeg troede der var mere i det da det blev beskrevet som "et lidt usædvanligt valg". Er det ikke ret almindeligt på liggecykler?

Men hvad mener du med at hjulene "vrider"?

  • 1
  • 0

Hydraliske bremser er nemere at dosere, og de kræver ikke så mange kræfter at bremse, men de bremser ikke mere ens end mekaniske. Valget på mekansiske bremser er grundet lavere pris og simplicitet. De er nemme at justere, og nemme at fixe.

  • 1
  • 0

Det er gundet i den nødvendige gearing. Motoren har indbygget planetgear 1:6, så for at få en tophastighed på 60 km/t ved 60v, kræves 13 tænder på motor, og 21 tænder på baghjul. Og ja, man kunne godt skippe planetgearet, det ville de kræve et tandhjul med 6 x 21 = 126 tænder på baghulet hvilket bestemt er muligt, men ikke tilgængeligt som standard.

  • 1
  • 0

Triken er designet til at kunne køre 60 km/t i tophastighed. Triken leveres med en eletronisk begrænsning af motor effekt på 250w og max 25 km/t pedal assist. Når så triken bliver godkendt som Speed Pedelec, kan man indlevere triken og få den opgraderet til Speed Pedelec mod en merpris, som jeg forventer vil være overkommelig.

  • 1
  • 0

Man burde lave cyklen, så man sidder mere op. I det mindste som en variant. Tvivler på det er særligt sundt eller behageligt at sidde sådan ret lang tid. plus at det må være vanskeligere at orientere sig. Men ellers meget interessant projekt.

  • 0
  • 2

Ligner et fint design. :-)
Jeg er aldrig kommet længere end tegnebrædtet - men er helt klart tilhænger af to hjul foran og en lignende kørestilling. Men jeg har efter at have prøvet en "rigid trike" konstruktion engang konkluderet, at der skal både affjedring på OG mulighed for at læne den ind i svingene (hvilket unægteligt komplicerer konstruktionen noget). Det står stadig på min liste at prøve en www.butchersandbicycles.com - som dog er i en lidt mere praktisk kategori (men det ligner også et rigtigt fint design; og de kan "lænes").
Kæden irriterer mig stadig - men jeg tror desværre ikke det er rationelt (mht. effekttab og vægt) "bare" at sætte en generator direkte til pedalerne. Det ville ellers være elegant at slippe for nogle sliddele, smøring etc. :-)
Ifht. veloks.com synes jeg, der mangler lidt information om bremsesystemet: Jeg forstår ikke helt, at man kan bruge mekaniske skiver, uden at den trækker skævt? Og det virker som om, at hvis man vil have regeneration, skal man acceptere, at den bremser med en forudindstillet (throttle) effekt så snart man ikke træder i pedalerne? Det synes i hvert fald umiddelbart hverken praktisk eller optimalt.
Desuden er ikke åbenlyst for mig, hvor let det er at afmontere batteri og evt. motor...
Jeg er også sikker på at forskærme og lys kommer med på et tidspunkt!? :-)

  • 0
  • 0

Umiddelbart kan jeg ikke se at 100Nm moment skulle være noget problem med rem.

Jeg har selv en jetski som har rem træk til kompressoren, remmen overføre ca 40 hk, og motoren har 250Nm, sådan en rem er ca 12mm bred, og måske 9mm tyk. Så med et par hk og 100Nm kan man nok finde en der er ca halvdelen af den ovennævnte dimension.

  • 0
  • 0

mht rgen/ebrake så er det variablet mellem 0 og -1500w På prototypen som blev afprøvet af journalisten fra ing.dk, styres styrken vha. throttle på venstre side. Dette bliver ændret til styring af regen vha bremsehåndtag, som en normal skivebremse. Hvis han ikke anvender bremse er der ingen regen, men en smule drag fra motoren som trækkes rundt.
Balancering af bremsekraft på forhjulene sker så vha. dobbelt bremsegreb der aktiverer begge forbremser.
Batteri er monteret vha 4 holdepunkter, som indsættes i 4 tilsvarende holdere på triken, hvorefter batterien skydes en smule til siden, og fastholdes af to snaplåse. Eller kort batteriet kan af/på monteres på 5 sec.
Motoren er monteret med 4 bolte, som man fjerner for at afmonterer motoren. dette teger måske 2 min.

  • 1
  • 0

Synes også at remtræk ville være spændende at prøve. Måsker ser der nogle her der kender til en leverandører af remhjul. remme etc som kunne anvendes. Skal bruge lille remhjul med 13 tænder til 20 mm aksel med 6 mm tap. samt 21 rands remhjul med 6 huller som kan monteres som en bremseskive, og så selvfølglig passende rem der kan klare 100NM

  • 1
  • 0

Har iøvrigt også udviklet en model MK2, som kan hælde +-45 grader, ellers samme design. P.t. på standby da den er væsentlig dyrere at bygge. MK2 anvender steppermotor til at drive hældningen, som så udregnes på bagrund af input fra hastighed, styrevinkel og gyro.

  • 1
  • 0

En ikke uvæsentlig fordel ved kædetrækket, er at man kan gå ind til en vilkårlig cykelhandler og få en ny kæde, hvis der skulle ske et havari.

Jeg ville ovenikøbet gå så langt som at have en kædeadskiller og et par kædeled liggende i den pose med det mest nødvendige cykelværktøj man bør køre rundt med.
Jeg køre ikke selv rundt med en sådan da jeg ikke kan mindes at have knækket en kæde. Og nu hvor jeg er baghjulstrukket er sliddet på gear og kædehjul meget mindre.
Vinterkørsel æder dog kæden med 100% garanti, og når det er forår bliver den udskiftet.

Remme ender nok også med at være standard tilbehør hos en cykelhandler.

  • 1
  • 0

Jeg har faktisk kædeadskiller med i tasken :-) og jo, det er sket een gang at jeg har knækket en i øvrigt spritny kæde. Formentlig et fremmedlegeme som er røget med ind i kæderøret (liggecykel) og har presset et led skævt. Men det er saftsuseme også mange kilometer der er gået hvor der ingenting er sket.

Tandremme til cykler er p.t. lidt ustandardiserede, så cykelhandlerne skal lagerføre temmelig mange slags. Men, jo, det nivellerer sig nok efterhånden.

  • 0
  • 0