Dansk generator laver strøm af varmen i lastbilers udstødningsgas
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk generator laver strøm af varmen i lastbilers udstødningsgas

Udstødningen fra de tusinder af lastbiler, der dagligt drøner rundt på de danske motorveje, er ikke alene en miljømæssig belastning med tonsvis af CO2 og farlige partikler.

Den er også en kæmpe energiressource, fordi motorens spildvarme i udstødningen kan udnyttes og omsættes til strøm ved hjælp af en termoelektrisk generator. Det mindsker belastningen på bilens generator og sparer dermed brændstof.

Iværksættervirksomheden TEGnology fra Vejle har arbejdet på teknologien i årevis, og i januar fik virksomheden tildelt 2,3 mio. kr. fra Energistyrelsen til arbejdet med at udvikle et billigt og effektivt termo­elektrisk modul (TEM) til Volvos lastbiler.

En af udfordringerne ved at udvikle termoelektriske moduler til lastbiler er, at de skal kunne fungere ved meget høje temperaturer. Her mener TEGnology at have erobret sig en konkurrencefordel ved at samarbejde med Aarhus Universitet om udvikling af materialer, der kan fungere ved helt op til 400 grader celsius.

»Det er unikt for termoelektriske moduler, og fordi vi har licens til at producere materialet, giver det os et forspring på markedet,« siger TEGnologys direktør, Paul Egginton.

»Vores test af modulet har vist, at det kan yde 100 W og dermed reducere presset på bilens indbyggede generator og få bilen til at køre 10 pct. længere på literen – og på længere sigt kan vi måske optimere modulet, så bilens egen generator helt kan undværes,« siger han.

Adgang til nyeste forskning

Samarbejdet med Aarhus Universitet opstod i 2009, da TEGnologys grundlægger, Flemming Bjørn Hansen, i sin søgen efter ny viden gentagne gange stødte på en bestemt forskers navn.

»Så tog jeg ganske enkelt telefonen og ringede til Center For Materialekrystallografí, som siden slutningen af halvfemserne har haft den specifikke ekspertise på området for termoelektriske materialer, og som på daværende tidspunkt næsten havde materialet zinkantimonoid klar til produktion. Dermed fik jeg en hurtig og nem adgang til den nyeste forskning på området, og universitetets forskere blev glade, fordi de på den måde fik afprøvet deres materialer i praksis. Senere i samarbejdet blev det så et krav, at der også skulle forskes i det andet halvledermateriale magnesiumsilicid, så vi kunne komme videre med modulet,« siger Flemming Bjørn Hansen.

TEGnology er nu klar med sin anden prototype af modulet, og efter en række succesfulde test hos det tyske firma Mahle bliver TEM’en til sommer præsenteret på den store messe Thermoelectrica i USA, hvor testmodulerne gerne skulle stå klar til salg, og hvor firmaet håber at skabe kontakter i industrien.

Den "sidste nye forskning" har altså genopfundet Seebeck effekten fra midt i 1800-tallet og man har taget den gode gamle traver Peltier-elementet, sat et nyt klistermærke på det og sælger det som noget nyt.

Det eneste menneskeskabte objekt (Voyager 1) der har forladt solsystemet, har en sådan dims om bord. Det er faktisk den eneste energikilde om bord og den eneste årsag til at vi stadig hører fra sonden, der blev sendt op i 1977. Se RTG. Voyager1 (og 2) blev designet mange år tidligere og RTG'en blev betragtet som en sikker og gennemprøvet teknik omend ineffektiv. En virkningsgrad på 5-7% får ikke nogen til at klappe i hænderne.

Og så får 100 W (0,13 HK) en lastbil til at køre 10% længere på en liter diesel? Jow, go' daw do.

  • 25
  • 1

Det vil jo være super hvis spildvarmen fra en forbrændingsmotor kunne udnyttes til noget fornuftigt, men jeg synes ikke tallene i artiklen passer sammen. En lastbilmotor yder vel (afhængigt af lastbilens størrelse) i størrelsesordenen 100 kilowatt ved jævn hastighed. Jeg har svært ved at se hvordan et tilskud på 100 watt, d.v.s. 1 promille skulle kunne forbedre brændstoføkonomien med 10 %.

Hvordan hænger det sammen, forhåbentlig er teknologien ikke bare varm luft :-)

  • 26
  • 0

Nu har en lastbil jo immervæk en motor der yder over 100kW. At en belastningsændring på 100W + tab i generatorudveksling med motoren, skulle give en 10% forbedring lyder utroligt.

Edit: af indlæg ovenfor kan jeg se der er andre der også undre sig og har skrevet samtidig med mig

  • 2
  • 0