Dansk fregat tester radar, der viser 3D-billeder på storskærm

Den danske flåde har gennemført succesfulde test af et nyt kompakt radarsystem ombord på fregatten Absalon - flådens nye fleksible støtteskib, der især skal operere i kystnære områder.

Den franske forsvarsteknologigigant Thales har udviklet radaren med navnet Smart-S MKII. Den er integreret med den danske forsvarsleverandør Termas Windows-baserede kommandosystem.

Ifølge britiske The Engineer kan radaren betjenes så enkelt, at flådens medarbejdere kun behøver et tredages crash-course for at lære det systemet.

»Vi er specielt glade for, at Smart-S kun har to indstillinger - on og off. Vores gamle radarer havde 10 forskellige indstillinger, og vi var tit på den forkerte indstilling,« fortæller kaptajnløjtnant Tue Lippert fra Absalon til The Engineer.

Han tilføjer, at mandskabet ikke engang har brug for manualen, fordi systemet fungerer så intuitivt.

Ifølge kommandørkaptajn Frank Trojahn, der har kommandoen på Absalon, har alle øvelser med radaren været vellykkede.

»Smart S er designet til kystnær krig, så vi har gennemført øvelser mod flere forskellige typer fly med varierende fart og opførsel,« siger han til det britiske ingeniørmedie.

Bliver vist på storskærm

Signalerne fra Smart-S-radaren bliver vist på en stor widescreen-skærm i kontrolrummet. Der er tale om en flerstrålet radar (multi beam), der udelukker falske mål, for eksempel objekter, der bevæger sig på kysten, og i kontrolrummet tegner systemet et 3D-billede af omgivelserne - både i luften og på vandet.

Desuden viser systemet et muligt måls højde, fart, afstand og bevægelsesretning og kan fuldt ud integreres med andre eksisterende systemer, blandt andet skibets infrarøde sporingssystemer.

Hvis en fjende skulle finde på at jamme den nye radar, kan den skifte frekvens og undlade at bruge den jammede frekvens og derved stadig fungere. Radaren skal operere sammen med skibets kanon- og missilsystem.

For Thales er kontrakten i Danmark ikke hovedmålet. Det franske firma håber med den danske test at komme nærmere en mere lukrativ ordre på et lignende system til den britiske flåde, som ifølge The Engineer kan løbe op i en lille milliard kroner.

Forsvarets Materieltjeneste siger til Ingeniøren, at den aldrig udtaler sig om, hvad sådanne investeringer koster det danske forsvar.

Emner : Radarer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

fra storskærmen kunne være interessant.

og jeg syntes da vi har hørt om hvad ting koster forsvaret flere gange før, ikke mindst de kiksede drone fly. men vi lever jo heller ikke i et demokrati så hvad skal vi med sandhed

  • 0
  • 0

"Flåden skal muligvis teste forskellige radarsystemer fra forskellige udbydere. Således er Thales ikke sikre på ordren endnu, da også BEA Systems Insyte, Lockheed Martin og Eltra håber på at levere systemerne til det danske forsvar."

Det er hamrende forkert at Thales ikke er sikre på at få ordren på radar-systemet... - det er allerede integreret på Absalon, og ligeledes bestilt til Esbern Snare. Det har været bestemt længe at de to Støtteskibe skulle udstyres med Thales SMART-S MkII radar, i øvrigt som de første i verden, hvilket forklarer opmærksomheden.

Samtidig bliver de nye danske fregatter udstyret med den større og kraftigere Thales SMART-L radar.

Thales konkurrerer med tre andre, om nye SMART-S MkII radarer til en række ældre frigatter i den britiske flåde, og ikke den danske.

I øvrigt håber det danske forsvar at Thales vinder denne ordre, da det vil gøre det nemmere og billigere at vedligeholde de nye radarere, hvis de også er installeret ved den britiske flåde - det er også derfor man ser så stor åbenhed overfor pressen vedrørende dette.

  • 0
  • 0

Kære Dan,

Et billede af storskærmen kunne være interessant, det har du ret i...

Eftersom du nu skulle bringe drone-fly på banen, så kan jeg da informere om at de nye støtteskibe såmænd har holdt budgettet, og berømte blandt vore allierede fordi de har været forholdsvis meget billigere end hvad andre lande har præsteret.

Det samme ser ud til at blive tilfældet med de tre nye fregatter, som skal bygges i de kommende år.

Jeg mener faktisk man kan få indsigt i hvad disse skibe har kostet, hvis man ønsker. Måske skulle du gøre det istedet for at whine over mangel på demokrati... - mit gæt er at du stemmer er blandt de 47 % (taberne) ved sidste folketingsvalg. Utroligt nok er jeg sikker på at din holdning havde været en helt anden, om den røde blok havde vundet valget...

  • 1
  • 0

Nu har jeg ikke meget forstand på militær, men hvis man kan jamme en frekvens kan man vel jamme dem alle? Det er vel nemmere bare at udsende støj på nogle specifikke frekvenser end at lave noget konstruktivt. Så det kan da ikke være så svært at jamme hele spektrummet eller hvad?

PS Er jeg den eneste der ikke kan lade med at kommentere angående deres brug af Windows :P Ok, jeg holder mund.

  • 0
  • 0

"Det er hamrende forkert at Thales ikke er sikre på at få ordren på radar-systemet... - det er allerede integreret på Absalon, og ligeledes bestilt til Esbern Snare. Det har været bestemt længe at de to Støtteskibe skulle udstyres med Thales SMART-S MkII radar, i øvrigt som de første i verden, hvilket forklarer opmærksomheden.

Kære Kenneth Jakobsen. Jeg erkender fejlen, der bunder i en misforståelse. Af artiklen fremgik det tidligere, at Thales ikke var sikre på ordren til den danske flåde. Det er forkert og den passage er nu fjernet fra artiklen. Vi beklager fejlen. Venlig hilsen. Bjørn Kock Sørensen, Ingeniøren.

  • 0
  • 0

Sådan bare lige for at være lidt pedantisk.

Absalon er et støtteskib, som også nævnes en gang i artiklen, men overskriften skriver fregat - der er da ingen fregatter i det danske søværn mere?

/Christian

  • 0
  • 0

Tre nye fregatter bliver bygget til afløsning af de gamle korvetter. De bliver stort set identiske med støtteskibene, men med endnu bedre bevæbning og sensorer.

Udenlandske medier bruger ofte ordet "fregat" om Absalon-klassen, da den i alle henseender minder om en fregat, når man ser bort fra Flex-dækket.

  • 0
  • 0

Jamming handler om at udsende tilstrækkeligt mange kW/MHz båndbredde. Effektbehovet stiger lineært med båndbredden der skal jammes, og med kvadratet på afstanden til målet. I praksis kan man derfor kun jamme ret smalle båndbredder.

Der er også en hage ved at jamme 'bredt' - man forstyrrer sin egen radar, og blænder derved sig selv.

  • 0
  • 0

Tror ikke de er bedre udrustet. Når man læser om hvilken våben de skal udstyres med er våbnene sådan set de samme. Men der er kun plads til en helikopter og kanonen er 76 mm i modsætning til Absalon.s 127 mm

Men "fregatterne de 3 nye skulle selve 30 knob mod Absalons 23 knob.

For mig er Absalon stadig ligeså "stærk" som de 3 tre nye.

http://www.navalhistory.dk/Danish/Skibene/...

Data'eerne er fra overnævnte link som får datas fra søværnet.

Der er én væsentlig forskel mellem fregatterne og støtteskibene.

Fregatterne er udstyret med en såkaldt Mk. 41 VLS Multi Missil Launcher med plads til 32 missiler, om jeg husker korrekt kan missilerne være op til 6 meter lange. Her kan man så ellers affyre de fleste nyere missiler, fra langtrækkende luftforsvarsmissiler til Tomahawk cruise missiler med atom-sprænghoveder, om man ønsker det. En kapacitet man ikke har på støtteskibene.

Du kan se billeder af VLS'erne, når de bliver installeret i Ivar Huitfeldt her: http://forsvaret.dk/FMT/Materiel/Skibe/Fre...

I øvrigt kan 76 mm kanonen på fregatterne erstattes med en 127 mm - faktisk er fundamentet på fregatterne bygget til en 127 mm. At fregatterne bliver udstyret med 76 mm fra start, er udelukkende for at spare penge.

At kalde fregatterne for fregatter, er lidt af underdrivelse, da de har samme kapacitet som de destroyere.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten