Dansk forsker observerer ny eksotisk partikel med superfokuseret lys

Til venstre lagene af bornitrid og WS2. Bag lagene ses et billede af selve effekten, som er opdaget, hvor farverne viser energispektret af elektronerne i materialet målt med MicroArpes. Spektrets ændring ved elektrondopingen kan følges i billedserien, hvor halvlederens elektroniske tilstande, de såkaldte valensbånd og ledningsbånd, kan observeres. Pilene viser fremkomsten af trionen, som også er illustreret i det sidste billede. Illustration: Søren Ulstrup

Vil man vide alt om, hvordan nye og gamle materialer virker og interagerer med omgivelserne, skal man kunne zoome helt ind på elektronerne og lige så stille pille ved dem for at se, hvad der sker.

Det kræver en helt utroligt præcis lyskilde, som kan slå elektronerne fri af materialet, så man kan observere deres energispektre og kvantemekaniske egenskaber nærmere.

Netop sådan en lyskilde har danske Søren Ulstrup fra Aarhus Universitet været med til at udvikle under sit postdoc-ophold ved det amerikanske nationallaboratorium Lawrence Berkeley National Laboratory i Californien i et projekt, som nu er blevet til en artikel i det anerkendte tidsskrift Nature Physics.

»Vi er gået fra at kunne måle på elektronerne i materialer, der skulle være homogene på mm-niveau, til at kunne zoome ind på strukturer så små som 120 nm. Det åbner en helt ny verden inden for materialeforskning,« fortæller Søren Ulstrup om metoden, som forskerne kalder microArpes (Micro Angle-Resolved PhotoEmission Spectroscopy).

Aarhus Universitet sammenligner forbedringen i rumlig opløsning med at gå fra at kunne skimte en baghave til at kunne fokusere på et enkelt græsstrå og se, hvordan det opfører sig i forhold til resten af plænen.

Læs også: Spørg Scientariet: Hvordan skaber man vakuum i en partikelaccelerator?

Fidusen ligger i at optimere de optiske elementer, man bruger til at fokusere lyset. Den ultimative rumlige opløsning på 120 nm opnås ved hjælp af et avanceret og meget fint gitter kaldet en 'Fresnel Zone Plate', der spreder lyset i fokuserede pletter ved hjælp af diffraktion. Det er første gang, et sådant gitter er brugt til dette formål, fortæller Søren Ulstrup.

Lys fra Advanced Light Source sendes ind mod prøven nederst til højre. Lyset udbredes fra en spalte og rammer det fokuserende optiske element, som fungerer som en slags filter, der kun tillader ultrafokuseret lys at slippe igennem. Fra filtret sendes lys ind mod prøven, og de afslåede elektroner opfanges i spektrometret, der udfører selve målingen. Illustration: Søren Ulstrup

»Denne idé med at fokusere lys med 'Zone Plates' er blevet populær i forskellige former for lysmikroskopi, hvor man anvender hårde røntgenstråler til at kigge på strukturen af materialer,« forklarer han og fortsætter:

»Det er noget helt nyt at kunne forene denne teknik med eksperimenter, hvor man, som vi gør, kigger på de elektroner, der slås fri af materialet pga. vekselvirkningen med lyset. Lidt forenklet kan man sige, at vi nu har fået adgang til elektronernes verden i meget små strukturer,« siger Søren Ulstrup.

Observerede ny eksotisk partikel

Studiet er udført ved Berkeleys synkrotron Advanced Light Source med støtte fra Det Frie Forskningsråds Sapere Aude-program. Her udviklede og udførte Søren Ulstrup eksperimenterne på de mikroskopiske materialer, som artiklens anden førsteforfatter, Jyoti Katoch, fandt og stablede manuelt.

Eksperimentet var derfor todelt. Kunne det lade sig gøre at få et endnu bedre blik ind i atomernes verden end hidtil? Og ville man gøre nye spændende opdagelser, hvis det lykkedes?

Læs også: Så er der hul igennem for europæisk røntgenlaser

Det blev et ja til begge spørgsmål.

Lysfokuseringen gav pote over al forventning, da det lykkedes at undersøge elektronernes kvantemekaniske egenskaber i et atomtyndt lag af det forholdsvis nye halvledermateriale wolframdisulfid (WS2).

Figuren viser fra bunden: Lag af bornitrid (grå og brune kugler er bor og nitrogen atomer), et lag af wolframdisulfid (wolfram-atomer er blå og bundet til gule svovlatomer). Lagt ovenpå er 'elektronernes energilandskab' i det halvledende wolframdisulfid. Dannelsen af en trion i dette energilandskab er illustreret via en elektron (sort kugle) og to 'huller' (hvide kugler). Baggrunden er rå data fra eksperimentet, som direkte viser elektronernes kvantetilstande i denne lagkage. Illustration: Søren Ulstrup

Frem dukkede nemlig en eksotisk partikel, kaldet en trion.

Da det fokuserede lys ramte WS2, blev elektroner slået fri af materialet. Processen efterlod som ventet 'huller' i energispektret af WS2, men lige netop i dette materiale var vekselvirkningen mellem disse 'huller' og de tilbageværende elektroner så stor, at de bandt trefoldigt til hinanden og dannede disse nye partikler.

Forskerne havde en idé om, at der var gode betingelser for at finde denne form for partikel i WS2 pga. de stærke vekselvirkninger mellem elektroner og 'huller'. Men de havde ikke forventet noget.

»Vi blev meget overraskede, da vi så denne binding. Det havde vi ikke regnet med,« fortæller Søren Ulstrup.