Dansk Folkeparti: Analyse af Kattegatbro er alt for pessimistisk

Dansk Folkeparti: Analyse af Kattegatbro er alt for pessimistisk

Der er flere muligheder i spil for en Kattegatbro, hvis projektet bliver til noget.

Dansk Folkeparti kritiserer Kattegat-analyse for at anvende pessimistiske tal. Også Socialdemokraterne og Radikale Venstre fastholder projektet.

En vej- og jernbanebro med dobbeltspor mellem Røsnæs på Sjælland og Hou syd for Aarhus vil koste 117,9 milliarder kroner. Det er bundlinjen i analysen af en Kattegatbro, som de syv trafikforligspartier bestilte i 2009.

Prisen er så høj, at Kattegatbroen ikke er et projekt, som transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt (V) vil gå videre med. Det fastslog han onsdag efter præsentationen af den strategiske analyse for de syv partier i den såkaldt grønne trafikforligskreds (V, S, DF, LA, R, K, SF) – i øvrigt den sidste projektanalyse i 2009-aftalen, som manglende.

»Det er en forbindelse, der virkelig ville knytte Øst- og Vestdanmark sammen, men det er rigtig mange penge. Hvis den skal bygges, kræver det et kontant indskud på 51 milliarder kroner,« sagde ministeren og fortsatte:

»Selv om vi kan se mange fordele og gode ting i projektet til 118 milliarder kroner, så er det ikke noget, regeringen påtænker at gå videre med.«

Læs også: Kattegatbro til 118 milliarder kroner bliver lagt på hylden

I forvejen er der Femerntunnelen og Storstrømsbroen, og et Kattegatprojekt i dobbelt Femernstørrelse vil være at tage munden for fuld, lader transportministeren ane:

»Jeg tror, at vi skal en ting ad gangen,« lød det fra Hans Chr. Schmidt.

S fastholder projektet efter en Femernpause

Trafikordførerne Rasmus Prehn (S) og Andreas Steenberg (R) afskriver langtfra projektet, men vil vente til efter Femernprojektets færdiggørelse.

»Lad os lige spise brød til og få noget luft ind, mens vi gør Femern færdig. Der er bred enighed i forligskredsen om, at sådan gør vi. Vi står med meget store udfordringer i Femernforbindelsen, og så er det lige frisk at kaste os ud i et projekt som Kattegat, når det er svært at få enderne til at nå økonomisk sammen,« sagde trafikordfører Rasmus Prehn i forbindelse med offentliggørelsen.

»Ved først givne lejlighed vil vi gerne have nye beregninger. Det er en stærk vision og et vigtigt projekt, så fra socialdemokratisk side vil gerne regne mere på det og få det til at hænge bedre sammen,« fortsatte Rasmus Prehn.

Læs også: Venstre vil have principbeslutning om Kattegatbro i 2016

I anden omgang kunne trafiktal blive revurderet, og nogle af landanlæggene kunne tages ud af projektets finansiering, da de alligevel skal bygges og finansieres over finansloven, dvs. motorvej og dobbeltsporet jernbane til Kalundborg.

Rasmus Prehn er åben over for et privatfinansieret projektet med brugerbetaling. Samtidig afviser han i realiteten en bro kun til tog.

Radikale: Storebælt kan medfinansiere Kattegatbro

De Radikales trafikordfører, Andreas Steenberg, tilslutter sig Rasmus Prehns udmelding:

»Jeg er stadig Kattegattilhænger. Der kommer til at gå nogle år, og Femern skal være bygget først. Det vil ikke være ansvarligt at gældsætte nationen for 120 milliarder, når vi er i gang med at låne til metro, Frederikssundsbro og Femern,« understregede han med en spådom om, at Kattegatbroen er indviet i 2050.

Læs også: Prognoserne skød for højt: 9.000 færre biler krydser Limfjorden

I 2030 er Storebæltsforbindelsens kapacitet opbrugt, og derfor kan en Kattegatbro være et alternativ til et anlæg i Trekantområdet og måske en helt ny Storebæltsbro, anfører den radikale ordfører. Til den kan man også diskutere, om en gældfri Storebæltsbro kan være med til at finansiere en Kattegatbro.

DF: Analysen anvender det mest negative scenario

Dansk Folkeparti er det mest utålmodige parti, men må affinde sig med forligspartnernes Femernpause. Trafikordfører Kim G. Christiansen (DF) ønsker en principbeslutning inden for to år.

»Man har valgt at fremstille det med det værst tænkelige scenario med 51 milliarder skattekroner. Det er ikke et sandt billede,« sagde Kim G. Christiansen, som mente, at der er anvendt temmelig konservative tal i analysen.

Læs også: Kattegat-forkæmper: Trafikanalyse er utidig og useriøs

Trafikvæksten sættes til 1,25 procent om året, mens det er 1,40 procent for Femernforbindelsen. Der opereres med en budgetbuffer på 50 procent, mens Finansministeriet normalt kræver 30 procent.

Realrenten sættes til 3 procent, mens den er nærmest nul i dag. Der er ikke taget højde for, at man kan spare andre projekter. Endelig er landanlæg, som alligevel skal bygges, regnet med.

Med en mindre budgetbuffer og en rente på 2 procent vil forbindelsen kunne brugerfinansieres uden statstilskud, vurderede Kim G. Christiansen.

Minister: Behov for Storebæltsbro II er gætteri

Den samlede pris på 117,9 mia. fordeler sig med 95,2 mia. til kyst til kyst-forbindelsen, 6,7 mia. til vejanlæg - primært resten af motorvejen til Kalundborg - samt 16 mia. til jernbaneanlæg til højhastighedstog.

Læs også: Forsker: Trafikken på en Kattegatbro er næsten umulig at forudse

Staten skal bidrage med 51 mia. kr., hvis broen skal være tilbagebetalt på 40 år. Tilskuddet falder til 5 mia. med gunstigere forudsætninger.

39 procent af vejtrafikken og 63 procent af togtrafikken på en fast Kattegatforbindelse forventes at komme fra Storebæltsforbindelsen. Imidlertid indeholder den strategiske analyse ikke en vurdering af en situation, hvor der opstår behov for en Storebæltsbro nummer to.

»Det er rent gætteri, om vi kommer til at stå med et flaskehalsproblem. Hvis man vil diskutere det, er man nødt til at undersøge, hvad Storebæltsbroen kan bære,« sagde Kim G. Christiansen.

Kommentarer (34)

Man vil så gerne og så 'klynker' man sig til en tilstrækkelig vindskæv beregning, der siger 'det går nok'.

Men når man er tilfreds med sådanne tal og fornægter 'det med småt', så burde DF da om nogen have lært at det kun er en ventende en skandale, man bygger.

Lars :)

  • 8
  • 3

Citat: "Hvis den skal bygges, kræver det et konstant indskud på 51 milliarder kroner,« sagde ministeren og fortsatte"

Jeg går ud fra journalisten mener "kontant" indskud. Men den opdager stavekontrollen jo ikke ;-)

Citat: "Femerpause"
Den bør stavekontrollen derimod opsnappe ;-)
Femern, kalder vi øen på dansk.

  • 1
  • 2

Citat: "understregede han med en spådom om, at Kattegatbroen er indviet i 2050.
.............
I 2030 er Storebæltsforbindelsens kapacitet opbrugt, og derfor kan en Kattegatbro være et alternativ til et anlæg i Trekantsområdet og måske en helt ny Storebæltsbro, anfører den radikale ordfører"

Først gætter han Kattegatbroen er klar i 2050, og derefter at Storebæltsbroens kapacitat er opbrugt i 2030.

Det er vist kun som radikal man kan slippe ad sted med den slags. Hvad har han tænkt sig vi skal gøre fra 2030 til 2050?
Holde i kø?
God løsning (?)

Mærkeligt de radikale fik så dårligt et valg og står endnu lavere i meningsmålingerne i dag. De har jo en logik hvor alle kan være med (i forvirringen)

  • 5
  • 8