Alle taler om Power-to-X på konferencer og møder i energibranchen lige nu – som en vigtig brik til omstilling af transportsektoren til flydende og gasformige ve-brændsler, baseret på grøn strøm og elektrolyse.
Læs også: Virksomheder i fælles opråb: Danmark kan blive Power-to-X-frontløber
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Smertegrænse ? Det afgørende kan være, om disse anlæg tåler variationer i effektforbruget, så de kan følge en rimelig leveringskurve (vind + vand) OG drosle ned mellem kl. 8 og 15. Se på energinet.dk's kurver over produktion og forbrug. Det gælder om at bruge overkapaciteten - istedet for at sælge den på elbørsen.
Det kan jo være en design-parameter for disse nye produktioner, at de kan tåle effektvatiation. Var det bedre at køre 100%: ja, men så får el en helt anden pris.
Man kan jo passende fjerne alle afgifter på el. Så er det problem løst.Det skulle jo nødig blive en forretning at lave overskudsvarme af afgiftsfritaget el.
Selvfølgelig skal vi udnytte varmeproduktionen ved fra elektrolysen eller katalysen. Hvis vi helt undlader dette, vil det betyde, at vi skal etablere unødigt meget mere vind og sol kapacitet. Og med vores veludbyggede fjernevarmenet i DK, så er det jo oplagt at bruge det her. Evt. regler og afgiftsforhold må ændres, så vi opnår den fælles mest fordelagtige løsning.
"Kim Behnke tilføjer, at omkring halvdelen af energien i et elektrolyseanlæg bliver til varme, så derfor er det vigtigt for økonomi og energiregnskabet,"
I kan lige så godt stoppe dette projekt, for med de afgift-regler der er på vej for genbrug af overskudsvarme, så er der med garanti ingen økonomi i projektet. I må vælge nogle andre politikere som kan opstille nogle regler der gør det muligt at bruge overskudsvarmen. Det er vores demokrati der skal i aktion her.
Min bolig kunne godt blive til sådan en virksomhed. Jeg erstatter blot mit gasfyr med elvarme, så bliver der 1:1 lige så meget gas til rådighed for ædlere formål, hvor el ikke rigtig kan bruges. Det er billigt og det har en virkningsgrad på 100%.
Uanset det gode formål, må der være en smertegrænse for hvor mange kWh el og anden energi man kan bruge til fremstilling af 1kWh brændstof. Er der nogle bud på forholdene?
Ja - der virker til at vaere lidt Københavneri lobby interesser i hvad ingeniøren skriver om - tror flere skibe kommer forbi Frederikshavn end Århus.
Re dette citat "Knudepunkt for landtransport Aarhus er en stor containerhavn med potentiale for afsætning af brændstof til skibene dér"
Og hvorfor er Odense ikke nævnt? Der er et af landets største fjernvarmeværker/-ledningsnet.
Måske man lige skulle kontakte nogle myndigheder før man synes det er en god ide. Der er ret skrappe krav og restriktione på salg af "overskudsvarme". Det skulle jo nødig blive en forretning at lave overskudsvarme af afgiftsfritaget el.