Dansk firma udvikler intelligent sikkerhedskoncept til verdens lufthavne

Illustration: Exruptive

Fremover skal det være slut med at bøvle med computere og deodoranter ved lufthavnens sikkerhedstjek. Det mener det danske elektronikfirma Exruptive.

»Når vores system kommer ud i verden, vil processen med at tage elektronik ud af kufferten og op i bakker, være historie. Det er slut,« siger Anders Vikke, testcenterchef i Exruptive.

Systemet indeholder kort fortalt en intelligent trolley til håndbagage og et scanningssystem i form af et nyudviklet radaranlæg. Kernen i systemet er, at trolleyen selv kører håndbagagen gennem et det todelte scanningssystem. Flypassageren scanner indledningsvist sit boardingkort ind på selve trolleyen, som så guider passageren hen til sikkerhedslinjen og undervejs instruerer i at fjerne bælte og tage metalgenstande op af lommen. Den personlige tur gennem af metaldetektoren skal passagerne dog stadig igennem.

Læs også: Scannere med mikrobølger erstatter kropsvisitation i Københavns Lufthavn

»Det giver færre forsinkelser og mindre kø ved security. Du lægger ur, telefon og andet i selve trolleyen, som kører igennem scanneren med al håndbagagen, mens du selv går gennem den almindelige metaldetektor. Og når du så kommer ind i lufthavnens shoppingområde, kan trolleyen huske dig fra tidligere. Så hvis du under din sidste rejse købte en god flakse whisky og ønsker at foretage samme indkøb igen, guider trolleyen dig hen til ikke bare den rette butik, men til den rette hylde,« siger Anders Vikke.

Således er der også et klart kommercielt sigte med systemet, som registrerer store mængder brugerdata.

EASI, som systemet hedder, består af tre centrale komponenter: en såkaldt intelligent trolley, en trolley-scanner og dataregistrering. Illustration: Exruptive

Scanner i lag

Selve scanningssystemet virker efter samme princip som en CT-scanner på et sygehus, forklarer han.

»I dag tager man et røntgenbillede ned gennem kufferten. Men vi vil scanne i lag, samtidig med at systemet leder efter bestemte ting. Systemet kan for eksempel 'sniffe' efter bomber bare med scanningsteknologi. Ti procent af alle kufferter, der i dag kører gennem scannerne, skal kontrolleres manuelt efterfølgende. Det vil vi også reducere, eftersom vi har flere forskellige scannere, der kan gå i dybden med bestemte faktorer,« siger testcenterchefen.

»Når vi gennemlyser en kuffert, kan sensorerne ved hjælp af algoritmer identificere forskellige objekter af interesse i kufferten. Og hvis en kuffert giver udslag, bliver den automatisk kørt videre til scanner nummer to, som gennemfører en mere målrettet scanning,« siger Anders Vikke.

Exruptives system skal guide flypassagerer gennem lufthavnen i seks trin. Illustration: Exruptive

Lufthavnskopi i Vojens

Exruptive har udviklet sikkerhedssystemet under et konsortium bestående af Københavns Universitet, DTU Physics, DTU Compute, Innospexion, Triagonal, Falck, CPH Inventures, franske Multix og Dubai-baserede Emaratech.

Og ambitionsniveauet er højt hos det Hedehusene-baserede selskab.

»Der er slet ingen tvivl om, at vi kommer til at se dette her i lufthavne verden over. Kravene til lufthavnssikkerhed bliver hele tiden skærpet, og stadigt flere mennesker rejser med fly. Allerede nu er en halv time i security ikke usædvanligt. Det er spildtid, og det kan vi reducere til stort set ingen tid. Derfor er jeg overbevist om, at dette her vil vinde frem,« siger testcenterchefen.

Læs også: USA kræver registrering af alle hobbydroner

Konceptet er endnu ikke færdigudviklet, og Anders Vikke og hans hold skal nu i gang med at teste systemets komponenter i en hangar i Vojens, som Exruptive til formålet har indrettet som en lufthavn med henblik på at teste passageradfærd.

»Vi har lavet masser af computersimuleringer af folks adfærd i lufthavne. Men vi skal teste konceptet 100 procent igennem, inden vi sender det ud på markedet. Derfor skal systemet og brugerfladen testes på rigtige mennesker, og derefter kan vi foretage de sidste rettelser,« siger Anders Vikke.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan skal det egentlig forstås? Skal jeg undvære ur, mobil, bælte og sko som placeres i trolleyen indtil jeg har købt noget i den tax-free?

Og når du så kommer ind i lufthavnens shoppingområde, kan trolleyen huske dig fra tidligere. Så hvis du under din sidste rejse købte en god flakse whisky og ønsker at foretage samme indkøb igen, så guider trolleyen dig hen til ikke bare den rette butik, men til den rette hylde

Jeg troede systemet skulle give mere sikkerhed, gerne effektivt. Men sætningen ovenfor viser da vidst at det mere drejer sig om mer-salg.

  • 5
  • 1

Så skulle der være 20 mindre securitygates i god afstand fra hinanden, uden for lufthavnsbygningerne, hvor alle der ville ind i bygningerne passagerer, deres pårørende og i øvrigt alle andre skulle igennem, hvergang.

  • 3
  • 0

Så skulle der være 20 mindre securitygates i god afstand fra hinanden, uden for lufthavnsbygningerne, hvor alle der ville ind i bygningerne passagerer, deres pårørende og i øvrigt alle andre skulle igennem, hvergang.

Det system har de haft i Rusland i årevis, dog er det i indgangen. Jeg kan ikke lige se rationalet i at der skal være så mange og i god afstand. Det er sjældent der har været ret stor kø ved de security gates.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten