Dansk firma satser på selvbyggede droner til luftfotos
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk firma satser på selvbyggede droner til luftfotos

Skyview, et lille dansk firma i Hillerød, går ind på markedet for luftfotos med meget høj opløsning og videooptagelser fra luften.

Det sker med selvbyggede droner, for som virksomhedens stifter, Søren Rolin, forklarer det, så er de droner, man kan købe kommercielt, både for dyre og dårlige.

Søren Rolin står for alt det tekniske i den lille virksomhed, men har nu fået hjælp af Niels Olsen til de administrative og salgsmæssige opgaver.

En af Søren Rolins selvbyggede droner til luftfotografering. (Foto: Søren Rolin) Illustration: Søren Rolin.

De mere spekulative anvendelser af dronerne har bl.a. været til optagelser af musikvideoer og film, men Niels Olsen ser et meget større potentiale inden for det mere regulære business-marked.

De bedste traditionelle ortofotos kan leveres med en opløsning på 10 centimeter. Med dronerne er det muligt at få en opløsning på 2 centimeter.

Ortofoto er luftfotos, som er optaget eller efterfølgende korrigeret, så billedets størrelsesforhold overalt er det samme, og de derfor kan bruges som et kort.

Læs også: Verdens mindste drone flyver som en flue

Ved at tage en lang række billeder med denne præcision kan man sammenstykke et meget detaljeret 3D-kort over et område.

Det kan eksempelvis bruges til med jævne mellemrum at opmåle, hvor meget grus der udgraves i en grusgrav, eller til at give et meget detaljeret niveaukort til brug for opstilling af kæmpetelte på skrående grund. En sådan opgave havde Skyview for nylig i Jylland.

»Landmålere kan have stor fordel af at bruge luftfotografering,« siger Niels Olsen.

Men også til identifikation af varmetab fra bygninger er termografering fra luften en oplagt mulighed, mener Niels Olsen.

Dertil kommer naturligvis generelle 3D-luftpræsentationer. Til en 3D-rekonstruktion af et hus vil man typisk optage 4 x 48 fotos rundt om huset i fire forskellige højder.

Det begyndte som en hobby

Søren Rolin har en teknisk baggrund som finmekaniker fra Brüel & Kjær og som it-chef hos Danone. I sit eget firma kombinerer han nu begge disse kompetencer.

Det hele begyndte dog som en hobby. Søren Rolin har i mange år haft en passion for elektronisk styrede modelfly.

En dag begyndte han sammen med en ven at eksperimentere med at montere små kameraer.

»Optagelserne var dog ikke noget værd, før vi fik lavet et styresystem og et video-downlink, så vi kunne se, hvad kameraet så, og styre det fra jorden,« siger Søren Rolin.

Designet blev løbende forbedret, og det billige kamera blev erstattet med bedre udstyr.

For halvandet år siden stiftede Søren Rolin så firmaet Skyview i samarbejde med Henrik M. Kristiansen i et forsøg at gøre hobbyen til en levevej.

I foråret 2012 kom Niels Olsen med om bord som partner for at styrke de administrative og salgsmæssige opgaver.

Tre hjemmebyggede droner

Skyview råder over tre droner og to fastvingede fly.

Dronerne er de mest interessante. De kan i princippet flyve i op til 3,5 kilometers højde, men holder normalt til under 100 meter.

Den ene drone bruges primært til videooptagelser, den anden til still-fotos. Den tredje og mindste fungerer som backup.

Det helt afgørende problem for luftoptagelser er stabiliteten. Støjen og vibrationer fra motorer giver eksempelvis let anledning til usikre flyvebevægelser, som naturligvis også påvirkes af vinden.

Kommer vindhastigheden over 6 m/s, er det ikke muligt at lave videooptagelser. Still-fotos kan tages, selv når det blæser op til 10 m/s.

Derfor kræver det både et godt design og en god pilot med en rolig hånd, når det skal foretages optagelser fra luften.

Læs også: Kuglerund minidrone lander som en fodbold

Ud over Søren Rolin selv er det kun en lille håndfuld piloter, han betror at betjene dronerne. De benytter i øvrigt Google Earth som interface, når der skal laves en flyveplan.

De store droner er noget forskellige i deres opbygning.

Foto-dronen er eksempelvis udstyret med otte motorer. Video-dronen har kun seks motorer, men kan dog løfte en last på 2 kg mod kun 1 kg for den anden drone.

Et svaghedspunkt for stabiliteten for begge droner er, at ophængningspunktet for kameraet ligger under planet for motorerne.

Det er nødvendiggjort af, at kameraet skal kunne tage billeder, uden at dronekonstruktionen kommer i vejen.

Søren Rolin har derfor en drone på idébrættet, som ikke er omdrejningssymmetrisk, med i alt 12 motorer.

Det går let galt

Det vil gøre det muligt at placere kameraet i et mere stabilt punkt og samtidig gøre det muligt at tage billeder, uden at dronens konstruktion kommer i vejen. Ved at øge antallet af motorer kan lasten øges til 10 kg.

Kommunikationen mellem drone og styreenhed foregår i øvrigt med en UHF-enhed af samme type, som de danske raketbyggere i Copenhagen Suborbitals benytter.

Søren Rolin forklarer, at dronerne udsættes for tjek og vedligehold som enhver anden helikopter eller fly, for der indgår skrøbelige dele.

Alligevel kan det gå galt. Søren Rolin har været ude for, at en kulfiberpropel fuldstændig umotiveret splintrede i luften, og dronen faldt til jorden med et brag.

»Det er hverken let at flyve eller vedligeholde dronerne, og derfor giver mange op,« siger Søren Rolin, som dog selv tror på, at hans firma nu for alvor er ved at komme op at flyve.

Dokumentation

Skyviews hjemmeside

Hmmm... tror nu ikke det helt kan passe, for USA's militære droner kan vel ikke påstås at være dårlige... nok dyre.

Så argumentet må vel være, at de enten er for dyre eller for dårlige. OK - det var lidt ordgejl.

God vind med projektet. Et andet område der kunne være interessant at gå igang med er miljø overvågning. Send en flok droner op, så bliver der overvåget.

Hvis dronen så selv kunne finde hjem til basen og tanke op, så kunne man sætte automatisk overvågning op overalt. F.eks. pusherstreet, og så er vi rigtig trådt ind i big brother samfundet.

  • 0
  • 0

Kunne man ikke bare vende motorene om? Hvis benene sidder langt nok inde mod kroppen, skulle der vel være plads nok til propellerne, mens kamerate kunne sidde ovenpå?!?
Desuden skulle et "under-ophængt" kamera vel også forøge stabiliteten?
Hvis man dertil laver lidt om, og kun bruger 3 ben, skulle man vel også kunne få et udsyn, som er bredt nok.

  • 0
  • 0

Hmmm... tror nu ikke det helt kan passe, for USA's militære droner kan vel ikke påstås at være dårlige... nok dyre.

Så argumentet må vel være, at de enten er for dyre eller for dårlige. OK - det var lidt ordgejl.

God vind med projektet. Et andet område der kunne være interessant at gå igang med er miljø overvågning. Send en flok droner op, så bliver der overvåget.

Hvis dronen så selv kunne finde hjem til basen og tanke op, så kunne man sætte automatisk overvågning op overalt. F.eks. pusherstreet, og så er vi rigtig trådt ind i big brother samfundet.

De store af slagsen indeholder jo næsten alt hvad der er i andre fly, + missiler.
Politiet overthere bruger små droner til overvågning i øde områder, de ligger adskilt i en attachetaske, kan samles på få minutter og koster kun ca 30.000 dollars.

Fra at vi accepterer overvågning i større dele af det offentlige rum til at man begynder at bruge droner er der ikke langt.

  • 0
  • 0

"....men så længe man holder sig under 100 meter, er der fri flyvning - ...."

Det er forhåbentligt journalisten der frit har digtet her.
Alle fritflyvende menneskeskabte objekter er reguleret af Trafikstyrelsen.
Kan eksempelvis nævne BL 9-4 som Skyview bør kende eksistensen af.

Men alt held og lykke til Skyview....!

  • 1
  • 0

Først: Jeg ønsker firmaet al mulig held og lykke. Det er et spændende produkt. En niche der kan vokse.

Dernæst: Det er jo ikke droner. En drone er et autonomt fartøj, der styrer og navigerer på egen hånd. Det kan muligvis overtages i visse situationer, men som udgangspunkt styrer det selv. Sådan opfatter jeg det ihvertfald. Og ihvertfald står drone ikke i modsætning til fastvingefly.

  • 0
  • 1

Kunne man ikke bare vende motorene om? Hvis benene sidder langt nok inde mod kroppen, skulle der vel være plads nok til propellerne, mens kamerate kunne sidde ovenpå?!?
Desuden skulle et "under-ophængt" kamera vel også forøge stabiliteten?
Hvis man dertil laver lidt om, og kun bruger 3 ben, skulle man vel også kunne få et udsyn, som er bredt nok.

Et under-ophængt kamera giver et andet tyngdepunkt end den nuværende løsning, som gør octokopteren (som det vel er) mere ustabil. Danske Sky-Watch (http://sky-watch.dk/forside.aspx) benytter sig af et kamera i kroppen som kan fotografere fremad, da et kamera under quadrokopteren gør den for ustabil.

  • 0
  • 0

"....men så længe man holder sig under 100 meter, er der fri flyvning - ...."

Det er forhåbentligt journalisten der frit har digtet her.
Alle fritflyvende menneskeskabte objekter er reguleret af Trafikstyrelsen.
Kan eksempelvis nævne BL 9-4 som Skyview bør kende eksistensen af.

Tak for oplysningen.

Det har ikke været min hensigt at levere digtning, men jeg har muligvis misforsået noget, så jeg har slettet oplysningen om "fri flyvning", men opretholdt oplysningen om, at flyvningen foregår under 100 meter.

  • 0
  • 0

Jeg tror at der ligger et potentiale i bekæmpelse af myg, eller rettere deres ynglesteder. Jeg trænker her på på lande der kæmper med dengue og malaria. Der er ofte lokal lovgivning der påbyder at fjerne stillestående vand, men der er vanskeligt at overvåge forbudet på grund af adgangsforhold. Og så er der problemet med tagrender blokeret af blade eller med forkert hældning. Her vil en lille drone simpelthen være ideel. Held og lykke til Skyview,

  • 0
  • 0

Her vil en lille drone simpelthen være ideel.

Lige bortset fra den aktuelle batteritid. Sky-Watch, som jeg tidligere linkede til, har en batteritid på 25 minutter, hvis man ikke belaster den for meget, og der ikke hænger for meget på den. SkyView her har vel en nogenlunde lige så lang batteritid, omend der er dobbelt så mange rotorer.

  • 0
  • 0

Det har ikke været min hensigt at levere digtning, men jeg har muligvis misforsået noget, så jeg har slettet oplysningen om "fri flyvning", men opretholdt oplysningen om, at flyvningen foregår under 100 meter.


Ja der er bestemt ikke fri flyvning under 100 m, som det fremgår af Bestemmelser for Civil Luftfart (BL): http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Civil-luf...

Dronen skal have en startmasse på mindre end 7 kg inkl. last for overhovedet at måtte flyve uden for en godkendt modelflyveplads og den skal stadig holde sig mindst 150 m væk fra bymæssig bebyggelse og større offentlig vej + mange alle andre regler der skal overholdes:

BL 9-04, 3. udgave af 9. januar 2004
Bestemmelser om luftfart med ubemandede luftfartøjer, som ikke vejer over 25 kg
http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/Doc...

4.1 Almindelige bestemmelser

For flyvning med ubemandede luftfartøjer gælder følgende:

a. Flyvningen skal udføres på en sådan måde, at andres liv og ejendom ikke udsættes for fare, og således at omgivelserne påføres så ringe ulempe som muligt.

b. Afstanden til banen/banerne på en offentlig flyveplads som angivet på Kort & Matrikelstyrelsens kort (kort 25 eller 1:50.000) skal være mindst 5 km.

c. Afstanden til banen/banerne på en militærflyvestation som angivet på Kort & Matrikelstyrelsens kort (kort 25 eller 1:50.000) skal være mindst 8 km.

d. Afstanden til bymæssig bebyggelse og større offentlig vej skal være mindst 150 m.

e. Flyvehøjden må højst være 100 m over terræn.

f. Tæt bebyggede områder, herunder sommerhusområder og beboede campingpladser, samt områder, hvor et større antal mennesker er samlet i fri luft, må ikke overflyves.

g. De særligt følsomme naturområder, der er nævnt i BL 7-16, må ikke overflyves.

4.2 Specielle bestemmelser (stormodeller)

For flyvning med ubemandede luftfartøjer, der har en startmasse på mere end 7 kg og højst 25 kg, inklusive brændstof, samt for ubemandede luftfartøjer, der anvender jetturbinemotor(er) til fremdrift, gælder udover bestemmelserne i pkt. 4.1 følgende:

a. Luftfartøjet skal være udstyret med radiostyringsanlæg, jf. afsnit 5.

b. Flyvning må kun finde sted fra en godkendt modelflyveplads, jf. pkt. 4.3 b., og skal finde sted inden for begrænsningerne af det luftrum, der hører til en anmeldt modelflyveplads, jf. pkt. 4.3 a.

c. Flyvning må ikke finde sted, medmindre der er tegnet ansvarsforsikring i henhold til luftfartslovens § 130.

d. Flyvningen skal udføres under en organisation, der er godkendt af Statens Luftfartsvæsen, og som har til formål at drive flyvning med modelluftfartøjer på amatørbasis, og i overensstemmelse med et reglement, der er godkendt af Statens Luftfartsvæsen.

  • 0
  • 0

Dét er da vist det mest pæne udtryk jeg lige kan komme på!
HexaKopter og OctoKopter fra tyske Mikrokopter.

http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/ArfOktoXL
http://www.youtube.com/watch?v=3ll0X7Xj_1c...

Meget selvbyg er der altså ikke tale om! (øverste link) men delvis hjemmesamlet er den da.
Men hold da op prisen har fået et løft! for et par år siden kostede de kun ca. 1000€ MED fjernbetjening.

At den skulle være svære at flyve, med GPS autopilot, indbygget Gyro stabilizer osv, har jeg også svært ved at se.. Måske Søren bare gerne vil beskytte sin forretnings ide :-)

  • 0
  • 1