Dansk firma: Her er fremtidens drone-nummerplade
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk firma: Her er fremtidens drone-nummerplade

Illustration: Københavns Universitet

En elektronisk ID-sender skal fremover identificere alle droner i Danmark, så en central database kan opbevare data om deres flyvninger, type og ejerforhold. Sådan lyder planen fra det danske firma MyDefence Communication, der har udviklet en prototype på en elektronisk drone-nummerplade i samarbejde med Trafikstyrelsen.

»Der er helt klart brug for et ID-system for droner. Det er et fuldstændig ureguleret område i øjeblikket, som mange i industrien gerne vil lave services til, men der skal søges dispensation hos Trafikstyrelsen om alt, som det er nu. Det kræver, at vi laver et ID-system, der understøtter et sikkerhedsmæssigt og retsligt system,« siger en af partnerne i MyDefence, Dan Hermansen.

Læs også: IDA: Ny dronerapport kan hjælpe droner ind i erhvervslivet

Dronenummerpladerne skal blandt andet give politiet mulighed for at håndhæve reglerne for droneflyvning og sikre bedre sikkerhed, blandt andet ved at gøre data tilgængeligt for såvel andre dronepiloter som politiet. Dermed kan politiet lettere fjerne droner fra gerningssteder eller andre sårbare områder eller opspore ejeren af en drone, der eksempelvis har været for tæt på en lufthavn eller forårsaget en ulykke.

Dronenummerpladen fra MyDefence (tv.) er i dag en prototype, men firmaet forventer, at den kommer til at veje 5-10 g. i den endelige udgave (på størrelse med nummerpladen th.). Illustration: MyDefence

Nummerpladen fra MyDefence består af en lille elektronisk enhed, der skal installeres på dronen og som cirka en gang i sekundet udsender data via et radiosignal. Det data kommer ifølge MyDefence til at indeholde dronens GPS-koordinater, flyvehøjde, ID-nummer og type.

Ud over en radiosender skal enheden derfor som minimum indeholde batteri, GPS, altimeter og en lille mikroprocessor.

Signalerne skal i første version af udstyret sendes ved hjælp af den såkaldte DECT-standard for trådløs kommunikation til modtagere, der kan findes omkring bygninger, der skal beskyttes for dronetrafik, på politibiler, der opholder sig på gerningssteder eller kan fordeles i byer eller andre områder, hvor dronetrafikken skal reguleres.

Læs også: Vi kender ikke følgerne.

Målet er i sidste ende at få et nationalt og internationalt overblik over dronetrafik, som man i dag har det for flytrafikken. Det kan eksempelvis ske ved, at DECT-senderen i dronen suppleres med en sender, der kan benytte sig af et almindeligt mobilnetværk, som i forvejen dækker det meste af landet.

»Det ville være oplagt at benytte mobilnettet. Problemet indtil videre er dog, at vi ikke har nogen kort over, hvordan dækningen på det ser ud i 100 meters højde. Vi forventer, at det er forholdsvis dækkende, men vi ved det ikke endnu,« siger Dan Hermansen.

Læs også: ‘Droneskjold’ breder sig

Til sammenligning har MyDefence lavet tests med en DECT-sender på en drone, som havde rækkevidde på flere kilometers afstand. Systemet blev testet i dronetest-området i HCA Airport i Odense, hvor dronen nåede til udkanten af testområdet uden at miste signalet. Testene blev udført i samarbejde med Syddansk Universitet, Viacopter og UAS Denmark, som led i arbejdet for Trafikstyrelsen.

Sendere, modtagere og mobilapp, der kan vise droner i området, er endnu kun prototyper, men firmaet forventer, at Trafikstyrelsen i den kommende tid vil lave en pilottest af det bagvedliggende netværk og den centrale database, der er nødvendig for at kunne kortlægge alle landets droner.

Hvis det system bliver til virkelighed, vil det betyde, at alle altid kan følge med i positionen for alle flyvende droner i landet. Selv hvis det kan give anledning til privatlivsbekymringer for private dronebrugere, mener Dan Hermansen, at det er en nødvendig sikkerhedsforanstaltning.

Læs også: Uidentificerede droner mystificerer Paris


»Det handler om at sikre sikkerheden i luften, og med droner er der jo ikke en synlig pilot, der kan gøres ansvarlig. Desuden gennemgår folk traditionelt en prøve, inden de får lov til at flyve med modelfly i et lukket område. Det er ikke tilfældet med droner endnu,« siger Dan Hermansen.

»Hvis tingene går galt, kan en drone på bare 250 g være dødelig, hvis den falder ned i hovedet på nogen. Det tænker man ikke over, når man køber et stykke legetøj, men det kan være konsekvensen,« fortsætter han.

Forslaget om dronenummerpladerne er blevet til i samarbejde med Trafikstyrelsen, som i sidste måned udsendte en rapport med sine anbefalinger til nye droneregler. I næste uge vil MyDefence og transportminister Magnus Heunicke (S) fortælle om tiltaget på et møde i Leipzig med en række internationale transportministre i håb om, at et system efter dette princip kan blive standarden i EU og internationalt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Dronenummerpladerne skal blandt andet give politiet mulighed for at håndhæve reglerne for droneflyvning og sikre bedre sikkerhed"

Og hvis jeg slukker den, eller køber en drone uden?

  • 3
  • 2

er dette også gældende almindelige modelfly??? så min wildcat skal til at havde en nummerplade? som kan sende mig en bøde hver gang jeg overstiger 100 meters højde??? og for hvad? meget få tilfælde at folk udnytter teknologien ulovligt? syns det er en drastisk og lidt vanvittig tiltag. ser kun penge ud af vinduet her og en dyre hobby.

  • 1
  • 3

"Dronenummerpladerne skal blandt andet give politiet mulighed for at håndhæve reglerne for droneflyvning og sikre bedre sikkerhed"

Og hvis jeg slukker den, eller køber en drone uden?

Der er sådan lidt knivlovstankegang over forslaget - som at prøve at lave præcisionsskydning med en spredehaglbøsse.

Og uden forståelse for at dem der virkelig er kriminelle, nok er fløjtende ligeglad.

At der så af hensyn til privatlivets fred osv. nok bliver nødt til at være en form for regulering på området er en anden sag.

  • 7
  • 2

Tænker lidt en Anti-Air Turret i haven der skyder droner ned uden ID...

  • 3
  • 0

Hvis tingene går galt, kan en drone på bare 250g være dødelig, hvis den falder ned i hovedet på nogen.

Er der eksempler på det?

  • 7
  • 1

Det handler om at sikre sikkerheden i luften og med droner er der jo ikke en synlig pilot, der kan gøres ansvarlig.

Hvor er problemet med sikkerheden i dag? Hvilke regler overskrides og hvilke konsekvenser er der ved det?

Helt præcist - hvilket problem er det man ønsker at løse. Drone-piloter har da ingen interesse i at flyve i boligområder eller på stranden - det er alt for meget støj og rigtig mange risici for sit meget meget dyre legetøj.

Terroristen og 'Team Black Sheep' er jo nok ligeglade om der skal være nummerplade på eller ej... De flyver jo nok bare alligevel.

  • 2
  • 1

Så ved man, at de droner der svæver over én enten er systemets øjne eller ulovlige.

(Hvor svært er det at fake et radiosignal?)

(Hvorfor F***** skal vi inficere vores frekvensbåndsliv med flere signaler!!)

  • 1
  • 4

I følge AIC B 08/14 skal alle droner som flyver under dispensation allerede være mærket med operatørens navn og telefonnummer,samt det registreringsnummer som er tildelt det enkelte UAS af Trafikstyrelsen.

På samme vis skal alle modelfly bærer det OY nummer man får tildelt fra modelflyvning danmark.
Hvis man altså er medlem af denne, hvilket de fleste private som bare bestiller noget på nettet ikke er.

Det giver naturligvis kun mening hvis nogen tager et billede eller hvis den flyver væk og bliver fundet af 3 mand. Men en aktiv sender som kræver GPS og som skal monteres i udstyret er ikke så fedt efter min mening.

Ideén er OK, men kræver lidt finpudsning, så det ikke bliver overvågning i stedet for at varetage flyvesikkerheden. Og så skal bagatelgrænsen i forhold til vægt/joule på plads, så man ikke bliver gjort til kriminel ved at flyve med en minidrone i baghaven.

  • 2
  • 0

Ja, lav en max. grænse på 250gr for en drone, og lav så en "nummerplade" som vejer 300gr, så er problemet jo løst :)

  • 1
  • 0

Ideen med radio-beacons i droner giver bestemt nogle fordele. Hvis nu mængden af halvstore droner stiger pænt over de næste år - hvor sjovt er det så lige at komme flyvende med en lægehelikopter?
Det kunne være ret smart at have overblik over aktive droner, og eventuelt gøre dronepiloterne opmærksomme på stræks at lande pga. højere prioritet flyvemaskiner i luftrummet.

Men, spørgsmålet er om "DECT" er velegnet til formålet. DECT har de sidste 20 år været den absolut bedste løsning til short-range trådløse telefoner, og er stadig meget velegnet til det.

Der er et kendt problem med DECT i større bebyggede områder, hvor det ganske enkelt må give op pga. et problem som kaldes "delay spread". Den ekstremt høje symbolrate i DECT (4x højere end WiFi) gør signalet meget følsomt overfor forsinkede reflektioner, som altid vil være tilstede når radiosignalerne kan reflekteres på fx bygninger. Det problem findes ikke på en åben mark - men hvis dronen flyver over en bydel, er det en anden snak.

Der findes idag billigere radiochips som sagtens kan have 4-5 gange længere rækkevidde end DECT, og samtidig bruge 10-20 gange mindre strøm. Og, hvor problemet med delay spread ikke findes, da symbolraten uden problemer kan sænkes 10-20 gange i forhold til DECT.
Det er ikke uvæsentlig i en drone.

  • 0
  • 0

Jeg har ikke alle oplysninger men lidt af det her ved jeg dog noget om ...

1) Det er endnu ikke besluttet at denne mærkning bliver obligatorisk. Det er et oplæg nævnt i rapporten fra en tværministeriel arbejdsgruppe. Rapporten hedder "Fremtidens regulering af civile droner" og kan findes på Trafikministeriets hjemmeside.

2) I dag er der kun fastlagt lovgivning for den (i praksis) hobby baserede model flyvning som er dækket af BL 9.4. Alle kommerciel modelflyvning der ikke kan overholde BL 9.4 skal indhente dispensation som angivet i et tidligere indlæg.

3) Journalisterne har vundet ordlegen da det negative (og overskriftsvenlige) ord "drone" nu ser ud til at blive brugt om al form for modelflyvning selvom det i langt de fleste tilfælde er multiroterer der tænkes på (som i artiklens billede). Dette gælder også i rapporten fra Trafikministeriet

4) Der er en MARKANT forskel i behovet hos hobby model flyvere og kommercielle drone operatører. Hobby modelflyvere flyver primært fra etablerede Modelflyvepladser og i enkelte tilfælde fra andre områder der overholder kravene i BL 9-4 (minimumsafstande til lufthavne, større bebyggelser, større veje m.m.). Det er i langt de fleste tilfælde modsat for kommmercielle drone operatører da de ønsker at være tæt på mennesker, bebyggelser m.m.

5) Der er i dag kun krav om registering af "stormodeller" igennem Modelflyvning Danmark (MDK). Alle modeller der vejer mere end 7 kg. må kun benyttes på en stormodelflyveplads som er godkendt af Trafikstyrelsen (som har uddelegeret dette ansvar til MDK). MDK kræver derudover at modellen (over 7 kg.) skal have sin konstruktion godkend af sikkerhedsmæssige årsager. Derudover skal Piloten af stormodeller også have godkendt sine færdigheder inde for hver modeltype som han/hun flyver (Helikopter, fastvinget m.m.) . Der er fra MDK et krav om at modellen skal bære godkendelses kortet fra MDK.

Generelt er der et behov for at få den kommercielle del af droneflyvningen reguleret langt bedre end den er i dag. Dels er det one-by-one dispensationer der gives i dag hvilket ikke er holdbart. Dels har kommercielle drone operatører behov for et væsentligt andet flyvemønster end hobby modelflyvere. Som konklusion kan vi som modelflyvere fint leve med hovedparten af den nuværende BL 9.4 mens den for kommercielle drone operatører giver alt for mange begrænsninger.

I rapporten er der nævnt et forslag til en "bagatelgrænse" som det anbefales at indfører. Bagatelgrænsen er i rapporten foreslået til 250g baseret på en kombination af beregninger og let forskning (detaljerne kan ses i rapporten). I dag er selv legetøjsflyvere betegnet som et modelfly og derved ikke dækket af den almindelige ulykkes/familie-forsikring. Derudover må man faktisk ikke i dag flyve med sin legetøjsflyver hvis man ikke overholder kravene i BL 9.4 hvilket som hovedregel ikke er muligt i villakvarterer, gårdmiljøer i boligblokke, sommerhusområder m.m. Bagatelgrænsen er et forsøg på at lovliggøre denne form for flyvning som i dag faktisk er ulovlig.

  • Jens

PS. Jeg sidder i bestyrelsen hos MDK men holdningerne ovenfor er mine egne og på ingen måde en formel udtalelse fra MDK

  • 5
  • 1

af ren og skær interesse hvilke chips og protkoller tænker du på ?

DECT har en relativ høj bitrate (1Mbit). Det sætter fysiske grænser for dit linkbudget pga. støjbåndbredden. Vælger man en anden radio, kan man passende sænke bitraten (for at få lavere symbolrate) og bedre linkbudget.

Tag fx. TI's CC1201. Den har umiddelbart 125dB linkbudget ved 50kbit, hvor en god DECT radio har omkring 114dB ved 1Mbit (hvilket faktisk ellers er flot). Sammen med et mindre strækningstab på sub-1GHz, giver det vel cirka en 4-dobling af rækkevidden.

Kigger du derefter på Semtech's SX1276 radio, kan du opnå næsten urealistiske link budgetter. Selvfølgelig på bekostning af din kanalbåndbredde. Fx. 148dB ved 25kbit. Det giver vel en konservativ 16-dobling af rækkevidden i forhold til DECT.

  • 1
  • 0

Noget som kan sikre flyve sikkerheden, for den øvrige trafik (formoder det er den der er har flyve højder fra 150m-toppen).
Og et produkt der næsten ikke vejer noget, 5-10g. -når ja så mangler der en GPS modtager.
Jeg glæder mig til at se det grej som jeg kan installere Beskyttet bag 2-6mm tykke Carbon plader, som en Racing-Quad (multirotor fartøj som ikke er stang vare foto-stativ-dronen, men som udelukkende er lavet til fart, og til at kunne styrte hårdt).
Men det bliver vel noget med at man så skal betale en afgift, for at sæt "nummer plader", og skullle det så blive bekadiget, ja så får man et nyt sæt, og et nyt sæt oog et nyt sæt.
VI flyver lige over jorden, via video, imellem forhindringer, og rammer tit jorden med +60kmt -men vi flyver ikke hvor der er mennesker, eller fra modelflyvepladser.

Hvis de folk kan lave enheder der kan holde til så mange styrt, -kan de så ikke udvikle et board-cam der kan holde til ligeså meget.

-MAN kan IKKE lave regulering på noget man kan købe fra hele verden og få til sendt med posten.
-og dem der vil bryde loven (luftfarts loven), eller bruge det på en måde det ikke er tiltænkt, JA de skal nok finde en måde at om gå det på....

Godt der snart kommer noget lvogivning på området, JAMEN HOV -det er der på det hele i forvejen, Luftfartsloven gælder, der er lov om privatlivets fred osv osv.
Der er ikke behov for flere, ej heller "nummer plader", Hvis jeg som Civil person ikke kan se/aflæse en nummerplade visuelt, uden elektronisk hjælp -så er det intet bevendt.

  • 5
  • 0

Nummerplade eller ej - hvis jeg får problemer med droner der flyver over min grund - hvilket jeg ikke har nu - så kan det jo godt være at jeg får en ny hobby: skeet skydning...

  • 3
  • 1

Alle der flyver på dispensation fra Trafikstyrelsen er registreret og offentliggjort på TS's website. De kender reglerne for flyvning i by-zoner, ved lufthane osv. Der skal føres logbog men GPS koordinater, både på papir og elektronisk og der er allerede "nummerplade" på UAS'en i form af et klistermærke med navn og nummer. Og som noget nyt skal det lokale politi adviseres før hver flyvning. Dem er der fuldstændigt styr på. Jeg går ikke ud fra at de dispenserede har nogen interesse i af flyve "ulovligt" rundt og skabe dårlig omtale for deres eget erhverv.

Dem vi skal være bange for, er jo nok dem vi aldrig har hørt om og som aldrig har hørt om sikkerhed. Dem der med 2 klik har købt noget kineser junk på nettet. Så kan man lave alle de "nummerplader" man vil..

  • 1
  • 0

Men jeg forstår ikke helt. Hvis jeg flyver med en Multirotor med sådan en sender der. Må jeg så GODT filme byfesten på sportspladsen? Det må jeg jo ikke i dag. Der skal jeg langt ud på nogle marker, som ikke er tæt på større offentlig vej. Og hvad skulle det hjælpe dem at logge min flyvning derude?

Hvis en eller anden nu alligevel vælger at fræse rundt inde i byen, så piller han vel bare det der elektronik ud og lader det ligge et sted, og bygger det i igen bagefter, hvis han som mange andre nævner ikke bare har købt en uden. Vil man til at åbne alle pakker fra udlandet og konfiskere dem uden GPS. Eller er det bare et krav som gør, at man kan få en bøde, hvis man så bliver snuppet uden?

Altså som sagt forstår jeg ikke helt hvad formålet er for hobbyflyvere. Det er ret reguleret allerede i dag.

Personlig vil jeg gerne vide hvad jeg skal stille op med den jeg har i dag, da den vejer mere end 250gr. Skal der så bygges logger i, og jeg skal tage kørekort, eller bliver den bare ulovlig.

En anden nævner knivloven, og hundeloven kunne man måske også hive frem som "gode" eksempler.

For mig der det fint nok, hvis man gør det nemmere for de kommercielle, at de ikke helt tiden skal søge tilladelse, og fint nok at logge hvor de futter rundt, i tilfælde af at de farer vild, men jeg har svært ved at se formålet med at gå efter hobbyflyvere. Jeg håber de lige tænker det igennem et par gange mere, så man ikke bare rammer dem der i forvejen er lovlydige, og ikke rigtig får nogen effekt over for dem der allerede i dag er ligeglade.

  • 1
  • 0

Synes måske at man skal holde op med, at kalde alle fjernstyrede fly med 4 stk propeller for droner ..??

  • 1
  • 0

Ja både og, den kære nu Trafikstyrelse, før Luftfartsvæsnet, de har i et 80+sider forslag med et gjort alt flyvende, som ikke flyve I af en pilot, til en Drone. BUM, om så det er Modelfly, model helikopter, model onithopter, model autogyro, model XXX, og de "nye" mulirotor fartøjer, alle har fået den nidkære ikke velklingende DRONE label. Helt forunderligt er det at de ikke også lige har taget fjernstyrede biler med, nu at det jo er Trafikstyrelsen, som også regulere på det kørende.
Så nu flyver jeg med modelfly, nej vent er det Drone modelfly, eller drone -øh. hvis jeg havde en skala modelflyver, alt så en nedskaleret version af et rigtigt fly, bemaling og det hele, er det så en Drone skalaflyer...

-Var det dog blot hvis man havde 4 propeller eller derover der gjorde man fløj med drone, så ville jeg kunne bygge en "Herkules" Drone...

Heldigvis så slås Modelflyvning Danmark imod at galskaben bliver trukket ned over hovedet på alle, og for at sikkerheden som vi har bevares.

  • 3
  • 0