Dansk fabrik skal producere 4.000 batterier til elbiler om måneden

Den taiwanske batterikoncern Amita etablerer en batterifabrik i Danmark, som allerede i 2011 vil producere 3.000-4.000 batterier hver måned. Batterierne skal primært bruges til elbiler, skriver Børsen.

Batterierne bliver af typen lithium-ion og dermed er den type batteriproduktion tilbage på dansk jord, efter at Danionics i 2005 lukkede og flyttede produktionen til Asien.

Den nye batterifabrik bliver skabt i samarbejde med de to danske iværksættere Brian Hoehl og Lars Munksø og deres selskab Positive Energies. Begge har tidligere har arbejdet sammen med Amita omkring batterier til elcykler- og scootere.

Til Børsen oplyser Amitas adm. direktør, at en fabrik i Danmark vil kunne producere batterierne 20-25 procent billigere, end hvis de skulle være produceret i Taiwan og derefter transporteret til Europa. Det skyldes, at lithium-ion-batterier skal betragtes som farligt gods, når det transporteres.

Fabrikken bliver en kopi af en tilsvarende fabrik fra Taiwan og baseret på patenter stillet til rådighed af Amita.

Dokumentation

Amita Technologies
Danionics kæmper for overlevelse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, hvordan kan det egentlig være at en batteri fabrik så langt væk har fået øje på lille danmark. Ganske enkelt på grund af klima konferencen og den omtale dette har haft i alverdens aviser og tidsskrifter. Så kan man svine regeringen til, men noget godt kommer der nu ud af det. Dette kan ende med at blive en fantastisk god historie for eksporten.

  • 0
  • 0

....den eneste grund Claus A.

Danmark har faktisk altid støttet Taiwan mod Kina og hvis du husker efter, så har vi også kritiseret kommunist Kina så meget, at det givet er blevet bemærket i Taiwan.

Ligesom Dalai Lama, der bestemt ikke er velset i kommunist Kina, lige har været på besøg i Taiwan, under vilde protester fra kommunistlandet, således har Dalai Lama også været på besøg her.

Det gav bare nogle forviklinger, da den danske Krysterminister Poul Nyrop skulle tage imod, cykelhjelmen var som sædvanligt for lille :-)

  • 0
  • 0

Til Børsen oplyser Amitas adm. direktør, at en fabrik i Danmark vil kunne producere batterierne 20-25 procent billigere, end hvis de skulle være produceret i Taiwan og derefter transporteret til Europa. Det skyldes, at lithium-ion-batterier skal betragtes som eksplosivt gods, når det transporteres.

Eller måske er det bare så såresimpel at det faktisk er billigere at prodcere batterierne her. De har sikkert planer om at producere en el-bil derovre, sende skrovet herover hvor man propper et plug&play batteri i, og voila. Du har et billigere end-produkt end hvis det kom samlet fra Østen. Selvfølelig spiller der sikkert flere roller ind, men hvorfor ikke bare tage info som det reelt er?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten