Dansk fabrik kan skræddersy batteripakker til elbiler på 14 dage

Den taiwanske batteriproducent Amita har annonceret, at Danmark skal være hjemsted for en nye batterifabrik med speciel fokus på batterier til elbiler. I samarbejde med den danske virksomhed Positive Energies skal fabrikken stå færdig allerede i 2011.

Troen på, at en dansk fabrik med taiwansk teknologi kan konkurrere på et marked, som spås en nærmest eksplosiv fremtid, når det gælder vækst, bygger på patenteret teknologi, modulær opbygning og praktisk erfaring fra flere end 100.000 elcykler.

»Der behøver ikke at gå mere end 14 dage, fra bilfabrikken kommer med specifikationer, til vi kan levere den første batteripakke,« siger meddirektør Brian Hoehl fra Positive Energies til ing.dk.

Han vurderer, at andre batteriproducenter nemt kan være op til et år om samme proces.

Firma: Kunden bestiller bare rækkevidde til elbilen

Hemmeligheden bag den høje hastighed ligger i, at Amita har modulariseret batteripakkerne.

I stedet for at udvide antallet af stakke i det enkelte batteri arbejder firmaet med en unik batterienhed og en unik batterikontrolenhed, den såkaldte BMS (Batteri management System). Dermed kan størrelsen af batteriet lynhurtigt tilpasses den enkelte kundes krav. BMS'en er allerede typegodkendt og kan derfor kontrollere et variabelt antal batteripakker:

»Kunden kan dermed nøjes med at specificere den ønskede rækkevidde og tophastighed,« siger Brian Hoehl.

Erfaringer har Amita masser af. I dag kører cirka 100.000 elcykler rundt med batterier fra virksomheden, og ifølge Brian Hoehl giver det de bedste forudsætninger for at kunne garantere fremtidige kunder både holdbarhed og sikkerhed.

I dag lover Amita en garanti på fem år, men når batterierne skal indgå i elbiler, vil garantien blive øget til 10 år.

Batteriekspert: Andre producenter arbejder med samme løsning

Formand for Dansk Elbilkomite, Per Møller, stiller sig dog noget tvivlende over for Amitas modulære opbygning er særlig unik. Det er helt afgørende at kunne tilpasse batteristørrelsen til den aktuelle kunde, og der findes allerede forskellige standarder på området:

»Så den modulære opbygning ser ikke ud til at adskille sig fra, hvad andre af de store batteriproducenter arbejder med,« siger han til ing.dk.

Med hensyn til erfaringerne fra elcykler er Per Møller ikke sikker på, at det bare kan overføres til elbiler

»Man må forvente, at elbiler har et helt andet driftsmønster end en elcykel. Det betyder helt andre energistrømme. Vi har tidligere set, at de elbilsproducenter, der bruger laptop-batterier, er kommet i vanskeligheder netop på grund af det,« siger han.

Brian Hoehl understreger dog, at de nye batterier ikke skal sammenlignes med batterier til cykler og laptops:
"Her er tale om celler Positive Energy og Amita har udviklet, dedikerede og beregnet til elbiler," siger han.

Batteri er af typen lithiumpolymer

Batterierne fra Amita er af typen lithiumpolymer. Selve cellerne er opbygget i stakke i modsætning til hedengange Danionics' batterier, som var viklede.

Ifølge Brian Hoehl betyder stakdesignet en langt mindre risiko for overophedning af cellerne, da den afstand, som strømmen skal transporteres internt i batteriet, er langt mindre end i de viklede designs.

Asiatere bygger skelettet til batterierne

For at sikre konkurrencedygtige priser vil en stor del af de løntunge processer stadig foregå i Asien. Den danske fabrik skal alene bidrage med en automatiseret og højteknologisk produktion. Det vil bestå i at fylde elektrolyt i batterierne, vække dem til "live" og samle batteripakkerne.

Alligevel forventer Brian Hoehl, at der bliver behov for videnstung arbejdskraft, specielt inden for elektrokemi. På nuværende tidspunkt har virksomheden indgået en hensigtserklæring med Risø om forskningssamarbejde i forbindelse med en EU-ansøgning.