Dansk ExO-komet: GoMore fordobler brugerantal på ét år - til 300.000+

De to filosofi-studerende vidste, at de havde fat i noget: Der er mange biler, og folk bruger dem ikke hele tiden. Hvorfor ikke lægge to og to sammen?

»Det har altid været en god idé at deles om biler,« siger GoMores adm. direktør, Matias Møl Dalsgaard, der grundlagde virksomheden i 2005 sammen med studiekammeraten Søren Riis.

Ideen var den samme som i dag: Giv bilister og pendlere mulighed for at udveksle behov. Enten ved at deles om turen, udleje bilen eller lease den. Digital blafning, om man vil – selv om Matias Møl Dalsgaard foretrækker ordet massetransport. Gevinsten tilfalder miljøet, mødet mellem mennesker og muligheden for lidt ekstra skillinger på lommen.

Læs også: Singularity-stifter: Den rigtige algoritme - og du har en vækstkomet

Og populært er det blevet. Over det seneste år har GoMore præsteret en fordobling til hele 320.000 brugere, og dagligt benytter ikke færre end 2.000 danskere samkørselsordningen.

»Når først platformen er der, er det sådan set bare at stable op derude. Selv med dobbelt så mange medlemmer har vi ikke brug for mange flere ansatte,« siger Matias Møl Dalsgaard.

Via hjemmesiden eller kørsels-appen finder chauffør og passager hinanden og fastsætter et beløb til kørsels­udgifter. En tur fra København til Aarhus kan måske klares for 150 kroner og således være en god forretning for begge parter. Ni procent går til GoMore-kassen.

»Du kan se GoMore som en markedsplads, hvor vi lever af vores medlemmers aktivitet på pladsen. Brugerne arbejder med os, og i forhold til udlejning er det brugerne, der leverer bilen og sørger for den gode oplevelse,« forklarer han.

Langsom opstart

De to venner lagde ud med den gamle model: indrykkede en annonce i et butiksvindue og ventede lidt. Det var i midten af nullerne, softwaren manglede, og mange aktører stod klar i kulissen med lignende løsninger om at binde bil og behov sammen.

»I starten fik vi en del succes PR-mæssigt, men det var svært at sparke i gang. Sådan var det for mange andre startup’er med samme idé. Men allerede i det sim­ple produkt, som vi startede op med, havde vi gode og opfindsomme beskrivelser,« siger Matias Møl Dalsgaard.

Det oprindelige GoMore-koncept endte med at ligge stille i fem år. I mellemtiden skete der en mindre social revolution på nettet, der med ét gav nyt liv til delebilsordningen og til at dele generelt.

»Når venner og familie anbefaler noget, giver det bare langt mere tillid, end hvad dyr markedsføring fuld af støj på linjen kan gøre,« siger Matias Møl Dalsgaard, der aldrig selv har været systemudvikler, men med egne ord er god til at omsætte ideer til simple løsninger.

Læs også: Opskriften på en ExO-komet: Vend op og ned på markedet og på vedtagne normer og traditioner

Flere partnere kom til, deriblandt et par studiekammerater med flair for it-løsninger, og snart havde programmørerne skabt et moderne design, der integrerede fint med Facebook, hvorefter medlemstallet voksede støt.

»Egentlig organiserer vi jo bare samkørsler, men det er faktisk ret komplekst, når du kigger på de koder, design og features, der skal til for at få tusinder af danskeres kørselsbehov til at spille sammen,« siger han.

Netop brugervenligheden fremhæves i dag af GoMores mange kunder som en styrke ved appen.

At dele giver fordele

Delekoncepter som GoMore og Airbnb, hvor man lejer i stedet for at eje, og hvor ‘virksomhedskulturen’ defineres af brugerne, er kommet for at blive. Med nye værdikæder, digitale kompetencer og fravær af hierarkier er de små startup-virksomheder omstillingsparate i et tempo, hvor de store i branchen får svært ved at være med.

Oveni kommer mødet mellem mennesker. Noget som i årtier har været fortrængt af storproduktion og effektivisering, men som delekonceptet nu nærmest har givet en art renæssance. Kunderne udleverer nøgler, støvsuger gulvtæpper, og hvad der ellers hører sig til af service og vedligehold.

Endelig er den digitale platform oplagt til at inddrage eksterne partnere. I GoMores tilfælde med mobilitet som fællesnævner. For eksempel har kørselstjenesten hjulpet Roskilde Festival med det årlige pendlerkaos, og GoMore-kunder mødes med varm morgenkaffe fra Q8.

»Vi gør meget ud af at gøre designet brugervenligt og at holde kontakten med dem, der bruger vores service. Det er spændende, sjovt og til at forstå,« siger Matias Møl Dalsgaard, der stadig fungerer som adm. direktør, mens Søren Riis i dag er lektor på Roskilde Universitet og følger med fra sidelinjen.

Det er netop de simple og overskuelige løsninger, som GoMore fortsat satser på at konkurrere på i udlandet, hvor en større ekspansion nu er undervejs.

Ifølge GoMore sparer de flittige brugere i snit 2-3.000 kroner om måneden på chaufførtjansen foruden et muligt kørselsfradrag.

Artiklen stammer fra Management Insight, Ingeniørens online ledermagasin, som er sponseret af IDA Lederforum og National Instruments.

Emner : Karriereguide