Dansk Energi advarer: Udbudsmodel er ikke tænkt igennem
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk Energi advarer: Udbudsmodel er ikke tænkt igennem

En ny udbudsmodel – som er introduceret i den politiske aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti – kan ifølge brancheorganisationen Dansk Energi risikere at ende som en fiasko, hvis en ny administrativ praksis ikke bliver etableret hurtigst muligt.

Den nye model kræver nemlig, at projektmagere selv skal betale for nettilslutning af både vind- og solkraftværkerne – og derfor også skal kende prisen for denne nettilslutning.

Læs også: Her er tallene: Ny aftale mere end halverer udbygningen af sol og vind på land

Men det er processerne slet ikke designet til, siger Anders Stouge, der er vicedirektør i Dansk Energi til netmediet Energiwatch:

»Man kan ikke bare gå hen til distributionsselskab X og sige, at man skal opstille nogle møller og gerne vil have en pris for tilslutningen,« forklarer han:

»Så vil de sige, vent lige et øjeblik, for vi skal snakke sammen med de andre, og så skal vi regne på det.«

Månedlang proces

Ifølge Anders Stouge kan det godt tage mange måneder, og så kan det være, at udbuddet allerede er løbet af stablen.

Derfor har Dansk Energi sendt et brev til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet og gjort opmærksom på, at den nye model vil kræve en helt ny administrativ praksis.

Hos Dansk Energi undrer man sig i øvrigt over, at ministeren ikke for lang tid siden har hevet fat i branchen for at løse problemet.

Brancheforeningen foreslår derfor, at man straks nedsætter en arbejdsgruppe, der kan få et grundlag på plads.

Løsning er bydende nødvendig

»Jeg er desværre lidt bange for, at man har sagt, det fikser vi hen ad vejen. Men så har man ikke gjort sig forestilling om, hvor omfattende et arbejde det egentlig er at lave det om. Derfor har vi sagt, at vi er nødt til at sætte os ned nu og løse det her,« siger Anders Stouge, der kalder det for bydende nødvendigt at finde en løsning.

»Ellers kommer den her to-årige forsøgsordning med udbud ikke til at virke ordentligt,« siger han.

Hvis der ikke bliver fundet en løsning, frygter Anders Stouge nemlig, at udviklerne står med en så stor uvidenhed om, hvilken pris de kan byde ind, at det vil afholde flere fra at byde.

Det var vel forudsigeligt at blå blok indgik en aftale der på flere måder sætter udbygningen af VE anlæg ned i et meget lavere tempo.
Hvilke fordele mon de har af det?


Fordelene man ønsker at opnå, er givetvis andre, selvom effekten måske bliver, som du forudsiger.

Fx:

At opbygge en uafhængig tilslutningsindustri, der kan gøre sig både i Danmark og internationalt, og dermed billiggøre processen på grund af stordriftsfordele og ekspertiseopbygning.

Eller at producenter af energianlæg med store tilslutningsarbejder selv kan stå for den nødvendige projektering af disse, og således forstærke den internationale konkurrenceevne.

Fjerne produktionsspecifik projekteringsarbejde fra monopolet, for ikke at forvride konkurrencen mellem de enkelte energiformer.

Billigere energi.

  • 4
  • 2

Er det her ikke bare endnu et eksempel på folketingets lovsjuskeri, hvor lap på lap på lap, til sidst ender med at være et kludetæppe ingen rigtigt kan huske hvad skulle bruges til ?

Regelforenkling og lovrenovation. Kræver der rives ned til grunden og fundamentet efterses, for at fastslå om der kan bygges nyt på det gamle fundament - kan det gamle fundament ikke bruges, må grunden ryddes fuldstændig for at kunne etablere et nyt..

I dag forgår lovgivning og cirkulære og regel tilføjelser, som knopskydninger og underlige beskæringer til nye lapper, der viser sig at se forfærdelige ud, og hæmmer det den var tiltænkt skulle fremmes og tydeliggøres

  • 4
  • 1