Dansk elcykel flyvende fra start på kickstarter-site
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk elcykel flyvende fra start på kickstarter-site

Illustration: Mate.bike

Tre millioner kroner. Det var det oprindelige mål, men lige nu har Indiegogo-projektet rejst ni millioner danske kroner - og der er stadig en lille uge tilbage af kampagnen. Cyklen er altså en kæmpe succes, allerede inden de første eksemplarer ruller ud fra fabrikken.

Med løfter om at være både transportabel, elegant og praktisk har søskendeparret bag Mate formået at overbevise især amerikanerne om, at de har leveret et seriøst bud på fremtidens elcykel.

»Jeg har altid cyklet meget, mens min bror ikke normalt cyklede. Til gengæld har han altid været interesseret i alt med motorer. På den måde har vi brugt begge vores tilgange til cykling til at skabe, hvad vi mener, er en optimal cykel,« fortæller Julie Carton.

En mate er en følgesvend

Sammen med sin bror Christian Adel Michael har hun udviklet et par prototyper, der lige nu fungerer som demonstrationsmodeller i reklamevideoen og til demonstrationer. Julie Carton har en fortid som fremtidsforsker og har arbejdet med regional udvikling af Region Hovedstaden, mens Christian Adel Michaels tidligere projekter ifølge ham selv har givet ham erfaring med produktion, logistik og design, som han nu trækker på.

Udviklingen af prototyperne har nu resulteret i elcyklen, som søskendeparret har døbt Mate.

»Som navnet antyder, ville vi gerne skabe en cykel, som netop var en følgesvend, man kunne have med rundt,« siger Julie Carton.

Ifølge hende manglede der en elcykel, som var cool, praktisk og kunne købes til en overkommelig pris. Hun synes de fleste elcykler, der er på markedet, enten meget dyre eller blot almindelige cykler med et klodset batteri på bagagebæreren.

Produktionen skal udvides

De mange penge, der allerede er rejst, skal i første omgang bruges til at producere og levere cyklerne til de mange kunder på Indiegogo, der har købt og betalt en cykel, inden den er produceret. Sådan foregår mange af kampagnerne på crowdfundingsites som Indiegogo.

»Først og fremmest er fokus på at få lavet nogle superlækre cykler og udvide distributionen. Via Indiegogo er cyklen allerede blevet solgt i 40 lande, og vi er klar til at opskalere produktionen og sælge til hele verden,« siger Julie Carton.

Makkerparret regner med, at første batch bliver på 1.000 cykler, måske flere, og det er langt bedre, end de oprindelig havde forventet.

»Når man får en idé, er det svært at vurdere, hvor stor og god den er. Det kan crowdfunding-sites som Indiegogo hjælpe én med at finde ud af,« siger Julie Carton.

Crowdfunding vurderer efterspørgslen

Hun fortæller, at sites som Indiegogo kan hjælpe en med at vurdere, hvor efterspørgslen på produktet er, samtidig med at man får rejst penge til at sætte de første produkter i produktion.

Det var altså den helt rigtige beslutning at lancere Mate på Indiegogo - også selvom sitet tager 5-10 procent af de midler, kampagnen ender med at rejse.

»De fleste på Indiegogo er amerikanere. Og siden vores primære fokus indtil nu har været på udlandet, er USA et godt sted at starte,« siger Julie Carton, der mener at mange af de typer, der køber via steder som Indiegogo også kommer til at fungere som ambassadører for de produkter, de køber. Ifølge hende investerer de i produkter og projekter, fordi de synes, de er spændende og gerne vil hjælpe dem på markedet - samtidig med at de får et produkt.

All-round bycykel

At cyklen er interessant, er blevet bekræftet fra mange sider. Blandt andet er der blevet stjålet flere prototyper.

»Selve cyklen er sådan set sammensat af standardkomponenter. Det er selve integreringen af elmotoren og foldbarheden, der gør Mate til noget særligt,« siger Julie Carton.

I reklamevideoen bliver cyklen præsenteret som en bycykel, men man kan nå ret langt ud i Københavns forstæder på en enkelt opladning. Derudover er cyklen udstyret med støddæmpere, der gør det mere behageligt at cykle på eksempelvis brosten og små trin.

Ifølge specifikationerne kan cyklen køre 55 kilometer på et batteri. Er det ikke nok, kan man købe en cykel med et større batteri, der med 2,6 amperetimer mere kan køre op til 80 kilometer pr. batteri. En lille USB-port gør det muligt at lade elektriske dimser på vej til destinationen.

Cyklen sælges i to udgaver med effekter på henholdsvis 250 og 350 watt, hvoraf den sidstnævnte ikke er lovlig i Danmark uden knallertkørekort - for den kan køre op til 32 km/t. Udgaven med den mindre motor kan køre op til 25 km/t.

De små hjul gør, at cyklen kan foldes sammen, og Julie Carton afviser, at de små hjul gør den ineffektiv at cykle på. Tværtimod gør de små hjul ifølge hende, at cyklen kan accelerere hurtigere.

Se reklamevideoen for cyklen her:

Emner : El-cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Flot at samle så mange penge ind til et cykelprojekt - når der absolut INTET nyskabende er i dette projekt...
Eller er det mig der overser noget?

  • 8
  • 5

Nej, ikke andet end prisen og så det faktum, at den kan foldes sammen og tages med i fx toget, så man kan bruge den i begge ender af ens pendling, uden man skal kæmpe om pladserne til den tohjulede.

Men det siger de jo også selv - i bund og grund er det bare en elcykel.

  • 7
  • 0

Skønt at se to unge Danskere tage udfordringen op mod Kineserne !

Selvom der godt nok stod HL Corp, Shenzhen i bunden af tegningen på videoen . . .

Prisen bliver angives ca. 2000 US $, så billig er den nu ikke, men den har jo USB stik til opladning ;-)

Denne kan fåes til under 5000 DDK :

https://youtu.be/poJWmRP1pSM?list=PLvebbyG...

Men jeg syntes alså det er godt gået, at indsamle SÅ meget.

Thumbs Up ! ! !

\ Petter

  • 6
  • 0

Prisen bliver angives ca. 2000 US $, så billig er den nu ikke, men den har jo USB stik til opladning ;-)

Men køber man den nu pr. Indiegogo så lander den på 600 dollar+forsendelse for den Danmark-lovlige lille model. Det er ret meget under, hvad elcykler i øvrigt koster - så i min verden giver det mening at slå til nu, hvis man har behovet.

Hvor stor succesen så bliver, hvis/når de begynder at sælge den til fuld pris ... tjah. Men mon ikke også den MSRP kommer ned, når den bliver sat i rigtig produktion?

  • 0
  • 0

.........at de går hen og betragter COOP´s elcyklers føler system så de ikke laver den samme fejl som alle elcykel ejere med cykler med mange udvendige gear har oplevet. Jeg har en Hollandsk KOGA med 27 gear med tre klinger foran. Føleren taster på den mellemste klinge og når man så så en sjælden gang anvender det mindste tandjul der ikke er så slidt så hænger kæden og ødelægger føleren.

  • 1
  • 0

Mange gear på en elcykel gør at den er nem at køre uden el. Jeg anvender ikke el til at køre på plan vej, ned af bakker og i medvind. Men el anvendes i modvind og op ad bakker.Derved bliver rækkevidden betragteligt længere.

I dag kørte jeg til DTU fra Allerød og tilbage af kongevejen og havde 85% batterikraft tilbage efter 37 km. Der er 8 større bakker lige på den strækning, der skal passeres begge veje. Gennemsnits hastigheden i dag var 19 km/t. Jeg havde konen med. Normalt bruger jeg 40 minutter til strækningen = 27 km/t. Jeg er 72!

  • 9
  • 0

El-cykler er endnu et uvelkomment bidrag til CO2 udledningen med en dejlig masse energitab til følge og som sådan fuldkommen idiotisk. Såfremt det kunne forventes at el-cykler effektivt kunne substituere biler ville det måske give mening, men det kommer de ikke til på nogen som helst relevant skala. Hele el-cykel bølgen er dybt uansvarlig og ærlig talt lettere naragtig og endnu et eksempel på menneskelig arrogant dovenskab.

Brug benene. Hele vejen.

  • 1
  • 23

Er deres navne rigtige, eller er det kunstner navne?

Jeg syntes navnene virker mere som de kunstnernavne skuespillere vælger, end de navne man finder i telefonbøger.

Står deres navn i telefonbogen?

  • 3
  • 8

El-cykler er endnu et uvelkomment bidrag til CO2 udledningen med en dejlig masse energitab til følge og som sådan fuldkommen idiotisk.

Har du tænkt på, at der er mennesker som er gamle eller svage eller på anden måde ude af stand til at klare en 'normal' cykeltur hen over bakker og i modvind?

Hvis de mennesker har lyst til at cykle, men bliver bremset af for mange forhindringer, så kunne en el-cykel være med til at få dem ud og cykle alligevel, frem for at give op og tage bilen.

Og så bidrager el-cyklerne indirekte til at få udviklet bedre og mindre batterier, bare til eksempel.

Og den 'dejlige masse energitab' tror jeg er en dråbe i havet i forhold til hvilke mængder af energi der bliver brugt på ren underholdning og tidsfordriv rundt omkring på planeten...

  • 11
  • 0

Har du tænkt på, at der er mennesker som er gamle eller svage eller på anden måde ude af stand til at klare en 'normal' cykeltur hen over bakker og i modvind?

Hvis de mennesker har lyst til at cykle, men bliver bremset af for mange forhindringer, så kunne en el-cykel være med til at få dem ud og cykle alligevel, frem for at give op og tage bilen.

Lige netop.

Min gamle far på 77 var faktisk ved at opgive at cykle pga for mange bakker - men efter at han har fået en elcykel, cykler han som aldrig før og det er rigtigt dejligt at se - og så kører hans bil pludselig ikke så meget mere :-)

  • 13
  • 0

Du kan nemt finde mig i telefonbogen, men da jeg ledte efter dig kunne jeg konstatere at " Jens Madsen " må være et dæknavn, da mængden af personer med dette navn er astronomisk......ingen ville være istand til at finde dig!

Dette her er en elcykel debat, så vær så venlig at holde dig til emnet.

  • 4
  • 1

El-cykler er endnu et uvelkomment bidrag til CO2 udledningen med en dejlig masse energitab til følge og som sådan fuldkommen idiotisk.

Utvivlsomt mindre idiotisk end så ukvalificeret og mavesurt indlæg.

Hvordan kommer du overhovedet frem til at elcykler har større CO2 belastning end almindelige cykler? Det cyklende menneske har en virkningsgrad omkring 20-25% og vores brændstof er desuden udråbt som det største problem ift. klimabelastning.

Fin cykel. Hvis de kan samle penge er det vel et marked, og potentielt glade cykelister i sidste ende. Det er vel det eneste der tæller.

  • 5
  • 0

Den her ser ud til at väre let at folde sammen. Andre kräver en del övelse inden det klapper. Jeg ville godt pröve den her for at se om den saa er mekanisk stabil. Foldebart og mekanisk stabilitet passer ikke altid samen, el-cykel eller ej....

  • 3
  • 0

Stort tillykke med sejren ... jeg er sikker på at også dette middel kan være med til at balancere el-nettets produktion ...

jeg savner dog at se den smukke model på køretøjet iført (kun) en cykelhjelm ... ;)

og til de andre gamle sure mænd .... alt er nyt for den der ikke kender det :) ... og der er ingen tvivl om at et sådan produkt kommer til at udfylde et hul i markedet ... til en langt lavere pris end nu

  • 9
  • 1

Det er den første fuldt affjedrede elcykel jeg har set og alene derfor interessant.
Men til dagligt arbejdsbrug ville skærme nok være en nødvendighed.

  • 2
  • 0

Jeg er klar over, at foldbarheden også medfører nogle ret store kompromisser i konstruktionen af Mate, men alligevel undrer det mig, at der ikke ser ud til at være nogle lygter på cyklen.

  • 1
  • 0

Den lægger ikke umiddelbart op til ture igennem byens gader i regnvejr - jeg ser ingen kædeskærm.
Jeg tror det bliver svært at klappe den sammen uden at få svinet sig selv godt til, når det hele er smurt ind i en skøn blanding af mudder og nedfaldsblade - suppleret af hvad man ellers kører rundt i.
Så jeg synes ikke ideen om en fleksibel løsning er gennemført konsekvent.
At læsse 22 kg smurt i olie, skidt og møg op i et bagagerum iført nederdel og stiletter eller i habit bliver et spændende syn ;-)
Hvis kvaliteten af komponenterne er i orden, må det siges at være meget, meget billigt i forhold til hvad der ellers forlanges for elcykler.

Ps. Jeg er absolut tilhænger af elcykler og tilslutter mig de mange gode argumenter i diverse indlæg .

  • 5
  • 1

Cyklen skal nok bliver en sællert, der er jo også en flot sild med på billedet af den.

Men jeg grubler på hvorfor hun står op?

Normalt sitter man jo på sadlen, og at stå op er normalt kun når man skal bruge ekstra kraft til at komme op ad bakker eller modvind eller andet som gør at man skal have mere vægt på pedalerne - og det er jo netop her el-delen af cyklen kommer ind i billedet...?

  • 3
  • 0

Det mest interessante er da prisen. Kan de holden under 4.000 kr. med et godt batteri, 36 Volt og 10 Ah så har den en chance. Ellers drop det.
Det foldbare er nok ligegyldigt, elcykler vejer jo en del mere end alm cykler.

  • 2
  • 0

Cyklen skal nok bliver en sællert, der er jo også en flot sild med på billedet af den.

Men jeg grubler på hvorfor hun står op?

Normalt sitter man jo på sadlen, og at stå op er normalt kun når man skal bruge ekstra kraft til at komme op ad bakker eller modvind eller andet som gør at man skal have mere vægt på pedalerne - og det er jo netop her el-delen af cyklen kommer ind i billedet...?

Fotografi teknik:

  • Motion blur (en lille smule)
  • Parallelle linjer virker stærkt i billeder:
    • På fotoet er der 3 linjer: Kant af vejen, stenene, og hegnet som følger hinanden.
    • Hegnets tråde er også parallelle med de andre linjer.
  • Farver: Damens tøj og cyklen er: Sort. Damens sko, og cyklen er: Hvid.
  • Symmetri: Et menneske der er symmetrisk bliver betragtet som smuk. På billedet er damen også placeret symmetrisk, dog ikke benene, men det er normalt når man kører på cykel.
  • Skygge og lys: En del af damens overlår danner 2 parallelle linjer.
  • Forced Perspective: 2 ikke noget med hinanden at gøre objekter bliver til et samlet objekt: Pind bag hegnet og en bygning lige over den. Bemærk også at pind + højre kant af bygningen giver en lige linje.
  • 1
  • 0