Dansk elbil sætter ny verdensrekord
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk elbil sætter ny verdensrekord

Det var egentlig ikke planlagt som et rekordforsøg, men onsdag aften satte elbilen TC-X en tid på bare 4,89 sekunder på den officielle dragster-distance ⅛ mile, hvilket svarer til 201 meter. Bilen slog dermed sin egen rekord på 5,12 sekunder, hvilket endnu engang gør den til verdens hurtigste i den kategori, der hedder 'Extreme Street'.

Rekorden blev sat på Malmö Raceway, der er den eneste permanente drag racing-bane i nærheden af Danmark.

På Malmö Raceway satte fætrene fra True Cousins onsdag aften endnu en verdensrekord i deres elbil TC-X. Foto: True Cousins

TC-X nærmer sig nu hastigt verdens hurtigste el-dragracere, der er i stand til at tilbagelægge samme distance på 4,75 sekunder. Køretøjet bag den rekord er endda en såkaldt rail-dragster med navnet 'Panic in Detroit'.

Har nu rekord for både bil og motorcykel

Det er de to fætre Hans-Henrik Thomsen og Glenn E. Nielsen, der står bag bilen TC-X og den lynhurtige elmotorcykel Silver Bullitt. I weekenden 22.-23. juli satte motorcyklen verdensrekord med 4,82 sekunder og blev dermed den hurtigst accelererende elektriske motorcykel i verden.

Men nu var det altså elbilen TC-X' tur, og det overrasker Hans-Henrik Thomsen, at rekorden kommer netop nu:

»Det seneste års tid har vi brugt en masse tid på at forbedre bilen, uden at den er blevet hurtigere. Vi har blandt andet oplevet, at den har trukket til siden, og der har også været problemer med kraftige dækvibrationer. Vi lå hele tiden i området omkring 5,1 sekunder. En enkelt gang sidste år var vi nede på omkring 4,9 sekunder, men vi kunne ikke gentage tiden,« fortæller han.

Læs også: True Cousins til DHB 2017 - en DR WEBDOK reportage

Fætrene vidste, at problemet ikke var selve batteripakken og controllerne, og derfor blev der trukket på erfaringer fra eksperter inden for chassis-bygning til sådanne ekstreme køretøjer:

»Det handler grundlæggende om komplicerede sammenhænge mellem dæktryk, baghjulsophængets geometri og indstillingen på støddæmperne. Alt sammen har betydning for, hvor godt bilen launhcer (sætter i gang) og holder retningen ned ad banen og dermed også, hvor meget energi der kan overføres fra dækkene til underlaget,« forklarer Hans-Henrik Thomsen.

Nu gælder det Guinness Rekordbog

Rekorden i onsdags blev ydermere leveret på en bane, som ikke var præpareret til egentlige rekordforsøg, og det får Hans-Henrik Thomsen til at tro, at bilen kan komme endnu længere ned:

»Det er altså ret ekstremt at slå sin egen rekord med 0,23 sekunder, når vi er oppe på det her niveau. Derfor tror vi også, at det er muligt at komme ned på under 4,75. Hvis det sker, vil vi være det hurtigst accelererende elkøretøj i verden på en ⅛ mile,« siger han.

Læs også: True Cousins med ny verdensrekord: Fra 0 til 200 km/t på under 4 sek. - drevet af batterier - se videoen

True Cousins planlægger et nyt rekordforsøg 9.-10. september i Malmø til Winther Nationals, hvor banen vil være præpareret med en mere klæbrig overflade end i onsdags.

Troen på, at rekorden kan komme i hus, er så høj, at fætrene overvejer at sende bud efter kontrollørerne fra Guinness Rekordbog. Det er dog både administrativt besværligt og ret bekosteligt at få en rekord optaget i rekordbogen.

Læs mere om TC-X på fætrenes blog True Cousins her på ing.dk.

Se en video fra onsdagens rekordforsøg her: