Dansk ekspert: Sådan undgår vi lydinferno fra elbiler

Kunstig lyd på elbiler mindsker risikoen for ulykker, da elbiler ellers kan være ganske svære at høre for eksempelvis cyklister, fodgængere og blinde. Det er der i hvert fald en tese, som blandt andet EU-Kommissionen beskæftiger sig med.

Det store spørgsmål er så, hvordan lyden til elbiler skal udformes?

Det har danske Delta forsøgt at forholde sig til med en hvidbog, der gennemgår mulighederne for kunstig lyd til elbilerne. Senior Technology Specialist Torben Holm Pedersen været med til at udarbejde en hvidbog, der gennemgår mulighederne for at lave lyd til elbiler.

»Vi har kigget på forudsætningerne og baggrunden for, hvordan lydene skal være, så de på den ene side kan høres, men på den anden side ikke bliver generende,« siger Senior Technology Specialist Torben Holm Pedersen, der har været med til at udarbejde hvidbogen.

»Som oftest har diskussionen drejet sig om, at lyd på elbiler medfører lige så meget larm som almindelige biler, men det bygger på nogle misforståelser,« siger han.

Torben Holm Pedersen fortæller, at en hollandsk undersøgelse har vist, at det samlede lydniveau i en by fuld af elbiler vil mindske støjen i byerne med tre-fire dB, såfremt lydsystemet altså er designet rigtigt.

Men hvordan skal lyden på elbiler så være? Jo, for det første er det en god idé, at den er retningsbestemt, så den bliver sendt ud i køretøjets kørselsretning og på den måde generer færrest mulige, forklarer Torben Holm Pedersen. Men lyden skal eksempelvis ikke bippe lige som en lastbil, der bakker, understreger han, da det i så fald ville blive et sandt støjhelvede at opholde sig i en storby fyldt med elbiler.

Og så skal lyden heller ikke være for lavfrekvent, da lydbølgerne i så fald vil brede sig relativt langt ud i alle retninger, hvilket vil bidrage til støjforureningen. Der er heller ingen grund til at have lyd på bilen hele tiden, da støjen fra bilens dæk er tilstrækkelig til at skabe opmærksomhed, når bilen kører hurtigere end ca. 25 km/h, fortæller Torben Holm Pedersen.

En god elbil-lyd skal også gerne have nogle af de samme karakteristika, som lyden fra en bil med forbrændingsmotor.

»Det vil sige, at lyden bliver kraftigere jo hurtigere bilen kører, og at den stiger i frekvens med hastigheden,« siger Torben Holm Pedersen.

Og selvom det måske kunne være fristende, så dur det ikke, hvis folk frit kan hente elbil-lyde på nettet og installere dem i bilerne.

»Det vil blive et lydkaos uden lige, og det er det, vi forsøger at undgå, med denne her hvidbog,« siger Torben Holm Pedersen.

Men en dansk hvidbog er dog alene ikke afgørende for, hvordan elbiler skal lyde. Det forudsætter et internationalt samarbejde som blandt andet finder sted ved et internationalt standardiseringsmøde i ISO. Mødet strækker sig fra 4.-8. april, og her håber Torben Holm Pedersen, at den danske hvidbog kan være med til at påvirke processen.

»Vi har sendt hvidbogen til ISO. Den giver ikke svar på alle spørgsmål, men vi håber da, den kan være med til at kvalificere debatten i forhold til det, vi har set indtil nu. Men der foregår jo også mange andre ting på det her område ude omkring i verden,« siger Torben Holm Pedersen og forklarer, at der eksempelvis i USA netop er blevet bevilliget to millioner dollar til forskning i lyde til elbiler.

Projektet er finansieret af Netværk for Dansk Lydteknologi og er udført i samarbejde med firmaerne ECtunes, Sonic Minds og iCapture. Hvidbogen kan hentes ved at følge linket til venstre for denne artikel under 'Dokumentation'.

Dokumentation

Hvidbogen og demolyde kan hentes her

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hverdagen med en elbil igennem 5 år har klart vist mig at dette er en løsning på et ikke eksisterende problem.

Man kan kun frygte at det bliver vedtaget at elbiler skal have nutidens version "Mand med rødt flag" - et koncept vi jo trækker på smilebåndet af idag.

Martin. http://www.citystromer.dk

  • 0
  • 0

Ved mit nyanskaffede køre tøj kan ikke høre motoren 5 meter væk ved 50 km/t, det er alene dækstøjen som også er ringe, der ville kunne høres.

Så jeg er enig med Martin. Ikke en ny tåbelig variation af Darlington-Stockton act

  • 0
  • 0

Der er måske en anden løsning på problemet. Cyklister og fodgængere skal lære en ny vane: Se sig for! Jeg er selv begge dele, og det virker faktisk. Blinde kunne så have en lydgiver på sig selv, der gav lyd fra sig, når den modtager et signal fra en sender i den tavse elbil. Eller den blinde kunne have en lille sender, så de tavse elbiler gav lyd fra sig, når der var en grund til det. Sidstnævnte har desuden den fordel, at føreren kan have en lille "Pas På! - Blinde i farvandet" lampe i bilen. Jeg er selv indehaver af en ellert, der heller ikke giver meget lyd fra sig. Men jeg har aldrig haft det store problem med folk der er vadet ud foran mig eller lignende. Men til gengæld mange smil og vink fra børn.

Bare lige lidt strøtanke...

  • 0
  • 0

Den skal ikke støje når den kører mindre end 10 km/t (ingen fare) og dæk støjer nok når den kører over 25. Så hvis der overhoved skal lyd på, bliver det i hvert fald i meget begrænset omfang.

  • 0
  • 0

Blinde kunne så have en lydgiver på sig selv, der gav lyd fra sig, når den modtager et signal fra en sender i den tavse elbil. Eller den blinde kunne have en lille sender, så de tavse elbiler gav lyd fra sig, når der var en grund til det.

Se det var jo nogle rigtig gode ideer :)

Martin.

  • 0
  • 0

En fossilbil larmer voldsomt når den sætter i gang. Netop da er bilen samtidig farlig, fordi fx venner står nær for at sige farvel, og nogle af dem er måske uopmærksomme, fx et barn, og det betyder blindhed, selv om der er øjne der kan se. Hvis ørerne samtidig intet hører, da er der intet der advarer. Netop da, hvis en el-bil sætter i gang, lydløst, kan den ramme som et chok. Parkeringsområder, fx uden for et varehus, vil blive til labyrinter af livsfare, hvis el-bilerne er lydløse. De behøver at sige noget, i visse situationer. Ægte blinde mennesker er næppe særligt udsatte imod el-biler, for disse mennesker er vante til at lytte godt efter altid. Det er "uopmærksomhed" der er problemet.

Argumenterne i artiklen, lyder rigtige. Man kan tilføje, at produktudviklerne skal gøre deres maksimale for at skabe el-biler der er så lydløse som muligt, en chance, at vi kan forandre vore byer fra at være et luftforurenet støjhelvede til rene paradis. Man kan også tilføje, at den lyd, som el-biler behøver at udsende, heldigvis kan gøres meget mindre støjende end fossile bilers larm, og det betyder at skrig fra mennesker der risikerer at blive ramt af en bil der er i færd med at bakke eller dreje, lettere kan blive hørt af en chauffør. Desuden bør man kunne vælge nogle lyde, som også dyr vil forstå. Endelig: Man bør kunne opfinde et koncept for behagelige lyde, behagelige med en snert af at der er en indbygget advarsel, og man bør også kunne opfinde varianter. Og en idé: Man bør lave regler for hvor langsomt en el-bil skal accellerere, når den kører kun ganske langsomt, baseret på afprøvninger, så fødder og ben let kan nå at træde til side, når en el-bil begynder at køre. El-motorer er jo notoriske raket-startere, kan starte som et spark fra en hest.

Ideelt bør enhver el-bil have sin egen unikke lyd, fastlåst og umulig at ændre på og umulig at forhindre, for i så fald kan man bedre genfinde forbrydere, og forhindre dem i at køre langsomt lydløst om natten i deres færd med at ville begå forbrydelser.

  • 0
  • 0

Cykler støjer ikke, derfor kører cykler ALTID ind i uopmærksomme mennesker!! El-biler behøver ingen lyd, opmærksomheden i trafikken kommer helt af sig selv efter kort tid.

  • 0
  • 0

Det vil da også være lige meget om de har lyd. Flere og flere render jo rundt i trafikken med musik i ørene, og kan alligevel ikke høre bilernes larm.

Den bedste løsning er efterhånden nok, at man vænner sig til at være opmærksom i trafikken.....

  • 0
  • 0

Netop! Det "røde flag" ;-) - en mand foran bilen gående med rødt flag, var kravet for benzinbiler i begyndelsen. Hvis man mener noget med dette totalt overflødige og stupide forslag, så var det nok bedre med noget elektronik, der kunne afbryde de I-Pods og andre lydafgivere, som mange cyklister har forbundet til deres ører med høj musik. ;-) – dette projekt må og skal have det røde flag staks! – og i mellemtiden kan man så overveje om lydløse cyklister ikke burde køre med en tøjklemme på forgaflen, der slår ind på egerne som et lykkehjul ;-)

  • 0
  • 0

I stedet for at konkurrerer med andre støjkilder, kunne man jo stille krav til reduktion fra de andre støjkilder i stedet for.

På den måde ville man meget nemmere kunne høre cykler, elbiler, fodgængere osv.

Krav: intet transportmiddel må på noget tidspunkt larme i gadeplan med mere end 45 dBa.

Vupti så er dum-dum-dum-Brian blevet 500 kr fattigere, og hans bil er konfiskeret, og Rocker-Kjeld med sin forvoksede fiskekutter-knallert må gå hjem i sit stramme lædder outfit.

  • 0
  • 0

[quote]Blinde kunne så have en lydgiver på sig selv, der gav lyd fra sig, når den modtager et signal fra en sender i den tavse elbil. Eller den blinde kunne have en lille sender, så de tavse elbiler gav lyd fra sig, når der var en grund til det.

Se det var jo nogle rigtig gode ideer :)

Martin.[/quote]

Enig :) ved bare ikke lige hvor jeg skal monter sådan en sender på min Ellert

  • 0
  • 0

Det kunne endlig være sjovt at høre fra de københavnske Bus chafføre der køre A11 med Elbusser.. Det må da være nogen af dem der ved mest om dette problem, da de tidlige har køre meget meget tæt ind om gågaden i KBH.

-- Steffen

  • 0
  • 0

I Ellerten kan en lille radiosender jo monteres næsten, hvor som helst. Ellerten er hovedsageligt lavet af plastik, som ikke hæmmer et radiosignal betydeligt. Specifikt i Ellerten er der masser af plads bag instrumentpanelet. I praksis kunne det såmænd være en lille 433MHz sender, der rækker op til 100m. Den skal selvfølgelig kodes med en "elbil-kode" så alskens vejrstationer, ringeklokker m.m. ikke påvirker/bliver påvirket.

  • 0
  • 0

Når man nu endelig kan slippe for bilstøj - hvorfor skal man så til at tage hensyn til trafikanter som snorksover eller er til MP3-koncert og ikke er opmærksom på andre.

Hvor stor lydtryk havde man tænkt sig at skulle generere og hvor megen energi skal man tage fra batteriet for at få opbygget en passende lydmur ?

1 Watt, 10 Watt, 100 Watt ........

Hvad er mon dette omregnet i rækkevidde ?

  • 0
  • 0

Kunne man indføre at alle køretøjer skulle udstyres med lys i passende farver- så de er nemme at se!

Nå ikke...

Hvis man udviser almindeligt hensyn (som fx at standse ved fodgængerfelter- for cyklister: trække over og køre på cykelsti/vejbane fremfor fortove), så burde vi kunne være her.

Det er en dårlig løsning at handikappede i misforstået hjælpsomhed skal udstyres med dimser, der formentlig ikke afhjælper deres behov væsentligt. Hvis man vil hjælpe er der nok af andre tiltag, der vil være nyttigere (flere fodgængerfelter, særlige gangstriber, ramper, toiletforhold, adgang til bygninger og ikke mindst at fortovene er farbare (ikke blokeret af cykler, løse skilte osv) mm).

Jeg stor glæde af mine dimser, men støjende omgivelser trætter utrolig meget psykisk, så af & til har JEG ikke lyd på- men jeg er så forpligtet til at se mig særlig godt for i trafikken.

Personligt synes jeg, cyklister til tider er generende: Høj fart og lydløse, men at udstyre dem med dims er tåbeligt, derimod kunne man nok gøre mere opmærksom på trafikkultur.

Mvh Tine- der glæder sig til noget mindre støj i hverdagen- selvom dækstøj er værre.

  • 0
  • 0

Blinde kunne så have en lydgiver på sig selv, der gav lyd fra sig, når den modtager et signal fra en sender i den tavse elbil. Eller den blinde kunne have en lille sender, så de tavse elbiler gav lyd fra sig, når der var en grund til det. Sidstnævnte har desuden den fordel, at føreren kan have en lille "Pas På! - Blinde i farvandet" lampe i bilen.

tja så ved nogle forstyrrelser mellem sender modtager, den blindes apparat ikke havde strøm nok eller slet ikke havde den med. så bliver de jo ikke advaret, syntes ikke det er en god ide .

  • 0
  • 0

mon ikke det er hovedplanen ved udvikle lyden til elbiler er man kan få penge hver gang den bruges ?

har foreslået det før. man indbygger mikrofoner i motoren og forstærker det ud. derved får man en hørbar og præcis lyd. der Ikke alene fortæller her kommer en bil men man høre også alt det andet speedes der op bremses , er der fejl i motor osv. så kan man som med de eksisterende biler også kende hvem det er der kommer forbi da ingen lyde er helt ens i biler og heller ikke vil blive det i elbilerne. :)

  • 0
  • 0

Jeg kører selv elbil, og jeg oplever somregel fordgængere der er berusede som problemet. De ser en, men går aligevel.

Idet de er lydløse, og ikke udstøder alverdens, så udgør de en større risiko.

  • 0
  • 0

I trafikken mener jeg at opmærksomheden tæller, ikke om et element efterlader lyd eller ej.

Gammeldags ide at tilføje lyde til lydløse køretøjer.

Bare fordi at gammeldags køretøjer siger lyde.

Hvad med en cykkel, den kan bestiges af en fyr på 200 kg, og ikke sige en lyd.

Jeg har vænnet mig til at være opmærksom på alle dem der ikker er opmærksomme, sådan er det at køre elbil idag.

Og så har jeg en bøn til dem der leder benzinen ud, via højre fod. Når du ser en lille elbil, så tag lidt hensyn. Jeg kan i min køre så hurtigt i trafikken som du må, og jeg kan følge trafikken.

Du behøver ikke at overhale mig som en sindsyg, både udenom, og indenfor. 1 km længere fremme kører jeg forbi dig.

Har lavet nogle beregninger.

For dig der fræser forbi mig i bytrafikken, der koster turen mig 70 øre, men når du gør det i en typisk benzinbil, koster det dig 6 kroner. (Strækning på 1,7 km)

Du har derimod gjort min oplevelse i elbilen til et mareridt, for du kører farligt.

/ Karsten

  • 0
  • 0

Den slags trafik bøllerer er et problem for alle trafikanter. bare en enkelt kan plante aggressioner i flere hunrede mennesker hver eneste dag. fremtidens teknologi vil udrydde dem.

Jeg så i går 3 stks better place Renault på borups allé. Fascinerende at se dem acellere op til 50-60 km/t uden en lyd. (og det gik søreme stærkt) Støjniveauet i byerne vil blive sænket markant. Det burde ikke være nødvendigt med lyd, da man alligevel skal se sig for cyklister som det første når man går ud på kørebanen. Alle lyde bliver et problem hvis de er der konstant. Lyden af blæsevejr...hjem is bil...gøende hund. Stilhed blir det dyreste man kan købe i fremtiden, det ville være åndssvagt at putte lyd på en el-bil. Og hvis der eventuelt skulle være en lyd når man bakker, kunne det være en hyldest til alle de fantastiske bil motorer som har bidraget til udviklingen og kaoset af vores civilisation. der vil alligevel være et marked for en simulering af fosil motor lyd i kabinen. min egen 5 cylinderede kan da stadig give mig en barnlig gåsehuds fornemmelse.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten