Dansk designet super-elbil klar: 640 kilometer på en opladning ... dobbelt så dyr som Tesla
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Dansk designet super-elbil klar: 640 kilometer på en opladning ... dobbelt så dyr som Tesla

Illustration: Fisker Inc.

Henrik Fisker forlod tidligt i karrieren Danmark til fordel for den internationale motorscene. Men for et par år siden var han på et kort julevisit i Danmark, hvor jeg havde mulighed for at få et interview.

Det var kort tid efter den lange nedtur som bilproducent med plugin-hybridbilen Fisker Karma, og endnu inden han igen var kommet i omdrejninger med ombygningsbilerne Mustang Rocket og VLF Force 1.

Selvom designet ikke er så radikalt, som Henrik Fisker tidligere har lagt op til, så skal han have credit for de alternativt hængslede bagdøre. Spørgsmålet er, om de har sensorer i stil med Tesla X, så de ikke svinger op i loftet i en lav parkeringskælder. Illustration: Fisker Inc.

Læs også: Henrik Fisker viser elbilen, der skal overhale Teslas succes

Han var generelt begejstret for elbiler, men ærgrede sig over, at bildesignerne ikke var bedre til at udnytte de nye frihedsgrader, elbilen giver i forhold til bilers fundamentale opbygning.

Nu er Henrik Fisker endnu en gang klar med en bil; denne gang en 100 procent elbil i eget navn og design. Bilen, som har fået navnet EMotion, er netop blevet præsenteret på forbrugerelektronikmesse CES i Las Vegas.

Læs også: Henrik Fisker udvikler elbil med ny batteriteknologi

Men vi har i et stykke tid vidst, hvordan den kom til at se ud, og også lidt om teknologien.

Frække baghængslede bagdøre

For lige at tage designet først så ser det ikke ud til, at Henrik Fisker har taget sin egen medicin og designet en bil, som er radikalt anderledes end andre lækre sportsvogne i luksusklassen.

For selvom EMotion ikke kan sammenlignes med en supersportsvogn – den har nemlig plads til fire personer og her derfor også bagdøre – så vil jeg vove at påstå, at kendte supersportsvognsproducenter som Lamborghini og Pagani er noget mere vovede i designet. Dog skal Fisker have ros for den utraditionelle hængsling af bagdøren.

Læs også: Tesla truck: 32 ton med 100 km/t på 20 sekunder

På den anden side er EMotion noget mere interessant at se på end en Tesla S, den nye Byton (som godt nok er en SUV) eller den gyselige Faraday Future FF91.

Superbatteri i 2020

Men det mest interessante ved EMotion skal muligvis findes under gulvet. I processen med udviklingen af EMotion har Henrik Fisker været lidt rundt, når det handlede om batteriteknologi.

Først var det meningen, at bilen skulle udstyres med et graphen-baseret hybrid supercapacitor-system, så gik han tilbage til traditionelle lithium-ion-batterier. I efteråret kom det så frem, at EMotion skulle have et batteri med den meget lovende solidstate-teknologi.

Læs også: Nyt batteri kan oplades på ét minut og give 800 km rækkevidde

I runde tal vil det betyde, at batteriet kan indeholde 2,5 gange så meget energi som et tilsvarende lithium-ion-batteri og oplades ekstremt hurtigt. Via et datterselskab til Fisker Inc. er teknologien blevet patenteret, og Henrik Fisker har lovet, at den vil være klar til biler i 2023. Det er nu blevet rykket frem til 2020, og allerede i 2018 vil teknologien måske finde vej til forbrugerelektronik som telefoner og bærbare.

Fantastisk hvis bare et af problemerne er løst

Mange batteriproducenter arbejder lige nu på udvikling af funktionsdygtige solidstate-batterier. I praksis betyder solidstate, at elektrolytten ikke er flydende som i lithium-ion-batterier. Det giver meget store muligheder for at øge energidensiteten, men også en masse udfordringer i forhold til udvidelse af batteriet ved op- og afladning, strømtætheden og risikoen for degenerering på grund af dendritter i overgangen mellem elektrolyt og elektroder.

Eller som professor Tejs Vegge fra DTU's Institut for Energikonvertering og -lagring sagde tidligere i år til ing.dk, så vil det være noget af en præstation, hvis Henrik Fiskers forskere har løst bare et af de problemer.

Produktion i 2019 – men med hvilke batterier?

Planen er nu, at EMotion skal sættes i produktion et ikke nærmere bestemt sted i USA, og at de første biler vil være klar til levering i 2019. Hvordan det lige hænger sammen med, at batterierne først vil være klar i 2020, fremgår ikke af præsentationen.

Illustration: Fisker Inc.

Prisen vil være 130.000 dollars, altså næsten det dobbelte af, hvad en Tesla S koster. Foruden en rækkevidde på 640 km og en opladningstid på helt ned til ni minutter, så vil bilen også – naturligvis, kunne man næsten sige – indeholde alt det nyeste inden for selvkørende funktioner (niveau 4), store skærme og elektronik til at forbinde passagerer med hinanden, nettet og andre biler.

Fisker Inc. har produceret en lille præsentationsvideo:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mange har sagt at der kommer Solid State batterier "lige om lidt".
Hr Fisker er åbenbart den eneste der har fået nogen overbevist om at lave dem til ham, i hans lille firma som må betragtes som et start-up ved siden af Nissan, Tesla, Samsung ect.

Så jeg tror at han selv tror på det. Men jeg tror ikke på det. Han har skuffet før.
Jeg ønsker ham alt held og lykke med projektet. Hvis det er sandt skubber det på mod en verden uden så meget forurening i vores byer.

Men jeg vil se dem til salg i den jeg tror på noget.
Faraday Future havde også gode planer, og de kommer nok aldrig ud af starthullerne

  • 14
  • 1

Med så meget larm (musik) i videoen er det jo umuligt at høre hvad han egentlig lover. Er det mon bevidst? I gamle dage kaldte man det røgslør - hvad mon det hedder når det er lyd??
En der er irriteret over at der altid skal fyldelyd på alting.

  • 7
  • 2

Bilen er 1,4 m høj, så lidt måling afslører, at bagdørene nok når ca 2,1 m op.
Men hvad med til siderne i 'normale' p-båse? ;-)

  • 4
  • 0

Hr Fisker er åbenbart den eneste der har fået nogen overbevist om at lave dem til ham, i hans lille firma som må betragtes som et start-up ved siden af Nissan, Tesla, Samsung ect.

Så jeg tror at han selv tror på det. Men jeg tror ikke på det. Han har skuffet før.

Jeg er også yderst skeptisk må jeg sige. Fisker har skuffet før.
Lad os se om han kan få den i produktion.

Og hvis man er på nippet til at have udviklet velfungerende solid state batterier med 3 års forspring i forhold til alle andre, hvorfor skulle man så lade en lille opstarts virksomhed få dem. Så har man jo hele den etablerede bilindustri, der vil stå i kø med meget større beløb.
Hvis den kommer i produktion, så tror jeg det bliver med traditionelle batterier, hvis han kan finde en leverandør.

  • 7
  • 2

"For selvom EMotion ikke kan sammenlignes med en supersportsvogn - den har nemlig plads til fem personer og her derfor også bagdøre", den har 4 sæder på billedet og der er ikke plads til 5 personer. Den kan sammenlignes med Tesla's Roadster II og ikke Tesla's model S.
Jeg synes den er flot.

Det ville være super, hvis Fisker har løsningen på Solidstatebatterierne, men chancen er desværre lille.

  • 5
  • 1

Jeg er også yderst skeptisk må jeg sige. Fisker har skuffet før.
Lad os se om han kan få den i produktion.

Selvom Tesla har rigeligt at se til, og selvom de oftest overskrider deres egne (bevidst optimistiske) tidsfrister, så hjælper det heller ikke på Emotions chancer at Tesla i november
demonstrerede deres nye Roadster og begyndte at tage imod betaling for reservering af den.

Selvom Roadsteren vil koste ca. 200k€, tidligst komme i 2020 og "kun" have fire sæder, så får den en rækkevidde på op mod 1000 km - og vil nå fra stilstand til 100 km/h på 2 sekunder.

Så den vil nok tiltrække en stor andel af de rige bilentusiaster, og så må vi se hvad der bliver overs til Fisker.

  • 9
  • 2

Jeg har kun brug for en paraply med 4 hjul og det segment af af idioter, der har brug for en over designet stål habit som denne, må ha arvet pengene.

  • 5
  • 16

Grunden til at de kan lancere dem før deres solidate state batterier er klar er at den først vil udkomme med nogle almindelige Litheum batterier fra LG.

Noget jeg så ikke har fanget er om ladetiden og rækkevidden er for LG eller Solidate state versionen der først kommer senere...

  • 2
  • 0

Jeg har aldrig forstået hvorfor det skal være smart, at sætte "mågevinge" døre på en bil. Man banker jo hovedet op i dem, når man stiger ind og ud.

  • 5
  • 1

Spørgsmålet er, om de har sensorer i stil med Tesla X, så de ikke svinger op i loftet i en lav parkeringskælder.

Ja lad os få en champagnekøler, en kaffemaskine, en toaster og massagestole også. Måske nogle golfkøller i matchende design og farve! Uden den slags dur bilen jo ikke. Især ikke hvis Tesla gør det. Kom nu ind i kampen. At Tesla gør det er ikke nødvendigvis det samme som at det er en god idé.

  • 3
  • 7

Jeg støder af og til på kommentarer som i dette tilfælde "Hvilken biltype har du selv".
Hvad forestiller spørgeren sig at få ud af spørgsmålet?
Man støder på disse nævenyttige, snusfornuftige typer overalt, og deres spørgsmål er lige meningsløse.
Fx til en fodboldkamp, hvor en spiller har en rigtigt dårlig dag, og det kommenterer man så, hvorefter idioten spørger: Kan du selv spille bedre?
Nej, det kan jeg ikke, men hvad er pointen med spørgsmålet? Om jeg kan spille bedre end ham. der har en dårlig dag, gør jo ikke spilleren der har en dårlig dag hverken bedre eller dårligere.
Hans Jørgen Nielsen: Hvad er din pointe med at spørge hvilken bil jeg selv har?

Tilsidst bekræfter du dig selv i dine fordomme med et "Korrekt - jeg har et godt gæt" ...
Jamen Hans Jørgen Nielsen, så lad os da høre dit gode gæt (og hvis det viser sig, at du er ansat ved nummerplade registret, er du dobbelt afsløret, uden at din pointe dermed bliver ophøjet til dyb indsigt).

  • 6
  • 0

Den bil er jo direkte ubrugelig og slet ikke det elbils markedet har brug for. Der mangler en elbil der kan opfylde de behov og krav en familie har noget som alle producenter af elbiler ikke har evnet at gøre ind til videre.
Der er ikke penge i at producere lukus elbiler, Tesla har ikke leveret andet end underskud og oparbejdet en ikke helt lille gæld( og kan ikke komme nær produktionstal de selv har lovet), tænk hvis de have lavet 2-3 familie orienterede elbils modeler for de penge kundegrundlaget ville være voldsomt meget større og meget af det gøjl der puttes i disse lukus elbiler havde man slet ikke behøvet at bruge penge på.
Men selvfølgelig der er jo ikke prestige i at producere til almindelige mennesker i disse kredse og det giver jo ikke denne religiøse mediedækning at levere en brugbar familie mellemklasse elbil der kan det den skal og ikke alt muligt andet til tiden og i det antal som man har lovet.

  • 2
  • 7

Der er ikke penge i at producere lukus elbiler, Tesla har ikke leveret andet end underskud og oparbejdet en ikke helt lille gæld( og kan ikke komme nær produktionstal de selv har lovet), tænk hvis de have lavet 2-3 familie orienterede elbils modeler for de penge kundegrundlaget ville være voldsomt meget større og meget af det gøjl der puttes i disse lukus elbiler havde man slet ikke behøvet at bruge penge på.

Det er den strategi andre virksomheder har forfulgt, selvom jeg godt ved at du ikke regner en Leaf for at være en familiebil da den ikke kan trække din båd, campingvogn og hestetrailer, eller have plads til 3 børn plus venner. Og faktum er at Tesla ligger i top på solgte elbiler i USA.

Nu er de så i gang med at producere en bil til mellemklassesegmentet, og er måske et halvt til et helt år fra egentlig masseproduktion med tonsvis af købere i kø.

Så jeg synes ikke helt din kritik er berettiget.

Der skal også nok komme nogle helt billige biler, men batteripriserne er ikke helt til det endnu. Inden for 5-10 år ændrer det sig nok. TCO-mæssigt ser det måske anderledes ud, men folk er sjældent gode til at regne - måske er det derfor der bliver leaset en del elbiler.

  • 12
  • 0

Der er ikke penge i at producere lukus elbiler, Tesla har ikke leveret andet end underskud og oparbejdet en ikke helt lille gæld( og kan ikke komme nær produktionstal de selv har lovet)


Du er helt ved siden af. Tesla tjener styrtende og jeg mener styrtende på salget af Model S og X.
At alt overskud og mere til i perioder brændes af i GIGA fabrik og udvikling af Model 3, solcelletagsten oa. gør ikke dit udsagn rigtigt.

Og så har du slet ikke fattet ideen som det hele bygger på, først sportsvogn, så luksus biler for at kunne komme til at lave billige elbiler for alle - det er fra start af et erklæret mål, men det ved du tilsyneladende ikke noget om.
Og så lige til sidst, Tesla har ingen gæld, men en kassebeholdning ultimo 3'die kvt. 2017 på 4 mia $.

  • 8
  • 1

"Den bil er jo direkte ubrugelig og slet ikke det elbils markedet har brug for. Der mangler en elbil der kan opfylde de behov og krav en familie har noget som alle producenter af elbiler ikke har evnet at gøre ind til videre."

Det er der faktisk flere der har, men der er flere penge i ICE

"Der er ikke penge i at producere lukus elbiler,"

Tesla tjener penge på S og X modellerne, det er det der har været med til at financiere Tesla 3

"Tesla har ikke leveret andet end underskud og oparbejdet en ikke helt lille gæld"

Tesla har ekspanderet helt vildt for de tjente og lånte penge. (Gigafabrikken har jo heller ikke været gratis) Blandt andet det store lån de fik da de var i vanskeligheder under krisen blev betalt tilbage før tid, GMs lån er stadig ikke betalt tilbage

"Men selvfølgelig der er jo ikke prestige i at producere til almindelige mennesker i disse kredse"

Hvis man bare forstår lidt markedsmekanismer, vil man vide at Tesla har trukket markedet og vist folk at elbiler har en fremtid mere end nogen anden.

Det er altid dem der rykker grænserne, der viser vejen frem.

Luksus elbilerne er med til sælge mindre elbiler, ligesom dem der er elbilejere allerede (ca 2,4 elbiler har hver elbilsejer i Norge solgt til andre, ifølge en undersøgelse)
De har en stor andel i at Leaf (1) er blevet solgt i 300.000 stk.

"og det giver jo ikke denne religiøse mediedækning at levere en brugbar familie mellemklasse elbil der kan det den skal og ikke alt muligt andet til tiden og i det antal som man har lovet"

Halleluja! Ja enhver kan jo lige starte en produktion af 10.000 moderne biler om ugen op lige så hurtigt, som man ønsker det, helt uden problemer.

  • 6
  • 0

Raymond,
"Og så lige til sidst, Tesla har ingen gæld, men en kassebeholdning ultimo 3'die kvt. 2017 på 4 mia $."

Er du nu helt sikker på at Tesla ikke har gæld?

Måske en ide' at kigge lidt nærmere på deres B/S. Så vidt jeg kan se stod "Other long-term liabilities" på ca. 14 milliarder USD 2017-09. En del af det er bla. Debt Bonds (fx som i Aug 2017 hvor man fik 1.8mld USD i kassen via salg af bonds som skal indfris i 2025).

At der står penge på kontoen er ikke det samme som ingen gæld.

  • 4
  • 0

Jeg støder af og til på kommentarer som i dette tilfælde "Hvilken biltype har du selv".
Hvad forestiller spørgeren sig at få ud af spørgsmålet?
Man støder på disse nævenyttige, snusfornuftige typer overalt, og deres spørgsmål er lige meningsløse.
Fx til en fodboldkamp, hvor en spiller har en rigtigt dårlig dag, og det kommenterer man så, hvorefter idioten spørger: Kan du selv spille bedre?
Nej, det kan jeg ikke, men hvad er pointen med spørgsmålet? Om jeg kan spille bedre end ham. der har en dårlig dag, gør jo ikke spilleren der har en dårlig dag hverken bedre eller dårligere.
Hans Jørgen Nielsen: Hvad er din pointe med at spørge hvilken bil jeg selv har?

Tilsidst bekræfter du dig selv i dine fordomme med et "Korrekt - jeg har et godt gæt" ...
Jamen Hans Jørgen Nielsen, så lad os da høre dit gode gæt (og hvis det viser sig, at du er ansat ved nummerplade registret, er du dobbelt afsløret, uden at din pointe dermed bliver ophøjet til dyb indsigt).

Jamen jeg kunne også have skrevet "Derfra hvor min verden går . . . ", - ganske som du selv gjorde i bemærkningen;" Jeg har aldrig forstået hvorfor det skal være smart, at sætte "mågevinge" døre på en bil. Man banker jo hovedet op i dem, når man stiger ind og ud."

Du indikerer at mågevinger er "alt for smart" at sætte på en bil og at du givetvis langt hellere vil have en kedelig praktisk bil og intet andet. Derfor gætter jeg naturligvis på at du har en ret ordinær familiebil, som gemmer sig i mængden.

Og nej, jeg er heldigvis ikke offentlig ansat.

  • 0
  • 3

Jamen altså ... der er måske to-tre biler man kan købe i DK, som har mågevinger. Alle supersportsvogne til mange millioner. Så ved et utroligt lykketræf har du gættet rigtigt: Jeg har ikke en bil med mågevinger. Oddsene for at du skulle gætte forkert er nok 1:3 millioner. Godt gået.
Det her er et ingeniør-site, hvor det kan være relevant at tale om design, når designet griber ind i funktion. At jeg har en kedelig familiebil er ikke ingeniør-relevant.

  • 3
  • 0

Der er ikke penge i at producere lukus elbiler,

Jesper, jeg spår dig en lys fremtid som finansanalytiker i automobilbranchen, når du uden videre kan komme med en analyse, der viser at de finansielle institutioner, der har lånt Tesla et ottecifret dollarbeløb har taget helt fejl.

Strategien med først at lancere et nyt produkt i en dyr luksusversion blev jo også brugt af Apple med deres jeg-telefon, og vi ved jo allesammen godt hvor galt det gik.

  • 2
  • 0

@ Lars Kr. Lundin

Biler og smartphones er ikke sammelignelige. Alle kan overkomme at købe en iPhone X , men en Tesla er ikke en mulig allemands eje, selv om en Tesla kun koster det samme som 100-120 iPhone X i forretningerne. Så er fremstillings prisforskellen til at føle på. ( jeg ved udmærket at Musk arbejder på at få en "Folke Tesla" på markedet)

Teslaen koster formodentlig omkring 150 kkr. og en iPhone 8-10 kr. Forskellen iPhonens fremstillingspris og salgspris samt det store kundeantal til den, gør at der er råd til bøde på fejltagelser, fordi kommer man til at lave et antal man ikke kan sælge.....så pyt. Men med det antal luksuxbiler der kan afsættes, så gælder det om at ramme mere rigtigt for ellers koster det kassen. For sælger man ud af bil overskuddet til den pris man kan få, så risikerer man at man ikke kan få samme høje pris for de efterfølgende modeller.
Musks Tesla kom ud af ingenting, iPhonen kom fra Apple der havde masser af goodwill og penge i banken.

Hvis man kigger sig omkring kan man se, at alle bilfabrikker sender spritnye biler der ikke har kunnet sælges til genbrug.

Her er et link til hvorledes BMW gør det med lækre nye biler. Den metode der vises er givet ret kostbar !

https://www.youtube.com/watch?v=ObbO4RJNcv...

  • 1
  • 4