Dansk container holder skaldyr friske på verdenshavene
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk container holder skaldyr friske på verdenshavene

Et system til at fragte ferske skaldyr over lange afstande har netop haft sin kommercielle premiere på en ugentlig Mærsk-rute mellem Nordamerika og Sydspanien.

Det særlige containersystem, som er udviklet af det rådgivende ingeniørfirma Aqualife Logistics i Nærum i samarbejde med blandt andre Mærsk Line, gør det muligt at fragte levende muslinger, krabber, hummere og andre skaldyr over Atlanten. Foreløbig er der bygget 21 containere, og flere er undervejs.

»Hvis vi gør vores job rigtigt, så kan vores system føre til samme udvikling inden for skaldyr, som vi har set i den internationale handel med frugt. Sæsonerne udvides til stort set hele året, og du vil kunne få friske varer fra hele verden,« lyder visionen fra Lars Nannerup, direktør i Aqualife Logistic.

rummer hver 1.500 liter vand og op til 600 kg skaldyr. Da temperaturen holdes på blot et par grader Celsius, befinder skaldyrene sig i en dvaletilstand, så de kan holdes levende i over tre uger på et skib.

I dvale fra Amerika til Spanien

I hver container er der 20 tanke med 1.500 liter vand og op til 600 kg skaldyr. På grund af en temperatur på blot et par grader befinder skaldyrene sig i en dvaletilstand, så de kan holdes levende i over tre uger på et skib. Mere end rigeligt til at gennemføre en 10 til 12 dage lang sørejse over Atlanten eller Stillehavet.

I land kobles containeren til en særlig dokstation med rensningsanlæg og recirkulation af vandet. Her kan skaldyrene holdes levende på lager i flere måneder.

De første containere transporterer lige nu krabber og andre delikatesser fra USA's og Canadas Atlanterhavskyst til det traditionelt store spanske marked for levende skaldyr.

Ifølge Lars Nannerup er der tale om intet mindre end verdens første logistiske system for søtransport af skaldyr fra kontinent til kontinent. Systemet vil angiveligt halvere transportudgiften i forhold til den flytransport, som er eneste alternativ på de lange afstande.

Markant mindre CO2-udslip

Desuden er CO2-udslippet radikalt lavere ved skibstransport sammenlignet med fly. Ifølge en CO2-beregner på SAS' hjemmeside udleder et fly godt 600 gram CO2 for hvert ton gods, der flyttes én kilometer.

Til sammenligning udleder et containerskib kun i omegnen af 15 gram CO2 ved samme arbejde, hvis godset er i en kølecontainer. Det oplyser Hans Otto Kristensen, ekstern lektor ved DTU og ekspert i CO2-belastningen ved skibstransport.

I den danske skaldyrsbranche bliver det nye transportsystem mødt med spænding. Det kan både give nye muligheder og øget konkurrence for den etablerede danske eksport af forarbejdede og frosne skaldyr.

»Den nye teknik kan måske gøre det interessant for os at begynde på en eksport af levende jomfruhummere,« siger direktør Svend Larsen fra Læsø Fiskeindustri, som har en stor eksport af frosne jomfruhummere.

Ferske skaldyr kan konkurrere

»Nu kan amerikanerne og canadierne konkurrere med de lokale producenter i de lande, hvor der er tradition for handel med ferske skaldyr,« konstaterer Louis Schrøder fra Nordic Seafood i Hirtshals - også et firma, som eksporterer frosne skaldyr.

I forbrugerleddet er prisen for friske skaldyr op til seks gange så høj som for frosne, oplyser Lars Nannerup.

Alligevel vokser markedet for friske skaldyr med 8,8 procent om året, mens markedet for frostvarer har en mere moderat vækst på 3,3 procent.

Ovenstående lyder da nærmere som den "perfekte" opskrift på at sende diverse invasive arter jorden rundt. Jeg kan ikke forestille mig nogen metode, der kan holde skaldyrene i live, samtidigt med at al uønsket fauna fjernes fra vandet...

  • 0
  • 0

Det er vel ikke det biologiske totale katastrofe du taler om...

Varerne tages ud af containerne på et centralt lager og ditribureres vel så normalt - i forhold til flytransport. (Det er vel her ændringen er?)

Vandet fra containerne og rensevand skal vel bare UV- eller varmebehandles. Måske er det nok at opblandet det med rigeligt ferskvand?

Nej, ind- og udtankning af ballastvand kan da være langt værre- det er vel der, du bør lægge din indsats?

De bedste hilsnere
Peter Kamp

  • 0
  • 0