Dansk brintbil klar til august
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk brintbil klar til august

Danmark melder sig nu for alvor som medspiller på markedet for brintbiler med bilen Hywet, der rammer gaden til august. Hywet er resultatet af et samarbejde mellem Aalborg Universitet, Mariagerfjord Kommune, Heat, Cemtec og Serenergy, skriver Dagbladet Børsen.

Udstyret med en 13 kilowatt elmotor, en stak højtemperatur PEM brændselsceller og et Lithium Ion-batteri er bilen klar til at køre 80 kilometer i timen. Der er dog kun plads til to passagerer og efter 160 kilometer skal bilen tankens op med brint.

Til gengæld har bilen en hurtig accelerationsevne, fordi den starter på ren el fra batteriet og først skifter til brændselscellen, når bilen er kommet i omdrejninger.

Med dagens pris på brint kan bilen oplades for under 100 kroner og det giver en kilometerpris der svarer til, hvad det koster at køre i en benzin- eller dieselbil.

Hywet er en videreudvikling af den danske elbil Kewet, der bliver produceret under navnet Buddy i Norge.

Citybil til hjemmehjælpere

Prototypen af Hywet koster en million kroner, men planen er at masseproducere brintbilen om to til tre år, og det vil få prisen til at falde til 200.000 kroner, mener Mikael Kau fra Cemtec.

Ifølge Mikael Kau er planen at de første brintbiler skal være citybiler, som enten kan blive familiens nummer to bil til små lokale ture eller servicebiler for hjemmehjælpere, som har en kort aktionsradius.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gidder snart ikke kommentere disse latterlige artikler mere.
må man lede opmærksomheden hen på tesla Roaster, Zap X og andre gode elbiler.
Hastigheder på 250 km/t i stedet for de sølle 80 denne brintbil kan præstere, og rækkevider på over 500 km, i stedet for dennes sølle 160 km på en tank knaldgas.

Der til kommer det store energitab i brændselsceller både når brinten skal produceres, og når energien skal udvindes igen.

Jounalister på ingeniøren, intereser jeg lidt for rigtige køretøjer, i stedet for disse der stiller hele udviklingen i et dårligt lys.

www.teslaroaster.com
www.zapworld.com
www.youtube.com/watch?v=GDHJNG2PngQ

Der kunne nævnes mange andre også, men disse er lidt interesante at belyse.
Okay det er ikke ren dansk teknologi, men f.eks. ladeteknologien til Zap X er dansk.

  • 0
  • 0

jeg har flere gange skrevet til de forskellige journalister på redaktionen. det kan uden tvivl hjælpe hvis andre også gør det

deres emails er på deres respektive artikler.
Rolf er chefredaktør: rac@ing.dk
jeg har en lang liste af emails som jeg hellere end gerne ville poste men jeg er blevet banned to gange allerede og man leder uden tvivl efter enhver undskyldning for at gøre det igen. Jeres lille indsats for at finde disse adresser i artikler med beslægtede emner vil nok også have værdi.
jeg er positivt overrasket over at se entusiasmen blandt læserne for den kommende elektriske revolution og jeg håber vi kan få det til at smitte af på ingeniørens redaktion også.

  • 0
  • 0

Det med at brint er en løgn er ikke så meget løgn som benzin biler de siger at den har en effekt udnøttelse på 30-35 %, men ud til dækket er der kun 10-12 %, af alt den energi der puttes ind i motoren. Vindmøller trækker måske kun til 35% energi af vinden, da man ikke må bremse vinden for meget for så mod arbejder vinden, men regner vi på det elektrolysen og ud til bil derefter til hjulet vil formlen være
100%Energi x Eletrolyse Effekt(E) = Brint Energi (EN)
B.Energi x Brændselc.. E >50% x motor 70-90% = EN
EN X gear 90%(hvis der er) x hjul og friction og diff. ca.85%

udregnning af det jeg ved (35%vind energi=100%)
100% x 90% x 50% x 90% (ingen gear) x 85% =
34,425% ca. 34%
dette er tros alt lidt mere en 3 gange så meget som benzin biler og så har jeg taget den lave skala.

Tager du en bil med ca. 6000 o/m i benzin med 75Hk
har den ca. 120 Nm, men tager du en el i samme klasse Nm har den 27 HK for samme Nm. Så el er vejen frem. eller hk=Nm (benzin 7000 o/m)
(diesel 8000 o/m) (El 21000 o/m) + -
men den er ren og billig da ingen har patent på vinden, som olie selvskaberne har. Og vind er fremtiden med alt den globale opvarmning, men det er kun godt hvis der kommer til at blive kolder for så healer jorden sig selv. for varme leder til kulde.
Og jo mere svingninger jo bedre for energien, så vind kommer til at blive i lav kurs.
Brint er fremtiden da det er den simpleste form af grund stoffer.
Du må regne med at benzin selskaberne har nu haft omkring 100 år til at lave en bedre motor men de har ikke enu kunne komme over 20% energi udnyttelse. Og hvis du tænker på de gamle vand møller de kunne udnytte omkring 50% af energien

den gamle kewet Med 12 batterier svare til 1 liter plante olie
Den gamle batteri giver omkring 3,6 kwt hvilket er = 100g plante olie
så det svare til en literpris pris på 6 kr. pr. 60-80 km, Kender en kewet spitialits. Altså el køre 60-80 km/L hvor 2cv 200ccm kørte imellem 20-26 km/l(samme motor kraft)

Så hvorfor ikke 160 Kwt = 44,4 liter plante olie
Elektroner fylder ikke så meget som et atom jeg kan ikke se hvorfor det er et problem.

måske er olie stadig den største energi kilde men verden bliver nød til at udvikle sig og vil de ikke over 50 km/l (50%) er vi nød til at udvikle os til naturens for del, lige som når man flytter foden for at tage næste skrit så kan man altid balancere på det ben der er mest stabilt. batterierne er i kraftig frem rykning kurven stiger og stiger med energi.
Se brint mere som en nød tank,
du behøver ikke at af lade brinten mens du køre batterierne har 160Kwt
og kan fint trække el motoren selv, de 4kw tæller ikke med de 13kw forbrug. (13+4)
det hedder et sted i mellem (9kw+4kw) til (13kw)
uanset hvad vil motoren ikke tage mere end 13.
række viden er hvad de 160 kwt kan +160 km.

Venturi Fetish El
De lover 350 km rækkevide har 245 Hk 220Nm vejer 1000kg (350kg ba..) 170 km/t som top(da den ingen gearkasse har) 0-100 på 4,5. det da temelig godt, ikke mange biler med 245 hk kan gøre det efter i et gear. så langsom vil jeg ikke sige de er(de el biler).
jeg vil tro at en gear kasse kan få den over 300 km/t hvis motoren ikke er lavet til økonomi.

hvorfor 250 km/t ingen motor vej til den fart ?:-|

  • 0
  • 0

I starten kørte biller ikke hurtiger end 20 km/t
og el startede også men blev kun betraktet som DAME bil og den lå i dvale fra 1908 (første el bil) og til 1970 hvor man igen experimenteret med el bilen, benzin biler har ikke ligget i dvale og har udviklet sig mere i fart, desuden arbejdede bil consørnerne imod el på grund af at man så det som en (guddommelighed) at kunne køre 250 km/t. det er først i 1990 el slog igennem med den el bil kewet, og man kunne måske få en til at køre 250 km/t men så ville de løbe tør efter 6-8 km og så er det ikke så sejt.
men batterierne er næsten steget i capasitet x^2 fra 1980, har set kurven, og håber at den fortsat vil så battrierne og el bil viser virkelig hvad de kan
denne kewet har ingen gearkasse da el motoren er stærk nok, men de fleste er økonomisk lavet så derfor igen fart over 80,
men nogle gange må man give sig for fremskrittet for at give dem nok år til at vise de andre hvad de kan for benzin indrustrigerne har altid haft vind i sejlene ca.3.000.000.000 mennesker pr. år. det er først nu de bliver bange da el viser deres smukke hoved. en hastighed rekort på 400 km/t er fundet sted en gang, for en el bil, men batterierne var også de gamle bly batterier.

  • 0
  • 0

til Mikkel

Dine udregninger er forkerte! Du har glemt at regne på hvordan den spaltede brint bliver transporteret ud til tanken i brintbilen. Enten skal den køles ned, så den bliver flydende eller også skal den sættes under tryk - begge dele kræver energi. Derurover skal du bruge en tankvogn som kører din brint ud til tankstationen. Regner du alt det med så bliver resultatet max 23% (og endnu ringere hvis du bruger flydende brint)
Se Jørgen Horstmann's artikel på

http://www.danskelbilkomite.dk/Elbilen giver brintbilen baghjul.pdf

Hvis man derimod lod energien transportere gennem elnettet til en elbil med batterier, så vil 69% af energien blive til fremdrift.

  • 0
  • 0

har du hørt om brint pillen :-? den kan ikke brænde og kræver ingen kompretion eller kulde da den er bygget på amoniak og først afgiver brint med et system. desuden er det kun spøresmålet om hvornår man kan opdatere denne elbil til brintpillen hvilket gør min formel mere rigtig. du kan læse mere om denne på www.videnom.dk

Brint og batteri skulle helst arbejde sammen mod benzin indrustrigerne, for batterier skal både bruges meget, men også oplades meget, ovenikøbet før du skal køre, for at få en lang levetid på batterierne.

Jeg har selv tænkt at købe sådan en el bil, så jeg ved disse ting jeg snakker om, da jeg vil købe en kewet ved en auto mand på fyn, der er den eneste der ved alt om keweten og elbilers elektroink i danmark, dette kunne afhjælpes af brinten.

100% opladet batteri kan stå max en månede, 80% 2-3 dage, 60% er 24 timer, 40% 3-5 timer, 20% en time, sidst 0% helst oplades med det samme.

tror jeg nok trinende var jeg har mailen til ham.
men jeg skal lige spørger ham, da jeg selv vil havde en kewet, og så skal jeg havde skrevet det ned på papir, for garantien holder ikke lang tid max 5 fejl ladninger så ryger garantien på batterierne.
Så har du elbil skal du også skifte livs stil, med en ren batteri el bil.

  • 0
  • 0