Dansk andenplads ved årets Eco Marathon
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk andenplads ved årets Eco Marathon

Årets udgave af bilen Dynamo fra holdet DTU Roadrunners hedder 13.0 og havde det med sine 125 kg svært på banen i London. Det franske vinderholds bil skulle kun flytte 69 kg rundt på banen, der havde en samlet højdeforskel på 8,9 meter. Illustration: Associated Press

De fem gange guldvindende DTU Roadrunners måtte slå sig til tåls med en andenplads ved årets Eco Marathon, som Shell afholdt i London her i weekenden.

Med et brændstofforbrug svarende til 449 km/l var holdet nemlig langt fra den verdensrekord fra 2015, hvor det lykkedes DTU Roadrunners at køre deres Dynamo 11.0 intet mindre end 665 km på literen.

»Vi har en ret tung bil, og det straffer os, når vi skal op ad bakken,« forklarer Mathias Thomsen, teamleder for DTU Roadrunners.

Læs også: Danske studerende går efter guldet til årets Eco Marathon

Han understreger, at verdensrekorden i 2015 blev sat på en stort set flad bane i Rotterdam. Banen i London havde til sammenligning en højdeforskel på i alt 8,9 meter.

»Vi er OK tilfredse. Vi kunne måske have kørt 500 km/l, hvis alt var gået glat, men mere rakte bilen ikke til på den bane,« siger Mathias Thomsen.

Petite franskmand sætter verdensrekord

Førstepladsen blev da også snuppet af den kun 69 kilo tunge bil fra det tekniske universitet i Toulouse, som med 685 km/l også satte ny verdensrekord.

Dynamo 13.0 vejer til sammenligning 125 kilo.

Læs også: VIDEO: Glædesrus ved DTU efter verdensrekord

»Hvis vi skal have en chance for at vinde og slå rekorden næste år, så skal vi have smidt noget vægt som det allerførste,« fastslår Mathias Thomsen, der forudser et større redesign forud for næste års økoløb.

Team Aalborg Energy fra Aalborg Universitet var også med i årets Eco Marathon, hvor de deltog i Urban Concept-kategorien med brintbilen Cimbrer. Brintbilen udgik dog på grund af tekniske fejl, og det blev derfor ikke til nogen plads på podiet.

International finale aflyst

Med andenpladsen blev DTU Roadrunners også kvalificeret til søndagens internationale finale, hvor de bedste hold med de mest energieffektive biler fra henholdsvis Europa, Asien og Syd- og Nordamerika konkurrerer om, hvem der har den hurtigste økobil.

Her deltager de 12 bedste hold fra hver region, nemlig fire fra hver af de tre Urban Concept-kategorier: hydrogen-, batteri og forbrændingsmotor. Vinderen er det hold, der gennemfører den to kilometer lange bane på kortest tid.

Det lykkedes dog ikke DTU Roadrunners at komme igennem den obligatoriske bremsetest forud for ræset, blandt andet på grund af en reparation i sidste øjeblik.

Det viste sig dog at være ét fedt, for finalen blev efterfølgende aflyst på grund af regnvejr.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først