Dansk 3D-print skal producere F-35-dele på rekordtid
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dansk 3D-print skal producere F-35-dele på rekordtid

PLUS.
Illustration: Force Technology

Terma og Force Technology er tæt på at kunne 3D-printe et råemne i rustfrit stål, der skal anvendes på et F-35-kampfly. Printprocessen reducerer produktionstiden fra 50 timer til ca. 5. Også besparelsen i materialer tegner lovende.

En fremstillingstid på 50 timer er blevet barberet ned til 4,5. Det er det foreløbige resultat af et udviklingsprojekt, som GTS-instituttet Force Technology og højteknologivirksomheden Terma har arbejdet på gennem de seneste to år. Målet med projektet er at anvende såkaldt laser cladding til at fremstille

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

råemnet til en komponent i rustfrit stål, der indgår i en struktur i et F-35-kampfly. Laser cladding er en additiv fremstillingsmetode – også kendt som 3D-print – hvor byggematerialet i modsætning til de powderbed-­baserede printteknologier deponeres kontinuerligt direkte i smelten via et laserhoved i stedet for at blive bygget op lag for lag. Det er en metode, som Force har arbejdet...