Danmarks Tekniske Museum vil rykke til Svanemølleværket
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danmarks Tekniske Museum vil rykke til Svanemølleværket

Dette kan blive Danmarks Tekniske Museums nye hjem. Illustration: By & Havn

Teknologiens historie bliver sat ind i en prangende ramme, hvis Danmarks Tekniske Museum får mulighed for at rykke alle de tekniske herligheder til Svanemølleværket i København.

Det er i hvert fald håbet, at denne rykning kan realiseres, når energiselskabet Ørsted rykker ud af de ikoniske bygninger i 2023.

Sådan ser Svanemølleværket ud indefra. Illustration: Peter Sørensen, By & Havn

I første omgang skal det dog nøje undersøges, om forretningsgrundlaget er i orden, så der både bliver råd til den daglige drift samt en eventuel ombygning, fortæller museets direktør Jesper Buris Larsen.

»Det ville jo være en fuldstændig unik beliggenhed i en ikonisk bygning. Museet ville ligge ideelt i forhold til krydstogtgæster og centralt i forhold til metroens cityring. Det er en noget mere central beliggenhed med et stort potentiale,« fastslår direktøren.

Læs også: Hemmelighedsfuld odyssé sikrede købet af Andreas Mogensens rumkapsel

Der bliver også højt til loftet i de nye lokaler, hvis alt flasker sig. Illustration: Peter Sørensen, By & Havn

Koldt om vinteren

I dag ligger Danmarks Tekniske Museum i udkanten af Helsingør, ca. 4 km fra stationen, og derfor ankommer de fleste af gæsterne i bil.

Med en placering nær offentlig transport kan der derfor være udsigt til nye publikumsrekorder, som ellers allerede er blevet sat i år med 66.000 gæster, der har ladet sig friste af bl.a. at kunne se den rumkapsel, som Andreas Mogensen har rejst i.

Der bliver opvarmede lokaler for både turister og de 30.000 udstillede genstande i Svanemølleværket. Illustration: Peter Sørensen, By & Havn

»Alene det, at Svanemølleværket er opvarmet, vil gøre en forskel. Museet i Helsingør er koldt om vinteren, så i dag fungerer det reelt som et sæsonmuseum, selv om vi har åbent hele året. Det vil vi gerne have lavet om,« siger Jesper Buris Larsen.

Arealmæssigt kan der også være lidt at hente. I dag råder museet over ca. 10.000 kvm til udstilling samt ca. 6.000 kvm til kontorer og andet. Svanemølleværket ligger på ca. 22.000 kvm inkl. Kontorbygninger, og hvor meget der reelt kan gå til udstilling, skal de videre undersøgelser også vise.

Det tiltrak sig stor opmærksomhed, da det lykkedes museet at få fingrene i den rumkapsel, som Andreas Mogensen havde siddet i. Illustration: Danmarks Tekniske Museum

Direktøren er dog overbevist, at det lige er rette tid for en flytning. Teknologi er blevet et stort tema – også i folkeskolen – så derfor er det helt naturligt, at få dennes historie ind til hovedstaden sammen med landbrugets og søfartens.

Læs også: Skal din første smartphone på museum?

Der er også god plads i hallerne i Helsingør, men de ligger lidt afsides og er kolde om vinteren. Illustration: Danmarks Tekniske Museum

I smørhul for turismen

Danmarks Tekniske Museum har tidligere haft lokaler på Nordre Strandvej i Helsingør, men flyttede til de større, men koldere, haller uden for byen i 2001 i forbindelse med overdragelsen af den store samling fra Danmarks Flyvemuseum. Hallerne har tidligere været brugt som støberi for Helsingør Værft.

I forbindelse med den potentielle flytning er der blevet oprettet en erhvervsdrivende fond med Dansk Industris tidligere adm. direktør Karsten Dybvad som formand.

Det er ikke småting, museet udstiller, så jagten på nye lokaler er stillet ind på steder med god plads. Illustration: Danmarks Tekniske Museum

Han ser i en pressemeddelelse frem til at kunne vise Danmarks industrihistorie frem for endnu flere besøgende i nye rammer, og også DI’s COO Thomas Bustrup er begejstret over udsigten til at rykke op i smørhullet mellem Experimentarium og Langelinie.

»Danske virksomheder er dybt afhængige af medarbejdere med interesse og evner inden for teknik og naturvidenskab – det gælder både dygtige faglærte og kandidater. Vi tror på, at et levende teknisk museum i de unikke rammer i Svanemølleværket kan være med til at inspirere endnu flere børn og unge til at gå den vej,« siger han.

Danmarks Tekniske Museum blev etableret i 1911 af Håndværkerforeningen i København og Industriforeningen (DI). Dengang fik det lokaler på DTU, som dengang hed Polyteknisk Læreanstalt, inden det flyttede til Helsingør i 1965, hvor det både har haft adresse på Ole Rømers Vej og Nordre Strandvej.

Emner : Kultur
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når nu Danmarks Tekniske Museum flytter fra Helsingør til Svanemølleværket, kunne man så ikke undersøge om der er mulighed for at lave et Råstof og energi museum i Helsingør (hvor kommer vores råstoffer fra).
Man kunne jo høre Mærsk, Dong eller Energistyrelsen om de har ting og genstande fra deres tid fra olie og gas eventyret i Nordsøen. ligesom man kunne høre om Fakse kalkbrud, også kunne have nogle ting som kunne være spændende at udstillige.
En del af en olieplatform kunne jo bruges på samme måde som Danmarks Tekniske Museum benyttet damplokomotivet (som reklame).
Jeg vil dog gerne indrømme at et således museum nok ville passe bedst ind i Esbjerg (hvis der kommer et stort fokus på olieeventyret). Men vælger man at kigge lidt bredere er der jo også skoven som et råstof (der er jo historien om Esrum Kanal og Væltningen, hvor brænde fra Gribskov blev fragtet til København via en kanalen til Dronningmølle)

Har du et forslag til et museum til Helsingør som kan Danmarks Tekniske Museum?

  • 3
  • 1

Besynderlig ide at flytte til Hellerup hvor der ikke er den nødvendige parkeringsplads til det publikum der ikke bor langs de skinner der omtales som "nær kollektiv trafik."
Noget tyder på, at museumsledelsen bevidst har sørget for at lade bygningerne i Helsingør forfalde og undladt den nødvendige opgradering, med det formål at dokumentere flyttebehovet til finere adresse i hovedstaden, på tværs af al politisk hensigt om at sprede de statslige arbejdspladser og institutioner.

  • 7
  • 24

I forhold til den nuværende beliggenhed er flytning til Svanemølleværket en drøm. Bygningerne i sig selv er sensationelle, og de få hundrede meter fra Svanemøllen eller Nordhavn station er sgu noget bedre end at skulle traske 4 km til en lagerhal. Plus at DTM på den beliggenhed sikkert også vil tiltrække besøgende fra "Hop on, hop off" turistbusserne, som nok vil ændre deres rute tilsvarende.
Jeg håber virkelig projektet lykkes.

  • 22
  • 2

Danmarks Tekniske Museum er for hele landet, og ikke kun for de der bor langs S-banenettet. Og status er nu engang, at udflugtstransport, specielt for familier, sker i familiebilen for langt de flestes vedkommende. Det kan man så lide eller lade være, men hvis et landsdækkende museum der primært er betalt af offentlige midler lader hånt om dette og er ligeglad med P-forholdene, bør de stryges af finansloven.

Så transporten til museet i Helsingør er faktisk ret nem for langt de fleste af de potientielle gæster. I Hellerup vil som udgangspunkt besøgene fordyres af høje P-afgifter, for så vidt som der overhovedet bliver offentlig parkering ved museet.

  • 10
  • 21

Danmarks Tekniske Museum er for hele landet, og ikke kun for de der bor langs S-banenettet.

Det er alle museer, men hvad er din idé? Flytte Statens Museum for Kunst til Nørre Udby Ydre Nord, f.eks.? Det er nu engang sådan, at en hovedstad indeholder den slags attraktioner, det gælder ikke kun Kbh, men alle storbyer i hele verden.
At tro at man kan placere en attraktion på en pløjemark og dermed få kroner i kommunekassen er utopisk og leder kun til fiasko (med få undtagelser, Legoland, f.eks.)

En placering på Svanemølleværket vil gøre DTM attraktivt for mange flere mennesker end det er i øjeblikket, hvilket jeg ser som en god ting.

  • 20
  • 5

Tilstået: Ja, jeg bor i Helsingør, og véd derfor hvor meget glæde museet har af den gode udenomsplads. Men for min skyld kan museet da godt flytte - bare ikke til det hovedstadsområde der i forvejen er forkælet med statslige institutioner, og slet ikke til en adresse hvor den trasportform langt de fleste potientielle brugere betjener sig af principielt er forment adgang. Allerede nu er det jo både dyrt og vanskeligt at parkere ved Svanemølleværket når man tager en tur med de lystfiskerbåde der ligger langs kajen netop der.

  • 7
  • 18

Frederiksborg Slot (nationalhistorisk museum) kan nævnes. Der kommer hovedparten af turister med bus. Nu nævnte PHK ikke noget specifikt museum.

Mvh Bjørn

  • 5
  • 1

Hvis pladsen er til det, så flyt Dansk Datamuseum i Ballerup til det kommende Danmarks Tekniske Museum på Svanemølleværket.

Og hvad med en shuttle-bus til det nærliggende Eksperimentarium?

  • 5
  • 1

Besynderlig ide at flytte til Hellerup hvor der ikke er den nødvendige parkeringsplads til det publikum der ikke bor langs de skinner der omtales som "nær kollektiv trafik."


Det er nu engang sådan, at institutioner der lever af besøgende, nyder godt af at være nær høje koncntrationer af sådanne. Ligesom du placerer en sukkerfabrik nær sukkerroemarkerne. De fleste jeg kender som bor ude på landet, kører til nærmeste station når de skal ind til København. Derfra tager de toget. Er det så absurd en idé?

Sådan som jeg ser det, vil den nye placering betyde at alle nemt kan komme til museet. Lige nu kan folk som jeg selv, der ikke kan retfærdiggøre udgifterne til at eje en bil, ikke komme til museet uden at betale ågerpriser for en taxi, eller tage en langsom lokalbus.

Men den nye placering kan folk med bil køre til deres nærmeste station, og de af os der ikke ejer en sådan kan også nemt komme på besøg.

  • 5
  • 5

Men den nye placering kan folk med bil køre til deres nærmeste station, og de af os der ikke ejer en sådan kan også nemt komme på besøg.

Afhængig af hvor i landet man bor så skal vi nok tvangstænke os ind i de andres transportmuligheder. Jeg døjer eksempelvis med at forstå at de billøse ikke har mulighed for at tage til Helsingør. Jeg har aldrig tænkt at en seværdigheds beliggenhed inde i en storby gør det nemmere at besøge.

  • 3
  • 9

Det er ikke det første man tænker, når man ser de besøgende på Teknisk museum komme kørende i bil. Heller ikke Luisiana.

Luisianna er et kunstmuseum for moderne kunst og dermed i en helt anden branchen end de museer som skoleklasser og busturer normalt besøger.

Et af Teknisk Museums store problemer er netop at skoleklasser og busture fra provinsen ikke gider køre flere timer ekstra for at komme derop, men i stedet finder noget i København de kan besøge.

For provinsskoleudflugter er afstanden til Tivoli særlig kritisk.

  • 8
  • 3

Hvis pladsen er til det, så flyt Dansk Datamuseum i Ballerup til det kommende Danmarks Tekniske Museum på Svanemølleværket.

Vi er bestemt opmærksomme på den mulighed, men bortset fra vores entusiasme og et løfte om at kunne at fylde hundredevis af m² med kørende gamle computere kan vi ikke bidrage med så meget lige nu.

Hvis ideen skal blive til noget, skal "teknikfolket" ringe/skrive/elmaile til virksomhedens PR-afdeling, ham der i sin tid stiftede firmaet, eller hans familiefond, deres rige venner & bekendte, politikere og for den sags skyld: alle mulige andre og sige "Det her er god ide, det er på høje tid, frem med pengepungen, det er nu vi skal rykke!" for der skal bruges et sted mellem en halv og en hel milliard for at realisere projektet.

Men det allerstørste problem der skal løses for at få et kanon-godt teknologisk museum, er at det giver underskud at holde det åbent og nogen skal skrive en check hvert år for at dække det underskud.

Nationalmuseet fylder f.eks 200mio på finansloven.

Statens museum for kunst 80mio osv.

Ialt bruger staten ca. 800 mia på museer, fortidminder, slotte, fredede bygninger osv.

Teknisk museum modtager til sammenligning sølle 6 mio fra staten og 1mio fra Helsingør kommune.

Taget i betragtning at vi lever i et højteknologisk samfund OG at hele historien om hvordan vi havnede der er i umiddelbar og overhængende fare for at blive kørt til genbrug, skal vi have Folketinget til at tidoble den driftsbevilling.

Vi fra Datamuseum lover til gengæld, at vi vil gøre alt hvad vi kan for at præsentere alle de mange spændende måder IT projekter er kørt galt på i tidens løb, således at offentlige IT projekter ikke begår de samme fejl igen.

På den måde kan et sådant museum ligefrem blive en rigtig god forretning for skatteyderne :-)

  • 17
  • 1

Nu er der jo ikke længere fra København til Helsingør, end der er fra Helsingør til København, så argumentet om, af transporthensyn, at lægge alting der hvor folk bor flest og tættes er vist lidt forvrøvlet.
Men OK, flyt det hele til Hovedstaden, vi andre har alligevel allerede opgivet Statens Museum for Kunst og Operaen på Holmen hvortil adgang også er ret umulig, og i øvrigt har de en meget bedre opera i Malmø hvor det er både muligt og tilladt at parkere lige ved. Men det er jo lidt ærgerligt, at honette hovedstadsambitioner hos en tilfældig museumsledelse på den måde skal ødelægge besøgslogistikken for et naturvidenskabeligt landsmuseum. Måske et par behjertede politikere kan tage sig sammen til at rejse sagen i Folketinget ?

  • 5
  • 14

Et bygningskompleks som Svanemølleværket er som skabt til at præsentere teknik og teknologi. Størrelsen passer, omgivelserne passer, huset passer.
Hvad vil man mere?
At indskrænke diskussionen til antallet af P-pladser er så småligt at det gør ondt.

  • 22
  • 2

Tivoli er - trods manglende p-pladser og en placering i det største trafikhelvede lige midt i København - den mest besøgte attraktion i Danmark med knap 4.4 millioner besøgende.

Så nogle gæster kan åbenbart godt finde frem, uden at der er en p-plads til egen bil lige udenfor døren.

Faktisk var der i 2017 næsten 2 millioner flere besøgende i Tivoli end på Dyrehavsbakken, hvor det ellers vrimler med p-pladser. Og 2,7 millioner flere end i Legoland, hvor det også er relativt nemt at finde en ledig p-plads i højsæsonen. Så hvis ellers attraktionen er attraktiv nok, skal folk nok finde dertil - p-pladser eller ej.

  • 16
  • 1

OK - måske kan du anskueliggøre tidsforskellen på at køre fra Thisted og til Helsingør, og på at køre fra Thisted og til København?

Du mener: Køre Provinsen-Helsingør-København-Provinsen vs. Provinsen-København-Provinsen ?

Inklusive at losse skoleklassen ind og ud af bussen osv. er der nok ca. 3 timers forskel.

Klassen skal også nå mindst en anden vigtig seværdighed på turen, typisk Folketinget eller Nationalmuseeet og så naturligvis i Tivoli inden man kører hjem til Provinsen, hvor det er vigtigt at ungerne er afleveret til forældrene inden midnat, på grund af nogle papirnusseregler.

Jeg skal hilse fra flere lokale skolelærere her i Slagelse, blot 90km fra København, og sige at der er så få penge og så lidt tid til den slags udflugter, at Teknisk Museum i Helsingør slet ikke existerer for Folkeskolen udenfor Nordsjælland og Storkøbenhavn.

Og så gider jeg ikke spilde mere tid på den slags bagstræberisk lokal-fanatisme, jeg vil meget hellere koncentrere mig om at få stablet et nyt nationalt teknologisk museum på benene, et museum der bliver så godt at selv de mest mugne Helsingørborgere med glæde tager kystbanen til det, kystbanen der i parantes bemærket stort set kommer til at gå dør til dør for dem.

  • 18
  • 5

Så hvis ellers attraktionen er attraktiv nok, skal folk nok finde dertil - p-pladser eller ej.

I og for sig enig, men vi finder aldrig ud af om fx. Tivoli ville have 1 mio. ekstra besøgende om året, hvis de havde masser af tilgængelige p-pladser. Formodentlig ville der være en effekt.

Jeg tror, at der er masser fra provinsen, der dropper Tivoli fordi de ikke kan overskue p-forholdene. Man skal ikke undervurdere folk der er vant til at kunne køre til døren og parkere samme sted, som man kan mange steder uden for Kbh.

  • 7
  • 2

Du mener: Køre Provinsen-Helsingør-København-Provinsen vs. Provinsen-København-Provinsen ?

Inklusive at losse skoleklassen ind og ud af bussen osv. er der nok ca. 3 timers forskel.

Klassen skal også nå mindst en anden vigtig seværdighed på turen, typisk Folketinget eller Nationalmuseeet og så naturligvis i Tivoli inden man kører hjem til Provinsen,

Næh - jeg mener Provinsen - Helsingør - Provinsen vs. Provinsen - København - Provinsen.
Hvis man f.eks. kommer fra Thisted er der mange andre steder I Provinsen, som man kunne komme forbi.
Hvorfor dukker Tivoli "naturligvis" op på turen??

  • 3
  • 2

..de ivrigt italesatte "vederstyggelige" landmænd som "truer" derude.

"Man" får jo ikke den store opmærksomhed på parnasset eller ved sit vanlige frokostbordet, hvis der hyppigt nævnes besøg i "udkantsdanmark" dvs vest for Valby Bakke.

Der ligger gerne en eller anden form for nostalgi over sådanne bemærkninger, fordi mange personer i ens omgivelser jo selv kan genkender noget ligenede ;)

Kjøvenhavneri med dens begrænsede udsyn i osteklokken er paradoksalt, når nu hovedparten af byen faktisk blev opbygget og er beboet af 1, 2, 3+ generations personer, der har deres rødder i "udkantsdanmark" eller i udlandet.

Kjøvenhavnernes tipolder få generationer tilbage var for de flestes vedkommende tilmed de der "vederstykkelige" bønder, der ikke har forstand på agurkesalat.

  • 6
  • 3

Parkering ved Tivoli:
Ud over at holde ved en station og tage toget resten af vejen.
P-hus under Industriens hus, Axel towers, eller ved DGi byen.
Efter kl 17 gratis ved IDA, man skal gå et stykke,men Gratis!
(Tivoli åbner igen 1. Febuar)

Parkering ved SMK og nyt naturhistorisk museeum.
Mere end 1000 p-pladser i kælder under Israels Plads samt gade parkering og øvrige p-huse i centrum.
Samt tog, s-tog og metro fra andre p-pladser.

Operaen:
Der er en p-plads på nordsiden. Kom tidligtog gå ned på Christianshavn og spis aftensmad først. Havnebusserne er vist også propulærer.

Kan I holde på en hemmelighed?
Der er en stor gratis P-plads ved Handikap organisationernes hus ved Høje Taastrup Station.

Fælles for dem er at jo flere der ikke tager bilen, jo lettere kommer biler og busser frem og jo flere ledige p-pladser er der. :-)

  • 8
  • 1

Et andet forslag til brug af Svanemølleværket.

Lav det om til et stort varmelager "vandtank".
Udbyg Københavns fjernevarme net med min. 2 mio m2 solfangere. I dag er der vel 0m2!!

Det vil kunne hjælpe lidt med Københavns mål om at være co2 neutral + give mega reklame for DK hvordan vi prøver at lave samfundet om til brug af VE.

  • 3
  • 9

Man kunne jo også rive Svanemælleværket ned og rydde op på grunden til fordel for lidt mere plads til lystfiskerne og andre med behov for havneplads.

Og så i øvrigt flytte DTM til Odense, så der blev bedre mulighed for flere at komme der, hvis der absolut skal flyttes.

Men nej: Alt SKAL absolut til Hovedstaden for at opfylde nogle museumsfolks honette ambitioner. Sørgeligt.

I øvrigt: Hvorfor egentligt den der mani med absolut at genbruge enhver gammel bygning ? Når dens formål er udtjent, bør den vel bare fjernes igen ?

  • 4
  • 22

Da slotsherrene på Kronborg aldrig har taget hensyn til Helsingør, men kun stiller krav til byen og fylder og lukker af for adgang til molerne og havnens brug, ville det være fint om en rigmand fra købte hele molevitten og flyttede borgen. Turisterne lægger alligevel heller ikke penge i byen, men fylder P-pladserne ved havnen så vi andre ikke kan være her.

Så jo tak: Fint om borgousiet i European Nostra og Slots- og Ejendomsstyrelsen solgte borgen til en der vil flytte den, ligesom man er igang med at sælge Aalborghus Slot. Kronborg ligger jo også alt for tæt på kystlinien efter dagens regler, og er vel ret beset ikke andet end en gammel sørøverborg til afpresning af skibsfarten.

  • 4
  • 18
  • næ, men jeg bor i Helsingør, og kan bevidne at Kronborg`s slotsherer er komplet ligeglade med Helsingør. Nu kan vi end ikke gå en tur ind på slotspladsen uden at betale en eksorbitant entre, og det halve af havnens kajpladsen har de lagt beslag på som ydre pynt om borgen og de vil diktere udseenet af alt i byen som kan ses samtidig med Kronborg. Det er ret beset utåleligt, og har næppe været værre i enevoldskongernes tid. Men det er jo også det højere borgousi fra København der har bemægtiget sig herredømmet over røverborgen, og så er en provinsbys interesser jo ret ligegyldige !
  • 6
  • 13

Jeg ved godt det er lidt langt ude men, jeg får altså associationer til Battersea Power Station. ;-)

  • 6
  • 0

Jeg ved godt det er lidt langt ude men, jeg får altså associationer til Battersea Power Station. ;-)

Jeg får nu mere associationer til Tejo Central i Lissabon. Absolut et besøg værd for en ingeniør.

  • 4
  • 0

Whaddya mean?
Ya seen one crowded, polluted, stinking town^Wpowerplant ... ;-)

Sådan ser et gammelt elværk ud generelt.

  • 1
  • 1

Jeg tror ikke der kan herske tvivl om, at mange flere end ca. 180pers/dag vil lægge vejen forbi DTM, hvis det får til huse i Svanemølleværket. Især turister, der sjældent er i bil, vil få meget lettere adgang, men som PHK nævner, vil også skoler på tur til København fra provinsen, have lettere ved at inkludere et besøg på DTM.
Snakken om pakeringspladser synes jeg virker lidt fjollet, det nuværende behov skyldes vel hovedsageligt museets nuværende placering.
Det der kunne bekymre mig er om bygningen kan indrettes fornuftigt, om der på sigt er plads nok, og hvor dyrt det hele bliver, jeg tænker huslejen i området ikke er i den billigste ende, så det kræver at stat og kommune er med på den, og forstår vigtigheden af et sådant museum.
Jeg synes idéen er fantastisk, bygningen historisk set perfekt til formålet, det minder lidt om Deutsches Technikmuseum, der vist har til huse i en gammel godsbanegård.
Held og lykke med projektet herfra, jeg håber det lykkes!

  • 16
  • 1

Og afstanden fra København til Fredericia er jo ikke længere end den anden vej.

Korrekt, men så løber du, i hvertfald for så vidt skoleudflugterne ind i at Tivoli ikke ligger i Fredericia :-)

Jeg er for så vidt enig i at det er forkert og klimatisk dumt at centralisere alt muligt i København, men løsningen er ikke at sprede alle mulige kulturinstitutioner og styrelser ud over hele landet, sådan som vi har set i den senere tid, det er en stensikker måde at slå dem ihjel på.

Hvis vi skal have et opgør med København som landets "centrum", skal vi gå all-in, sætte et kryds på en bakketop et sted centralt i landet hvor der ikke ligger alt muligt gammelt skrammel i vejen og udnævne det kryds til vores ny "Rådhusplads".

Indtil vi er villige til det, består Danmark af København med nogle mindre væsentligte ting sådan lidt ude til den ene side.

Derfor skal Danmarks Teknologiske Museum ind til hovedstaden, helst så tæt på valby-østerport banelegmet som muligt.

  • 8
  • 3

Dr var den igenigen. Kan du ikke lige forklare Københavns Tivoli betydning for os andre?

Du kan starte med at tænke over hvorfor du selv var i Tivoli "i - 1968, i.f.m. den klassiske skoleudflugt til Bornholm." ?

Bemærk evt. hvorledes ordet "klassiske" blev anvendt til at indikere eksistensen af en traditionel eller forventelig form for sådanne skoleudflugter.

Hvis du derefter stadig ikke forstår det, er der næppe håb om at du nogensinde gør det.

  • 9
  • 2

Du kan starte med at tænke over hvorfor du selv var i Tivoli "i - 1968, i.f.m. den klassiske skoleudflugt til Bornholm." ?

Bemærk evt. hvorledes ordet "klassiske" blev anvendt til at indikere eksistensen af en traditionel eller forventelig form for sådanne skoleudflugter.

Hvis du derefter stadig ikke forstår det, er der næppe håb om at du nogensinde gør det.

Da jeg var 13 år i 1968 og fik en tur med skolen, tænkte jeg ærlig talt ikke nærmere over baggrunden for det. Jeg mindes i hvert fald ikke at have fået en begrundelse, ligesom motiverne for vore dages skolegang overfor eleverne også i stor grad glimrer ved sit fravær.
Årtier siden erkender jeg at det vel havde en opdragende effekt, at blive trukket væk fra "mors skørter", når man var en uge væk hjemmefra.
Jeg har nogle glimtvis erindringer fra turen. Først toget med færgeoverfart til Sjælland, hvor vi ankom hen under aften. Skibet, som jeg sjovt nok husker hed "Kongedybet", afsejlede tæt på midnat, og så kunne vi passende tilbringe aftenen med et Tivolibesøg. Jeg har aldrig tillagt det andet end sjov tidsfordriv.

Hvad skulle en 13 årig dreng ellers have tænkt, og lærerne eventuelt have oplyst bedre om?

  • 2
  • 5

Diskussionen fra provinsianerne går meget på "hvorfor skal det hele ligge i Kbh", efterfulgt af nogle trafikale beregninger om afstande fra hid til did.
Kære venner, så kom dog med et alternativt forslag til en bygning/location som kan byde på det samme som Svanemølleværket i stedet for den sædvanlige brødnid.
Hvor ligger der et stort, gammelt kraftværk/fabriksareal etc. som byder sig til i stedet for kolde lagerhaller på en mark ved Helsingør?
Vær lidt kreative istedet for blot at komme med brok over Kbh.

Odense er ude, de har gjort sig til grin ved at gøre alt til H.C. Andersen, hvilket virkelig ikke passer til DTM.

  • 4
  • 7

Odense er ude, de har gjort sig til grin ved at gøre alt til H.C. Andersen, hvilket virkelig ikke passer til DTM.

Faktisk har Odense jo et rigtig fint jernbanemuseum :) Da jeg var der, havde vi kun to timer til at besøge det, og det var mindst 2 timer for lidt.

Jeg kommer fra Hillerød, og jeg har altid synes, at placeringen af DTM i Helsingør var lidt hmm underlig. En placering på Svanemølleværket + datahistorisk museum samme sted, giver i min overbevisning rigtig god mening.

Vedr. Bornholm. Vi var på Bornholm i 7. klasse, men da vi boede så tæt på København var vi aldrig i Tivoli med skolen. Ikke en gang da vi blev konfirmerede. Det der blå mandag er en del årgange senere end min ;)

Mvh Bjørn

  • 3
  • 1

Jeg synes at museerne bare skal blive liggende hvor de ligger. Alternativt kan vi vel frygte at Jellingstenene også skal flyttes til København.

  • 3
  • 9

Jeg synes at museerne bare skal blive liggende hvor de ligger. Alternativt kan vi vel frygte at Jellingstenene også skal flyttes til København.

Jeg er pricipielt set enig, men din Jelling-reference er latterlig. Hvorfor drøne ud ad en tangent på den måde? Det fremmer ikke diskussionen.

Faktum er, at DTM pt. befinder sig i en uopvarmet lagerhal langt fra alfarvej.
En flytning til Svanemølleværket er en enestående mulighed som byder sig til netop nu. Det har intet med andre museer eller udflytning af direktorater eller københavneri at gøre.
Drop det smålige, tak.

  • 10
  • 3

Industrimuseet i Horsens
ville også være en mulighed.
72% af alle statens støttemidler til museer går til museer i København.
28% til resten af landet.

  • 3
  • 2

Nu havde vi allerede Bertel fra Helsingør i denne tråd.
Jeg gætter på at Jens Friis bor i/ved Odense.

"Begrænset horisont" som begreb trænger sig på...

  • 2
  • 5

Har du saglige kilder på det, og er det noget der er fuldkommen enighed om?
Det forekommer mig at være en vandrehistorie.


Hvis vi snakket by- og trafikplanlægning så er der meget stor enighed om fordelene ved at samle ting i byfortættede områder. Spredning fører til et større transportarbejde og i øvrigt også mere trængsel da man ikke kan lave en effektiv og aflastende kollektivtransport.
(Jeg har valgt at følge din måde at bruge kilder på)

Når man ser på en del byboeres massive forbrug af rejser, opvarmede fortovscaféer o.s.v. så synes det ikke umiddelbart indlysende at byliv er særskilt klimavenligt.


Så personer udenfor byer rejser ikke ?

Det kan godt være at byboer sidder mere under en varmelampe på en fortorvscafe - men hvor mange villa har ikke også sådan en i dag ?

Derudover er byboerne gået eller cyklet derhen, hvor at hvis du skal samle folk på landet skal de fleste ud i en bil.

Læg dertil, at der konkret i København tilkøbes hele skibsladninger af affald fra England, som skal afbrændes på byens forbrændingsanlæg for at skaffe klimavenlig varme.


Jeg vil ikke argumentere for at alt man gør er rigtigt.

Temperaturen i/over København er 1-2 grader højere end i omliggende områder. Det medfører så også større risiko for enorme, lokale skybryd, som der nu skal bygges afværgeforanstaltninger for. De kræver store mængder beton, hvilket heller ikke er klimavenligt.


Ja men der var ikke oversvømmelser i København i denne uge, men der var der eksempelvis en masse andre steder, så vi så også forbyde folk at bo steder med høj risiko for stormflod ?
Dit verdens syn er godt nok sort/hvidt....

I sidste ende så må det vigtige for et mussuem være at de kan formidle til så mange som muligt. Så en placering der maksimere besøgstallet må være afgørende.
Så er spørgsmålet om musset vil få flere eller færre besøgende ved at flytte det ?

Hvis man kigge på den nuværende placering så ligger den langt væk fra alt på en sidevej hvor ingen kommer forbi og bliver inspirert. Man skal vide at det er der!
Når man er der så er det koldt og indbyder ikke ligefrem til at man bliver der længe.

Hvis man flytter det til Svanemøllen så vil man få et flot historisk bygningsværk, et ikonbyggeri der helt automatisk vil tiltrække opmærksomhed.

  • 6
  • 1

Sjældent har jeg oplevet så meget Københavneri i én og samme debat.
København opfattes som det naturlige centrum for hvad som helst. Der kommer altid en gammel industribygning mere til.
Af en eller anden grund tror mange at gamle industribygninger som f.eks. Svanemølleværket er billige i drift og billige at indrette til noget helt andet. Det bliver snarere som med Det Europæiske Melodi Grand Prix i B&W hallerne. Det skulle for alt i verden være i København og ikke i Herning koste hvad det vil.
Nu er det DTM der for alt i verden skal ligge i København, og så er det af hensyn til folk der bor udenfor København?

  • 4
  • 2

PHK.
Financiering?
Det er ikke mig der vil flytte DTM og bruge penge, og så vidt jeg kan se er der endnu ingen der har penge til at købe og indrette Svanemølleværket, men der er typisk nogle organisationer (i Kbh) der vil samle ind til at flytte museet til Kbh..
Svanemølleværket er nok en af de dyreste adresser de kan finde, og så er værket bygget i jernbeton og beklædt med røde teglsten.

Hvor?
Dieselhouse. Det er ikke bare en tom bygning.

Personligt mener jeg DTM fint kan blive i Helsingør sammen med Søfartsmusset, Øresundsakvariet, Værftsmuseet og Kronborg.
Der er busforbindelse fra stationen og til døren (DTM).

  • 2
  • 2

Hvis man kunne sælge det til boliger for 100 mio. kroner (som det står)

Det kan du ikke, for boliger skal f.eks have vinduer.

Problemet med den slags bygninger er netop at de på grund af deres enorme rumfang men lille overfalde er utroligt svære at anvende til andre formål uden en ombygning der er dyrere end nedrivning+nybygning.

Omvendt gør netop dette rumfang dem fantastiske til at udstille f.eks flyvemaskiner og man kan skyde dæk ind under flyvemaskinerne hvor man udstiller andre teknologier

  • 4
  • 0

Jens Friis, vi har alle forstået dit synspunkt. Du behøver heller ikke gentage det skrevet i versaler. OK? Kælderskrigeri bringer intet nyt til tråden.

  • 4
  • 4