Danmarks spritnye jernbane åbner alligevel med kun to tog i timen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danmarks spritnye jernbane åbner alligevel med kun to tog i timen

Illustration: Banedanmark

Sidste efterår meldte Banedanmark ud, at Ringstedbanen ville blive forsinket og først åbne i maj 2019. Til gengæld ville den åbne med fem afgange i timen, blev det dengang lovet.

Men det passer ikke længere, skriver DR, som har fået oplysningen fra Transportministeriet.

Når Ringstedbanen åbner, bliver det nemlig kun med to afgange i timen. Det vil være det hurtige tog mellem København og Nykøbing Falster og et lyntog, der kommer til at bruge banen fra maj 2019.

Skyldes forsinkelse på stationsombygning

Ombygningen af Ringsted Station er blevet dyrere, og det har fået Banedanmark til at vælge en billigere løsning. Men den løsning giver yderligere forsinkelser på at koble de gamle sporskifter med de nye.

Nu forventer Banedanmark, at de først kan indsætte flere togafgange på banen om tidligst to år. Fra tidligst midten af 2020 vil de løbende indsætte flere tog, i takt med at de gamle og nye sporskifter i Ringsted bliver færdigkoblet.

»Selvfølgelig er det ikke godt nok, men vi arbejder alt, hvad vi kan, for at få fem tog sat ind i timen i hver retning, som vi lovede sidste år,« siger Banedanmarks anlægsdirektør, Steen Neuchs, til DR.

Politikere er ikke imponerede

Fra begge sider af det politiske spektrum er politikerne uimponerede over den nye udmelding.

»Det virker molboagtigt,« siger Socialdemokratiets trafikordfører, Rasmus Prehn.

Læs også: Skandalen om signalprogrammet vokser: Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen

Samtidigt kalder Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, Banedanmarks håndtering af sagen for »amatøragtig«.

Og hos Radikale Venstre siger trafikordfører Andreas Steenberg, at sagen er »enormt irriterende«.

Ramt af følgevirkninger af signalproblemer

Fordyrelserne af ombygningen af Ringsted Station lander i kølvandet på omfattende problemer med den nye jernbane mellem København og Ringsted til ni milliarder kroner, som ikke mindst er blevet berørt af problemerne i den landsdækkende udskiftning af alle landets togsignaler.

Ringstedbanen skulle egentlig stå færdig i december i år, men på grund af vanskeligheder med at indbygge nyt digitalt signaludstyr i DSB's tog er der til den tid ingen tog til at køre på banen. Derfor blev åbningen af banen sidste år udskudt til maj 2019.

Indtil det forsinkede nye signalsystem er klar på den nye bane, må togene på strækningen køre med det gamle signalsystem. Derfor må den spritnye bane i første omgang udstyres med analoge togsignaler for omkring 350 millioner kroner, som så bliver taget ned igen, når det nye digitale system er klar.

Læs også: Spøgelsesbane: Signalkaos udsætter åbningen af Ringstedbanen

Læs også: Signalproblemer breder sig til Nordjylland: Flere nye baner får gamle signaler

Derudover var Ringstedbanen tidligere på året som den ene af to jernbanestrækninger ramt af problemer med den igangværende elektrificering af den danske jernbane. En køreledning faldt ned på den tomme strækning, efter at Siemens havde opstillet det nye system, der adskiller sig fra gængse systemer med længere afstand mellem masterne end sædvanligt.

Læs også: Danmarks nye køreledninger er kun testet på fire kilometer i Ungarn

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Grundlaget for denne artikel er lidt svag pga DR artikel.

Men stor set alle spor på Ringsted skal flyttes rundt for at kan komme igennem stationen med høj hastighed til/fra den nye bane.

Samtidig skal broen over Ringsted Å skal forstærkes. Årsagen til forstrækningen er at man ikke har tegninger over den, så man ved ikke hvad den kan holde til. Det medfører at alle de gennemgående spor skal spærre efter tur for at kunne under de nuværende spor samtidig med det øvrige arbejde.

Men de er kommet for sent i gang med arbejdet. Og de er også hæmmet af at de ikke kan lukke stationen for trafik pga. godstrafikken.

  • 17
  • 1

Nu er det I følge Ingeniøren ombygning af Ringsted sporene, der er flaskehalsen.

Tidligere var det det Nye signalsystem og senere var de Nye køreledninger med 120 m masteafstand, der var flaskehalsene.

Er det for meget at forlange at Ingeniøren holder en kontinuitet I nyhedsdækningen og et samlet overblik og ikke forfalder til at bringe dagens sensationer?

To tog i timen i hver retning er trods alt en aflastning det første år.

  • 5
  • 3

For sent i gang med arbejdet? Det lyder helt utroligt uprofessionelt når vi snakker et så dyrt projekt.


Der har været 2 høringer af, hvordan man kunne lave en niveaufri krydsning (som er blevet udskudt til senere) Så den politisk beslutning blevet taget for sent til at man kunne nå inden den nye banen skal åbnes. Reelt er beslutningsprocessen der være for lang. Og den 2. høring skylles at nogle nogle folk i Ringsted kom med et fornuftig og gennemarbejdet alternativ til BDK's placering, som ikke bare kunne skubes til side.

  • 7
  • 0

Hvor hurtigt skal disse tog køre siden er kun er plads til 2 afgange i timen?

S-tog kan køre hvert 3 minut med de gamle signaler de nu bruger.

Smækkede man S-tog på den nye bane kunne de køre hvert 10 min og med en hastighed på 110-120 Km/t.

Hvor mange minutter vil forskellen blive når der alligevel skal bruges tid på at stoppe på Køge Nord?

  • 0
  • 4

Hvad er helt nøjagtigt problemet i Ringsted ?

Hvis der kan køre to tog i timen på banen, så er der jo skabt forbindelse mellem den nye bane og Ringsted Station - hvis ikke, hed det jo 'ingen tog'.

De fem tog i timer kommer rigtig nok først på tale, når der er etableret linjeblok på strækningen, men linjeblokken har jo ikke noget med Ringsted Station at gøre, den er ligeglad med om det er et eller 5 blokafsnit på strækningen.

Er det linjeblokken der mangler på strækningen, for at opnå de fem tog i timen ? For så er det jo ikke Ringsted Station der er forhindringen.

  • 3
  • 0

Hvis jeg forstår rigtigt.
Så er det manglende sporskifte, og omlægning af skinnerne vest for stationen, som er problemet.

Er der forresten nogen som ved om man kan vende tog i Køge Nord.
Eller skal de mange tusinde nye pendlere presses ind i 1-2 toge.
Eller vælger man bare ikke at åbne stationen før 2020.

  • 2
  • 0

Hvis jeg forstår rigtigt.
Så er det manglende sporskifte, og omlægning af skinnerne vest for stationen, som er problemet

Det er også sådan jeg forstår det, men enten kan man vel køre til den nye bane = der er de nødvendige sporskifter eller også kan man ikke = ingen sporskifter.

Om der skal et, to eller fem tog over ud på banen ændre næppe noget, med mindre der skal foretages ind- og udrangering i Ringsted, for så nedsætter det ganske rigtigt kapaciteten.

  • 1
  • 0

Hvad er helt nøjagtigt problemet i Ringsted ?


Stationen er ikke ombygget færdig, så der mangler kapacitet, da de gennemgående spor skal bygges om (periodevis lukket) og spornettet i begge ender skal ændres voldsomt. Linjeblok er en forudsætning for at de kan starte på Kbh-Ringsted.

Hvis jeg forstår rigtigt.
Så er det manglende sporskifte, og omlægning af skinnerne vest for stationen, som er problemet.


Det er hele station som skal ombygges. Østenden er de ikke færdig med endnu. Det ene spor fra Køge er ikke tilsluttet endnu. Men det er i den ende som de gør færdig først. Vestende er næsten ikke kommet igang.

Er der forresten nogen som ved om man kan vende tog i Køge Nord.


Man kan i starten ikke vende tog på Køge Nord.

Eller skal de mange tusinde nye pendlere presses ind i 1-2 toge.


De fleste kan godt være i de tog, som kører på strækningen over Roskilde.

  • 3
  • 0

Som jeg har forstået problematikken, så kommer man fra ny bane til Ringsted station, via samme ene spor som man skal den modsatte vej. Det må dreje sig om en strækning fra før viaduktet ved ringvejen, til perronspor på stationen. Her ender man vist i spor 5, og først når toget er fortsat ud af Ringsted enten mod Glumsø, eller Fjenneslev, kan der komme et tog i modsat retning.
Men dette er kun mit eget sammendrag. Måske ING.dk kan finde en fra Bane der kan forklare flaskehalsen.

  • 1
  • 0

Når der alligevel ikke kan køre flere tog, kunne man så ikke have holdt fast i at banen er ERMTS.
Nogle få IC3 kan vel nok være parate - eller kunne, hvis man ikke havde valgt at sadle om.
Med ERMTS kunne banen også benytte af de godstog, der fremføres af lokomotiver med ERTMS. Godsoperatørene har fået en udsættelse, så det ikke er krævet foreløbig, men der er jo allerede en pulje af ERTMS lokomotiver i Sverige og Tyskland.
Endelig kunne Køge Nord benyttes fra start, herunder om nødvendigt benyttes med tog af samme type som bruges i Jylland. Det er lang tid siden jeg første gang kørte med Arriva tog, hvor der i toget stod, at det var opgraderet til ERTMS.

  • 2
  • 0

Endelig kunne Køge Nord benyttes fra start, herunder om nødvendigt benyttes med tog af samme type som bruges i Jylland. Det er lang tid siden jeg første gang kørte med Arriva tog, hvor der i toget stod, at det var opgraderet til ERTMS.


Arriva kan nok ikke undvære deres tog i den daglige drift. De har fået indbygget ERTMS for at være klar til at nogle af de strækninger får ERTMS om et par år. Og NJ har fået leveret samme type tog, som er født med ERTMS. Men de skal bruge det i de daglige drift fra næste måned.....

Med ERMTS kunne banen også benytte af de godstog, der fremføres af lokomotiver med ERTMS.


Der er ingen lokomotiver, som må kører i Danmark, som har ERTMS. De får det først når godsoperatører bliver tvunget til det. Og ERTMS er installeret på banen, så det burde være klar, når der er materiel nok til det.

  • 0
  • 0

Fint nok at politikerne er lidt forargede, at de udtrykker deres utilfredshed.

Men problemet er jo at de, politikerne, altid bliver kørt rundt i manegen. De har ikke selv evnerne til at vurdere hvad der forelægges dem. Og de får ikke, fra nogen af de involverede, noget uvildigt. Alle instanser har jo fælles interesser. Velkommen til "Cirkus Tog".

  • 0
  • 1

Man kan jo ikke komme fra Køge Nord til Roskilde.
Så hvad skal alle de som benytter den nye station gøre.


De skal stå af på Køge Nord, skifte til S-tog, køre til Ølby og skifte der til Næstved-Køge-Rosklide banen.

Men politikerne synes det var smart at placere Køge Nord stationen 800 meter fra stedet hvor Roskilde banen krydser........... gang til S-toget ville jo være hele 75 meter længere.

Og tænk nu hvis folk fra Køge centrum skulle skifte tog på Køge Nord for at fange Ringsted banen.........

Køge Nord stationen er også placeret ret skævt i forhold til transportcenter/industri/uddannelses området.

Der er dog planer om et nyt kæmpe boligområde/kompleks tæt ved Køge Nord stationen.

  • 1
  • 1

Hvis vi mener noget alvorligt med miljøet, bør vi slå over til Isambard spor hvor vi kan, på korte isolerede strækninger hvor der ikke iblandes andre tog.

  • 0
  • 4

Problemet er det er en anden model de har end i Nordjylland, faktisk har de endda 3 andre modeller. Du kan derfor ikke genbruge måden at indbygge det eller godkendelsen og du skal lave 3 separate godkendelser.

Desværre, ideen er ellers god

  • 0
  • 0

Jeg spurgte hvad pendlerne ved Køge Nord skulle gøre når der ingen, eller få, toge var mod København.

Steen Thomassen svarede mig at de kunne tage over Roskilde.

Og det giver jo ingen mening.

Så for at gøre en lang historie kort.
Så har jeg ikke spurgt om hvordan man kommer til Roskilde.

  • 0
  • 2

@Michael Mortensen

Men så sent som i oplægget til trafikplan 2017-32 har det været nævnt at tog fra "lille syd" skulle køre ind til Kbh H, se side 81, 83 og 85 i trafikplan ?


Hvis forudsætninger for at kunne køre København-Køge-Næstved ikke er i orden, så må man vente til det. BDK siger den sidste status fra juni at de regner med at skrifte til nyt signalsystem på København-Ringsted i 2024, hvor Køge Nord kan komme i fuld drift på det tidspunkt.

  • 1
  • 0

Jeg er fult ud kalr over, at hverken Arriva eller Nordjyske Jernbaner kan påregnes at leverer tog til Ringstedbanen.
Min pointe var blot, at man fravalgte ERTMS på Ringtedbanenforid man på et tidpsunkt iundså, at man ikke kunne skaffe tilstrækkeligt med ERTMS-ombyggede IC3 tog til at udnytte banen effektivt i det første år.
Men hvis man havde vidst, at banens kapacitet på grund af Ringsted krydsningen alligevel er begrænset i 2019, kunne man have valgt andreledes, forid der trods problemerne kunne være nogen IC3 tog klar.

Og med ERTMS kunne strækningen Kbh-Køge Nord udnyttes fra dag 1, altså primo 2019, hvis der var simple tog til rådighed, og simple tog burde kunne skaffes. Dem er det tilsyneladende lykkedes at ombygge.

  • 1
  • 2

Og med ERTMS kunne strækningen Kbh-Køge Nord udnyttes fra dag 1, altså primo 2019, hvis der var simple tog til rådighed, og simple tog burde kunne skaffes. Dem er det tilsyneladende lykkedes at ombygge.


Det er svært at skaffe. Nye tog produceres pr. ordre, så der er ikke nye tog på lager. Dog har man nogle standardkonfigurationer, som kan anskaffes hurtig, da de på forhånd er godkendt til visse lande. Men det er endnu ikke nogen som kan bruges på de danske skinner og det er stadig en ordre, som skal have plads på en produktionslinje.

Og gamle tog, som er taget ud af brug, plejer normalt have en høj alder. Og ERTMS er endnu ikke så udbredt at de gamle tog har det.

Reelt er der kun muligheden at vente på at de nuværende tog bliver ombygget og DSB nye tog bliver leveret. Der er desværre ikke nogen hurtig løsning.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten