Danmarks længste klimavej åbner i Aalborg
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danmarks længste klimavej åbner i Aalborg

Bærelaget på den nye vej levner op til 30 procent mere plads til opsamling af vand end konventionelle veje, hvilket svarer til omkring 300 liter pr. kubikmeter grus. Illustration: Michael Bo Rasmussen

Når Lufthavnsvej i Nørresundby nær Aalborg igen åbner op for trafik i slutningen af september, bliver det som en såkaldt klimavej, der er i stand til at håndtere store skybrud.

Klimavejen udgør en strækning på 1,7 kilometer med permeabel (vandgennemtrængelig) belægning, hvori bærelaget under asfalten består af 40 cm såkaldt DrænStabil, som er udviklet af bygge- og anlægsudviklingsvirksomheden NCC’s vejafdeling, NCC Roads.

Belægningen, som blandt andet består af knuste skærver, tillader store mængder regnvand at løbe igennem og videre ned i jorden.

Bærelaget levner op til 30 pct. mere plads til opsamling af vand end konventionelle veje, hvilket svarer til omkring 300 liter pr. kubikmeter grus. Selv ikke et skybrud med 120 mm regn på kort tid bør ifølge producenten efterlade så meget som en vandpyt på vejbanen.

Læs også: Nye veje skal klare både ekstremregn og dækrumlen

Der er tidligere som forsøg etableret mindre stykker permeabel vej med samme vejkonstruktion rundt omkring i landet, blandt andet på lukkede villaveje i Odense, Billund og Farsø. Men de 14.000 kvadratmeter vejstrækning i Nørresundby bliver det største og mest trafikerede stykke klimavej i Danmark.

Derfor kan NCC hente vigtige erfaringer ved at monitorere den nye vej, når den tages i brug, siger salgschef Michael Brask fra NCC Roads.

»Det spændende bliver blandt andet at opleve holdbarheden af asfaltbelægningen. Alle vores beregninger og tests viser, at den nye type vejkonstruktion ikke bliver meget dyrere på for eksempel ti år, inklusive vedligehold, i forhold til de traditionelle typer. Dermed er de i virkeligheden væsentlig billigere og tillige langt mindre problematiske at etablere,« siger Michael Brask i en pressemeddelelse fra selskabet med henvisning til, at konventionelle veje kræver større og klimasikrede kloakker og vandopsamlingsbassiner.

Læs også: 33 millimeter vand faldt på 20 minutter i jysk skybrud

På den nye Lufthavnsvej er der i alt anvendt 12.000 ton DrænStabil og 4.500 ton asfalt.

Det er rådgivningsvirksomheden Niras, der har designet projektet.

»Trafikanterne skulle i det daglige helst slet ingen forskel mærke, bortset fra at de ingen kloakdæksler støder på, for der løber nemlig i modsætning til i traditionelle veje slet ingen kloakker under permavejen. Det skyldes, at den benyttede asfalt er en særlig perforeret type,« siger Søren Hageman, direktør for vand- og forsyningsområdet hos Niras.

I Holland og Tyskland har man brugt permeabel belægning i ti år, og her giver myndighederne økonomisk tilskud til etablering af permeable veje.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lyder interessant.

Hvordan klare belægningen et vintervejr med skiftende frost og tø, hvor bilerne presser sjap ned i belægningen som ikke nødvendigvis drænes væk inden nattens frost tager over? Er der konstateret frost skader på de strækninger som man hidtil har kørt forsøg med?

  • 5
  • 0

Lyder interessant.

Ja det er i sandhed interessant. Jeg kunne også godt tænke mig at høre hvad man vil gøre den dag nogen spilder noget på vejen, olie, benzin eller andre kemikalier. I dag vil man vel samle dem op igen, men det kan man vel ikke her hvor vejen er designet til at lade det løbe i gennem? Hvad så? Skal belægningstypen så kun bruges de steder hvor man kan tillade nedsivende forurening eller skal hele vejen brækkes op og køres væk?

Hilsen Lars

  • 5
  • 0

Tror ikke det er noget problem. Det er ikke som om der ikke ville være løbet noget igennem alligevel ved brug af almindelig asfalt, og det meste løber vel stadigvæk i kloakken når en stor mængde væske rammer vejoverfladen på kort tid.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten