Danmarks kommende superdrone truet af flyveforbud
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danmarks kommende superdrone truet af flyveforbud

Droner og Danmark klinger bare ikke godt.

Efter at forsvaret og politikerne er kommet sig over balladen fra Tårnfalken og har varmet sig ved tanken om hærens succes med små droner, viser nye problemer sig, og de kan få store konsekvenser for et Nato-projekt med dansk deltagelse.

Problemets kerne er manglende certificering af militære droner i europæiske luftrum. Det har ført til en skandale i Tyskland, hvor politikerne nu vil trække tyskerne ud af alle store droneprojekter.

Læs også: Tyskland dropper købet af kæmpedrone

Det inkluderer et prestigeprojekt i Nato, kaldet AGS (Alliance Ground Surveillance), hvor Danmark med 300 millioner kroner er en af 14 partnernationer.

»Bundesdagsmedlemmer fra de to regeringspartier CDU og FDP har anmodet Angela Merkel om at suspendere Tysklands deltagelse i AGS-projektet, indtil trådene - om muligt - er redt ud. Da Tyskland står for en investering på omkring 480 millioner euro (3,5 mia kr.) kan det i værste fald kan få konsekvenser for hele projektet,« siger Jens Ringsmose, ekspert i droner og lektor ved Center for Warstudies, SDU.

Han understreger, at det endnu er for tidligt at afgøre, om det kommer så vidt. Men i Tyskland ruller sagen for alvor og presser forsvarsminister Thomas de Maizière.

Årsagen er manglende certificering af militære droner i civilt europæisk luftrum. Tyskerne deltog i et joint venture, hvor de ville købe fem droner af samme type, som skal anvendes i AGS-projektet kaldet Global Hawk.

Global Hawk, eller Euro Hawk, som den tyske version hedder, er en High Altitude Long Endurance-drone, der kan flyve i 18 kilometers højde i op til 30 timer og udstyret med avancerede sensorer kan overvåge store områder i al slags vejr.

Men på grund af de civile luftfartsregler må tyskerne ikke flyve med dronerne, som de indtil videre kun har en af. Meget tyder på, at det tyske forsvar har kendt til problemerne.

»Man har så forventet, at problemerne med luftfartsreglerne ville kunne løses, efterhånden som projektet skred frem,« siger Jens Ringsmose.

Ingen regler for brug i civilt luftrum

Men økonomi er ikke det eneste sted, hvor den tyske skandale kan få alvorlig betydning for AGS-projektet. Manglende certificering rammer naturligvis også dronerne i AGS, der skulle stationeres på Sicilien.

Lige nu findes der ingen regler for brugen af militære droner i civilt luftrum. Der findes kun retningslinjer, der siger, at ubemandede fly skal leve op til samme sikkerhedskrav som bemandede fly.

Det inkluderer blandt andet anti-kollisionssystemer, og det mangler Global Hawk. I USA, hvor dronerne produceres af Northrop Grumman, er det ikke noget problem, for her må dronerne gerne flyve, så længe de stiger op i en stejl spiral fra militærbaserne og efterfølgende flyver langt højere end civile fly.

Sådan er reglerne ikke i Europa, og derfor vil de fem tyske droner og formentlig de fem ‘danske’ droner i AGS være så godt som nyttesløse i Europa, som situationen er lige nu.

Forsvarsministeriet har endnu ikke reageret på en henvendelse om, hvorvidt ministeriet er vidende om problemerne med AGS, og hvad konsekvenserne er. Danmark vendte ved sidste forsvarsforlig tilbage til projektet efter at have forladt projektet af økonomiske årsager. Det koster forsvaret 300 millioner kroner.

Forsvarsminister Nick Hækkerup (S) har flere gange talt varmt for at bruge droner i det danske forsvar og har blandt andet afsat penge til forsøg og undersøgelser med droner i arktiske forhold.

Jens Ringsmose fra SDU er dog ikke i tvivl om de mulige konsekvenser for Danmark:

»I værste fald - og hvis man ikke finder en løsning - kan det betyde, at AGS-dronerne ikke kan anvendes i Europa eller en hel række andre lande,« siger Jens Ringsmose og fortsætter:

»I værste fald kan det betyde, at projektet bliver sat på standby, indtil certifikationsproblemerne er løst. Og bedømt på den tyske debat ser det ikke ud, som om en sådan løsning ligger ligefor,« lyder det fra den danske forsker.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Altså så man godt må flyve med militære droner, når man bare stiger stejlt op og holder sig i høj højde? Det undrer mig lidt at man på den side er så handlingslammede i EU i forhold til US. Hvis det ikke ER et sikkerhedsmæssigt problem, så er det vel bare noget man reelt ikke har taget stilling til i lovene vedr. luftfart. Det kan vel laves om.

  • 4
  • 0

Det har vil ikke noget med krigsliderlighed, at "Den Gamle Verden" endnu ikke har forholdt sig til UAV/RPAS i det civile luftrum. Der er jo ikke noget nyt i problemstillingen.
UK og ikke mindst RAF har længe har problemet. De uddanner deres Reaper/Predator piloter i Nevada på Creech AFB, og flyver i øvrigt over Afghanistan. De har endvidere et lukket luftrum vest for Wales til test af UAVs. Så diskuttere de iøvrigt løs om, hvordan resten af luftrummet over UK skal reguleres mht droner.

Problemet er vel snarere, at en række nationale og internationale myndigheder skal snakke sammen og måske være proaktive i stedet for at være på bagkant! Det er fra yngste embedsmand til de relevante ministre.
Det er jo et problem som der skal løses. Der er ingen tvivl om, at UAVs/RPAS bliver mere almindeligt de næste par dekader. Man kan jo blot læse de mange indlæg her på Ingeniøren, hvor der bliver argumenteret for, at Forsvaret skal købe droner i stedet for F35/Eurofigther/Gripen. Det kunne være kønt med 20-30 droner, som ikke må flyve over Danmark - så bliver suverænitetholdhævelsen noget svær:-)

Der arbejdes også på at løse nogle af problemerne, bl.a med kollisionsalarmer - se f.eks European Defence Agency: http://www.eda.europa.eu/info-hub/news/201....

  • 3
  • 0

Eurocontrol har en 100-siders rapport fra 2010 vedrørende krav til anti-kollision for ubemandede fly, så det burde ikke komme bag på AGS at sådanne krav eksisterer. De må enten have sovet gevaldigt i timen eller også har de måske regnet med, at få klemt en undtagelse ind i luftreglementet så de alligevel kan få lov at flyve droner uden ACAS i civilt luftrum? DeSIRE projektet, som Jesper henviser til, vise jo tydeligt, at det teknisk set sagtens kan lade sig gøre at overholde Eurocontrols krav til ubemandede fly i civilt luftrum.

http://www.eurocontrol.int/sites/default/f...

  • 0
  • 0

I Europa er luftrummet i forvejen overfyldt (særligt i Tyskland), så man har ikke de store militære luftrum der skal bruges til drone operationer, i Global Hawk størrelsen.
En stor del af NATO’s pladskrævende aktiviteter (pilot uddannelse, missilskydninger) er forlagt til Nordamerika, Middelhavet eller farvandet vest for de Britiske øer.
Nellis Air Force Base i Nevada disponerer et luftrum på størrelse med Danmark.
Men Northrop Grumman skulle vel nok kunne installere ACAS formelt nogle hundrede millioner.

  • 2
  • 0

Ja, pt. er der i Tyskland stor interesse for at afklare hvem der vidste hvad hvornår om certificeringsproblemerne.

Den ansvarlige i det tyske forsvarsministerium var åbenbart klar over disse problemer i 2011:

http://www.sueddeutsche.de/politik/global-...

Tyskland er jo hidtil den eneste internationale køber af Global Hawk (de havde bestilt 5 enheder, men afbrød kontrakten after levering af 1), så det er en meget vigtig kunde.

Så jeg tror roligt man kan regne med at sælger har brugt alle tricks i bogen, i forsøget på at fuldende handlen.

  • 0
  • 0

Med erfaring fra et helt andet område, så tror jeg der er nogen der har troet at de kunne tromle tingen igennem. Den opførsel er ikke ukendt fra tysk side. Somme tider skal det bøjes ret kraftigt i neon før de opdager, at det ikke bestemmer alene, og at det ikke går denne gang.

  • 0
  • 0

Dronerne er vel tiltænkt at flyve over lande man er i krig med. Og derfor ligeglad med deres regler. Så de kan vel sagtens bruges, bare fordi de ikke kan bruges i EU.
Der er mange ting man ikke må i EU. Man må sikkert heller ikke teste klyngebomber på en beboet by, eller lægge landminer på marker til civile. Det plejer ikke at være en showstopper for at købe våben til militæret.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten