Danmarks første letbane på skinner om et år
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danmarks første letbane på skinner om et år

Foto: Aarhus Letbane I/S

Om et år skal de første sporvogne rulle gennem Aarhus’ gader på Danmarks første fungerende let­bane. Det er i hvert fald planen.

Det aarhusianske letbaneprojekt har tidligere kæmpet med budgetterne, hvor en uventet fordyrelse skabte tvivl om projektets fremtid, men letbanen er tilbage på sporet og satser på at transportere østjyder rundt over by og land i løbet af 2017.

Allerede nu er de første tog, der skal køre i Aarhus by, ved at være klar, og hen over sommeren ankommer de allerførste sporvogne til den jyske hovedstad.

Letbanen kommer i første omgang til at smyge sig igennem byen, senere vil den også erstatte nærbanetogene til Grenaa og Odder. Og det er blot første etape af det letbanenet, som der er planer om at anlægge.

Spørger man letbaneselskabets direktør, Claus Rehfeld Moshøj, er han ikke i tvivl om ‘letbaneeffekten’ – den vil forandre regionen:

»Vi tilbyder et kollektivt alternativ til bilen, der gør Østjylland mindre. Antallet af pendlere, som tager turen til Aarhus, vokser, og letbanen kan gøre den mulighed endnu nemmere,« fremhæver han og forudser, at letbanen kan få samme betydning for Østjylland, som S-toget og Kystbanen har haft for byer i hovedstadsområdet som fx Køge og Helsingør.

Udfordringen er systemintegration

Men inden letbanen indleder sin epoke i den aarhusianske trafik, skal it-systemerne i sporvognene kædes sammen, og dele af infrastrukturen skal stadig gøres klar til at modtage letbanevognene i 2017.

Blandt andet skal der installeres kabler til kørestrøm og anlægges enkelte perroner, ligesom man skal have færdiggjort den sidste del af den 12 km lange letbanestrækning, som snor sig gennem Aarhus by. Lovgivningen skal ligeledes på plads, inden letbanen kan køre blandt biler, cykler og fodgængere.

Læs også: På jomfrutur med Aarhus Letbane: Intet er som duften af spritny sporvogn

Imidlertid anser Claus Rehfeld Moshøj it-systemet for at være den største udfordring. Alle tekniske komponenter og grænsefladerne imellem dem skal testes, så de kan godkendes. Det gælder for eksempel kommunikationsanlæg, signal­systemer, central styring og de eksterne systemer, der skal arbejde sammen med rejseplanen.dk og Midttrafik.

»Det er altid sådan, at system­integration og især signalsystemer er en udfordring. Det er i større grad et it-projekt end et anlægs­projekt. Vi skal dokumentere, at det hele fungerer,« siger han.

Øvelsen bliver ikke mindre af, at flere typer letbanetog skal gøres klar til åbningen i 2017. Letbaneselskabet, der er ejet af Aarhus Kommune og Region Midtjylland, har nemlig bestilt to forskellige sporvognstyper fra producenten, Stadler. Den ene er en sporvogn og den anden et sporvognstog.

Læs også: Danske letbaner har svært ved at finde fodfæste

På den linje, der går gennem selve byen, skal aarhusianerne køre i sporvogne af typen Variobahn, der har plads til i alt 224 stående og siddende passagerer. Variobahn-­vognen har en tophastighed på 80 km/t, men vil formentlig ikke komme over 60 km/t, når den kører gennem Aarhus by. Reelt bliver topfarten muligvis under 30 km/t på de strækninger, hvor sporvognen skal kører tæt op ad cyklister og fodgængere, især langs havnefronten.

Det lidt større sporvognstog af modellen Tango skal betjene kunderne på strækningerne Aarhus-Grenaa og Aarhus-Odder. Det er designet til at kunne rumme 264 passagerer og køre op til 100 km/t, da toget skal køre på længere distancer med færre stop end sporvognene i selve byen.

Hver af de 26 sporvogne koster knap 30 mio. kr., hvilket giver en samlet pris på 773 mio. kr.

Planer om udvidelse af letbanen

Aarhus Letbane har sikret sig mulighed for at indkøbe flere letbane­tog med tiden. Allerede nu har selskabet nemlig en udbygning af letbanens driftsområde i tankerne.

Aarhus Kommune undersøger muligheden for at lægge letbanespor til Brabrand fra Aarhus Ø og til Hinnerup nordvest for Aarhus, hvor ruten går igennem Søften og Lisbjerg.

I første omgang må aarhusianerne dog nøjes med åbningen af letbanen i indre by i maj 2017 og derefter premieren på strækningerne til Grenaa og Odder i oktober samme år.

Som en af de, der husker sporvognene fra Aarhus og København, er det bedste minde en utrolig larm, hvin og skrig fra jernhjul mod jernskinner. Brug dog trolleybusser, det er sporvogne på gummihjul. De stoppes heller ikke, fordi der skal være vejarbejde, de kan hurtigt omlægges til parallelle ruter.

  • 7
  • 20

.....og forudser, at letbanen kan få samme betydning for Østjylland, som S-toget har for byer i hovedstadsområdet som eksempelvis Helsingør og Køge.

Til orientering betjener S-toget ikke Helsingør.

  • 4
  • 1