Danmarks første hurtigoplader til elbiler står i København

Elbilister i København behøver nu ikke længere vente otte timer på, at elbilen får strøm på batteriet. Tirsdag fik København Danmarks første hurtigoplader til elbiler.

Hurtigopladeren ligner til forveksling en benzinstander, men den indeholder et ganske andet brændstof. Opladeren kan ifølge producenterne ABB og ChoosEv lade et elbilsbatteri til 80 procent af kapaciteten på 20 minutter.

Hurtigopladeren er i funktion og findes på Landgreven i indre København. Ladestanderen på Landgreven er en prototype, men ABB forventer at kunne serieproducere standeren inden for et år.

Læs også: Se hurtigladeren i aktion

Opdateret: Artiklen er opdateret 14/4-2011 kl. 11:30. Det fremgik af den oprindelige artikel, at hurtigladeren var verdens første - det er ikke korrekt, der er derimod tale om Danmarks første. Ingeniøren beklager fejlen.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ifølge FDM lader denne prototype med med 50kW. Der er nogle flere tekninske oplysninger her: http://www.fdm.dk/nyheder/turbo-paa-elbill... Artiklen fortæller at systemet kan opgraders til at oplade med 250kW. Dvs. 4-5 minutter i stedet for 22 min, går jeg ud fra. I mine øjne er det langt smartere end Better Place's 19 planlagte batteriskiftestationer á 10+ mio. kroner pr. styk (endda minus omkostninger for ekstra skiftebatterier).

  • 0
  • 0

Generelt set, så holder batterier længere hvis de oplades langsomt, er det ikke korrekt?

Jeg mener ikke hvor meget man kan lade batteriet op til, men batteriets samlede levetid. Hvor mange opladninger og afladninger, før batteriet er under f.eks. 80% kapacitet.

Jeg er sikker på at der er nogen her der kan redegøre for hvorledes det påvirker et moderne batteri at blive tvangsfodret på den måde. Tankerne henledes til gæs og foie gras.

Hvad med (varme)spild, er der forskel på hvor meget strøm det kræver at oplade et batteri langsomt eller hurtigt?

  • 0
  • 0

Der er p.t. installeret over 600 CHAdeMO ladere, men det gælder måske ikke?

Ja per 7.April 670 styk i Japan og 41 i andre lande.

Det skulle være en CHAdeMO lader, dvs en fake stander uden indmad der fødes fra en kasse i nærheden, og det skulle så være den første med offentlig adgang i Danmark, Englænderne siger at deres stander i Gateshead Metrocentre som blev indviet 14.Februar er den første med offentlig adgang i U.K. http://www.onenortheast.co.uk/page/news/ar...

  • 0
  • 0

Så længe der ikke er nogen private der har el-biler der passer til standeren er det gratis at tanke, når der kommer el-biler skal det koste taksten +2kr, dvs godt 4kr per kWh, hvad der i dag ville svare til 50kr for 12kWh, så er der strøm til afhængigt af varmeforbrug og kørestil at bringe dig 60-100km til den næste oplader.

  • 0
  • 0

Jeg er træt af at sejle rundt med tunge blybatterier som kun kan oplades langsomt og som kun bør tappes 35 - 50 % såfremt de skal holde længe. Skal vi virkelig vente på at kineserne kommer med ny batteri + lade "pakker" så bådfolket (især i skærgården) kan undgå at skulle køre store bådmotorer i timer blot for at få opladet batterierne. Alle de elektroniske instrumenter, trådløst internet osv. gør fornyelser af batteri + oplade teknologi mere og mere presserende. Vi mangler arbejdspladser samt ny produktion. Er det ikke noget for danske ingeniører at kaste sig over!

  • 1
  • 0

Jeg er træt af at sejle rundt med tunge blybatterier som kun kan oplades langsomt og som kun bør tappes 35 - 50 % såfremt de skal holde længe. Skal vi virkelig vente på at kineserne kommer med ny batteri + lade "pakker" så bådfolket (især i skærgården) kan undgå at skulle køre store bådmotorer i timer blot for at få opladet batterierne. Alle de elektroniske instrumenter, trådløst internet osv. gør fornyelser af batteri + oplade teknologi mere og mere presserende. Vi mangler arbejdspladser samt ny produktion. Er det ikke noget for danske ingeniører at kaste sig over!

Hvis du vil kunne lade hurtigt op, og ikke skulle tænke på hvor meget du tapper batteriet, så ville Li-ion være et godt valg. De kan normalt også lades ret kraftigt (ihvertfald i deres CC periode, og knapt så meget i CV perioden).

  • 0
  • 0

Hvis vi sammenligner en CHAdeMO kompatibel el-bil med en hybrid om et par år, så får vi.

CHAdeMO kompatibel el-bil: 100km for 50kr, det er 50øre/km 60km for 50kr, det er 83øre/km når varmen er tændt.

Den mest energieffektive hybrid el-bil: 50km på en liter brændstof til 15kr, det er 33øre per kilometer, og samme pris når varmen er tændt.

Hvis hybridbilen skal lokkes til at købe sin energi i form af el, så skal staten give afkald på elektricitet afgiften, i hvert fald for hurtigladere som skal bruge 2kr per kWh til afskrivninger og drift af standeren.

Den viste stander fra filmen er tydeligvis denne her: http://www.abb.dk/cawp/seitp202/c1333c471b...

  • 0
  • 0

Tak til Jonathan Dybkjær for batteri forslaget. Jeg udtrykte mig desværre ikke præcist. Det er en færdig løsning på kombinationen batterier og batteristyring jeg efterlyser. Man kan jo altid sætte en større generator på motoren, men jeg har fået det indtryk at for at få et effektivt system må der en elektronisk styring af ladestrømmen til. Jeg er sikker på at der er mange sejlere som vil være taknemlige for noget sådant. En god dag på vandet betyder for en sejler højst ½ time med motor i hver ende af sejladsen. Det vil altså være ideelt såfremt batterierne kan lades helt op på 1 time.

  • 0
  • 0

Er det anvendte stik af en kendt type? - det er jo DC. Tidligere omtalte stiktyper var jo CEE-typer til AC.

  • 0
  • 0

Jeg ved ikke, hvad du betaler i strøm, men der er 16 kWh på batteriet i en iMiev, og med dem kan man, med mindre man er FDM, komme 100-120 km for. Med 2 kr/kWh koster det så 27-32 øre pr km.

  • 0
  • 0

Jeg ved ikke, hvad du betaler i strøm, men der er 16 kWh på batteriet i en iMiev, og med dem kan man, med mindre man er FDM, komme 100-120 km for. Med 2 kr/kWh koster det så 27-32 øre pr km.

Som det ser ud nu, skal el-selskabet have Københavnerprisen på kWh som ganske rigtigt ligger omkring 200øre, og så regner de med at standeren skal have mindst 200øre per kWh, hvis ikke der kommer særligt lave afgifter for strøm til lynladning af el-biler bliver prisen mindst 4 kr per kWh, og det var det tal jeg brugte i mit regneeksempel.

Det er batteriets kapacitet der er på 16kWh, ved lynladning tanker du til en 80% ladestand, og du får ikke lov til at aflade mere end til 20-30%, jeg kan ikke finde det præcise tal men det siges at være i den størrelsesorden, hvis du tager udgangspunkt i de 30%, så kan du tanke 8kWh, og hvis det skal koste 50kr, så er det 6,25kr per kWh, og det rækker til 60-100km afhængigt af hastighed og om du også skal have varme.

Hvis standeren kan klare 3 biler i timen, så kan den omsætte for 150kr i timen, eller 3.600kr i døgnet, forudsat der altid er kø.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten