Danmarks første brinttankstationer klar næste år

Til foråret åbner de første brinttankstationer i Danmark. Der er i realiteten tale om en række mindre påfyldningsstationer, men de bliver det første fysiske danske bidrag til det skandinaviske brintmotorvejsprojekt.

Påfyldningsstederne kommer til at ligge i Ringkøbing, Hvide Sande, Skjern og endelig to i Holstebro. Brinten skal fremstilles i Holstebro hos energiselskabet Vestforsyning.

Samtidig skal der afprøves syv brændselscellekøretøjer, og det vil bl.a. dreje sig om en brintbil fra den norske fabrikant Think.

Det oplyser Hydrogen Link, som er den danske gren af det fællesnordiske netværk; Scandinavian hydrogen highway partnership.

Flemming Wennike, som er udviklingskonsulent i Hydogen Link, glæder sig over, at der i nu er kommet stor politisk bevågenhed omkring brint i Danmark.

Han mener, at vi herhjemme er kommet igennem diskussionerne om, hvorvidt der overhovedet var fremtidsperspektiver i brintteknologien og derfor er nået dertil, hvor man skal tænke på, hvilke instrumenter der skal benyttes, og hvor projekterne skal demonstreres.

»Det vigtigste er, at man nu er kommet til en fase, hvor man kan se og røre ved det,« siger Flemming Wennike.

Ikke science fiction

Flemming Wennike påpeger, at projektet stadigvæk befinder sig på udviklingsstadiet, og der er brug for der større udbredelse før projektet er bæredygtigt rent kommercielt, understeger udviklingskonsulenten.

Derfor er der stadig et stykke tid til, at vi ser en regulær brinttankstation med kiosk og andre servicefaciliteter og flere brintbiler.

Flemming Wennike mener, at det vestjyske brintprojekt er vigtigt for Danmark på flere niveauer.

For det første er det vigtigt rent klimamæssigt, idet det er et eksempel på, hvordan vi kan forbedre klimaet. Samtidig skaber det også nye forretningsmæssige muligheder for de danske virksomheder.

»Endelige vil det vise befolkningen, at brintteknologien ikke er science fiction eller noget i en fjern fremtid, men noget der faktisk er nært forestående og håndgribeligt,« forklarer Flemming Wennike.

Det samlede budget for projektet er på 13 mio. kr., og finansieres af Energistyrelsen, virksomheder, slutbrugere og de lokale myndigheder. Projektets forsknings- og udviklingsdel blev påbegyndt tilbage i januar i år.

De nærmere omstændigheder forventes offentliggjort hen over sommeren, hvor der også kommer navn på de 20 offentlige og private projektdeltagere.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dejligt at landets raketamatører nu får adgang til flydende hydrogen. Det er som bekendt det raketdrivmiddel der giver den højeste udstødningshastighed sammen med flydende oxygen. Pt. er der ikke noget sted i Danmark hvor flydende H2 kan købes - eller bruges - modsat flydende oxygen som er ret almindeligt. En tankstation simpelthen - er jo et spring. Håndtering af LH2 kræver dog en ret omfattende sikkerhedsuddannelse af det personel der skal arbejde med det - og det virker på mig - med en bagrund i ( amatør ) raketteknikken - som ret extremt at flydende oxygen nu kan fås nede på tanken.Men fint - hvis det virkelig passer.  

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten