Danmarks første tankanlæg med flydende naturgas på vej til Hirtshals
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danmarks første tankanlæg med flydende naturgas på vej til Hirtshals

MS Bergensfjord er en af de to færger fra Fjord Line, der sejler på LNG og lægger til i Hirtshals. Illustration: Espen Gees/Fjord Line

Danmarks første anlæg, der nedkøler naturgas til minus 161 grader, så den bliver flydende, kan være på vej i Hirtshals.

HMN Gashandel, et selskab i Danmarks største gaskoncern, har underskrevet en samarbejdsaftale med Hirtshals Havn og det norske rederi Fjord Line, hvis færger lægger til på havnen.

Foreløbig betaler de tre parter lige store dele af en undersøgelse, der skal klarlægge, om der som forventet er grundlag for at bygge et tankanlægget til flydende naturgas (LNG) på havnen til en pris på mellem 200 og 250 millioner kroner.

Læs også: Hirtshals får Danmarks første tank med flydende naturgas til skibe

De norskejede færger blev grundstammen for tankanlægget. De sejler allerede i dag på den komprimerede gas, hvis fordel er, at den ikke udsender partikler og meget mindre NOx end traditionelle skibsmotorer.

I dag må Fjord Line dog nøjes med at tanke i Stavanger. Når det i nogle tilfælde ikke er tilstrækkeligt, sender nordmændene lastbiler med flydende naturgas med til Hirtshals, hvor færgerne bliver efterfyldt. Fjord Line har nu også etableret et mindre tankanlæg i Hirtshals.

Læs også: Naturgas til miljøfærge bliver fragtet 1500 km over land

»Mere end halvdelen af anlæggets produktion vil gå til færgerne,« fortæller vicedirektør Henrik Iversen, HMN Gashandel.

Det er også årsagen til, at anlægget bliver bygget i Hirtshals i stedet for i en større havn, f.eks. Århus. Der er ingen kunder i dag.

HMN forventer, at der kommer flere og flere skibe på LNG, blandt andet fordi skærpede miljøkrav gør, at skibene i en række farvande, herunder en del af de danske, ikke må sejle på den mest svovlholdige og billigste olie. Det betyder, at LNG bliver prismæssigt konkurrencedygtigt.

Læs også: Norsk rederi søsætter verdens mest miljøvenlige cruisefærger

Der går en del energi til at nedkøle gassen, cirka fem procent af gassens eget energiindhold. Køleanlægget har den fordel, at det kan køre, når vinden blæser, og strømmen er billig, og jo flere vindmøller der kommer, jo længere perioder bliver der med billig el, påpeger Henrik Iversen.

Verdenshavende bliver i forvejen sejlet tyndt af store skibe, der fragter LNG fra hovedsageligt Mellemøsten, til destinationer i Europa og Asien. Så hvorfor ikke bare købe af dem?

Det spurgte HMN-medarbejderne også hinanden om, inden de bød på at levere den flydende gas til færgen mellem Hov og Samsø. Men det vidste sig, at omkostningerne ved at transportere gassen er ret store. Ikke så meget selve sejladsen med de store tankere, som omlastningen til mindre skibe, der kan gå ind i små havne som Hirtshals, eller til lastbiler.

Læs også: Samsø-færgen skal sejle på flydende naturgas

»Derfor var det yderst konkurrencedygtigt at producere gassen selv i forhold til alternativet, som var import,« fortæller Henrik Iversen.

Gassen til Samsø-færgen bliver i dag kørt på lastbiler fra Rotterdam, og så er der trods alt lidt kortere til Hirtshals. Det er et eksempel på, at HMN forventer, at den flydende gas kan afsættes andre steder herhjemme end i Vendsyssel-havnen.

Samtidig er der meget biogas på vej i Vendsyssel, og HMNkan holde den i sit eget net og slippe for at sende den ud på Energinet.dk’s hovednet, hvis den kan gøres flydende og lagres i tanke i Hirtshals.

Hvis parterne beslutter sig til at investere i LNG-anlægget i Hirtshals, går der to et halvt år fra nu, inden det kan stå færdigt. Det skyldes bl.a., at der skal en VVM-redegørelse til, inden anlægget kan åbne.

Læs også: Høje afgifter hindrer gennembrud for gas på vejene

Der findes i dag otte tankstationer til at fylde naturgas på biler herhjemme. Men der er tale om en gas, som der komprimeret med et tryk på 250 bar (CNG) og ikke nedkølet og flydende, som det er tilfældet med LNG til skibe.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis man forestiller sig at driften af anlægget foregår med vindmøllerstrøm, så kunne man vælge kun at lave den energikrævende komprimering når prisen var lav.

  • 2
  • 5

Når nu et ret kraftigt køleanlæg skal køre når vinden blæser godt, så byg lige varme genvinding på den modsatte side og tilslut det til fjernvarme til hele byen. Det er nu ved at være kendt teknik at kunne producere 70-80 grader varmt vand som kan sælges til fjernvarme kunder. Det giver en god økonomi.

  • 7
  • 0

Spørgsmålet er så om hvor mange driftstimer anlægget skal have have på årsbasis, normalt køre sådan et proses anlæg 24/7 52 uger om året.
Anlægsinvesteringen er så stor at det ikke kan gå at lukke ned når el prisen er høj.
Fjordline sejler hele året, så gasforbruget er omtrent konstant.

  • 2
  • 0

Ved udstillingen "Energy 87" i Atlanta i USA, så jeg Beechcrafts anlæg til personbiler baseret på LNG, jo den er god nok, ikke CNG, men LNG.
Store dele af Atlantas taxier kører i dag på LNG.
Man undrer sig over, at det skal tage 28 år før nyheden breder sig til Danmark

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten