Danmarks første motorvejs-hurtiglader indviet i Sorø
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Danmarks første motorvejs-hurtiglader indviet i Sorø

Der var ingen frygt for at løbe tør for strøm, da transportminister Magnus Heunicke (S) og klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen (R) i dag indviede de første hurtigladere til elbiler ved de danske motorvejsrastepladser. De er opsat på Statoil-tankstationerne ved Sorø.

Klimaministeren var ellers kommet i egen el-ministerbil, og hvis den skulle være løbet tør for strøm, kunne adm. direktør for E.on i Danmark Tore Harritshøj glæde ministeren med, at det er gratis at tanke på E.ons motorvejshurtigladere frem til 1. januar. Man skal blot indtaste koden 2412.

Transportminister Magnus Heunicke – hvis ministerbil er en Audi A8 – havde i familien tidligere stiftet bekendtskab med første generation af elbiler, hvilket han kunne fortælle havde været en blandet fornøjelse. Men han var sikker på, at den slags problemer er blevet udryddet i den generation af elbiler, som nu kommer ud på de danske veje. Og med hurtigladere langs de danske motorveje skulle endnu et problem være ryddet af vejen:

»Vi står over for et større gennembrud for elbiler, og en af de ting, der hjælper, er hurtigopladerstationer som den, vi åbner i dag,« sagde han.

Der er gratis el til bilisterne i den første hurtiglader ved de danske motorveje, som mandag blev indviet på Statoil-tankstationerne ved Sorø. Illustration: Bjørn Godske

Klimaminister Rasmus Helveg Petersen, som netop var kommet hjem fra klimatopmøde i Lima, jokede med, at oliealderen ikke holder op, fordi vi løber tør for olie, men fordi vi finder på noget bedre:

»At køre elbil i dag er ikke et offer, for elbiler er bedre at køre i end benzinbiler,« sagde han og lovede endnu en gang, at regeringen i starten af det nye år vil sætte sig sammen og præsentere en ny afgiftsstruktur for beskatning af biler, herunder elbiler.

»Vi skal have flere elbiler, og det er jo pjattet at have et skattesystem, som ikke understøtter det,« sagde han.

I løbet af 2015 vil E.on åbne 40 hurtigladestationer langs motorveje og andre hovedfærdselsårer i Danmark.

At køre elbil i dag er ikke et offer, for elbiler er bedre at køre i end benzinbiler

Så længe det varer eller?
Er der nogen el-bil ejere som kan kommentere på det?

  • 0
  • 0

tja artikkelen er teknisk korrekt, da det er den første hurtiglader som er på en motorvejsrasteplads
da alle Tesla's ladestationer kræver at man kører fra (ca 500m)
yderliger så er Tesla's ikke en enkelt hurtiglader (50 Kw) i hver retning men 6-12 SuperCharger (120-135 Kw) så opladnings tiden er dobbelt så hurtigt og chansen for at du skal vente på at der bliver en ladestation fri er mange gange mindre

  • 3
  • 0

At køre elbil i dag er ikke et offer, for elbiler er bedre at køre i end benzinbiler

Så længe det varer eller?
Er der nogen el-bil ejere som kan kommentere på det?


Svaret er vel mangfoldigt og afhænger af hvem man spørger.
Selv har jeg en hybridløsning, da jeg ikke kan nøjes med en elbil. Jeg kunne selvfølgelig blot købe en hybridbil (eller en Tesla), men begge dele bliver dyrere end min nuværende løsning. Jeg har er Clio benzinbil og en VW Golf elbil.
Jeg bruger elbilen, når det er praktisk muligt og den står yderst i indkørslen ;-)
I det sidste halve år har jeg kørt omkring 5500km på el og 7800km på benzin. Jeg nyder at køre i elbilen, da den er mere stille en benzinbilen.
Jeg har brugt ca. 1100 kWh el og 470 l benzin. Elforbruget er rigeligt dækket ind af mine solceller på taget af huset, men benzinen skal jeg desværre hente ved en tankstation.
Forbruget i energi er cirka 200Wh/km i elbilen og 480Wh/km i benzinbilen. Om vinteren bruger oliefyret i elbilen dog cirka 85 Wh/km ekstra (diesel og el).
Min elbil er fra 1996 og er derfor lidt mere forbrugende end en mere nutidig elbil.

Så længe jeg ikke kan få en elbil (eller hybridbil) med "Jydekrog" er jeg (næsten) nødt til at have en benzinbil. Har spurgt BWM om der kan leveres anhængertræk til en i3, men har ikke fået svar.

  • 4
  • 0

...synes jeg det er for dårligt at hverken Eon eller Clever tænker på os "gamle" elbilsejere, når det sætter deres ladere op.
Hvis bare de dog havde lavet en løsning med et 230V/16A stik, så ville jeg da have været glad :) Ved godt der ikke er meget "lyn" over en 2.3kW lader som jeg bruger, men hvis man er ved at løbe tør for el, er selv 2.3kW rart :)

  • 3
  • 0

> At køre elbil i dag er ikke et offer, for elbiler er bedre at køre i end benzinbiler

Så længe det varer eller?
Er der nogen el-bil ejere som kan kommentere på det?

I min indkørsel står to biler.

  • En stor SUV med 2,7 l turbodiesel, læderkabine, elsæder, bakkamera og hvad har vi. Nypris 700.000 kr, så ikke umiddelbart en skod bil.
  • Og så står der en Renalut Fluenze elbil Dynamic udstyrsmodellen.

Jeg vælger altid elbilen simpelthen fordi jeg synes, at den er mest behagelig at køre. Glidende lydløs kørsel.
Dilsel SUV'en har vel, siden jeg fik elbilen for 10 måneder siden, været ude at køre en gang om måneden. Og aldrig fordi elbilen ikke kunne dække mit rækkeviddebehov. Men fordi jeg havde brug for mere plads end elbilen kunne tilbyde, 7 sæder istedet for 5 eller et anhængertræk (som min elbil ikke er forsynet med).

  • 6
  • 0

Uanset hvordan man ser på det, så er dette og fremtidige el-stationer vel et skridt i den rigtige retning. Jeg antager at de kan bruges både til el-biler og hybrid-biler. Noget som vel kunne have været interessant i artiklen var - hvad det koster at tanke tanken fuld med el (og set i forhold til en tankfuld diesel eller benzin). Skulle det så have været rigtigt smart, havde E-on, sat solceller og / eller måske en lille vindmølle, op i forbindelse med ladestanderne, som - i det mindste delvist - kunne forsyne den med el. Men det kan være at den skal bruge så meget el, at det ikke kan betale sig andet end at få det fra nettet.

Det næste vi mangler er et større udbud af el- og hybrid biler - til rimelige priser.

  • 0
  • 0

Skulle det så have været rigtigt smart, havde E-on, sat solceller og / eller måske en lille vindmølle, op i forbindelse med ladestanderne, som - i det mindste delvist - kunne forsyne den med el.

Smartere havde det vel været at være med til at investere en større vindmølle eller i en havvindmøllepark, da man her får meget mere strøm for den samme investering i forhold til en lille lokal vindmølle.

De der små symbolske vindmøller, med deres indbyggede udsagn om at alt er godt bare det er lokalt, er vi vel efterhånden for modne og kloge til at opføre.

  • 0
  • 0