I Danmarks fodspor: Signalproblemer breder sig til Norge og Sverige
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

I Danmarks fodspor: Signalproblemer breder sig til Norge og Sverige

Mens norske og svenske politikere i denne uge har kunnet følge seneste kapitel i Danmarks problemer med det nye signalprogram til jernbanen fra sidelinjen, skaber samme projekt lige nu vanskeligheder i begge lande. Norge og Sverige har ellers bevidst valgt at lægge sig i baghjulet på det danske projekt, men frygter nu at komme til at overhale Danmark.

Læs også: Ny jernbaneskandale under udvikling: Signaludskiftning først færdig i 2030

I Sverige har Riksrevisionen meldt ud, at den vil granske baggrunden for den svenske udrulning af det samme ERTMS-system. Det sker mindre end et år efter, at Rigsrevisionen i Danmark kritiserede både Banedanmark og Transportministeriet for deres håndtering af projektet.

»Riksrevisionens granskning tager udgangspunkt i det svenske perspektiv, idet den fokuserer på effektiv anvendelse af statens midler. Men jeg vil tro, at nogle af de konklusioner, man kan komme frem til, også kan være relevante for Danmark,« siger Gunnar Alexandersson, senior­forsker ved Handelshögskolan i Stockholm og i øvrigt den svenske regerings særlige udreder bag en nylig betænkning om den svenske jernbane.

Foto: Nanna Skytte

»ERTMS har ikke været klar«

Gunnar Alexandersson vurderer, at lektien fra både Danmark og Sverige er, at ERTMS ikke har været klar til at blive udrullet på nationalt plan.

»Beslutningen om at implementere en temmelig avanceret version af ERTMS har gjort udrulningen risikabel og medvirket til forsinkelser og ekstraomkostninger. Det har bevirket, at man hverken har udstyr til tog eller spor til rådighed, der lever op til specifikationerne,« siger Gunnar Alexandersson.

Læs også: Stik imod løfterne: Dansk sololøb med nye togsignaler

Læs også: Dansk signalprojekt er kun en lille del af storstilet EU-plan

ERTMS bliver udrullet på det svenske jernbanenet frem til 2035 og er allerede udrullet på fire pilotstrækninger. Her har de første år været præget af en række fejl med forsinkelser for passagererne til følge.

Og når systemet skal introduceres i stor målestok, kan børnesygdommene få store trafikale og samfundsøkonomiske konsekvenser, skriver svenske Riksrevisionen i en pressemeddelelse. Prisen for implementeringen i Sverige forventes at svare til lige under 23 milliarder danske kroner.

Norge: Bange for at overhale

I Norge følger transportpolitikerne udrulningen i Danmark med tilbageholdt åndedræt. Her vedtog regeringen i 2012 at implementere ERTMS på landsplan senest i 2030 til en pris svarende til godt 20 milliarder danske kroner.

»Efter 2009 opstod der for første gang vilje blandt norske politikere til at investere i ERTMS. Og den altafgørende grund var, at Danmark investerede i systemet først. I Norge har man nemlig ingen planer om at være først. Man vil vente på resten af Europa,« siger Helge Ryggvik til Ingeniøren. Han er historiker ved centret for teknologi, innovation og kultur på Universitetet i Oslo. Han har netop færdiggjort en bog om den norske jernbanes historie frem til 2016.

»Med de store forsinkelser i Danmark er de norske politikere imidlertid begyndt at blive nervøse for, om vi indhenter Danmark,« siger Helge Ryggvik.

Læs også: Efter Ingeniørens afsløringer: Rigsrevisionen skal igen kulegrave jernbanens nye signaler

Læs også: Konsulentregningen løb løbsk: Banedanmark bruger 4,4 milliarder på at styre signalprojektet

I 2015 åbnede Norges første pilot­strækning med ERTMS på den så­kaldte Østfoldbane. Allerede ét år senere var strækningens punktlighed blot 64 pct., og hver fjerde afgang blev aflyst. Slutdatoen for landsdækkende udrulning af ERTMS er udskudt med to år til 2032.

»Der har allerede været flere problemer på trods af, at ERTMS på en afgrænset strækning er forholdsvis enkelt. Alle de store problemer opstår, når man skal koble tingene sammen i et sammenhængende jernbanenet med store stationer,« siger Helge Ryggvik.

Svenske operatører: Stop hastværk

I Danmark skubber de seneste forsinkelser og fordyrelser prisen på signalprogrammet op på 22,4 milliarder kroner - og færdiggørelsen helt til 2030. Lignende problemer frygter man i den svenske branche­forening Tågoperatörerna, som repræsenterer 32 svenske togselskaber, herunder det statslige SJ.

»Der er en meget høj risiko for, at vi kommer til at opleve et stort samfundsproblem, hvis ikke udrulningen går som planlagt,« siger Björn Westerberg, direktør i Tågopera­törerna.

Björn Westerberg foreslår, at man i Sverige venter med at udrulle ERTMS na­tionalt, til systemet er mere modent.

»ERTMS skal først være et færdigt produkt med færdige specifikationer fra EU, som ikke ændrer sig hele tiden. I afvejningen af tid, omkostninger og kvalitet må vi prioritere kvalitet, og derfor må vi tage os den fornødne tid, så vi undgår at sætte jernbanens fremtid over styr«.

Trafikverkets udsendte denne nyhed tirsdag i denne uge, at det nu går ret godt på deres strækninger med ERTMS

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-bran...

Reelt skal vi også i Danmark nå samme punkt, hvor der er stabil stabil drift på teststrækningerne, så man kan set, at problemerne løses.

Og så skal godsoperatørerne vende sig til at der sker opgraderinger af specifikationerne løbende. Ellers får de ikke førerløse godstog, som kunne være noget at de næste, som kunne tilføjes ERTMS. For det arbejde er igang.

  • 1
  • 0