Danmark vil tillade mobilsnak i fly

Flypassagerer kan se frem til at fordrive tiden med mobilsamtaler eller sms-beskeder fra de højere luftlag, når EU med støtte fra Danmark vil tillade tændte mobiltelefoner i flyene fra maj eller juni næste år.

IT- og Telestyrelsen, som hører under Videnskabsministeriet, vil fra 30. september tillade brug af mobiltelefoner i fly, skriver buisness.dk, og de tre største, danske teleselskaber - TDC, Sonofon og Telia - er alle positive over for forslaget.

Planen er at bruge GSM 1800-frekvensbåndet, men først når flyet er over 3.000 meters højde, må der trykkes på tænd-knappen, hvis det kan sikres, at telefonerne ikke fanger sendere på jorden og i øvrigt bruger mindst mulig sendeeffekt.

Norge og Sverige har allerede sagt god for brugen af mobiltelefoner,
som EU-Kommissionen skal vedtage til oktober.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej Thomas, emnet er spændende, men lidt flere detaljer ville sikkert interessere.

Her er ETSI's whitepaper om emnet: http://portal.etsi.org/docbox/MSG/GSMOBA/G...

Der er tale om en intern GSM pico-basestation (BTS) inde i flyet, kombineret med en teknologi til at adskille mobiltelefoner i flyet fra jordens mobil-net. Kravet er iøvrigt at adskillelsen virker både i 450, 900, 1800 og 2000 MHz båndene.

De tekniske krav til systemet er at det overholder fastsatte emmisions-grænser udenfor flyet, og at mobil-telefonerne inde i flyet forhindres i at genere de jord-baserede stationer (normalt vil en mobiltelefon i et fly kunne se for mange basestationer, og overvælde dem med forespørgelser).

Måden man forestiller sig at forhindre mobil-telefonerne i at kontakte jorden, er en kombination af fly-skrogets dæmpning og en NCU - network control unit - simpelthen en støjsender der øger støjgulvet inde i flyet, så telefonerne ikke kan høre basestationerne udenfor flyet. Mobiltelefoner begynder nemlig først at sende, når de modtager signaler fra en BTS.

Afhængig af hvilken højde (ned til minimalt 3km) systemet skal fungere fra, så er der opstillet forskellige grænseværdier for flyets samlede udstråling.

En yderligere fordel ved dette system, er at mobiltelefonerne har en lokal basestation med godt signal, så de vil regulere deres sendestyrke ned på minimum. Hvis de i stedet forsøgte at koble på eksterne BTS'er, ville de formentlig sende med max. effekt.

Som jeg ser det er det udsetående spørgsmål hvordan man får forklaret folk, at de skal slukke deres telefon under start og landing :-) Men man kan selvfølgelig blot detektere om der er radiosendere ombord, og nægte at flyve før de er slukket. Det har jeg oplevet en enkelt gang, og det er meget effektivt. Mens vi stadig holdt på jorden, meddelte kaptajnen simpelthen over højtaleren, at der tilsyneladende var en tændt mobiltelefon ombord. Og at man nu ville gennemsøge baggagen for at finde den. Næsten alle passagerer sprang op og kontrollerede deres mobiltelefon! Meget effektivt. (Det ændrede dog ikke ved at de efterfølgende slæbte al bagagen ud af lastrummet, mens vi sad og ventede i flyet i 2 timer. Til syneladende fandt de hvad de ledte efter, for efterfølgende fik vi lov at flyve som normalt. Jeg har ingen anelse om hvad de ledte efter - det var næppe en tændt mobil.)

  • 0
  • 0

Til detaljehungrende læsere: Ingeniørens elektroniksektion bringer på fredag den 5. oktober et opslag netop om mobiltelefoni på fly.

vh Morten K. Thomsen Elektronikredaktør, Ingeniøren

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten