Danmark skal slå verdensrekord i elbiler med brændselsceller

Danmark skal være det land i verden, der har flest brændselscelle-biler per indbygger, og det inden klimatopmødet næste år.

Det er målet med projektet Link2009, der netop har fået fem millioner kroner i offentlig støtte fra Energistyrelsens Energiteknologiske Udviklings og Demonstrations Program (EUDP). I alt gik 30 millioner ud af 90,8 millioner kroner til brint og brændselscelle-projekter.

Ideen med Link2009 er at opgradere 50 batteridrevne biler, så de også kan få strøm fra brændselsceller. Hertil kommer, at der skal opstilles brint-tankstationer i København, Århus, Holstebro, Herning og Ringkøbing. Alt sammen inden klimatopmødet i København i 2009.

Det er firmaet H2 Logic fra Herning, der har søgt bevillingen. Virksomheden udvikler styresystemer til brændselsceller og er tovholder i foreningen Hydrolink, som står bag Link2009.

H2 Logic har i alt modtaget 16,6 millioner kroner fra EUDP til tre forskellige projekter. De to andre handler om at opgradere gaffeltrucks med brændselsceller.

H2 Logic har allerede været involveret i et lignende projekt, dog i mindre skala. Det såkaldte Hydrogen Link Vestjylland-projekt arbejder på at opstille seks brint-tankstationer i Vestjylland og afprøve syv brændselscelle-biler i området, mellem dem gaffeltrucks og golfbiler. Det skulle have haft premiere den 11. juni i år, men er udskudt til en ukendt dato i efteråret.

»Vi fastsatte datoen i januar, men det viste sig, at afslutningsdebatten i Folketinget lå samme dag, så det var umuligt at få en minister med til åbningen. De fleste tankstationer er sat op, men nu venter vi til efteråret, så vi sikrer optimal opmærksomhed,« siger Mikael Sloth, der er chef for forretningsudvikling i H2 Logic.

Offentlig støtte skal femdobles før det lykkes

Om Link2009 bliver færdig til tiden - klimatopmødet i København 2009 - kan Mikael Sloth ikke garantere.

»Vi har sat deadline for finansieringen ved udgangen af året. Lykkes det, når vi det til klimatopmødet, ellers så gør vi ikke. Men pengene til udvikling er under ingen omstændigheder spildt.«

Hvis det skal lykkes, skal der nemlig mange flere penge på bordet. Budgettet lyder på 70 millioner kroner, hvoraf de 30 millioner skal komme fra offentlig støtte og de 40 millioner skal hentes fra private brugere og investorer.

Mikael Sloth forventer, at de resterende 25 millioner kroner kan hentes ved at projektet kommer på finansloven.

»Nu skal vi i dialog med nogle folketingspolitikere i håbet om en finanslovbevilling. At vi ikke kom på finansloven sidst, skyldes mest en fodfejl,« siger han.

Hvad mener du med en fodfejl?

»Der var stor interesse blandt politikerne for at gøre det, men af en eller anden mærkelig grund fik projektet ikke nok opmærksomhed under forhandlingerne, så det smuttede. Men det er jo politik, så der er selvfølgelig heller ingen garantier denne gang.«

Ifølge Mikael Sloth er det allerede lykkedes at hente halvdelen af de 40 millioner kroner fra private slutbrugere.

»Vi har sikret cirka halvdelen. Blandt andet har Københavns Kommune bevilget 14 millioner kroner.«

Hører bevillinger fra Københavns Kommune ikke ind under offentlig støtte?

»Nej, Københavns Kommune tæller som slutbruger. De må slet ikke støtte udvikling, så det er ikke defineret som offentlig støtte. De køber derimod biler til at afprøve i hjemmeplejen og hos de servicefolk, som står for at holde indre by ren,« siger Mikael Sloth og afslører, at der her kan blive tale om biler fra norske Think eller franske Mega.

Med udviklingsdelen af Link2009 forventer Mikaels Sloth, at prisen på en Think med brændselscelle kan sænkes fra omkring en million kroner til 750.000.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Medie stunt mere end plan/sund fornuft.

Sørgeligt at vi skal til at panik handle for at virke miljøbevidste.

MvH Peter Jørgensen

  • 0
  • 0

Medie stunt mere end plan/sund fornuft.

Sørgeligt at vi skal til at panik handle for at virke miljøbevidste.

MvH Peter Jørgensen

Enig....meget bedre hvis man istedet bruger pengene på et presserende konkret behov og f.eks. laver en masse offentlige parkerings pladser med strømudtag så de kommende batteribilejere kan få opladt deres batteribiler når de kører i byerne.

En sådan investering i infrastruktur vil resultere i flere rene elbiler i de Danske byer.

Samtidig skal man selvfølgelig fodre GPS software udviklerne med positionerne på strømudtagene så GPS modtagerne har dem om POI.

  • 0
  • 0

Sørgeligt at vi skal til at panik handle for at virke miljøbevidste.

  • ja, her har vi da vist et skoleeksempel på begrebet 'panik før lukketid'! :)
  • 0
  • 0

Skal vi ikke starte med at få en elektricitetsproduktion der billigt kan skaleres op til også at dække transportsektoren? I tider hvor man skal have dårlig samvittighed over en glødepære i kælderen, virker det lidt utopisk.

Ønskeseddel til nødvendige ekstrakapacitet:

-ikke CO2-udledende i væsentlig grad. -ikke forureningstung. -hyldevarer med økonomisk kompensation ved forsinkelse. -Billig kWh-pris. .Høj og forudsigelig kapacitetsfaktor.

Gad vide om vi kunne få øje på en teknologi der opfyldte de krav, hvis vi satte os op i en vindmølle og spejdede mod Frankrig, Sverige eller Finland?

  • 0
  • 0

For det første er de ikke færdige med at finde pengene, for det andet ombygger man ikke 50 el-biler på en eftermiddag og for det tredie bliver "verdenrekorden" - hvor ligegyldig den så er - vel hele tiden sværere at slå - verden forandres.

Vi må da kunne gøre noget mere spændende op til klimatopmødet, hvis vi skal profilere Danmark?

  • 0
  • 0

Ja det er virkelig skræmmende, at man trods åbenlyst misbrug af energi ved at gå omvejen over brint stadig kan tro på, at det har en fremtid. Læs også Ulf Bossels meget klare udlægning: http://www.efcf.com/reports/E21.pdf Brintteknologien er måske interessant som backup, men bør aldrig introduceres som en væsentlig del af transportsektoren, da den bl.a. kræver fire gange mere energi end ren batteridrift. Angående produktion af el til transportsektoren har vi idag allerede nok til at drive den private bilpark - vi skal bare aftage det på tidspunkter, hvor der er ledig kapacitet og det burde jo ikke være så svært da bilerne alligevel kun kører få timer i døgnet. Selv med den eksisterende elproduktion er der en betydelig reduktion i CO2 udledning og det meste af teknologien er "hyldevarer". Energiløsningen for transportsektoren er ligefrem: FLERE ELBILER !

  • 0
  • 0

Vi må da kunne gøre noget mere spændende op til klimatopmødet, hvis vi skal profilere Danmark?

Vi kunne være ærlige! Overfor os selv og overfor udlandet. Vi må indse at vi er langt bagud iforhold til udlandet, fordi vi satser den forkerte teknologi og tror vi kan udvikle os ud af alle problemerne på en kort årrække. Det kan vi selvfølgelig ikke!

AFR har tidligere vist hjerte da han gik op og sagde undskyld for Danmarks fejhed under anden verdenskrig. Han kunne gå op og sige undskyld for vores hovmod og love vi indfører en afprøvet, billig og ren teknologi der kan realiseres inden 2015.

  • 0
  • 0

Vi kunne være ærlige! Overfor os selv og overfor udlandet. Vi må indse at vi er langt bagud iforhold til udlandet, fordi vi satser den forkerte teknologi og tror vi kan udvikle os ud af alle problemerne på en kort årrække. Det kan vi selvfølgelig ikke!

Ja med nuværende satsning af lidt lommepenge i forhold til Danmarks BNP på lidt under 1.5 mia - er det ynkeligt.

Prøv at se tallene 30.000.000 og ca. 1.500.000.000..

  • 0
  • 0

[quote] Vi kunne være ærlige! Overfor os selv og overfor udlandet. Vi må indse at vi er langt bagud iforhold til udlandet, fordi vi satser den forkerte teknologi og tror vi kan udvikle os ud af alle problemerne på en kort årrække. Det kan vi selvfølgelig ikke!

Ja med nuværende satsning af lidt lommepenge i forhold til Danmarks BNP på lidt under 1.5 mia - er det ynkeligt.

Prøv at se tallene 30.000.000 og ca. 1.500.000.000.. [/quote]

Mener du ikke 1.500.000.000.000 ?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten