Danmark skal lære Industri 4.0 af tyskerne: Data og robotter kører BMW-fabrikkerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danmark skal lære Industri 4.0 af tyskerne: Data og robotter kører BMW-fabrikkerne

»Er der et 5G-netværk i dit område? Er der statslige tilskudsordninger? Bruger du digitale løsninger i dit salgsarbejde? Der er masser af steder, du kan gå i gang, hvis du vil med på fremtidens industrielle kampplads,« siger Andreas Klugescheid, der er vice president i den del af BMW’s kommunikationsafdeling, der beskæftiger sig med offentlige myndigheder og netværk.

Han var inviteret til Teknologisk Institut for at tale om det tyske Industri 4.0, et begreb, som mange i Danmark har haft svært ved at forstå, hvordan man skal gribe an.

Industri 4.0 blev første gang introduceret af den tyske stat i 2011 med det mål at 'digitalisere' den tyske industriproduktion. Hos BMW, som årligt producerer over to millioner biler på fabrikker over hele verden, er det hele blevet udmøntet i seks indsatsområder:

  • Assistance-systemer til følsomme områder
  • Innovative robotsystemer
  • Simulering og digitalisering af fabrikker
  • Planlægnings- og kontrolsystemer
  • Intelligent logistik
  • Avancerede analyser

Læs også: Frie robotter kan puste liv i dansk industri

Kom i gang med digitaliseringen af virksomhederne med det samme, var Andreas Klugescheids opråb til de danske produktionsvirksomheder. Hans egen virksomhed, BMW, har udvalgt seks indsatsområder. Men det gælder om at starte et sted og udvikle sig derfra. Illustration: Bjørn Godske
Hvis der kommer en bil ned af samlelinjen, som der skal tages særlige hensyn til, bliver arbejderne adviseret via et smart watch. Det er et led i BMW's digitalisering af produktionen. Illustration: BMW

»Vores produktion er blevet ekstremt kompleks i løbet af de seneste 25 år. Dengang havde vi tre modeller, en 3-, 5- og 7-serie. I dag har vi oven i det en 1-, 2-, 4- og 6-serie plus X1, X3, X4, X5 og X6. Og så kommer der modeller fra vores andre mærker Mini og Rolls-Royce oven i. I Tyskland har man valgt at kalde det for Industri 4.0, men det er noget, som sker over hele verden. Kunderne kræver det,« fortæller Andreas Klugescheid.

Når det gælder assistance-systemer til følsomme områder, bliver det helt konkret brugt på fabrikken i München. Her produceres dagligt 1.000 biler til hele verden, og de ligner hinanden meget. Men engang imellem kommer der en bil, for eksempel til Sydkorea, som skal være helt anderledes i forhold til ekstraudstyr og farver. Arbejderne langs samlebåndet får så besked via et smart watch, de bærer, om, at denne bil skal have særlig opmærksomhed for at få den gjort helt rigtig i forhold til kundens krav:

Danske robotter samarbejde med tyske bilarbejdere
Også på robotsiden har BMW, sammen med de andre tyske bilproducenter, været førende i verden. Men hvor robotterne tidligere fortrinsvist er blevet brugt til tunge opgaver som transport, svejsning og maling, begynder de nu at bevæge sig ud i montagehallen - altså derud hvor mennesker går og færdiggøre bilerne.

Læs også: Fem til ti nye robotvirksomheder opstår årligt

Det skyldes ene og alene, at en generation af samarbejdende robotter ikke længere behøver store sikkerhedsbure rundt om sig for at beskytte arbejderne. I stedet bliver de en hjælpende hånd. Her er danske Universal Robots en vigtig rolle at spille, og BMW har da også været en af de helt store kunder hos den Odense-baserede robotproducent:

»Det viser også, at 90’ernes idé om den mørklagte fabrik, hvor robotter stod 24-7 og producerede uden menneskelig indgriben, var fuldstændig forkert. I al den tid, vi har indført robotter, er vi blevet ved med at ansætte, og vi er i dag flere ansatte end nogensinde. Robotterne frigører mennesker fra alt det kedelige og fysisk tunge arbejde,« siger Andreas Klugescheid.

Det er heller ikke muligt at tale om Industri 4.0 uden at tale om big data, og Andreas Klugescheid undervurderer på ingen måde betydningen af dette. Big data bruges blandt andet til at øge kvaliteten. I dag er det muligt at samle data for, hvor stramt en torx-skrue er blevet strammet, og så gå tilbage i produktionen og rette op på det. Det lyder måske ikke så alvorligt. Men hvis lige netop den skrue sidder i bremsesystemet, så kan det være, fejlen først ville blive opdaget efter en række bilulykker.

Hvis du ikke gør noget, taber du

Men i Danmark har vi ikke en virksomhed af BMW’s kaliber - alligevel mener Andreas Klugescheid, at små virksomheder skal være lige så innovative som store: Kan dit produkt forbedres? Bruger du Amazon til markedsføring? Kan du blive dit produkts 'Amazon' - altså det sted, alle går til for at købe dit produkt?

Læs også: HI Messe: Selvkørende robot vinder Automationsprisen 2015

»Der er masser af vinkler at angribe udviklingen fra, og jeg vil endda gå så langt som at sige, at du allerede nu burde vide, hvor du skal sætte ind. For industri 4.0 og digitalisering er en parallel til globalisering. Så der er en stor risiko for, at er der en eller anden et andet sted på Jorden, som gør det - hvis ikke du gør det« siger han og understreger, at Industri 4.0 ikke er en revolution, som i løbet af kort tid skal omvælte hele virksomheden. Det er i højere grad en evolution, der i trin flytter virksomheder i den rigtige retning.

Og noget kunne tyde på, at danske virksomheder fortsat har et stort potentiale for at udvikle sig i samme retning som de tyske. En rapport med overskriften 'Førende fremstillingsvirksomheder satser på digitalisering', udgivet af TI, viser at kun 5 procent af de danske fremstillingsvirksomheder har digitaliseret produktionen på højeste niveau. Bedst går det for virksomheder med mere end 100 ansatte og de virksomheder, der primært producerer til eksportmarkederne.

Derfor forsøger Teknologisk Institut og Force Technology via samarbejdet 'Produktion i Danmark' at sætte gang de danske produktionsvirksomheder med workshops, open lab-arrangementer, demonstrationsforsøg og pilotforløb. Indtil videre har mere end 700 virksomheder deltaget i projektet.

Læs her mere om GTS-institutternes syv anbefalinger til indsatser, som kan sætte fart på anvendelsen af de nye digitale muligheder i danske virksomheder.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten